واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انتشار بعضی کتابها حرام است
انتشار و تهیهی کتبی که تاثیر مثبتی در جامعه نداشته و مطالب مسمومی را اشاعه میدهد، از نظر بزرگان دین، حرام بوده و باید متوقف شود.اسلام انتشار کتبی را که حاوی موضوعات ضد دینی هستند را حرام دانسته و دستور جلوگیری از انتشار آن را میدهد. اما چرا؟شهید مطهری در سخنانی دلیل این حکم را بازگو کرده و شرح میدهد:اغوا و اغفال یعنی كاری تؤام با دروغ، تؤام با تبلیغات نادرست انجام دادن. مثلاً فرض كنید كسی قسمتی از جملهای یا آیهای را حذف كند و قسمتی را خود به آن اضافه کند.بعد این عبارت تحریف شده را بهعنوان حجت مطرح كند، یا آن كه از مسائل تاریخی قسمتهایی را حذف كند و بعد با استفاده از این اطلاعات ناقص، نتایج دلخواه خودش را بگیرد.یا فیالمثل ادعای علمی بودن داشته باشد و حال آنكه حرفش اساساً تحریف علم باشد. اغفال كردن به هیچ عنوان نمیتواند و نباید آزاد باشد. این كه در اسلام خرید و فروش كتب ضلال حرام است و اجازه فروش هم داده نمیشود بر اساس همین ضرر اجتماعی است."اسلام انتشار کتبی را که حاوی موضوعات ضد دینی هستند را حرام دانسته و دستور جلوگیری از انتشار آن را میدهدشهید مطهری یگانه دلیل حرمت انتشار کتب ضاله را وجود "ضرر اجتماعی" میداند. اجتماع در حقیقت تشکیلدهندهی هر نظام و حکومتی است و با آسیب دیدن آن، اساس حکومت از بین خواهد رفت؛ بنا براین حفظ و سیانت از آن بر عهدهی مسوولین و مدیران یک حکومت است.از دیدگاه شهید مطهری كتب ضلال آنهایی هستند كه رویكردی علمی به مسائل نداشتهاند بلكه بر اساس تحریف و اغوا و اغفال مردم شكل گرفتهاند و هدف اصلی از تألیف آنها پیشبرد علم و دانش نیست بلكه اغوای مردم و دستیابی به منافع و مقاصد تألیفكنندگان و ترویج كردن آن كتب است.به بیانی دیگر، دلیل اصلی حرمت آنها همین زیان اجتماعی كتب مذكور است یعنی از آنجهت كه این كتب مایه اضلال جامعه و در نهایت موجب ضرر اجتماعی و زیان مردم میگردد چاپ و نشر چنین كتبی در اسلام ممنوع شمرده شده است و حرمت كتاب سلمان رشدی از سوی امام امت در همین راستا بود.یعنی از آنرو كه با اغواگری و تبلیغات انحراف گرایانه تألیف شده بود حرام گردید چرا كه هدف اصلی دین الهی و انبیاء الهی هدایت جامعه و نجات آنها از گمراهی بوده است.دلیل اصلی حرمت آنها همین زیان اجتماعی كتب مذكور است یعنی از آنجهت كه این كتب مایه اضلال جامعه و در نهایت موجب ضرر اجتماعی و زیان مردم میگرددآیتالله سبحانی نیز به تازگی در سخنانی که در مراسم افتتاح "نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه" بیان کردهاند، به همین مطلب اشاره کرده و میگویند: اگر کتابی مشکلی را حل و خلائی را پر میکند، منتشر کنید اما اگر مشکلی را حل و خلائی را پر نمیکند، انتشار آن حرام است.ایشان در این سخنرانی ادامه دادهاند: داروخانهها داروهای سمی دارند که جعبههای خاصی دارد. کتابهایی که اندیشه را ویران و اخلاق را نابود میکنند نیز از نظر اسلام طعام مضر و مسموم هستند. باید دید کتابها با نظام ما سازگارند یا نه. همه کتابها باید بررسی شوند.وی با تاکید بر لزوم توجه به محتوای کتاب، ادامه داد: علمای گذشته وقتی قلمی روی کاغذ میگذاشتند، خلائی را پر میکردند و اگر نیازی احساس میشد، آن را برطرف میکردند. عالم باید نیاز روز جامعه را برطرف کند. تکثیر کتابهایی که رسالتشان تمام شده، مهم نیست. اگر چه باید نسخه هایی از آنها را نگه داشت.این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت کنترل انتشار کتاب، ابراز کرد: در ایران نظارتی بر کتابها میشود، هر چند برخی مواقع از دستشان درمی رود اما در لبنان هیچ کنترلی روی کتابها نیست.وی گفت: هر کتابی را که چاپ میکنید، ببینید چقدر نفع دارد یا لااقل مضر نباشد. فقط اینطور نباشد که درآمدزا باشد.این مرجع تقلید اظهارکرد: هر کسی رسالتی دارد و رسالت ناشران، بالاترین رسالتهاست. کتاب در دست مسیحیها قرار میگیرد، کتابهای ما را میگیرند و علیه ما فیلم میسازند. امیر مقیمیبخش کتابخوانی تبیانمنابع:خبرآنلاینکتاب "آزادی از نظر استاد مطهری"، حسین یزدی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]