محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830212331
-جایگاه دنیا در حیات اهل ایمان
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
جایگاه دنیا در حیات اهل ایمان آخرت و سعادت اخروی، در مرکز توجه ادیان الهی، ازجمله اسلام است. گام ابتدایی در این مسیر، ایمان به غیب و آخرت است.
براساس آیات ابتدایی سوره بقره کسانی رستگارند که به روز قیامت ایمان داشته باشند: «... آنان که به آخرت یقین دارند، آنانند که برخوردار از هدایتی از سوی پروردگار خویشند و آنان همان رستگارانند.» (بقره: 5 ـ 4) هرچند در قرآن به عزلت گزینی و ترک دنیا اشاره ای نشده است، اما در این کتاب، دنیاپرستی مورد مذمت و نکوهش قرار گرفته است: «کسانی که به زندگی دنیا دل خوش کرده اند... آنان به [کیفر] آنچه به دست میآوردند جایگاهشان آتش است.» (یونس: 8 ـ 7) از این رو در صدر اسلام، ایمان به آخرت، مسلمانان را بر آن داشت تا هرگونه علاقه ای به دنیا و امور آن را در وجود خود از بین ببرند و تنها در پی تزکیه نفس برآیند. همین مطلب موجب شده است مساله دنیا و آخرت در تاریخ اسلام، به مساله ای مهم و تعیین کننده بدل شود. برخی با استناد به آیات و روایاتی که دنیا را نکوهش می کنند، برداشتی دنیا گریز از اسلام ارائه کرده اند و مسلمانان را به فرار از مظاهر دنیا فراخوانده اند. این مساله، هم بعد اجتماعی دارد و هم بعد فردی. در زندگی فردی نیز بسیاری با اتکاء به احادیث و روایات مورد اشاره، تلاش چندانی برای ساختن دنیای خود و خانواده شان نمی کنند. این تلقی از دین به قدری شایع است که حتی در تصویری که از داستان ها و سنت های عرفانی اسلامی در ذهن داریم نیز تاثیر گذاشته است. برای نمونه یک داستان عرفانی را مرور می کنیم تا مقصودمان بیشتر روشن شود. داستان ابراهیم ادهم «تذکرة الاولیاء» کتابی عرفانی است که عطار آن را به نثری ساده و گاه آهنگین در شرح احوال اولیاء و عارفان به رشته تحریر درآورده است. این کتاب به زندگی، حالات، اندیشه ها و سخنان 97 نفر از عارفان می پردازد و مکارم اخلاقی، مواعظ و سخنان حکمت آمیز آنها را بیان می کند. همچنین این کتاب در توصیف چگونگی مبارزه با شیطان نفس و رام کردن آن است. کتاب در مقابل کتاب «هزار و یک شب» نوشته شده است؛ به طوری که حتی برخی از اسامی شخصیت ها در هر دو کتاب مانند حسن بصری یکسان است. در این کتاب از ابراهیم ادهم در مقام یکی از عارفان نام برده شده است. ابراهیم ادهم با پشت پا زدن به دنیا به سعادت اخروی رسید. او پادشاه بلخ بود که به قول عطار «عالمی را زیر فرمان داشت». شبی خوابیده بود که احساس کرد کسی روی پشت بام راه می رود. هراسان پرسید چه کسی روی پشت بام است و شخص پاسخ داد شترم را گم کرده ام. ابراهیم به او گفت نادان مگر شتر را در پشت بام می جویند و شخص پاسخ داد: «چرا این گونه نباشد که تو خدا را در جامه اطلس و بر تخت زرین می جویی». در حکایت دیگری آمده است روزی ابراهیم ادهم بار عام داده بود. سپاهیان و دولتمردان در حضور او ایستاده بودند که مردی با هیبت وارد قصر او شد. ابراهیم ادهم از او پرسید کیست. مرد پاسخ داد مسافری است که می خواهد در آن کاروانسرا اتراق کند. ابراهیم ادهم بر آشفت و گفت آن مکان کاروانسرا نیست و قصر اوست. مرد گفت اگر چنین است پس پیش از او چه کسانی در آنجا بوده اند. ابراهیم ادهم گفت پیش از به پادشاهی رسیدن او آن مکان به پدر و پدربزرگش و اشخاصی دیگر تعلق داشته است. مرد پرسید آنها کجا رفتند؟ ابراهیم پاسخ داد همه از دنیا رفتند. مرد گفت پس این مکان قصر نیست، بلکه کاروانسرایی است که یکی وارد آن می شود و دیگری از آن خارج می شود. (عطار، 1374، 103) آنچنان که در تذکرة الاولیا آمده است، این گفت وگو باعث تحول روحانی ابراهیم ادهم شد. او تخت و تاج را رها کرد و عزلت و کناره گیری از دنیا را پیشه خود کرد و در غاری سکنا گزید و روز و شب مشغول عبادت خداوند گشت. نه دنیا پرستی، نه دنیا ستیزی به نظر می رسد در طول تاریخ آیات انذارکننده بخصوص آیاتی که درباره خوف از خداوند و روز قیامت بیان شده اند، مسلمانان را به اندیشه نکوهش دنیا سوق داد. پیامبر نیز وقتی در مکه بود، هر از گاهی دنیا و امور آن را رها می کرد و به خلوت پناه می برد. چنان که طی این خلوت گزینی ها فرشته وحی بر وی نازل شد و او را از طرف خداوند، رسول منتخب نامید تا آدمیان را به سوی فلاح و رستگاری فرا خواند. احادیث زیادی از پیامبر در اعراض از دنیا به ما رسیده است که این احادیث خود راهنمای کسانی است که جویای هدایت هستند: «هر که دنیا را دوست دارد، به آخرت خود زیان رساند و هر که آخرت را دوست دارد، به دنیای خویش زیان رساند. پس باقی را به فانی ترجیح دهید.» چنین تفکری از صدر اسلام به قرون بعد نیز سریان یافت؛ بنابراین در دوره ای که زهد و قناعت میان مسلمین جای خود را به ثروت اندوزی داده بود، اشخاصی به منصه ظهور رسیدند که ترک دنیا کرده بودند و ملامت آن را می گفتند. اینچنین کتاب هزار و یک شب که شرح عیش و عشرت های دوران اموی و عباسی را بازگو می کرد، جای خود را به تذکرة الاولیاء داد که در آن ذکر عارفان و زاهدان آمده است. قرآن انسان را از دلبستگی به دنیا و امور آن نهی کرده است و بارها و در آیات مختلف دنیا و امور آن را بازیچه ای تلقی می کند که انسان را از توجه به حق باز می دارد. «این زندگی دنیا جز سرگرمی و بازیچه نیست و زندگی حقیقی همانا [در] سرای آخرت است ای کاش میدانستند.» (عنکبوت: 64) اما آنچه قرآن با آن مبارزه می کند، دنیاپرستی است. دنیاپرست کسی است که هیچ دغدغه ای در زندگی جز رفاه مادی و جمع آوری ثروت برای خود ندارد. دنیاپرستی با «من»گرایی مرتبط است و فرد دنیاپرست همه چیز را برای خود می خواهد. بنابراین مبارزه قرآن با دنیاپرستی را نباید به این معنا پنداشت که قرآن، دنیاستیزی را تبلیغ می کند. زندگی پیامبر بخوبی گویای این است که دنیاستیزی مطلق و دنیاگریزی، جایی در قاموس اسلام ندارند. پیامبر پرداختن به امور دنیوی را به طور کامل رد نکرد و حتی ایشان و ائمه هم برای به دست آوردن معیشت روزانه تلاش می کردند و هم به فکر توشه ای برای آخرت بودند. حتی پیامبر هنگامی که در مدینه بود، به معیشت و امور دنیوی توجه داشت و چون در این زمان به تأسیس شهری اسلامی مشغول بود، مسلمانان را از گرایش به رهبانیت و ترک زن و فرزند باز می داشت. (زرین کوب، 1380،44) از این رو نزد پیامبر و دین اسلام دنیا در حالی مذموم تلقی شده است که باید برای به دست آوردن معیشت روزانه آن تلاش شود. این سبک زندگی در زندگی عرفای اسلامی نیز انعکاس دارد. حتی ابراهیم ادهم نیز با آن که عزلت پیشه کرده بود به جمع آوری هیزم و فروش آن اشتغال داشت و با پولی که از فروش آن عایدش می شد به مستمندان کمک می کرد. حتی گفته اند او در مزرعه و دشت کار می کرد و حتی زنبیل می بافت. (زرین کوب، 1379، 34) منابع: تذکرة الاولیاء عطار، تصحیح متن از محمد استعلامی، چاپ هشتم، انتشارات زوار 1374 جستجو در تصوف ایران، عبدالحسین زرین کوب، چاپ ششم، انتشارات امیرکبیر 1379 ارزش میراث صوفیه، عبدالحسین زرین کوب، چاپ دهم، انتشارات امیرکبیر 1380 هما شهرام بخت / جام جم
 
دوشنبه 7 اردیبهشت 1394 ساعت 02:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]
صفحات پیشنهادی
رئیس فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس: آلسعود با حمله به یمن باعث رسوایی خود در دنیا شد
رئیس فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس آلسعود با حمله به یمن باعث رسوایی خود در دنیا شدرئیس فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی رسوایی نظامی و سیاسی را تنها یادگاری آل سعود در حمله به یمن عنوان کرد عابد فتاحی رئیس فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی در گفتدنیا حساب وهابیها را از اهل سنت جدا کند
سخنگوی فراکسیون اهل سنت مجلس دنیا حساب وهابیها را از اهل سنت جدا کند خبرگزاری پانا سخنگوی فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن رفتار غیرانسانی وهابیون عربی نسبت به مردم مسلمان یمن گفت که دنیا باید حساب وهابیها را از اهل سنت و جماعت جدا کند ۱۳۹۴ سه شنبه ۱ ارديبهشباید صدای واحد ما مقابله با خشونت، افراطیگری و ترور باشد/ حفظ حیات انسانها، دفاع از عزت دنیای اسلام و توسعه،
روحانی در جمع علما بزرگان فرهیختگان و دانشگاهیان اندونزی باید صدای واحد ما مقابله با خشونت افراطیگری و ترور باشد حفظ حیات انسانها دفاع از عزت دنیای اسلام و توسعه سه اولویت مهم برای مسلمانان رئیس جمهور کشورمان روز پنج شنبه در جمع علما بزرگان فرهیختگان و دانشگاهیان اندونزکتاب «امام رضا(ع) بهروایت اهلسنت» به ۹ زبان دنیا منتشر شد
هاشمی نژاد خبر داد کتاب امام رضا ع بهروایت اهلسنت به ۹ زبان دنیا منتشر شد شناسهٔ خبر 2534259 سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۴ استانها > خراسان رضوی مشهد- مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی گفت کتاب امام رضا ع به روایت اهلسنت به ۹ زبان زنده دنیا چاپ و منتشر شدایمان و عمل صالح انسان را به حیات طیبه میرساند
آیتالله جوادیآملی در همایش اساتید تفسیر ایمان و عمل صالح انسان را به حیات طیبه میرساند شناسهٔ خبر 2535501 پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها آیتالله جوادیآملی در همایش اساتید تفسیر گفت ایمان و عمل صالح انسان را به حیات طیبه میرساند و راسخنگوی فراکسیون اهل سنت مجلس: آلسعود ثابت کردند صلاحیت اداره حرمین شریفین را ندارند/ دنیا باید حساب وهابیها
سخنگوی فراکسیون اهل سنت مجلس آلسعود ثابت کردند صلاحیت اداره حرمین شریفین را ندارند دنیا باید حساب وهابیها را از اهل سنت و جماعت جدا کند سخنگوی فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن جنایات وهابیت عربی در یمن گفت دنیا باید حساب وهابیها را از اهل سنت و جماعت جدا کنددنیا حساب وهابیها را از اهل سنت جدا کند |اخبار ایران و جهان
دنیا حساب وهابیها را از اهل سنت جدا کند کد خبر ۴۹۳۵۱۰ تاریخ انتشار ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۹ - 21 April 2015 سخنگوی فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن رفتار غیرانسانی وهابیون عربی نسبت به مردم مسلمان یمن گفت که دنیا باید حساب وهابیها را از اهل سنت و جماعت جدا کنکتاب «امام رضا(ع) بهروايت اهلسنت» به ۹ زبان دنيا منتشر شد
۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ۳ ۱ق ظ مدير امور زائران غيرايراني آستان قدس رضوي کتاب امام رضا ع بهروايت اهلسنت به ۹ زبان دنيا منتشر شد موج - مدير امور زائران غيرايراني آستان قدس رضوي گفت کتاب امام رضا ع بهروايت اهلسنت به ۹ زبان زنده دنيا چاپ و منتشر شده است به گزارش خبرگزاري موج91 درصد از زایمانهای سال 93 به روش سزارین بوده است/3 برابر بودن آمار سزارین در ایران نیست به دنیا
91 درصد از زایمانهای سال 93 به روش سزارین بوده است 3 برابر بودن آمار سزارین در ایران نیست به دنیا رئیس انجمن مامایی ضمن اشاره به 3 برابر بودن آمار سزارین در کشور نسبت به استاندارد جهانی 91 درصد از زایمانهای سال 93 را سزارین اعلام کرد ناهید خدا کرمی رئیس انجمن مامایی در گسخنگوی فراکسیون اهل سنت مجلس در تذکر شفاهی: آلسعود صلاحیت اداره حرمین شریفین را ندارد/ دنیا باید حساب وهابیه
سخنگوی فراکسیون اهل سنت مجلس در تذکر شفاهی آلسعود صلاحیت اداره حرمین شریفین را ندارد دنیا باید حساب وهابیها را از اهل سنت جدا کندسخنگوی فراکسیون اهل سنت مجلس با بیان اینکه آلسعود صلاحیت اداره مکه مکرمه و مدینه منوره را ندارد گفت دنیا باید حساب وهابیها را از اهل سنت جدا کندبه عنوان يک اهل فرهنگ بزرگترين دلنگراني ام برخورداري از «حياتي فرهنگي» است
۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۲ ۳ب ظ عبدالکريمي به عنوان يک اهل فرهنگ بزرگترين دلنگراني ام برخورداري از حياتي فرهنگي است موج - اولين جلسه از سلسله نشست هاي تأملاتي پيرامون موقعيت فرهنگ در جهان معاصر با تاكيد بر مسائل ايران در انديشگاه فرهنگي برگزار شد به گزارش خبرگزاري موج اولين جلسهبیمارستان سوختگی شیرازدرایستگاه پایانی/مرکزی با استانداردهای دنیا
گزارش خبری مهر بیمارستان سوختگی شیرازدرایستگاه پایانی مرکزی با استانداردهای دنیا شناسهٔ خبر 2534434 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۴ استانها > فارس شیراز- بیمارستان سوختگی امیرالمومنین ع شیراز به مراحل پایانی احداث نزدیک شده بیمارستانی که به تمام امکانات واستانداردهای روزجبخش بينالملل، سينماي ايران را به دنيا معرفي کند
۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ۱۰ ۱۴ق ظ بخش بينالملل سينماي ايران را به دنيا معرفي کند موج - مدير دفتر پخش مولود رسانه معتقد است اگر استقلال بخش بينالملل بر شناساندن سينماي ايران در دنيا متمرکز شود قدم بزرگي برداشته شده است به گزارش خبرگزاري موج اسماعيلي مدير دفتر پخش مولود رسانه دربارGionee Elife S5.1؛ باریکترین گوشی دنیا
Gionee Elife S5 1 باریکترین گوشی دنیا همین باریکی و سبکوزنی کافی است که خیلیها در نگاه اول دل به این گوشی ببازنند نمایشگر Elife S5 1 از نوع AMOLED است که با قاب فلزی در جای خود محکم شده این گوشی بهرغم اندازه بزرگ زیر یکصد گرم وزن دارد برتایران در رتبه هجدهمین اقتصاد دنیا +جدول
ایران در رتبه هجدهمین اقتصاد دنیا جدول صندوق بین المللی پول با اشاره به افزایش ۵۷ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد ایران با وجود تحریم ها توانسته رتبه خود به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در این سال را حفظ کند به گزارش فرهنگ نیوز صندوق بین المللی پدنیای موبایل و کامپیوتر ابتکار تازه برای یافتن برنامههای همراه مناسب کودکان
دنیای موبایل و کامپیوترابتکار تازه برای یافتن برنامههای همراه مناسب کودکانبا وجود میلیونها برنامه همراه برای نصب بر روی گوشیهای هوشمند یافتن برنامههای مناسب برای کودکان به کار دشواری مبدل شده اما گوگل راه حلی بدین منظور ارائه کرده است به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزارسبزترین و خودکفاترین خانه دنیا+تصاویر
سبزترین و خودکفاترین خانه دنیا تصاویرزوجی کانادایی زندگی روتین شهری خود را رها کردهاند و شبه شهری زیبا به دور از شلوغیهای زندگی متمدن برای خود ساختهاند مجله مهر نوشت وین آدامز» و «کاترین کینگ» خانهای رویایی برای خود ساختهاند که روی آب شناور-
گوناگون
پربازدیدترینها