تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831261176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معصومین نیز از موعظه بی نیاز نیستند !


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بزرگ‏ترین خطر و اصلى‏ترین مسئله !!
شرک
باید بدانیم که یکی از زمینه ها و اسبابی که باعث رشد آدمی می شود ، استفاده از پند ها واندرزهای دیگران است ، به طوری که حتی معصومین نیز خود را از این مهم مبرا نمی دانستند .« وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لابْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ ؛ و (یاد كن) زمانى كه لقمان به پسرش در حال موعظه‏ى او گفت: فرزندم ! چیزى را همتاى خدا قرار نده، زیرا كه شرك (به خدا)، قطعاً ستمى بزرگ است .» (لقمان، 13)موعظه ، یكى از راه‏هاى دعوت به حقّ است و هیچ كس از آن بى‏نیاز نیست. یكى از نام‏هاى قرآن نیز ، موعظه نام گرفته است : « قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ » (یونس، 57)در برخى روایات آمده است : گاهى پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) به جبرئیل مى‏فرمود: مرا موعظه كن. (مواعظ صدوق، ص 92) حضرت على (علیه السلام) نیز گاهى به بعضى از یارانش مى‏فرمود : مرا موعظه كن، زیرا در شنیدن اثرى است كه در دانستن نیست . (ده گفتار، شهید مطهرى، ص 224) پیام‏های آیه :1ـ شیوه‏هاى تربیتِ فرزند را از بزرگان بیاموزیم : «وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لِابْنِهِ» 2ـ در موعظه باید ابتدا ، ذهن و حواسّ شنونده را به خود متوجّه كنیم : «یا بُنَیَّ» 3ـ موعظه باید بر اساس حكمت باشد : « وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ ... وَ هُوَ یَعِظُهُ » 4ـ فرزند ، به نصیحت نیاز دارد ؛ از فرزندانمان غافل نشویم : « قالَ لُقْمانُ لِابْنِهِ» 5ـ در تبلیغ ، ابتدا از نزدیكان خود شروع كنیم : « قالَ لُقْمانُ لِابْنِهِ »6ـ از بهترین راه‏هاى تربیت صحیح فرزند ، گفتگوى صمیمى با اوست : « وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ» 7ـ از رسالت‏هاى پدر نسبت به فرزند ، موعظه است : « قالَ لُقْمانُ لِابْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ » 8ـ با نوجوان باید با زبان موعظه سخن گفت ، نه سرزنش : «وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ» 9ـ موعظه باید با محبّت و عاطفه همراه باشد : « یا بُنَیَّ » 10ـ یكى از شرایط تأثیر موعظه ، احترام و شخصیّت دادن به طرف مقابل است : « یا بُنَیَّ » 11ـ در ارشاد و موعظه ، مسایل اصلى را در اولویّت قرار دهیم : « یَعِظُهُ ... لا تُشْرِكْ » 12ـ مهم‏ترین و محورى‏ترین بُعد حكمت ، توحید است : « آتَیْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ ... قالَ ... لا تُشْرِكْ» 13ـ شرك ، بزرگ‏ترین خطر و اصلى‏ترین مسئله است ، در نزد خداوند ، همه‏ى دنیا متاع قلیل : « مَتاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ » (نساء، 77) ، وشرك ظلم عظیم معرفی شده است : « لَظُلْمٌ عَظِیمٌ » به عبارتی اگر همه‏ى دنیا را به كسى بدهند كه مشرك شود ، قابل قبول و پذیرش نیست .14ـ مواعظ خود را با دلیل و منطق بیان كنیم : « لا تُشْرِكْ ... إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ » معناى شرك چیست ؟شرك ، معناى وسیع و گسترده‏اى دارد كه بارزترین آن شرك به معناى بت‏پرستىمی باشد و این نوع شرك ، به فتواى فقها موجب خروج از جرگه‏ى دین و سبب ارتداد انسان مى‏شود .« وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لابْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ ؛ و (یاد كن) زمانى كه لقمان به پسرش در حال موعظه‏ى او گفت: فرزندم ! چیزى را همتاى خدا قرار نده، زیرا كه شرك (به خدا)، قطعاً ستمى بزرگ است» شرك معانى دیگرى نیز دارد!اطاعت بى چون و چرا از غیر خدا و یا پیروى از هواى نفس كه قرآن در این باره مى‏فرماید : « وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ؛ همانا فرستادیم در هر امّتى رسولى، كه خدا را عبادت كنید و از طاغوت اجتناب كنید. » (نحل، 36) و یا مى‏خوانیم : « أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ ؛ آیا ندیدى كسى كه هواى نفس خود را خداى خود قرار داده است .» (جاثیه، 23) در قرآن بیش از 100 مرتبه عبارتِ « دُونِ اللَّهِ » و « دُونِهِ » ذکر شده است ، بدین معنا که بیان می کند که  اطاعت و پرستش غیر خدا ، شرك محسوب می شود . مؤمنانی که موحّد نیستند ! گاه دیده می شود که مؤمنان نیز در مواردى كه به غیر از فرمان الهى و معیارهاى الهى عمل مى‏كنند ، از مدار توحید خارج مى‏شوند : « وَ ما یُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ» (یوسف، 105) با توجه به این آیه ، اكثر مؤمنان، مشرك هستند و تكیه‏گاه‏هاى غیر الهى دارند .در روایت آمده است كه این گونه شرك ، از حركت مورچه در شب تاریك بر سنگ سیاه پوشیده‏تر است .بنا بر این شرك ، تنها بت‏پرستى نیست ، بلكه وابستگى به هر قدرت ، مقام ، مال، مدرك ، قبیله و هر امرى كه در جهت خدایی نباشد ، شرك به حساب می آید . آثار شرك‏
چگونه اضطراب و نگرانی خود را کنترل کنیم؟
1ـ حبط عمل:شرك ، كارهاى خوب انسان را از بین مى‏برد ، همان گونه كه آتش ، درختانِ سبز یك جنگل را از بین مى‏برد . قرآن ، خطاب به پیامبر مى‏فرماید : « لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ ؛ اگر مشرك شوى، تمام اعمالت نابود مى‏شود. » (زمر، 65)  2ـ اضطراب و نگرانى :هدف یك فرد خداپرست و موحّد ، راضى كردن خداى یكتاست كه زود راضى مى‏شود ، امّا كسى كه به جاى خدا در فكر راضى كردن دیگران باشد، دائماً گرفتار اضطراب و نگرانى خواهد بود ؛ زیرا که تعداد مردم زیاد است و هر كدام هم خواسته‏ها و توقّعات گوناگونى دارند .حضرت یوسف (علیه السلام) در زندان به دوستان مشرك خود فرمود : « أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ ؛ آیا چند سرپرست و ارباب بهتر است یا یك خداى واحد ؟» (یوسف، 39) با تکیه بر توحید از طعمه شدن ، خلاصی یابید ! قرآن مى‏فرماید : مثال كسى كه از خدا جدا شود ، مثال كسى است كه از آسمان پرتاب شود و طعمه‏ى انواع پرندگان قرار گیرد و هر ذرّه‏ى او به مكان دورى پرتاب شود : « وَ مَنْ یُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّیْرُ أَوْ تَهْوِی بِهِ الرِّیحُ فِی مَكانٍ سَحِیقٍ » (حج، 31) آرى ، توحید و بندگى خالص خداوند ، قلعه‏ى محكمى است كه انسان را از هدر رفتن ، به هر كس دل بستن ، دور هر كس چرخیدن ، به هر كس امید داشتن ، تملّق و ستایش از هر كس و ترسیدن از هر كس ، حفظ مى‏كند . در حدیث مى‏خوانیم : « كلمة لا إله إلا الله حصنى فمن دخل حصنى أمن من عذابى ؛ توحید قلعه و دژ محكمى است كه هر كس در آن وارد شود، از عذاب خداوند در امان خواهد بود. » (بحار، ج 49، ص 127)  3ـ اختلاف و تفرقه:در جامعه‏ى توحیدى ، محور همه چیز خداوند است ، رهبر، قانون و راه را خدا تعیین مى‏كند و همه دور همان محور مى‏چرخند ، ولى در جامعه‏ى شرك آلود ، به جاى خداى واحد ، طاغوت‏ها ، سلیقه‏ها و راه‏هاى متعدّد وجود دارد و مردم را دچار اختلاف و تفرقه مى‏نماید ، دراین باره قرآن می فرماید : « لا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِینَ مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ ؛ از مشركان نباشید، از كسانى كه (به خاطر سلیقه‏هاى شخصى و نظریّات از پیش ساخته)، عامل تفرقه مى‏شوند.» (روم، 32) 4ـ خوارى و ذلّت در قیامتقرآن مى‏فرماید : « لا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ فَتُلْقى‏ فِی جَهَنَّمَ مَلُوماً مَدْحُوراً ؛ با خداى واحد، معبود دیگرى قرار ندهید كه با ملامت به دوزخ پرتاب خواهید شد .» (اسراء، 38)اوّلین پیام و هدف تمام انبیا، مبارزه با شرك و دعوت به بندگى خالصانه خداوند است انگیزه‏هاى شركبرای انجام هر کار و عملی انگیزه ای لازم است تا آدمی را برای طی طریق پشتیبان ومشوّق باشد .شرک ورزیدن نیز از این امر مستثنی نبوده و از انگیزه های آن می توان به بیان مسائلس پرداخت :گاه مردم ، به خاطر قدرت به سراغ كسى مى‏روند واو را مورد پرستش قرار می دهند كه قرآن دراین باره می فرماید : تمام مردم اگر جمع شوند ، حتّى قدرت آفریدن یك مگس را نیز ندارند : « لَنْ یَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ» (حج، 73)یا به خاطر لقمه نانى به سراغ این و آن مى‏روند ، كه قرآن مى‏فرماید: « لا یَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً» (عنكبوت، 17)در بعضی از اوقات ، به خاطر رسیدن به عزّت به سراغ كسى مى‏روند كه قرآن مى‏فرماید: « فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً » (نساء، 139)گاه مردم به انگیزه نجات از مشكلات ، دور كسى جمع مى‏شوند كه قرآن مى‏فرماید : « فَلا یَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنْكُمْ »( اسراء، 56)و در جاى دیگر مى‏فرماید: كسانى كه به جاى خدا به سراغشان مى‏روید، بندگانى مثل خودتان هستند: «عِبادٌ أَمْثالُكُمْ» (اعراف، 194)چرا شما بهترین آفریننده را رها مى‏كنید و به دیگران توجّه دارید؟ « تَذَرُونَ أَحْسَنَ الْخالِقِینَ » (صافّات، 135)
عبادت، دعا، سنا، حمد، ستایش
چگونه با شرک مبارزه کنیم ؟!اوّلین پیام و هدف تمام انبیا، مبارزه با شرك و دعوت به بندگى خالصانه خداوند است : «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» (نحل، 36)دلیل اهمیت مبارزه با شرک این است که تمام گناهان ، مورد عفو قرار مى‏گیرند ، جز شرك : « إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ» (نساء، 48 و 116) وانبیاء الهی مأمور بودند با صراحت كامل از انواع شرك‏ها برائت جویند . (هود، 54)شریك قرار دادن براى خداوند مردود است ، گرچه درصد آن بسیار كم باشد. اگر 99 درصد كار براى خداوند و تنها یك درصد آن براى غیر خدا باشد ، تمام كار باطل است . چنان كه قرآن مى‏فرماید : « وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَیْئاً » (نساء، 36) انبیاء و اولیا را نیز شریک خدا قرار ندهید!نه تنها بت‏ها و طاغوت‏ها ، بلكه انبیا و اولیاى الهى نیز نباید شریك خداوند قرار گیرند .خداوند به حضرت عیسى مى‏فرماید: آیا تو به مردم گفتى كه من و مادرم را شریك خدا قرار دهید : «أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَ أُمِّی إِلهَیْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ» (مائده، 116)باید دانست که شریك دانستن براى خداوند ، افترا ، تهمت و گناه بزرگ است : «وَ مَنْ یُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظِیماً» (نساء، 48)شرك، به قدرى منفور است كه خداوند مى‏فرماید: پیامبر و مؤمنین حقّ ندارند براى مشركان، حتّى اگر از خویشاوندانشان باشند، استغفار نمایند. «ما كانَ لِلنَّبِیِّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَنْ یَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِینَ وَ لَوْ كانُوا أُولِی قُرْبى‏» (توبه، 113) نتیجه گیری :رها كردن خداوندى كه قدرت و علم بى نهایت دارد و به سراغ افراد و اشیایى رفتن كه هیچ كارى به دستشان نیست ، بزرگ‏ترین ظلم به انسانیّت است . اسیر جماد و انسان شدن و تكیه به صنعت كردن و كمك از عاجز خواستن خردمندانه نیست ! آمنه اسفندیاریبخش قرآن تبیانمنابع: 1- تفسیر نور ،ج 92- مواعظ صدوق، ص 923- ده گفتار، شهید مطهرى، ص 2244- بحار، ج 49، ص 127





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن