محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831208547
معصومین نیز از موعظه بی نیاز نیستند !
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بزرگترین خطر و اصلىترین مسئله !!
باید بدانیم که یکی از زمینه ها و اسبابی که باعث رشد آدمی می شود ، استفاده از پند ها واندرزهای دیگران است ، به طوری که حتی معصومین نیز خود را از این مهم مبرا نمی دانستند .« وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لابْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ ؛ و (یاد كن) زمانى كه لقمان به پسرش در حال موعظهى او گفت: فرزندم ! چیزى را همتاى خدا قرار نده، زیرا كه شرك (به خدا)، قطعاً ستمى بزرگ است .» (لقمان، 13)موعظه ، یكى از راههاى دعوت به حقّ است و هیچ كس از آن بىنیاز نیست. یكى از نامهاى قرآن نیز ، موعظه نام گرفته است : « قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ » (یونس، 57)در برخى روایات آمده است : گاهى پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) به جبرئیل مىفرمود: مرا موعظه كن. (مواعظ صدوق، ص 92) حضرت على (علیه السلام) نیز گاهى به بعضى از یارانش مىفرمود : مرا موعظه كن، زیرا در شنیدن اثرى است كه در دانستن نیست . (ده گفتار، شهید مطهرى، ص 224) پیامهای آیه :1ـ شیوههاى تربیتِ فرزند را از بزرگان بیاموزیم : «وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لِابْنِهِ» 2ـ در موعظه باید ابتدا ، ذهن و حواسّ شنونده را به خود متوجّه كنیم : «یا بُنَیَّ» 3ـ موعظه باید بر اساس حكمت باشد : « وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ ... وَ هُوَ یَعِظُهُ » 4ـ فرزند ، به نصیحت نیاز دارد ؛ از فرزندانمان غافل نشویم : « قالَ لُقْمانُ لِابْنِهِ» 5ـ در تبلیغ ، ابتدا از نزدیكان خود شروع كنیم : « قالَ لُقْمانُ لِابْنِهِ »6ـ از بهترین راههاى تربیت صحیح فرزند ، گفتگوى صمیمى با اوست : « وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ» 7ـ از رسالتهاى پدر نسبت به فرزند ، موعظه است : « قالَ لُقْمانُ لِابْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ » 8ـ با نوجوان باید با زبان موعظه سخن گفت ، نه سرزنش : «وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ» 9ـ موعظه باید با محبّت و عاطفه همراه باشد : « یا بُنَیَّ » 10ـ یكى از شرایط تأثیر موعظه ، احترام و شخصیّت دادن به طرف مقابل است : « یا بُنَیَّ » 11ـ در ارشاد و موعظه ، مسایل اصلى را در اولویّت قرار دهیم : « یَعِظُهُ ... لا تُشْرِكْ » 12ـ مهمترین و محورىترین بُعد حكمت ، توحید است : « آتَیْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ ... قالَ ... لا تُشْرِكْ» 13ـ شرك ، بزرگترین خطر و اصلىترین مسئله است ، در نزد خداوند ، همهى دنیا متاع قلیل : « مَتاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ » (نساء، 77) ، وشرك ظلم عظیم معرفی شده است : « لَظُلْمٌ عَظِیمٌ » به عبارتی اگر همهى دنیا را به كسى بدهند كه مشرك شود ، قابل قبول و پذیرش نیست .14ـ مواعظ خود را با دلیل و منطق بیان كنیم : « لا تُشْرِكْ ... إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ » معناى شرك چیست ؟شرك ، معناى وسیع و گستردهاى دارد كه بارزترین آن شرك به معناى بتپرستىمی باشد و این نوع شرك ، به فتواى فقها موجب خروج از جرگهى دین و سبب ارتداد انسان مىشود .« وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لابْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ ؛ و (یاد كن) زمانى كه لقمان به پسرش در حال موعظهى او گفت: فرزندم ! چیزى را همتاى خدا قرار نده، زیرا كه شرك (به خدا)، قطعاً ستمى بزرگ است» شرك معانى دیگرى نیز دارد!اطاعت بى چون و چرا از غیر خدا و یا پیروى از هواى نفس كه قرآن در این باره مىفرماید : « وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ؛ همانا فرستادیم در هر امّتى رسولى، كه خدا را عبادت كنید و از طاغوت اجتناب كنید. » (نحل، 36) و یا مىخوانیم : « أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ ؛ آیا ندیدى كسى كه هواى نفس خود را خداى خود قرار داده است .» (جاثیه، 23) در قرآن بیش از 100 مرتبه عبارتِ « دُونِ اللَّهِ » و « دُونِهِ » ذکر شده است ، بدین معنا که بیان می کند که اطاعت و پرستش غیر خدا ، شرك محسوب می شود . مؤمنانی که موحّد نیستند ! گاه دیده می شود که مؤمنان نیز در مواردى كه به غیر از فرمان الهى و معیارهاى الهى عمل مىكنند ، از مدار توحید خارج مىشوند : « وَ ما یُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ» (یوسف، 105) با توجه به این آیه ، اكثر مؤمنان، مشرك هستند و تكیهگاههاى غیر الهى دارند .در روایت آمده است كه این گونه شرك ، از حركت مورچه در شب تاریك بر سنگ سیاه پوشیدهتر است .بنا بر این شرك ، تنها بتپرستى نیست ، بلكه وابستگى به هر قدرت ، مقام ، مال، مدرك ، قبیله و هر امرى كه در جهت خدایی نباشد ، شرك به حساب می آید . آثار شرك
1ـ حبط عمل:شرك ، كارهاى خوب انسان را از بین مىبرد ، همان گونه كه آتش ، درختانِ سبز یك جنگل را از بین مىبرد . قرآن ، خطاب به پیامبر مىفرماید : « لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ ؛ اگر مشرك شوى، تمام اعمالت نابود مىشود. » (زمر، 65) 2ـ اضطراب و نگرانى :هدف یك فرد خداپرست و موحّد ، راضى كردن خداى یكتاست كه زود راضى مىشود ، امّا كسى كه به جاى خدا در فكر راضى كردن دیگران باشد، دائماً گرفتار اضطراب و نگرانى خواهد بود ؛ زیرا که تعداد مردم زیاد است و هر كدام هم خواستهها و توقّعات گوناگونى دارند .حضرت یوسف (علیه السلام) در زندان به دوستان مشرك خود فرمود : « أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ ؛ آیا چند سرپرست و ارباب بهتر است یا یك خداى واحد ؟» (یوسف، 39) با تکیه بر توحید از طعمه شدن ، خلاصی یابید ! قرآن مىفرماید : مثال كسى كه از خدا جدا شود ، مثال كسى است كه از آسمان پرتاب شود و طعمهى انواع پرندگان قرار گیرد و هر ذرّهى او به مكان دورى پرتاب شود : « وَ مَنْ یُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّیْرُ أَوْ تَهْوِی بِهِ الرِّیحُ فِی مَكانٍ سَحِیقٍ » (حج، 31) آرى ، توحید و بندگى خالص خداوند ، قلعهى محكمى است كه انسان را از هدر رفتن ، به هر كس دل بستن ، دور هر كس چرخیدن ، به هر كس امید داشتن ، تملّق و ستایش از هر كس و ترسیدن از هر كس ، حفظ مىكند . در حدیث مىخوانیم : « كلمة لا إله إلا الله حصنى فمن دخل حصنى أمن من عذابى ؛ توحید قلعه و دژ محكمى است كه هر كس در آن وارد شود، از عذاب خداوند در امان خواهد بود. » (بحار، ج 49، ص 127) 3ـ اختلاف و تفرقه:در جامعهى توحیدى ، محور همه چیز خداوند است ، رهبر، قانون و راه را خدا تعیین مىكند و همه دور همان محور مىچرخند ، ولى در جامعهى شرك آلود ، به جاى خداى واحد ، طاغوتها ، سلیقهها و راههاى متعدّد وجود دارد و مردم را دچار اختلاف و تفرقه مىنماید ، دراین باره قرآن می فرماید : « لا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِینَ مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ ؛ از مشركان نباشید، از كسانى كه (به خاطر سلیقههاى شخصى و نظریّات از پیش ساخته)، عامل تفرقه مىشوند.» (روم، 32) 4ـ خوارى و ذلّت در قیامتقرآن مىفرماید : « لا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ فَتُلْقى فِی جَهَنَّمَ مَلُوماً مَدْحُوراً ؛ با خداى واحد، معبود دیگرى قرار ندهید كه با ملامت به دوزخ پرتاب خواهید شد .» (اسراء، 38)اوّلین پیام و هدف تمام انبیا، مبارزه با شرك و دعوت به بندگى خالصانه خداوند است انگیزههاى شركبرای انجام هر کار و عملی انگیزه ای لازم است تا آدمی را برای طی طریق پشتیبان ومشوّق باشد .شرک ورزیدن نیز از این امر مستثنی نبوده و از انگیزه های آن می توان به بیان مسائلس پرداخت :گاه مردم ، به خاطر قدرت به سراغ كسى مىروند واو را مورد پرستش قرار می دهند كه قرآن دراین باره می فرماید : تمام مردم اگر جمع شوند ، حتّى قدرت آفریدن یك مگس را نیز ندارند : « لَنْ یَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ» (حج، 73)یا به خاطر لقمه نانى به سراغ این و آن مىروند ، كه قرآن مىفرماید: « لا یَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً» (عنكبوت، 17)در بعضی از اوقات ، به خاطر رسیدن به عزّت به سراغ كسى مىروند كه قرآن مىفرماید: « فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً » (نساء، 139)گاه مردم به انگیزه نجات از مشكلات ، دور كسى جمع مىشوند كه قرآن مىفرماید : « فَلا یَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنْكُمْ »( اسراء، 56)و در جاى دیگر مىفرماید: كسانى كه به جاى خدا به سراغشان مىروید، بندگانى مثل خودتان هستند: «عِبادٌ أَمْثالُكُمْ» (اعراف، 194)چرا شما بهترین آفریننده را رها مىكنید و به دیگران توجّه دارید؟ « تَذَرُونَ أَحْسَنَ الْخالِقِینَ » (صافّات، 135)
چگونه با شرک مبارزه کنیم ؟!اوّلین پیام و هدف تمام انبیا، مبارزه با شرك و دعوت به بندگى خالصانه خداوند است : «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» (نحل، 36)دلیل اهمیت مبارزه با شرک این است که تمام گناهان ، مورد عفو قرار مىگیرند ، جز شرك : « إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ» (نساء، 48 و 116) وانبیاء الهی مأمور بودند با صراحت كامل از انواع شركها برائت جویند . (هود، 54)شریك قرار دادن براى خداوند مردود است ، گرچه درصد آن بسیار كم باشد. اگر 99 درصد كار براى خداوند و تنها یك درصد آن براى غیر خدا باشد ، تمام كار باطل است . چنان كه قرآن مىفرماید : « وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَیْئاً » (نساء، 36) انبیاء و اولیا را نیز شریک خدا قرار ندهید!نه تنها بتها و طاغوتها ، بلكه انبیا و اولیاى الهى نیز نباید شریك خداوند قرار گیرند .خداوند به حضرت عیسى مىفرماید: آیا تو به مردم گفتى كه من و مادرم را شریك خدا قرار دهید : «أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَ أُمِّی إِلهَیْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ» (مائده، 116)باید دانست که شریك دانستن براى خداوند ، افترا ، تهمت و گناه بزرگ است : «وَ مَنْ یُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى إِثْماً عَظِیماً» (نساء، 48)شرك، به قدرى منفور است كه خداوند مىفرماید: پیامبر و مؤمنین حقّ ندارند براى مشركان، حتّى اگر از خویشاوندانشان باشند، استغفار نمایند. «ما كانَ لِلنَّبِیِّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَنْ یَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِینَ وَ لَوْ كانُوا أُولِی قُرْبى» (توبه، 113) نتیجه گیری :رها كردن خداوندى كه قدرت و علم بى نهایت دارد و به سراغ افراد و اشیایى رفتن كه هیچ كارى به دستشان نیست ، بزرگترین ظلم به انسانیّت است . اسیر جماد و انسان شدن و تكیه به صنعت كردن و كمك از عاجز خواستن خردمندانه نیست ! آمنه اسفندیاریبخش قرآن تبیانمنابع: 1- تفسیر نور ،ج 92- مواعظ صدوق، ص 923- ده گفتار، شهید مطهرى، ص 2244- بحار، ج 49، ص 127
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 332]
صفحات پیشنهادی
معصومین نیز از موعظه بی نیاز نیستند !
معصومین نیز از موعظه بی نیاز نیستند !-بزرگترین خطر و اصلىترین مسئله !!باید بدانیم که یکی از زمینه ها و اسبابی که باعث رشد آدمی می شود ، استفاده از پند ها ...
معصومین نیز از موعظه بی نیاز نیستند !-بزرگترین خطر و اصلىترین مسئله !!باید بدانیم که یکی از زمینه ها و اسبابی که باعث رشد آدمی می شود ، استفاده از پند ها ...
چگونه میتوان از مردم بینیاز شد؟
معصومین نیز از موعظه بی نیاز نیستند ! ... عظیم معرفی شده است : « لَظُلْمٌ عَظِیمٌ » به عبارتی اگر همهى دنیا را به كسى بدهند كه مشرك ... نیز از این امر مستثنی نبوده و از ...
معصومین نیز از موعظه بی نیاز نیستند ! ... عظیم معرفی شده است : « لَظُلْمٌ عَظِیمٌ » به عبارتی اگر همهى دنیا را به كسى بدهند كه مشرك ... نیز از این امر مستثنی نبوده و از ...
اثبات حقیقت نامه های امام زمان(عج)
5- چه دلیلی دارد در آن جو و فشار حکومت، شخصی بی دلیل جان خود را به خطر اندازد و خود را نایب امام معرفی کند تا آنجا که می ... معصومین نیز از موعظه بی نیاز نیستند !
5- چه دلیلی دارد در آن جو و فشار حکومت، شخصی بی دلیل جان خود را به خطر اندازد و خود را نایب امام معرفی کند تا آنجا که می ... معصومین نیز از موعظه بی نیاز نیستند !
سیری در مثنوی طاقدیس
نیازی به بیان و تایید وجه تاثیرگذاری شعر نیست . ... ظاهرا در آیه نخست، قرآن کریم نیز - با تمام اهمیتش - مصداقی از موعظه محسوب شده است که خود ... مایهام عجز و امیدم بس دراز تکیه گاهم رحمتت ای بی نیاز تحفهام توحید و خاصانم پناه از چه میترسم دگر ای ...
نیازی به بیان و تایید وجه تاثیرگذاری شعر نیست . ... ظاهرا در آیه نخست، قرآن کریم نیز - با تمام اهمیتش - مصداقی از موعظه محسوب شده است که خود ... مایهام عجز و امیدم بس دراز تکیه گاهم رحمتت ای بی نیاز تحفهام توحید و خاصانم پناه از چه میترسم دگر ای ...
كودك و مذهب ( قسمت 4)
اصولاً در تعبیرات مذهبی ما دین چیزیجزحب و محبت نیست . ... در آن سن واجب نیست و اگر كوتاهی كرد پس از موعظه ها و تذكر می توان به تنبیهش پرداخت . ... گرداند و این امری است كه حتی حضرات معصومین هم خود را از آن بی نیاز نمی دانستند . ... فروع مذهب و تعالیم آن تربیت و آموزش دینی كودكان ( قسمت سوم ) در قسمت قبل به اهداف و مقاصد و نیز .
اصولاً در تعبیرات مذهبی ما دین چیزیجزحب و محبت نیست . ... در آن سن واجب نیست و اگر كوتاهی كرد پس از موعظه ها و تذكر می توان به تنبیهش پرداخت . ... گرداند و این امری است كه حتی حضرات معصومین هم خود را از آن بی نیاز نمی دانستند . ... فروع مذهب و تعالیم آن تربیت و آموزش دینی كودكان ( قسمت سوم ) در قسمت قبل به اهداف و مقاصد و نیز .
ولادت امام باقر علیه السلام
سلام بر آن روح بلند، بر آن جسم پاک، بر آن امام همام، سلام بر علم بی کران، سلام ... سیره رفتاری ائمه معصوم نیز چنین نبوده است. ... از طاعت های خدا هستم؛ زیرا خویش را به این وسیله از تو و دیگر مردم بی نیاز می کنم. ... می خواستم تو را پند دهم تو مرا موعظه کردی. ... در دروازه ى حاجات دل تا سحرم مست مناجات دل راز و نیاز دل ما ذکر دوست نیست کسى ...
سلام بر آن روح بلند، بر آن جسم پاک، بر آن امام همام، سلام بر علم بی کران، سلام ... سیره رفتاری ائمه معصوم نیز چنین نبوده است. ... از طاعت های خدا هستم؛ زیرا خویش را به این وسیله از تو و دیگر مردم بی نیاز می کنم. ... می خواستم تو را پند دهم تو مرا موعظه کردی. ... در دروازه ى حاجات دل تا سحرم مست مناجات دل راز و نیاز دل ما ذکر دوست نیست کسى ...
اوصاف مومنین در کلام امیرالمومنین (علیه السلام)
چنانچه بخندد به سبک سری نباشد و اگر خشم کند، بی باک نگردد؛ خنده اش همچون ... از لغزش ایشان درگذرد و نکوهش نکند؛ بر اندرز و موعظه ای که آگاه گردد آن را رها نسازد؛ و بر ناهمواری ... و چون در مسائل درایت و تعقل ورزد پاکدامنی نماید؛ و با رعایت قناعت بی نیاز باشد. ... مومن در همه امور به خوبان و هر اهل خیری که پیش از او بوده اند اقتداء کند؛ و نیز ...
چنانچه بخندد به سبک سری نباشد و اگر خشم کند، بی باک نگردد؛ خنده اش همچون ... از لغزش ایشان درگذرد و نکوهش نکند؛ بر اندرز و موعظه ای که آگاه گردد آن را رها نسازد؛ و بر ناهمواری ... و چون در مسائل درایت و تعقل ورزد پاکدامنی نماید؛ و با رعایت قناعت بی نیاز باشد. ... مومن در همه امور به خوبان و هر اهل خیری که پیش از او بوده اند اقتداء کند؛ و نیز ...
اصول حالکم بر نظام ولایت فقیه
مردم انقلابی و مؤمن پیرو امام نیز از امامت او بوی خوش امامت معصومین: را استشمام ... یعنی، تنها مردم نیستند که با انتخاب و گزینش خود ولیفقیه را بر کرسی ... قول به نظارت در واقع پذیرفتن عدم ولایت است زیرا ولایتی که به موعظه محدود باشد، بیفایده است و ... قرآن کریم با توجه به نیاز حکومت دینی و رهبری جامعه اسلامی به این دو پشتوانه ...
مردم انقلابی و مؤمن پیرو امام نیز از امامت او بوی خوش امامت معصومین: را استشمام ... یعنی، تنها مردم نیستند که با انتخاب و گزینش خود ولیفقیه را بر کرسی ... قول به نظارت در واقع پذیرفتن عدم ولایت است زیرا ولایتی که به موعظه محدود باشد، بیفایده است و ... قرآن کریم با توجه به نیاز حکومت دینی و رهبری جامعه اسلامی به این دو پشتوانه ...
جوان و انتقاد
میل به تنوع و داشتن آرزو های بی حساب ، تصویرهای خیالی و آرمان خواهی ، همه و همه دست به ... با کنایه و اشاره و سخن ،اعتراض خود را نمایان می سازند و در مواردی نیز ، دیگران را .... نیست ، بلکه با این که امام (علیه السلام) انسانی معصوم و بی عیب است و نیازی به ... امام حسن عسکری (علیه السلام) می فرماید : « کسی که برادر خود را در پنهانی موعظه ...
میل به تنوع و داشتن آرزو های بی حساب ، تصویرهای خیالی و آرمان خواهی ، همه و همه دست به ... با کنایه و اشاره و سخن ،اعتراض خود را نمایان می سازند و در مواردی نیز ، دیگران را .... نیست ، بلکه با این که امام (علیه السلام) انسانی معصوم و بی عیب است و نیازی به ... امام حسن عسکری (علیه السلام) می فرماید : « کسی که برادر خود را در پنهانی موعظه ...
حق مسلمان را نباید کف دستش گذاشت
... که درباره مال و اموال باشد، نیست، بلکه وصیّت های معنوی و اخلاقی است که جنبه موعظه ... این یک سفارش عمومی است که حتّی به کفار و غیر مسلمانان نیز نباید خیانت روا داشت. ... حضرت باقر علیهالسلام فرمود: «لاقُوّةَ کَرَدِّ الغَضَبَ؛4 قدرتی بسان رد خشم نیست. ... در ادامه توضیحاتی دارد که از شرح بیشتر سخنان حضرت بی نیاز میکند، فرمود: ...
... که درباره مال و اموال باشد، نیست، بلکه وصیّت های معنوی و اخلاقی است که جنبه موعظه ... این یک سفارش عمومی است که حتّی به کفار و غیر مسلمانان نیز نباید خیانت روا داشت. ... حضرت باقر علیهالسلام فرمود: «لاقُوّةَ کَرَدِّ الغَضَبَ؛4 قدرتی بسان رد خشم نیست. ... در ادامه توضیحاتی دارد که از شرح بیشتر سخنان حضرت بی نیاز میکند، فرمود: ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها