محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831399818
آداب شاگردی دروس اخلاق 1
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ویژگیهای درس اخلاق و آداب شاگردی آن - قسمت 1
روشن است که محدودیتهای نوشتاری ، نمی گذارد تمامی ما فی الضمیر استاد و راهنمای اخلاق بیان شده و مبحث او پخته گردد. نشستها و آموزشهای گفتاری ، لازم است ، تااستاد و شاگرد رو در روی یکدیگر قرار گرفته و با فرصت و آسانی ، مقصود خود را بیان دارند.اینجاست که درسهای گفتاری اخلاق ، ضرورت یافته و سخن از ویژگیهای درس اخلاق و آداب شاگردی آن مطرح می شود.ازاین روی ، در پرتو معارف اسلامی و بهره مندی از تجربه پاکان راه طی کرده ، به تبیین برخی از آنها پرداخته و بقدر توان در بررسی آن می کوشیم . باشد که این برترین امتیاز حوزه های علمیه (تهذیب اخلاق و نظام تحصیلی ) هر چه باشکوهتر و شایسته تر، رسالت [خودسازی] را به انجام رساند و مدخل پرواز ملکوتی را به روی سالکان حقیقت و معنویت بگشاید. ویژگیهای درس اخلاق 1. گرانباری درس اخلاق بایداز مطلب و آموزش ، سرشار باشد، یعنی ، عصاره ساعتها کوشش و تحقیق استادی توان، در برابر فرصتی که شاگرد سپری می شود عرضه گردد. آبشاری باشد که جانها را طهارت و طراوت بخشد و دل را در چشمه سار حکمتش سیراب کند. چونان صحیفه لقمانی ، حیات بقلبها دهد و آیینه وار سیمای انسانیت را در پیام آسمانی تصویر کند.ازارشاد و آموزش ، تشویق و توبیخ ، برهان و بصیرت ، سنت و سیاست ، حکمت و حکومت ، تهدید و ترغیب ، معاش و معاد، عقیده و جهاد، دین و دانش ،انذار و بشارت ، آکنده باشد. کشتی نجات از کام امواج[ فتنه ها]، آیینه شناخت[ خود] و آهنگ معرفت[ خدا] گردد. از بصر به بصیرت ازابهام به یقین آورد. این باور ناصواب را که: [درس و پنداخلاقی تذکری صرف و گفتاری چند با آهنگ مخصوص است و نیاز به تحقیق ندارد]، باید به بایگانی نسیان سپرد، چرا که آموزش اخلاقی اگراز تحقیق واستواری شایسته بهره مند نبوده و توانایی اشباع هرگونه اندیشه ای را نداشته باشد، چگونه می تواند به تاثیرگذاری و داعیه سازی دست یابد؟ اگر توان زدایش هرگونه شبهه ر، پیرامون مبحث خود، نداشته و با مسامحه و بدون وسواسیت تحقیقی از کنار مسائل تربیتی بگذرد، کجا می تواندادامه پیام رسالت باشد، پیامی که شیوه تربیتی وابلاغش بر برهان واستدلال قانع کننده استواراست . لقدارسلنا رسلنا وانزلنا معهم الکتاب والمیزان... 1 ما فرستادگان خویش را با نشانیهای روشن و پیغامهای راست و رسا فرستادیم و باایشان کتاب و تراز و نازل کردیم . در جای دیگر، خط و مشی پند دهی پیامبر[ص] را چنین ترسیم می کند. فاعرض عنهم وعظهم و قل لهم فی انفسهم قولا بلیغا. 2 ازایشان رو گردادن و آنان را پند واندرز ده و با آنها سخن بگو، رسا و بااثر که در دلشان ژرف آید و کارگر شود. و نیز می فرماید:ادع الی سبیل ربک بالحکمه والموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن... 3 با حکمت واندرز نیکو به راه پروردگارت بخوان و با آنان با بهترین وجهی استدلال و مناظره کن. رهنمودهایی که قرآن ، در شیوه ابلاغ وارشاد می دهد، همگی براستواری ، رسایی و روشنی پیام تکیه دارد. چنانکه کلماتی مانند: حکمت ، بلاغ مبین ، بینات ، نصیحت ، موعظه حسنه (جادلهم بالتی هی احسن ) و ... نشانگراین خط و مشی است . بنابراین ، همانگونه که درسهای دیگر حوزه ، مانند: منطق واصول ، با این که سالهااندیشه وران به تحقیق و تحلیل آن پرداخته و در تبیین مباحث آنها کوشیده اند، اکنون با دقت و پژوهش دنبال می شود، شایسته است که مسائل اخلاقی اسلام ، با همه پیچیدگی و اهمیتی که دارند و سوکمندانه تاکنون پژوهش بایسته ای پیرامون مباحث آنهاانجام نگرفته است ، بطور وضوح تحقیق شده و عرضه گردد. امید که توانایانی ، کمر همت بسته و گامهای نخستین را دراین راستا بر دارند، حد و مرز هر یک از بحثهای اخلاقی را به روشنی بیان داشته و جایگاه آنها را در منابع اصلی معارف اسلامی نشان دهند.استادانی که بر کرسی درسهای اخلاق در حوزه می نشینند نیز، با حوصله واهمیت ، بحثهای گرانمایه را عرضه کنند و مددیاراین تحقیق و تبیین شایسته اخلاق اسلامی گردند. 2. مراعات استعداد و توان دریافتی شاگردمطلب اخلاقی نباید روح شنونده را خسته کند واز توان و کشش او بیگانه یا برتر باشد. آن که اندیشه اش راادراک بدیهیات می لنگد، کی تحمل افکار بلند معنوی و روحی را دارد؟ تا کسی روحش به مرتبه شایسته از شناخت ، تعبد و دریافت حقایق نرسیده است ، عرضه مسائل سنگین و دشوار، براو خطاست ، زیرا باعث انحراف وی می گردد. هر یک از صفات اخلاقی دارای مراتب و مراحلی است . مراتب بالا مدخل برخی از مسائل عرفانی است . ضمن رعایت ترتیب در بررسی این صفات ، گنجایش و سطح فهم شاگرد نیز، باید مراعات گردد. امام سجاد(علیه السلام) می فرماید: حدثوالناس بما یعرفون و لاتحملوهم مالا یطیقون فتغرونهم بنا.4 آنچه مردم توان فهمش را دارند به ایشان بگویید و چیزی که تحمل آن ندارند براندیشه ایشان بار نکنید، که دراینصورت آنان را به وسیله ما مغرور و فریفته خواهید ساخت . در ره عشق نشد کسی به یقین محرم راز هر کسی بر حسب فهم ، گمانی دارد با خرابات نشینان زکرامات مگوی هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد 5 از طرف دیگر نیز، نباید برای اندیشه های بلند که توان بیشتری جهت فهم و دریافت حقایق و معارف دارند، مطلب تکراری ، پیش پاافتاده و کم سود مطرح کرد، چرا که فرصت و عمرایشان ارزشمندترازاین بهایی است که به چنگ می آورند. رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید: انا معاشرالانبیاءامرنا نکلم الناس علی قدر عقولهم. 6 ما گروه پیامبران ماموریم که با مردن به اندازه خردشان سخن بگوییم . درس اخلاق ، باید آنچنان با حال و هوای شنونده مطابق و سازگار باشد، که مانند آب گوارا در گلوی تشنه او نفوذ کند و به روحش طراوات بخشد. نه چنان باشد که بخاطر کم مایگی و سادگی مطلب چیزی دستگیر شاگرد نشده و خاطرش راافسرده کند، و نه چنان دشوار و پیچیده باشد که باعث ابهام و سر درگمی او گردد.ازامام صادق[ ع] بیاموزیم که مطلب را تا جایی ادامه می دهد که در خور گنجایش و فهم شنونده است و آنجا که قدرت درک دراو نمی یابد، زبان بکام می گیرد و سکوت می کند. سفیان می گوید:ازامام صادق(علیه السلام) پرسیدم :بین لی امرالواح والقلم والمداد فضل بیان و علمنی مماعلمک الله ،فقال یاابن سعید لولاانت اهل للجواب مااجبتک. پس از بیان مطالبی فرمود:قم یا سفیان فلاامن علیک. 7 امامان معصوم(علیهم السلام) در بیان هرگونه موضوعی ،اعم ازاخلاقی یااعتقادی ، سطح فهم شنونده را در نظر گرفته و بقدر آمادگی او سخن می گفتند. چنانکه امام علی(علیه السلام) نیز هنگامی که کمیل برای فرا گرفتن دعای حضرت خضر، دعای کمیل ، به خدمت حضرتش رسید، می فرماید: [ ای کمیل طول صحبت و خدمت تو موجب شد که ترا بچنین نعمتی و کرامتی سرافراز گردانم] 8 . بنابراین همان گونه که امامان(علیهم السلام) واقع بینانه ، گنجایش روحی و فکری شنونده را در نظر گرفته و سخن را بدینسان بر می گزیدند،استادان اخلاق نیز باید نخست نیاز و توان شاگرد را دریافته و به مقتضای حال او پند دهند و بحث را مطرح سازند. 3. تنوع و شاداباز آن روی که رسالت دراخلاق[ جذبه و تاثیرگذاری] است بایداز یک نواختی و ملال آوری بدور باشد و خاطر شاگرد را خسته نکند. لحظات درس ، آنچنان جذاب و خوش خاطره بگذرد که تا فرصت دیگر شاگرد را در فضای معنوی خود نگاه دارد. همواره در یاد وی بماند و در برخوردها و حالات گوناگون ، چونان خاطره ای راه گش، یادآوری شود. درسی که افسردگی آورد و شاگرد پایان آن راانتظار کشد، یقینا موثر نخواهد بود، در یاد نمی ماند و روزنه ای نمی گشاید.از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)روایت شده است که فرمود: ان موسی(علیه السلام) لقی الخضر(علیه السلام) فقال :اوصنی ، فقال الخضر، یا طالب العلم ان القائل اقل ملاله من المستمع فلاتمل جلسائک اذااحدثتهم... 9 موسی(علیه السلام) با خضر(علیه السلام) برخورد کرد و به وی گفت : مرا نصیحت و سفارش فرما. خضر گفت :ای دانش طلب ، باید بدانی که گوینده کمتراز شنونده ، دچار ملال خاطر و خستگی روحی می گردد، بنابراین ، آنگاه که با همنشینانت سخن می گویی ، نشستهای خود را خسته کننده و ملال آور نساز. اگر معانی بلند و عمیق تربیتی ، با تعابیر زیبا و خوش آهنگ مطرح شود، ضرب المثلهای بج، حکایات متناسب ، آیات واحادیث بموقع ، تحلیل و توجیه شایسته و دیگر صنایع لفظی و معنوی بکار گرفته شود، بهتر بر جانها می نشیند و در یادها می ماند. شاگرد را نیز تا پایان درس با نشاط، همراه خود می کشد. امیرالمومنین(علیه السلام) می فرماید: ان هذه القلوب تمل کما تمل الابدان ، فابتغوا لها طرائف الحکم. 10 روح بمانند بدن خسته می گردد، پس برای زدودن ملالت روح ، در پی حکمتهای طرفه و نو برآیید. دانشهای تازه و شگفت آور که به دل لذت و خوشی دهد، تعبیرها و نکته های نشاط برانگیزی که شاگرد را زنده و گرم کند بکار گیرند. درباره نشستهای آموزشی ازابن عباس نقل شده است که هرگاه از بحثهای علمی و یک نواخت خسته می شدند می گفتند: [حمضونا حمضونا] سپس دراخبار واشعار و مطالب گوناگون غوطه ور می شدند 11 . نیز نقل شده است که شاگردان شیخ بهایی ، روزهای تعطیل بیش از روزهای درس از وی بهره مند می شدند، زیرا شیخ بهایی روزهای تعطیل ازانواع دانشه، اخبار شنیدنی و تحفه ،اشعار برگزیده و حکایات جذاب سخن می گفت . با این تنوع و شادابی ، که در شیوه آموزشی خود پدید می آورد، زمینه بهره وری از دانشهای جدید، نشاط و شکوفایی را برای روزهای درسی و فراگیری علم ، فراهم می آورد. 12 . بنابراین ، درس اخلاق باید سرشاراز مطالب گوناگون و تازه باشد، تا شادابی و جذبه ، در تمام لحظات درس سایه افکن شده و نبض شاگرد به آهنگ درس بزند. 4. تاثیرگذاریدرسی که داعیه تربیت وارشاد دارد، کمترین انتظاری که از آن می رود، تاثیر گذاری است ، یعنی ، باید به گونه ای باشد که شنونده را به فضای پیام خود بکشد و در تیررس خطابش قرار دهد و بسان وجدان با او سخن بگوید. زبان حالی باشد که موجب انقباض وانبساط وی شود و احساس او را برانگیزاند. شورانگیزی و داعیه سازی رسالت اصلی درس اخلاق است ، یعنی ، خواه ناخواه باید شنونده را متاثر سازد و شوق به نیکی را دراو برانگیزد. امام علی(علیه السلام) می فرماید: انفع المواعظ ماردع. 13 سودمندترین پنده، آن است که در مخاطب نفوذ کند و آتش عشق به رستگاری و درستکاری را در وی برافروزاند. زمزمه گفتاراخلاق باید لطیف ترین ترجمان احساسات درونی شنونده باشد. دلهای سخت را نرم کند و عواطف انسانی را برانگیزاند. آنچنان رسا و بااثر باشد که در دلها ژرف آید و کارگر شود.امام علی[ ع] می فرماید:المواعظ صقال النفوس و جلاءالقلوب. 14پنده، صیقل جانها و شکوفا کننده دلهاست . ارشادهای اخلاقی ، در حقیقت برگردان و تبیین دیگری از کلام خداوندی است . همانگونه که آیات قرآنی ، در شنونده تاثیر می گذارد، مطالب اخلاقی نیز باید چنین باشد. قرآن در آیات گوناگون بر ویژگی تاثیرگذاری خود تکیه می کند و آن رااعلان می دارد: واذا تلیت علیهم آیاته ایمانا و علی ربهم یتوکلون. 15 و چون آیات قرآن را برایشان بخوانند، برایمانشان افزوده شود و به خدای خویش توکل کنند. لوانزلنا هذاالقرآن علی جبل الرایته خاشعا متصدعا من خشیه الله... 16 اگراین قرآن را بر کوه نازل می کردیم ، مشاهده می کردی که کوه از ترس خدا خاشع و ذلیل و متلاشی می گشت . واذا سمعوا ماانزل الی الرسول تری اعینهم تفیض من الدمع مما عرفوا من الحق یقولون ربناامنا فاکتبنا مع الشاهدین. 17 هنگامی که ( اصحاب نجاشی ) آیات نازل شده بر پیامبر[ص] را شنیدند، بسبب آنچه از حق شناختند، اشک از چشمانشان روان شد و گفتند: پروردگارا ما گرویدیم ، پس ما را در شمار گواهان خویش بنویس . مردم با شنیدن آیات ، به سجده ، می افتادند، تسبیح و تقدیس خدا می کردند، گریه کنان بر زمین چهره می سائیدند واز خشوع و نرم دلی سرشار می شدند. بنابراین ، پیام اخلاقی نیز، باید چونان سرچشمه خود(قرآن ) دارای چنین تاثیر و قدرتی باشد، که حال شنونده پس از شنیدن ، غیراز حال او پیش از شنیدن باشد. در تاریخ حوزه های علمیه نیز، درسهایی منشا برکت بوده واز خود نام و آوازه ای بجای گذاشته اند که از ویژگی تاثیرگذاری برخوردار بوده اند. مرحوم مطهری ،از صاحب دلی چنین یاد می کند: [... درک محضراو را میرزا علی آقای شیرازی همواره یکی از ذخایر گرانبهای عمرم ، که حاضر نیستم با هیچ چیز معاوضه کنم ، می شمارم و شب و روزی نیست که خاطره اش در نظرم مجسم نگردد...او بحقیقت یک عالم ربانی بود... سخن دل رااز صاحب دلی شنیدن ، تاثیر و جاذبه و کشش دیگری دارد... مواعظ واندرزهایش از جان برون می آمد لاجرم بر دل می نشست]... 18 . و نیزاز درس اخلاق امام خمینی و تاثیرگذاری آن چنین می نویسد:درس اخلاقی که به وسیله شخصیت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته می شد، و در حقیقت در معارف و سیر و سلوک بود نه اخلاق به مفهوم خشک علمی ، مرا سرمست می کرد. بدون هیچ اغراق و مبالغه ای این درس ، مرا آنچنان به وجد می آورد که تا دوشنبه و سه شنبه هفته بعد، خودم را شدیدا تحت تاثیر آن می یافتم . بخش مهمی از شخصیت فکری و روحی من ، در آن درس و سپس در درسهای دیگری که در طی دوازده سال از آن استادالهی فرا گرفتم ،انعقاد یافت . 19 مرحوم آقا نجفی راجع به درس مرحوم ملامحمد کاشی ، می نویسد:[به قدر یک ربع ساعت موعظه و نصیحت می نمود که خیلی موثر واقع می شد، به طوری که مصمم می شدیم بالکلیه ،از دنیا و مافیها صرف نظر کرده ، متوجه آخرت گردیم] 20 . 5. پرهیزازالقایخرافات واوهام اکنون که پس ازانقلاب ، بازار عرفان گرایی و کرامت سازی رواج یافته است و هر کس به نام طریقت و معنویت پخت و پزی دارد، رسالت درسهای اخلاقی بسیار حساس شده است ، زیرا بایداز یک سواخلاق و معنویات ناب اسلامی را مطرح کند، واز دیگر سوی پیرایه ها واوهامات رااز پیکر آن بزداید. دراین آشفته بازار، حکایات شگفت ، کرامات معجزه وار و مدعیان ره طی کرده ، درس واقع بینانه ، درسی است که کویرهای جان رااز سرچشمه های وحی شاداب کند و راه درست و روشن را به وضوح پیش پای ساکنان بنهد. درس واقع بینانه نه تنها به رشد و زمینه سازی برای خرافات دمن نمی زند، بله با مهارت و دقت ، مرز حقیقت و خرافه را مشخص می سازد.از آن جهت که مسائل روحی انسان و گفتگو درباره جان و روان آدمی ، بسیار پیچیده و دشواراست ، آموزش اخلاقی واقع بینانه اطراف هر مبحثی را روشن ساخته واز هرگونه ابهام و مسامحه ای ، که ممکن است نتیجه معکوسی به بار آورد، دوری می گزیند. پاورقی ها:1. سوره حدید، آیه 25. 2. سوره نساء، آیه 63. 3. سوره نحل ، آیه 125.4. الیحاه ، ج 1.151. 5. دیوان حافظ، غزل 121. 6. تحف العقول ، 36، ترجمه فارسی . 7. تفسیر صافی ، ج 5.207.8. انیس الیل در شرح دعاء کمیل ، .15. 9. منیه المرید، .45، چاپ انتشارات اسلامی . 10. نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، حکمت 89. 11. روضات الجنات ، ج 7.68. 12. همان مدرک .13. نهج البلاغه ، حکمت 388.14. غررالحکم ، ج 1.357.15. سوره انفال ، آیه 12.16. سوره حشر، آیه 21. 17. سوره مائده ، آیه 3. 18. سیری در نهج البلاغه .52.19. سیمای فرزانگان ، ج 3.51.20. سیاست شرق ، 188.منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه نتتنظیم: گروه حوزه علمیه تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 726]
صفحات پیشنهادی
آداب شاگردی دروس اخلاق 1
آداب شاگردی دروس اخلاق 1-ویژگیهای درس اخلاق و آداب شاگردی آن - قسمت 1 روشن است که محدودیتهای نوشتاری ، نمی گذارد تمامی ما فی الضمیر استاد و راهنمای اخلاق بیان شده ...
آداب شاگردی دروس اخلاق 1-ویژگیهای درس اخلاق و آداب شاگردی آن - قسمت 1 روشن است که محدودیتهای نوشتاری ، نمی گذارد تمامی ما فی الضمیر استاد و راهنمای اخلاق بیان شده ...
شاگردی را از موسی بیاموزیم !
آداب شاگردی دروس اخلاق 1-ویژگیهای درس اخلاق و آداب شاگردی آن - قسمت 1 روشن است که ... ازامام صادق[ ع] بیاموزیم که مطلب را تا جایی ادامه می دهد که در خور گنجایش و فهم .
آداب شاگردی دروس اخلاق 1-ویژگیهای درس اخلاق و آداب شاگردی آن - قسمت 1 روشن است که ... ازامام صادق[ ع] بیاموزیم که مطلب را تا جایی ادامه می دهد که در خور گنجایش و فهم .
راهنمایی شاگرد استاد را
آداب شاگردی دروس اخلاق 1-ویژگیهای درس اخلاق و آداب شاگردی آن - قسمت 1 روشن است که محدودیتهای نوشتاری ، نمی گذارد تمامی ما فی الضمیر استاد و راهنمای اخلاق بیان شده ...
آداب شاگردی دروس اخلاق 1-ویژگیهای درس اخلاق و آداب شاگردی آن - قسمت 1 روشن است که محدودیتهای نوشتاری ، نمی گذارد تمامی ما فی الضمیر استاد و راهنمای اخلاق بیان شده ...
آداب و وظائف معلم و شاگرد(4)
بايد معلم و شاگرد به رفتار و خويهائى ستوده ، پاى بند و متخلق باشند، اخلاق و .... بخش دوم : آداب و وظائف معلم و شاگرد در درس و ساير اشتغالات (محتواى اين بخش ضمن شش ... مى گيرد):1- مداومت و استمرار بحث و اشتغالات علمىبايد معلم و شاگرد در اشتغالات ...
بايد معلم و شاگرد به رفتار و خويهائى ستوده ، پاى بند و متخلق باشند، اخلاق و .... بخش دوم : آداب و وظائف معلم و شاگرد در درس و ساير اشتغالات (محتواى اين بخش ضمن شش ... مى گيرد):1- مداومت و استمرار بحث و اشتغالات علمىبايد معلم و شاگرد در اشتغالات ...
اخلاق نيكو و راه نفوذ در دلها
پس به وسیله اخلاق نیکو و صفات پسندیده در دلها آشیان گیرید. آداب شاگردی دروس اخلاق 1 آداب شاگردی دروس اخلاق 1-ویژگیهای درس اخلاق و آداب شاگردی آن - قسمت 1 روشن ...
پس به وسیله اخلاق نیکو و صفات پسندیده در دلها آشیان گیرید. آداب شاگردی دروس اخلاق 1 آداب شاگردی دروس اخلاق 1-ویژگیهای درس اخلاق و آداب شاگردی آن - قسمت 1 روشن ...
دروس معرفت و نفس
ک : 1- دروس معرفت نفس استاد علامه حسن زاده آملی 2- مقالات , ج 1استاد محمد شجاعی ... آداب شاگردی دروس اخلاق 3-ویژگی های درس اخلاق و آداب شاگردی آنقسمت 3آداب شاگردی .
ک : 1- دروس معرفت نفس استاد علامه حسن زاده آملی 2- مقالات , ج 1استاد محمد شجاعی ... آداب شاگردی دروس اخلاق 3-ویژگی های درس اخلاق و آداب شاگردی آنقسمت 3آداب شاگردی .
سرچشمه اخلاق کجاست؟
پرسشها و پژوهشهاى باسته قرآنى در زمينه فلسفه اخلاق(1) پرسشهايى ... آداب شاگردی دروس اخلاق 3-ویژگی های درس اخلاق و آداب شاگردی آنقسمت 3آداب ... اگر به باورهای ...
پرسشها و پژوهشهاى باسته قرآنى در زمينه فلسفه اخلاق(1) پرسشهايى ... آداب شاگردی دروس اخلاق 3-ویژگی های درس اخلاق و آداب شاگردی آنقسمت 3آداب ... اگر به باورهای ...
معلم انسانيت و اخلاق
معلم انسانيت و اخلاق يکي از اطرافيان شيخ هادي نجم آبادي، روحاني روشن فکر عصر ... آداب شاگردی دروس اخلاق 3-ویژگی های درس اخلاق و آداب شاگردی آنقسمت 3آداب شاگردی اخلاق1. ... زندگی نامه ی آية الله العظمي سيد محمد تقي خوانساري رحمت الله علیه(1) ...
معلم انسانيت و اخلاق يکي از اطرافيان شيخ هادي نجم آبادي، روحاني روشن فکر عصر ... آداب شاگردی دروس اخلاق 3-ویژگی های درس اخلاق و آداب شاگردی آنقسمت 3آداب شاگردی اخلاق1. ... زندگی نامه ی آية الله العظمي سيد محمد تقي خوانساري رحمت الله علیه(1) ...
اخلاق نیكو(قسمت اول)
[1] حسن خلق به معنای عام عبارت است از مجموعه خصلت های پسندیده ای كه لازم است انسان ... آداب شاگردی دروس اخلاق 2-ویژگی های درس اخلاق و آداب شاگردی آنقسمت 2قسمت اول ...
[1] حسن خلق به معنای عام عبارت است از مجموعه خصلت های پسندیده ای كه لازم است انسان ... آداب شاگردی دروس اخلاق 2-ویژگی های درس اخلاق و آداب شاگردی آنقسمت 2قسمت اول ...
از عالم استاد و شاگردي
از عالم استاد و شاگردي آيه الله جوادي آملي : تحليل فولادين اعتباريات بحث اصول وقتي از حوزه ي ... (1)آيه الله محمد هادي معرفت قدس سره : ورود به عالم تحقيق هنگامي که امام به نجف .... طبق گفته ي بعضي از حاضران، درس اخلاق امام بسيار سازنده بود و گاهي صداي ... فلسفي و فقهي و اصولي و رسيدن به عمق عرفان و بينش و آداب و سنن اسلامي بود.
از عالم استاد و شاگردي آيه الله جوادي آملي : تحليل فولادين اعتباريات بحث اصول وقتي از حوزه ي ... (1)آيه الله محمد هادي معرفت قدس سره : ورود به عالم تحقيق هنگامي که امام به نجف .... طبق گفته ي بعضي از حاضران، درس اخلاق امام بسيار سازنده بود و گاهي صداي ... فلسفي و فقهي و اصولي و رسيدن به عمق عرفان و بينش و آداب و سنن اسلامي بود.
-
گوناگون
پربازدیدترینها