تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821113597
مشیت الهی در هدایت و گمراهی !
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مشیت الهی در هدایت و گمراهی!
در قرآن کریم آمده خداوند هر کس را بخواهد گمراه مى کند و هر کس را بخواهد هدایت مى کند و یا هر کس را بخواهد عزت مى دهد و هر کس را بخواهد خوار مى کند، آیا این جبر نیست؟ قرآن راهنمای تمام و کمال سعادت و خوشبختی بشر است همه ما این را میدانیم و به آن اعتقاد داریم و این را نیز میدانیم که باید در این کتاب مقدس و بزرگ تدبر و تعمق کرد چرا که کفایت به ظواهر آیات ممکن است به چالشی در ذهن ما مبدل شود و با بی پاسخ ماندن پرسش هایمان ممکن است با دسیسه شیطان و عوامل بیرونی به بیراهه رویم و از این دریای معرفت برای همیشه محروم شویم .در تلاوت قرآن که بی نهایت بر آن تأکید شده و پاداش های بی بدیل خداوند متعال در ازای آن وعده داده است لازمه اش تدبر و تفکر است که در نتیجه آن چشم دل باز میشود و آن چه را قرآن به آن اشاره دارد را می بیند . هنگام تلاوت قرآن باید متوجه بود که این کتاب سخن خدای عالم است پس امکان ندارد در آن خللی باشد اگر آیاتی را متوجه نشدیم و به نظرمان غریب آمد باید درباره شان اندیشید و هر جا که عقل ما نرسید باید پرسید و به تفاسیر اهل فن مراجعه کرد .یکی از آیاتی که ممکن است حین قرائت قرآن برای شما ایجاد پرسش کرده باشد این آیه شریفه است که : «فَإِنَّ اللَّهَ یضِلُّ مَنْ یشاءُ وَ یهْدِی مَنْ یشاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَیهِمْ حَسَراتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِما یصْنَعُونَ»1؛ «خداست كه هر كه بخواهد گمراه مى كند و هر كه را بخواهد هدایت مى كند پس مبادا به سبب حسرت هاى [گوناگون براى هدایت آنان] جانت [از كف] برود قطعا خدا به آنچه مى كنند داناست». علاوه بر این آیه در قرآن آیات متعددى داریم که خداوند هر کس را بخواهد گمراه مى کند و هر کس را بخواهد هدایت مى کند2 و یا هر کس را بخواهد عزت مى دهد و هر کس را بخواهد خوار مى کند،3 آیا این جبر نیست؟ چگونه با اختیار انسان سازگار است؟ با لطف و هدایت خدا چگونه سازگار است؟ در این باره به چند صورت جواب داده شده است:1. گمراه کردن از سوى خدا به معناى واگذار کردن انسان گناهکار به حال خودش است نه این که خداوند کسى را گمراه کند. به طور مثال بچه اى که لج بازى مى کند. پدر و مادر دست او را رها مى کنند. همین قدر که او را رها مى کنند بچه یک مقدار که راه مى رود مى افتد و یا از چاله و جویب نمى تواند بپرد و مى افتاد و یا راه را گم مى کند و مى ترسد. رابطه انسان ها با خداوند نیز این طور است که همیشه انسان ها به کمک و لطف خداوند نیاز دارند. چه بدانند و چه ندانند. و خداوند به همه موجودات کمک مى کند و روزى آنها را مى رساند. خداوند متعال به واسطه لطف بی انتهایش همه انسان ها را آگاه می کند یک پیامبر می فرستد و او همه مردم را به راه خدا میخواند عده ای میشنوند و هدایت میشوند و عده ای سر به دشمنی بر میدارند و به خاطر امور دنیا حرف حق را نشنیده میگیرند این ها این آیه شریفه در مورد اینان صدق میکند خودشان این را خواسته اند و خداوند متعال هم آنان را به حال خودشان وامیگذارد . لذا گمراه کردن از سوى خدا نیز به همین معناست که آنها را رها مى کند نه این که آنها را گمراه مى سازد چون از سوى خدا به جز خوبى چیزى صادر نمى شود. منظور از گمراهى کردن از سوى خداوند این است که هر گناهى از ما سر بزند مى توانیم به خدا نیز نسبت بدهیم چون قدرت گناه را خدا داده چرا مى توانم هم دروغ بگویم و هم راست. چون مختارم و خداوند است که مرا مختار خلق کرده پس نسبت دادن به او صحیح است چنان که درباره مرگ گاهى خداوند مى گوید: «ملک الموت» جان شما را مى گیرد و گاهى مى گوید ملائک و گاهى مى گوید «الله یتوفى الانفس»علامه طباطبائى(ره) در این باره مى فرماید: «خداوند متعال براى انسان ها دو نوع هدایت دارد اما براى گناهکاران فقط یک گمراهى دارد. یک هدایت عام دارد براى همه ما، که رسول و کتاب را براى همه انسان ها فرستاده است و همگان را از عقل و فطرت بهره مند ساخته است. این همان هدایت عام براى همه انسان هاست. یک هدایت خاص نیز براى متقیان و اولیاء دارد نمى گذارد کج بروند بلکه دستگیریشان مى کند که از آن به هدایت پاداشى نیز یاد شده است. یعنى کسانى که به هدایت عام الهى پاسخ مثبت داده اند و رعایت تقوا و حجت الهى را داشته اند خداوند آنها را از لطف و هدایت ویژه اى بهره مند مى سازد.
اما گمراهى و ضلالت عام از سوى خداوند نیست. یعنى این گونه نیست که خداوند شرایط گمراهى همه مردم را فراهم کند. اما گمراهى براى گروهى خاص از سوى خدا وجود دارد به این معنا که اگر کسى بدى کرد، به واسطه کار بدش خدا او را به حال خودش وا مى گذارد. مجبور به گناهش نکرده است، اسباب هدایت را هم فراهم کرده بود. اما چون شخص گناهکار به خطاى خودش ادامه داده است، خداوند او را به خودش واگذارش کرده است. بنابراین اگر خداوند کسى را گمراه مى کند. به واسطه سوء اختیار خود انسان است یعنى چون بد اختیار کرده است؛ به حال خودش واگذارش مى کند اما اگر خوب اختیار کرده بود خداوند هدایت خاص مى کرد. 2. استاد جوادى آملى پس از این که دیدگاه علامه طباطبائى را بیان مى فرماید در ادامه مى فرماید: عبارت «یضل مَن یشاء» دلالت دارد کسانى که بدى کرده اند و پس از مهلت الهى هم چنان اصرار به ظلم و بدى دارند. اینان سزاوار تنبیه اند و خداوند اینان را به ورطه گمراهى و سقوط مى کشاند که در اصطلاح «اضلال کیفرى» گفته مى شود. یعنى کسانى که شایستگى و لیاقت بهره مندى از ولایت الهى را ندارند. خداوند شیطان را بر آنها مسلط مى کند و آنان را رسوا و گرفتار مى سازد چنان که در قرآن مى خوانیم: «أِنَّا أَرْسَلْنَا الشَّیاطِینَ عَلَى الْکافِرِینَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا؛ ما شیطان ها را بر کافران گماشته ایم تا آنان را تحریک و دگرگون کنند».4بنابراین نسبت به کسانى که به طور عمدى کافرند و اصرار بر ادامه گناه دارند تنها واگذاردن به حال خودشان نیست بلکه خداوند آنها را در گرفتارى ها غوطه ور مى سازد. 3. منظور از گمراهى کردن از سوى خداوند این است که هر گناهى از ما سر بزند مى توانیم به خدا نیز نسبت بدهیم چون قدرت گناه را خدا داده چرا مى توانم هم دروغ بگویم و هم راست. چون مختارم و خداوند است که مرا مختار خلق کرده پس نسبت دادن به او صحیح است چنان که درباره مرگ گاهى خداوند مى گوید: «ملک الموت» جان شما را مى گیرد و گاهى مى گوید ملائک و گاهى مى گوید «الله یتوفى الانفس» چه کسى به عزرائیل این قدرت و اختیار را داده؟ خدا. پس هم صحیح است بگویى عزرائیل جان گرفت و هم صحیح است بگوئى خداوند جان او را گرفت. خداوند متعال براى انسان ها دو نوع هدایت دارد اما براى گناهکاران فقط یک گمراهى دارد. یک هدایت عام دارد براى همه ما، که رسول و کتاب را براى همه انسان ها فرستاده است و همگان را از عقل و فطرت بهره مند ساخته است. این همان هدایت عام براى همه انسان هاست. یک هدایت خاص نیز براى متقیان و اولیاء دارد نمى گذارد کج بروند بلکه دستگیریشان مى کند که از آن به هدایت پاداشى نیز یاد شده است.
حال اگر من کارى کنم، اگر خداوند در آن به طور مستقیم دخالت داشته باشد و اجبار مستقیم باشد به این که آن دروغ را بگویم؛ این جبر است و جهنم رفتنش قبیح است اما اگر فقط در همین حد باشد چون خدا من را مختار آفرید مى توانم بگویم خدا این کار را کرد.اما بدیهى است که خداوند مقصر نیست. اگر چه خداوند قدرت داده است و این کار به او نیز انتساب دارد. اما چون خداوند به گناه بندگانش راضى نیست این انتساب نشانه جبر نیست و قبیح نیست و به عبارتى مى توان گفت که بنابر مشیت و اراده عمومى خداوند افعال به خداوند انتساب دارند اما برخى کارها مورد دستور و رضایت خداوند نیز مى باشد که واجبات و مستحبات را شامل مى شود و برخى کارها حتى مورد نکوهش و بازداشت خداوند است که محرمات و مکروهات را شامل مى شود.بنابراین از یک سو به عنوان مشیت عمومى و نظام عمومى جهان همه خیر و شر به خداوند انتساب دارد. چنان که در قرآن مجید مى خوانیم: «وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیئَةٌ یقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِک قُلْ کلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَما لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ لا یکادُونَ یفْقَهُونَ حَدِیثاً؛ و اگر (پیشامد) خوبى به آنان برسد، مى گوید: «این از جانب خدا است»؛ و چون صدمه اى به ایشان برسد، مى گویند: «این از طرف توست» بگو: «همه از جانب خداست» (آخر) این قوم را چه شده است که نمى خواهند سخنى را (درست) دریابند».5اما از سوى دیگر از آنجا که خداوند تنها به خیر و خوبى دستور مى دهد و تنها به خوبى ها رضایت دارد، سزاوار است که تنها خوبى ها به خداوند نسبت داده شود و بدى ها به خود انسان نسبت داده شود زیرا سبب و منشأ بدى خود انسان خطاکار مى باشد. به همین جهت در آیه بعد مى خوانیم: «ما أَصابَک مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَک مِنْ سَیئَةٍ فَمِنْ نَفْسِک؛ هر چه از خوبى ها به تو مى رسد از جانب خداست؛ و آنچه از بدى به تو مى رسد از خود توست».6 نتیجه : اگر در برخى آیات گمراه شدن یا جهنمى شدن برخى انسان هاى خطاکار و یا تبهکاران را به خداوند نسبت مى دهد، به جهت آن است که آنها به سوء اختیار خود راه کژى و انحراف را در پیش گرفته اند و اراده خداوند بر این قرار گرفته؛ کسانى که شایستگى و لیاقت ولایت خدا را ندارند از طریق شیطان و وسوسه ها گمراه شوند و اراده و قدرت خداوند بر این قرار گرفته کسانى که در جهت بهشتى شدن تلاش نکرده اند بلکه به طور عمد و جسارت راه انحراف را در پیش گرفته اند به جهنم وارد سازد. بهترین دلیل بر اینکه این گونه آیات، با اختیار انسان منافات ندارد بلکه هدایت و گمراهى نتیجه عملکرد خود انسان مى باشد. این است که در پایان آیه آمده «إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِما یصْنَعُونَ»؛ «خداوند به آنچه انجام مى دهند آگاه است». فرآوری :محمدی بخش قرآن تبیان پی نوشت ها:1) فاطر ، آیه 8.2) فاطر ، آیه 8.3) آل عمران ، آیه 23.4) مریم، آیه 83.5) نساء، آیه 78.6) نساء ، آیه 79.منبع :- مجله الکترونیکی پرسمان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 492]
صفحات پیشنهادی
مشیت الهی در هدایت و گمراهی !
مشیت الهی در هدایت و گمراهی !-مشیت الهی در هدایت و گمراهی!در قرآن کریم آمده خداوند هر کس را بخواهد گمراه مى کند و هر کس را بخواهد هدایت مى کند و یا هر کس را بخواهد عزت مى ...
مشیت الهی در هدایت و گمراهی !-مشیت الهی در هدایت و گمراهی!در قرآن کریم آمده خداوند هر کس را بخواهد گمراه مى کند و هر کس را بخواهد هدایت مى کند و یا هر کس را بخواهد عزت مى ...
نشريه الكترونيك پرسمان در ايستگاه پنجاه و پنجم
در بخش «خواندنيها» مقالاتي با عناوين مشيت الهي در هدايت و گمراهي!، چرا تشيع؟، پرخوابي!، فايده صلوات! ارائه شدهاست. در بخش آينه اين نشريه الكترونيك به سؤالات ...
در بخش «خواندنيها» مقالاتي با عناوين مشيت الهي در هدايت و گمراهي!، چرا تشيع؟، پرخوابي!، فايده صلوات! ارائه شدهاست. در بخش آينه اين نشريه الكترونيك به سؤالات ...
آیا خداوند انسانها را گمراه می کند ؟!
مشیت الهی در هدایت و گمراهی ! در قرآن کریم آمده خداوند هر کس را بخواهد گمراه مى کند و هر کس را بخواهد هدایت مى کند و یا هر کس را بخواهد عزت مى دهد و هر کس را بخواهد خوار مى ...
مشیت الهی در هدایت و گمراهی ! در قرآن کریم آمده خداوند هر کس را بخواهد گمراه مى کند و هر کس را بخواهد هدایت مى کند و یا هر کس را بخواهد عزت مى دهد و هر کس را بخواهد خوار مى ...
شبهات جبر گرايان
شبهه پنجم: هدايتها و ضلالتهاي الهي و اختيار انسان در برخي از آيات قرآني تصريح ... مستقل افعال ارادي خود ميباشد يادآور شده است كه مشيت انسان جز با استناد به مشيت الهي ... [8] و ثانياً: در آيات ديگر قرآن هدايت يافتگان و گمراهان عوامل و گمراهي آنها، كه در ...
شبهه پنجم: هدايتها و ضلالتهاي الهي و اختيار انسان در برخي از آيات قرآني تصريح ... مستقل افعال ارادي خود ميباشد يادآور شده است كه مشيت انسان جز با استناد به مشيت الهي ... [8] و ثانياً: در آيات ديگر قرآن هدايت يافتگان و گمراهان عوامل و گمراهي آنها، كه در ...
چگونگي اسناد اضلال و هدايت به خداوند با تأکيد بر نظر علامه ...
کليد واژه ها: قضا و قدر، مشيت الهي، سنن الهي، اضلال و هدايت الهي، علامه طباطبايي. ... اگر اراده خداوند بر سرنوشت انسان حاکم است چرا ضلالت و گمراهي به انسان نسبت داده ...
کليد واژه ها: قضا و قدر، مشيت الهي، سنن الهي، اضلال و هدايت الهي، علامه طباطبايي. ... اگر اراده خداوند بر سرنوشت انسان حاکم است چرا ضلالت و گمراهي به انسان نسبت داده ...
تبیین عقلانی آیات مورد استناد جبر گرایان
كليد واژه ها جبر ، اختيار ، خالقيت مطلقه ، علم الهي ، مشيت ، هدايت و اضلال مقدمه ..... (2/ص123) 3- نسبت هدايت و اضلال به حق در چند آيه از آيات قرآن كريم ، گمراهي مردم به حق ...
كليد واژه ها جبر ، اختيار ، خالقيت مطلقه ، علم الهي ، مشيت ، هدايت و اضلال مقدمه ..... (2/ص123) 3- نسبت هدايت و اضلال به حق در چند آيه از آيات قرآن كريم ، گمراهي مردم به حق ...
جستاري در مفهوم شناسي «زيغ» از منظر قرآن و سنّت (2)
(8) بي هيچ شايبه اي، سنت الهي، قانون و مشيت او نيز بر هدايت ما تعلق خواهد ... (15) اين آيه، فعال مضارع «يضل» را آورده که نشان از ادامه دادن و استمرار در گمراهي است.
(8) بي هيچ شايبه اي، سنت الهي، قانون و مشيت او نيز بر هدايت ما تعلق خواهد ... (15) اين آيه، فعال مضارع «يضل» را آورده که نشان از ادامه دادن و استمرار در گمراهي است.
آيتالله سبحاني: ايمان داروي دردهاي انسان است
... هدايت مخصوص كساني است كه در راه هدايت قرار ميگيرند و گمراهي براي كساني است كه ... هدايت براي كساني است كه خواستار هدايت باشند، اظهار كرد: مشيت و سنتهاي الهي، ...
... هدايت مخصوص كساني است كه در راه هدايت قرار ميگيرند و گمراهي براي كساني است كه ... هدايت براي كساني است كه خواستار هدايت باشند، اظهار كرد: مشيت و سنتهاي الهي، ...
اسب حیوان نجیبی است
آسیب شناسی هرزه بینی · واکنش آلمانی ها به انتقال کریمی · سرخ ها به مدعیان پیوستند. . مطالب پیشین. مشیت الهی در هدایت و گمراهی ! اینجا بدون من · شیث و دایی دوشنبه ...
آسیب شناسی هرزه بینی · واکنش آلمانی ها به انتقال کریمی · سرخ ها به مدعیان پیوستند. . مطالب پیشین. مشیت الهی در هدایت و گمراهی ! اینجا بدون من · شیث و دایی دوشنبه ...
آسیب شناسی شخصیت و محبوبیت زن (10)
و هم چنين در احياي معنوي و هدايت يک انسان که حسن قصد به انسانيتي است که مشترک در ... افرادي که تحت تأثير القائات شيطاني آنها قرار گرفته و از هدايت به گمراهي کشيده شدند. ... اراده و مشيت و ربوبيت الهي بر اين است که انسان ها را با عظمت استعدادي ...
و هم چنين در احياي معنوي و هدايت يک انسان که حسن قصد به انسانيتي است که مشترک در ... افرادي که تحت تأثير القائات شيطاني آنها قرار گرفته و از هدايت به گمراهي کشيده شدند. ... اراده و مشيت و ربوبيت الهي بر اين است که انسان ها را با عظمت استعدادي ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها