تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827825633




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متعه ؛ نسخه یا هوس ؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: متعه ؛ نسخه یا هوس ؟
متعه
ذَالِكَ لِمَنْ خَشىِ‏َ الْعَنَتَ مِنكُمْ  وَ أَن تَصْبرُِواْ خَیرٌْ لَّكُمْ  وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌاین(اجازه ازدواج با كنیزان و متعه) براى كسانى از شماست كه بترسند(از نظر غریزه جنسى) به زحمت بیفتند و (با این حال نیز) صبر و خوددارى (از ازدواج با آنان) براى شما بهتر است و خداوند، آمرزنده و مهربان است. (نساء، 25)پس از مقاله ی " متعه به چه قیمتی ؟ " بعضی از کاربران مطالب زیر را مطرح کرده بودند: 1- مردها غریزه جنسی خود را کنترل نمایند.2- امام تشویق به متعه کرده است. در این مقاله سعی می شود علاوه بر پرداختن به مطالب فوق، جایگاه متعه در اسلام، را در حد این مقاله توضیح دهد:خدا در آیات 24 و 25 سوره ی نساء ازدواج با افردی که جایز است را بیان نموده است. در پایان آیه راجع به متعه صحبت کرده است(فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنهُْنَّ فََاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً  و زنانى را كه متعه[ازدواج موقت‏] مى‏كنید، واجب است مهر آن ها را بپردازید)، علت تأسیس این حکم را برای افرادی بیان می فرماید که خطر آن که آن ها به زنا بیفتند، می باشد. و در آخر آیه باز هم همین گروه را به صبر تشویق می نماید. ذَالِكَ لِمَنْ خَشىِ‏َ الْعَنَتَ مِنكُمْ  وَ أَن تَصْبرُِواْ خَیرٌْ لَّكُمْ  وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌاین (اجازه ازدواج با كنیزان ومتعه نمودن) براى كسانى از شماست كه بترسند (از نظر غریزه جنسى) به زحمت بیفتند و (با این حال نیز) خوددارى (از ازدواج با آنان) براى شما بهتر است. و خداوند، آمرزنده و مهربان است. (نساء،25)آیه را دوباره با دقت مرور کنید، متعه برای کسی که از رنج و زحمت " زنا و گناه " می ترسد، جایز است، و در انتهای آیه می فرماید اگر صبر کنید برای شما بهتر است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ازدواج با کنیزان و متعه کردن یک نسخه است، ابزاری برای خوش گذارنی نیست.  
ازدواج موقت
از آیات 24 و 25 سوره نساء، نکات زیر فهمیده می شود:1. ازدواج با کنیزان (طبقه پایین اجتماع )2. جواز ازدواج موقت 3. زنا نکردن4. با زنان نامحرم دوست نشدن 5. علت دو حکم بالا، حفظ فرد و جامعه از گناه6. برتری صبر و خود نگهداری از گناه نسبت  به ازدواج موقت  در آیات مذکور مردان را مجبور به خود نگهداری نکرده است، ابتدا نسخه متعه و ازدواج با کنیزان را بیان می کند، در انتهای آیه، تشویق به صبر و خود نگهداری می کند(تأمل نمایید ). خدا در آیات بعدی علت جعل  این حکم را، ضعف انسان در برابر  غریزه ی جنسی بیان می فرماید:  یُریدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْكُمْ وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعیفاً خدا می خواهد(با احكام مربوط به ازدواج با كنیزان و مانند آن) كار را بر شما سبک كند و انسان، ضعیف آفریده شده(و در برابر طوفان غرایز، مقاومت او كم است) (نساء،28).نمی توان گفت که اسلام در هر حال متعه را برای مرد جایز دانسته و تشویق نموده است. بلکه نسخه است در برابر جلوگیری از فساد فرد و جامعهخدا هیچ گاه انسان را به آن چه توانایی ندارد، امر نمی کند. در روایت زیر امام رضا(ع) به صراحت علت جعل این حکم را بیان می فرمایند:الْفَتْحِ بْنِ یَزِیدَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع عَنِ الْمُتْعَةِ فَقَالَ هِیَ حَلَالٌ مُبَاحٌ مُطْلَقٌ لِمَنْ لَمْ یُغْنِهِ اللَّهُ بِالتَّزْوِیجِ فَلْیَسْتَعْفِفْ بِالْمُتْعَةِ فَإِنِ اسْتَغْنَى عَنْهَفتح ابن یزید گفت از امام رضا(ع) از متعه پرسیدم حضرت فرمود آن حلال و مباح مطلق است برای کسی که خدا او را از ازدواج بی نیاز نکرده است(مجرد است) پس به وسیله متعه عفت خود را حفظ کند(گناه نکند) پس اگر ازدواج کرده است پس وقتی همسرش نیست برایش مباح می باشد(وسایل لشیعه ،ج21، ص23). در نامه ای که امام رضا(ع) به دوستانش نوشته است، آن ها از دستاویز قرار متعه کردن را برای تهیج زنان شان پرهیز می دارد، و آن ها را انجام متعه بی مورد هشدار می دهد: كَتَبَ أَبُو الْحَسَنِ ع إِلَى بَعْضِ مَوَالِیهِ لَا تُلِحُّوا عَلَى الْمُتْعَةِ إِنَّمَا عَلَیْكُمْ إِقَامَةُ السُّنَّةِ فَلَا تَشْتَغِلُوا بِهَا عَنْ فُرُشِكُمْ وَ حَرَائِرِكُمْ فَیَكْفُرْنَ وَ یَتَبَرَّیْنَ وَ یَدْعِینَ عَلَى الْآمِرِ بِذَلِكَ وَ یَلْعَنُونَا امام رضا (ع) برای بعضی از دوستانش مرقوم فرمودند: بر متعه گرفتن اصرار نورزید، شما را بر اقامه ی سنت سفارش می کنم ، به وسیله ی متعه کردن از همسران و آزادگان خود غافل نشوید(از نظر عاطفی به آن ها نرسید)، زیرا موجب کفر و شک همسران تان خواهد شد و علیه این امر(ولایت) نفرین خواهند  کرد و ما را  لعن می کنند!!!(الكافی ج5 ص 453).امام صادق (ع) در پاسخ  پرسش پیرامون متعه او را از آن بر حذر می دارند که مبادا خودش را پست و خوار بگرداند: عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْمُتْعَةِ فَقَالَ لَا تُدَنِّسْ نَفْسَكَ بِهَا امام صادق به یکی از اصحاب خود می فرمایند که خودت را مبتلا به نکن و نفس خودت را پست نکن (بحار ج100، ص319). در احادیثی که امام(ع) تشویق به متعه نموده است، چند وجه دارد:اولاً: مخاطب همسرش پیش او نبوده است(حدیث ابو بصیر ). ثانیاً در برابر اهل تسن و ابطال نمودن بدعتی که در برابر نص قرآن و فعل پیامبر(ص) شده بوده است. ثالثاً در گفتار های دیگر ائمه(ع) فردی که نیاز ندارد، توبیخ کرده است! در مجموع نمی توان گفت که اسلام در هر حال متعه را برای مرد جایز دانسته و تشویق نموده است. بلکه نسخه است در برابر جلوگیری از فساد فرد و جامعه. در مقاله ای با نام « نیاز جنسی زنان » در بخش متاهلین  به این دو سوال دیگر پاسخ خواهیم گفت : زنانی که همسران بیمار دارند ، چه کار کنند؟/ جامعه نسبت به نیاز جنسی زنان بی توجه است.    عباس خراسانیبخش  خانواده ایرانی تبیان * مطالب مرتبط:رد پای یک زن ! ازدواج موقت تنوع طلبی یا گریز از گناه؟





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 405]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن