تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مردم اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد، كسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804548333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معلم درخت شخصیت را در ذهن دانش آموز می کارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: الماسی در گفت و گو با پانا: معلم درخت شخصیت را در ذهن دانش آموز می کارد خبرگزاری پانا: بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که تاکنون در چند اثر به ایفای نقش یک معلم پرداخته است، از تجربه های تدریس خود در مدارس و تاثیر معلمان بر سرنوشت آیندگان این مرز و بوم گفت.
۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت ساعت 10:46

خبرگزاری پانا+

جهانگیز الماسی که در فیلم سینمایی «پشت پرده مه» در نقش یک معلم فداکار اما جسور ظاهر شد، در آستانه روز معلم به خبرنگار پانا گفت: ایفای این نقش را بسیار دوست دارم زیرا خودم هم علاوه بر بازی در کسوت این نقش، تجربه معلم بودن را داشته ام. پیش از انقلاب در دبیرستانی دخترانه و بعد از آن هم در آموزشگاه ها و دانشگاه های داخل و خارج از کشور به تدریس مشغول بوده و هستم. در دوران قبل از انقلاب دروس علوم اجتماعی و ادبیات فارسی که با رشته تحصیلی ام یعنی حقوق و علوم سیاسی هم مطابق بود، می پرداختم. در سال 57 هم سرپرست دانشسرای شبانه روزی هنر تهران بودم و سال ها جامعه شناسی هنر تدریس کردم. از جمله دانشجویان آن دوره هم می توانم به چهره های آشنایی چون ابوالفضل پورعرب، فاطمه معتمدآریا، کاظم معصومی، محمد نوری و... اشاره کنم. هم معلم بازی کردم و هم درباره معلم فیلم ساختم. وی با بیان این که علاوه بر بازی در کسوت نقش معلم خود نیز فیلم هایی با محوریت این نقش ساخته است، ادامه داد: فیلم تلویزیونی «زائرانه» و فیلم کوتاه «زمانی برای امیرعلی» را هم در رابطه به نقش و جایگاه معلم ساختم که اثر دوم لوح سپاس بهترین کارگردانی را هم در اصفهان از آن خود کرد. الماسی افزود: من به همه معلمان احترام می گذارم و این شغل را شریف و بزرگ می دانم. حتی جدال چند ساله من بر ماندگاری بر اصول و تعاریف هنر در واقع از همان نگاه علمی و عقبه تعلیم و تعلم نشات می گیرد. تاثیرگذاری معلمان بر زندگی آدمی در سنین کودکی و نوجوانی حتی جوانی غیرقابل انکار است و این نقش حتی گاهی پررنگ تر از نقش خانواده و جامعه بر سرنوشت فرد می شود. رفتار یک معلم با دانش آموز می تواند از او شخصیتی بزرگ بسازد که در آینده جامعه خود را دگرگون کند. معلمان همچنین در تعلق خاطر داشتن دانش آموز به جامعه خود نقش اساسی دارند. این معلم است که در دانش آموز ایجاد انگیزه می کند. در جامعه ای که متاسفانه مسائل مادی گاهی برتری می یابد و در برابر این سوال که علم بهتر است یا ثروت عده بسیاری ثرورت را بهتر می دانند و به تبع آن تعلق به جامعه کم می شود، معلم تاثیر مهمی از به هم زدن این مناسبات دارد. او می تواند در دانش آموز احساس دین به آب و خاک این مرز و بوم را تقویت کند و وقتی این ارزش از طریق علم و رفتار معلم به جوانترها منتقل شود، بسیاری از ناهنجاری ها از جامعه رخت برخواهد بست. ریشه بسیاری از مسائل را باید از مدارس و خانواده ها حل کرد. سینما محل قصه پردازی نیست. بازیگر سریال «پس از باران» در پاسخ به این سوال که آیا در سینمای ایران قصه هایی کافی و البته درخور درباره تعلیم و تربیت و نقش معلم در جامعه نوشته و به تصویر کشیده شده است یا نه، خاطر نشان کرد: من چندان با مفهوم قصه در سینما موافق نیستم. چراکه معتقدم اگر کسی به دنبال شنیدن قصه است، می تواند کتاب داستان بخواند یا رادیو گوش کند. سینما محل قصه پردازی نیست. فراتر از روایت است و علت اصلی این که مخاطبی از یک فیلمی مثل «پشت پرده مه» خوشش می اید به این خاطر نیست که محور آن معلم است. بلکه محور این اثر شخصیت است. کل داستان این فیلم در مدرسه نمی گذرد؛ بلکه تنها سکانس هایی از آن معطوف به این مکان است اما آنچه در این اثر بازنمایی می شود، روابط انسانی، مناسبات میان کاراکترها بر اساس آن چیزی است که طراحی شده. در واقع تعامل عقل و عاطفه است که به آن جذابیت بخشیده. شخصیت ها علیرغم عناوین عجیب و غریبشان در جایگاه بالاتری از تماشاگر قرار نمی گیرند. وی تحلیل خود درباره نقش معلم در فیلم سینمایی «پشت پرده مه» را اینطور ارائه کرد: معلم در این فیلم در برخورد با دانش آموزی که از مشکل ناشنوایی، کم بینایی و دشواری تکلم رنج می برد، ترحم نمی کند تا او را روز به روز ضعیف تر سازد. من برای ایفای این نقش از الگویی تبعیت نکردم، متن هم الگوی خاصی در اختیارم نمی گذاشت. بلکه تجربه های من در برخورد با برادرم که مشکلات مشابهی داشت، شناخت من را نسبت به نقش بیشتر کرد. زیرا برادر من در اثر یک اشتباه پزشکی بخشی از بینایی اش را از دست داد و ما در خانواده به جای دلسوزی به توانمندی های او بهای بیشتری دادیم تا این که حالا توانایی مدیریت یک خانواده را دارد و علاوه بر خود از مادرم نیز نگهداری می کند. الماسی خوانش مخاطب از فیلم را مهمتر از متن روی کاغذ دانست و گفت: به نظر من تحلیل و خوانش بیننده و خواننده مهمتر از نوشته روی کاغذ است و آن است که مخاطب را جلو می برد. سینما عمیق تر از آن است که بخواهد خیال را محدود کند. بلکه باید بسترسازی بیشتری برای گسترش تخیل فراهم آورد. معلم درخت شخصیت را در ذهن دانش آموز می کارد. وی در پایان با بیان این که تعهد، مسئولیت شناسی و شناخت وظیفه تاریخی خود را مدیون معلمانی است که او را به دنیای هنر سوق دادند، ادامه داد: ما هرگز درباره نقش معلم در جامعه و اصولی که او در باغچه ذهن کودک و نوجوان می کارد تا درخت شخصیت او را شکل دهند، نپرداخته ایم. سه گروه در همه دنیا برای حقوقشان چک سفید دریافت می کنند. قاضیان، پلیس ها و معلمان. زیرا اگر در کشورهای دیگر این گروه ها نیازمند معیشت و گذران زندگی خود باشند، فساد و بی عدالتی در آن جامعه رواج می یابد. سینما و تلویزیون می تواند و باید که برنامه های مختلفی را به این سه گروه اختصاص دهد. کارگردان فیلم «رنج و سرمستی» همچنین اظهار داشت: آشنایی من با دنیای نمایش توسط دایی عبدالحمید قدیریان در شهر قزوین که به دلیل حرفه پدرم مدتی در آنجا ساکن بودم، صورت گرفت. این معلم بزرگوار تا همین سه سال پیش هم در قید حیات بود و من هرازگاهی به او سر می زدم و احوالش را جویا می شدم و خودم را همیشه مدیونش می دانم. همچنین حسنعلی طباطبایی معلم دیگری بود که به او همیشه بدهکارم. این فرد بزرگوار که پدرآقای جدیری طراح صحنه کاربلد ایران است، در سن 5 سالگی من را به روی صحنه تئاتر کشاند و نقش کودکی جمشید شاه اساطیری ایران را ایفا کردم.


 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن