تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798629011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوران هویت‌یابی‌ها به‌سر آمده؛ اصرار بر هویت ما را به داعش نزدیک می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: اگر غربی‌ها را می‌شناختیم؛ سمت کپی‌برداری از بنجل‌ترین نویسنده‌هایش مثل ریموند کارور، جومپا لاهیری یا آنا گاوالدا نمی‌رفتیم. نتیجه‌ی هویت‌گرایی نزاع و آدم‌کشی وسیعی‌ست که در دنیا اتفاق افتاده و نمونه‌اش همین داعش است. یعنی هرکس هویتی دیگر داشته باشد؛ می‌کشدش تا به هویت خودش انسجام بدهد. فرید قدمی درباره اینکه خلاقیت‌ در داستان نویسنده‌های ایرانی رنگ باخته؛ به خبرنگار ایلنا گفت: خلاقیت مربوط به فرم است و فرم یعنی گشودن راهی نو، گام نهادن در جاده‌ای تازه، و این جز با نوشتنی بی‌هدف به دست نمی‌آید. برای گام زدن در جاده‌ی نو اول از همه باید جاده‌های موجود را شناخت، و این احتیاج به دانش وسیع دارد. پس باید گفت خلاقیت بیش از هر چیز محتاج دانش است، دانشی وسیع از زبان و ژانرهای تفکر، همچون ادبیات، فلسفه، اقتصاد، روانکاوی و غیره. خلاقیت محتاج دانش است و نویسندگان ما به طرز شگفت‌آوری بی‌سوادند. او در پاسخ به این سوال که آیا کمبود خلاقیت در نویسنده‌های ایرانی می‌تواند ناشی از  غرب‌گرایی نویسندگان و کپی‌برداری یا وام گرفتن از نویسنده‌های موفق جهان باشد؛ بیان کرد: یک نویسنده‌ی امریکایی خیلی راحت درباره‌ی ادبیات فرانسه حرف می‌زند و می‌گوید که از آن تأثیر گرفته، یا یک نویسنده‌ی اسپانیایی از ادبیات آلمان، یا یک امریکایی از ژاپنی‌ها، اما ما طوری از غرب حرف می‌زنیم که انگار دیواری باید دور خودمان بکشیم تا مبادا دست‌مان به غرب و دست غرب به ما برسد. این نویسنده با بیان اینکه نویسندگان ما خیلی نسبت به ادبیات و تفکر غرب بی‌شناخت‌اند؛ ادامه داد: اگر ما غربی‌ها را می‌شناختیم؛ سمت کپی‌برداری از بنجل‌ترین نویسنده‌هایش مثل ریموند کارور، جومپا لاهیری یا آنا گاوالدا نمی‌رفتیم. پس اتفاقا اصلا شناخت خوبی از غرب نداریم که این امر هم به بی‌سوادی ما برمی‌گردد. چند درصد از نویسنده‌های ما یک زبان خارجی هم بلدند؟ نزدیک به صفر درصد. این یعنی فاجعه. قدمی افزود: من همان نسبتی را با ادبیات غرب حس می‌کنم که با ادبیات ایران. همان نسبتی را با عبید دارم که با چاسر، همان نسبتی را با نظامی دارم که با شکسپیر، هدایت همان‌قدر برایم مهم است که آندره بروتون یا هنری میلر. دیواری میان خودم و جهان حس نمی‌کنم. او در رابطه با سطحی بودن داستان‌های برخی از نویسندگان جوان معتقد است؛ حتی مسائل مطرح شده در داستان نویسندگان سن و سال‌دار هم چندان عمیق نیست و این مسأله ناشی از سن و سال نیست بلکه دلیل آن سطحی بودن داستان و کم‌دانشی و کم‌هوشی است. قدمی با بیان اینکه نویسندگان سن‌وسال‌دار ما هم اغلب دانش کافی ندارند و کارشان سطحی و بی‌مایه است؛ ادامه داد: بی‌سوادی و سطحی‌نگری ما تا حد زیادی برمی‌گردد به هویت‌گرایی. نویسنده‌ی بزرگی مثل جویس یا هنری میلر را ببینید، کارشان کاملاً هویت‌گریز است. من همان‌قدر تصادفی در ایران متولد شدم که ممکن بود در ژاپن، افغانستان، فرانسه یا زیمباوه و به انگلیسی، چینی، فرانسوی یا هر زبان دیگری حرف بزنم. نویسنده کتاب «سیاست ادبیات: تزهایی درباره‌ نوشتار» افزود: هویت دیگر چه معنایی دارد؟ تنها نتیجه‌ی هویت‌گرایی نزاع و آدم‌کشی وسیعی‌ست که امروز در دنیا اتفاق افتاده و نمونه‌اش همین داعش است. داعش اوج هویت‌گرایی است، یعنی هرکس هویتی دیگر داشته باشد؛ می‌کشدش تا به هویت خودش انسجام بدهد. کار نویسنده درست برعکس است. نویسنده هویت‌گریز است و می‌خواهد نشان‌مان بدهد هیچ تفاوتی میان من ایرانی، آن زن افغان، آن مرد چینی یا آن کودک آفریقایی نیست.  قدمی در پاسخ به این سوال که آیا نگاه کردن به نویسندگی به‌عنوان یک شغل که از آن درآمد حاصل می‌شود، می‌تواند در روند پیشرفت ادبیات تأثیرگذار باشد؛ گفت: واقعا نمی‌دانم. این اتفاق وقتی می‌افتد که تیراژ کتاب در ایران خیلی بالاتر باشد، شاید حداقل صد برابر وضعیت فعلی، که تقریباً تا نیم قرن دیگر بعید است چنین اتفاقی بیفتد. البته نویسندگان حرفه‌ای الان هم داریم، اما اغلب‌شان یا حتا می‌شود گفت تمام‌شان نویسندگان دولتی هستند که توسط نهادهای حکومتی حمایت می‌شوند و درآمدشان ربطی به استقبال مردم ندارد. اما باز فکر نمی‌کنم تیراژ بالا و درآمد خوب تأثیر چندانی به حال ادبیات ما بکند، اگرچه حتماً اندک تأثیری خواهد داشت.

۱۳۹۴/۰۲/۰۵ ۰۸:۱۴:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن