واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به بهانه آغاز برنامههای اردیبهشت تئاتر بوشهر؛
عصر حاضر، زمانی برای بیاعتبار ساختن هنر نجیب تئاتر
عصر ما عصر تلاش برای بیاعتبار ساختن هنر نجیب تئاتر است، نیروی اهریمنی که رودرروی تئاتر سد سکندر ساخته، با همه آهن و تلپش شکستی محتوم دارد زیرا پیروزی تئاتر ریشه در اعماق متعالیترین فضیلت بشر دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، اندیشههایی که توانایی هنر نمایش را باور داشتهاند، هرگز سستی و ذلت را برای تئاتر پیشبینی نمیکنند، زیرا آن چه را که در این هنر از هر شاخه فرهنگی و هنری دیگر جدا و یگانه میسازد همانا زنده بودن، بیواسطگی و رو در رویی با مخاطبان خود است، برای عاشقان تئاتر در باز زیست این هنر، گریزی نمانده مگر پناه جستن به چگونگی پیدایش و میلاد تئاتر چراکه چنین گمان میرود که پلیدیهای امروز با تمام هول و هراسی که برای مرعوب ساختن تئاتر و سازندگانش پدید آورده در برابر پاکی و روشنایی این هنر بیگمان به زانو در میآید. چه این نیروی لایزال تئاتر از روزگار بازپسین خویش به همراه دارد، این سخن بدان معنا نیست که دو سه هزاره تلاش اندیشمندان نمایش را بیاعتبار سازیم بلکه باید معتقد بود که آن همه ستیزندگی در طول قرون لازمه عبور از مسیری محتوم بوده که تئاتر در تاریخ خود به آستانه یک پختگی لازم برساند. نسب و آیین زاینده در بومهای متفاوت، چنین تئاتر را هماهنگ و هم سو با «حرکت» و «صداهای بوم محیط خود» و نیز هم سو با رنگ و حجم، سامان مادری زاینده است پیش رفته، از کودکی عبور کرده و به زایندگی خویش رسیده است، گویی آیین یک دم از پرداخت و «تر و خشک کردن» آن فرزند خویش نیاسوده، هر حادثه تاریخی را به مثابه قوت لایموت این طفل یا جنین محاسبه کرده و آن را پروریده است. اگر انگارههای برشمرده در بالا در ساختار هنر تئاتر همواره و پیوسته به کار گرفته شده بود، هرگز این مظلوم به چنین روز سیاهی نمیافتاد، غرض از آوردن واژههایی چون «حرکت» ، «صدا»، «حجم»،«رنگ» و غیره اینکه همه در ژرفا نه تنها همراه تئاتر هستند به عنوان پارهای جدا ناشدنی از این هنر هستند، هر کدام انبوههای از معانی غریب حاصل عمیقترین حوادث و بدویترین ترس و هراس و شادیهای ناشناخته گیر در چمبره ریشههای غریب خود سازنده شکلهای هولناک شگفت و صداهای لبریز از ترسهای کهکشانی دور دست و احجامی ناشناخته و دلهرههای بینام و نشان، رد و نشان روایح کیهانهای فراباستان با خویش دارند که هر تئاتر اصیل را معانی عمیق میبخشند و مخاطب خویش را غرقاب لذتی بر آمده از این همه پدیدهها و کیفیتهای انسانی شریف و نجیب با دور دستترین حس آغازین آدمی میکنند، برای رسیدن به این وادی شگفت و عمیق و انسانساز گریزی نیست جز آنکه با شناخت جنین تئاتر از پرورشدهنده این نطفه که جز آیین و سنت نیست سخن بگوییم و تماشاچی را به وسیله ابزارهای تئاتری ذکر شده در بالا به پروازی اثیری سوق داده تا معانی نوین حیات آدمی را نه تنها به وی نشان دهیم که جزیی از این سحرانگیزی غریب و دور و ناپیدا در آن سوی کهکشانها تبدیل کنیم. استاد ایرج صغیری کارگردان و پیشکسوت تئاتر انتهای پیام/2255/ت40/ض1002
94/02/01 - 09:44
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]