تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819145535




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشریح استرداد اشیاء باستانی چغامیش پس از ۵۰ سال از آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
تشریح استرداد اشیاء باستانی چغامیش پس از ۵۰ سال از آمریکا

تحویل کتیبه های تاریخی منطقه چغامیش به موزه ملی ایران


شناسهٔ خبر: 2540231 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸
فرهنگ > میراث فرهنگی و گردشگری

رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری از بازگشت اشیاء باستانی و ارزشمند تپه چغامیش پس از ۵۰ سال، از آمریکا به ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محسن محبی اعلام کرد: با تلاش ها و پیگیریهای مرکز امور حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری در دیوان داوری ایران – آمریکا و در دادگاه های آمریکایی، سرانجام اشیاء باستانی و ارزشمند تپه چغامیش پس از ۵۰ سال، امروز از آمریکا به ایران بازمی گردد.به گفته این مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری، این اشیاء در سال ۱۳۴۴ در منطقه چغامیش خوزستان کشف شده بود و در سال ۱۳۴۳ با تصویب دولت وقت برای مطالعه و تحقیق به امانت در اختیار موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو قرار گرفته بود که این مطالعات سالها به طول انجامید و تعدادی از آنها قبل از پیروزی انقلاب به ایران برگشت داده شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به علت عدم همکاری دولت آمریکا و سپس توقیف اشیاء توسط دادگاه های آمریکا، این اشیاء در آمریکا مانده بود و امروز به مام میهن بازمی گردد.
وی افزود: علیرغم این که دولت آمریکا در بیانیه های الجزایر متعهد شده ترتیب بازگشت کلیه اموال ایران را بدهد، در مورد این اموال اقدامی نکرد و عملا ۱۰۹ قطعه از اشیاء چغامیش تا به حال در آمریکا مانده بود. در طول همین سالها، این اشیاء همراه تعداد زیادی الواح گلی که از تخت جمشید کشف شده بود و آنها هم نزد همین دانشگاه شیکاگو است، در سال ۱۳۸۳ توسط خواهانهای آمریکایی(به نام روبین و غیره) توقیف شد تا از آن محل، مبلغ حکم واهی که از یکی از دادگاه های آمریکا علیه دولت ایران دریافت کرده اند را وصول نمایند. بنابراین دولت ناگزیر شد برای حراست از اموال و میراث فرهنگی کشور، در دو پرونده دفاع نماید که امروز به نتیجه رسید.محسن محبی در مورد تخلف آمریکا گفت: دولت ایران، به منظور بازگرداندن اشیاء چغامیش علیه دولت آمریکا در دیوان داوری دعاوی ایران – ایالات متحده طرح دعوی نمود و درخواست کرد که دولت آمریکا ملزم شود که موانع انتقال اشیاء به ایران را مرتفع نموده و خسارات وارده و هزینه های حقوقی ایران را جبران کند که این پرونده هنوز در جریان است و منتظر رای دیوان داوری هستیم.رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری در مورد رفع توقیف این اشیاء در دادگاه های آمریکا نیز گفت: از نظر حقوقی، این اموال از مصونیت قضایی دولتی برخوردار بوده و قابل توقیف نبوده است. به همین لحاظ ابتدا خود دانشگاه شیکاگو در دعوا حاضر شد و دفاعیات لازم از جمله مساله مصونیت آثار باستانی ایران طبق قوانین ایالات متحده را مطرح نمود اما دادگاه آمریکایی بر خلاف قوانین و رویه قضایی، اعلام کرد که دفاع مصونیت از دانشگاه پذیرفته نیست، به همین دلیل سازمان میراث فرهنگی با استخدام وکلای مجرب و با همکاری و مشارکت مرکز امور حقوقی بین المللی ضمن ثبت لوایح و مدارک در چند مرحله، نشان داد که اشیاء باستانی مورد بحث، به صورت امانی نزد دانشگاه بوده و اشخاص خصوصی آمریکایی حق توقیف آن را ندارند و اساسا مصون از توقیف بوده است. بالاخره دادگاه بدوی آمریکا مدافعات ایران را پذیرفت و از اشیاء مذکور رفع توقیف کرد اما خواهانهای آمریکایی(آقای روبین و غیره) به دادگاه پژوهشی شکایت کردند.
محبی با بیان اینکه در حال حاضر اعتراض خواهانهای آمریکایی در دادگاه پژوهشی آمریکا هنوز مطرح است، اما به دنبال تدابیر و مذاکراتی که در چارچوب دیوان داوری با طرف آمریکایی انجام شد، وزارت امور خارجه آمریکا زمینه های لازم را فراهم کرد و بخش شرق شناسی دانشگاه شیکاگو هم همکاری کرد تا بالاخره پس از سالها، استرداد این اموال به ایران، امروز انجام شد.نکته قابل توجه آن است که به دنبال همین پیگیریهای مستمر وکلای سازمان میراث فرهنگی و نظارت و هماهنگی های مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری(لاهه)، مدیر موسسه شرق شناسی شیکاگو امروز شخصا به ایران سفر کرد و اشیاء چغامیش را همراه خود به ایران آورد و به سازمان میراث فرهنگی تحویل می دهد.محبی اضافه کرد: تحویل این اشیاء آن هم توسط رئیس موسسه شرق شناسی که شخصا آنها را به ایران آورده اند، نشانه خوبی از فایده تعامل و گفتگوی حقوقی است و چشم انداز همکاریهای عملی آینده بین موسسات علمی و فرهنگی ایران و آمریکا را نیز روشن تر می سازد.وی تاکید کرد: البته استرداد این اموال اثری در ادعای دولت ایران علیه دولت آمریکا به علت تخلف از بیانیه های الجزایز ندارد و شکایت ایران همچنان در حال پیگیری است.رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد که قرار است در حاشیه این سفر، درباره ترتیب و زمان استرداد و تعداد زیادی انتقال الواح گلی تخت جمشید بین مدیر موسسه شرق شناسی شیکاگو و مسوولین سازمان میراث فرهنگی بحث و بررسی لازم به عمل آید. همچنین قرار است زمینه های همکاریهای علمی بین سازمان میراث فرهنگی و موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو نیز فراهم شود.به گفته رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری، اشیاء چغامیش ابتدا شامل ۲۶۴ قطعه بوده که ۱۰۹ قطعه آن در آمریکا مانده بود. این اشیاء مربوط به دوران ماقبل تاریخ است و انواع سکه های مهرگلی و سفال در آنها دیده می شود. ارزش فرهنگی باستان شناسی و علمی این اشیاء منحصر به فرد است و اساسا قابل تقویم نیست.وی درباره سایر دعاوی ایران علیه دولت آمریکا در دیوان داوری ایران-آمریکا گفت: این دعاوی را با قوت تمام و با استفاده از تمام توان علمی و کارشناسی حقوقی پیگیری کرده ایم و می کنیم و از حقوق و منافع دولت و ملت بدون کمترین مسامحه، دفاع خواهیم کرد. با این وجود، در صورتی که آمریکا حاضر شود اموال و مطالبات ایران را بپردازد و خسارات ما را جبران کند، البته آماده گفتگو و حل و فصل دعاوی هستیم.محبی در پاسخ این سوال که آیا تا به حال اقدامی برای حل و فصل دعاوی باقیمانده ایران و آمریکا از طریق مذاکره انجام شده یا نه گفت: در یک سال و نیم گذشته، به موازات دفاع حقوقی از ادعاهای مطروحه علیه آمریکا، مذاکرات و ملاقاتهایی در چارچوب دیوان داوری با آمریکایی ها انجام شده است که امیدواریم به نتیجه برسد. انتقال این اموال هم ثمره کوچکی از همین مذاکرات حقوقی است و در مورد استرداد سایر اموال ایران نیز در حال بررسی و رایزنی هستیم. منتهی حل و فصل دعاوی حقوقی آن هم در یک مرجع قضایی بین المللی که بر اساس معاهده تاسیس شده، سازوکارهای تخصصی خود را دارد.رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: در دهه ۱۳۷۰ هم بسیاری از دعاوی با آمریکا از طریق مذاکره حل و فصل شد و این امر سابقه دارد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن