تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820271166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه زمانی اینترنت برای بشر رایگان خواهد شد؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چه زمانی اینترنت برای بشر رایگان خواهد شد؟
برای لحظه ای هزینه ای را که ماهیانه یا سالیانه برای اینترنت پرداخت میکنید در نظر آورید. حال تصور کنید که زمانی فرا رسیده که هیچ بهایی را برای ارتباط با اینترنت و بهره گیری از تمامی تسهیلات آن پرداخت نمیکنید. سوال اساسی در این است که آیا زمانی فرا میرسد که اینترنت برای بشر رایگان باشد؟ و اگر پاسخ مثبت است، این شرایط در چه صورتی فراهم خواهد شد؟
کد خبر: ۴۹۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ - 22 April 2015



چه زمانی اینترنت برای بشر رایگان خواهد شد؟
برای لحظه ای هزینه ای را که ماهیانه یا سالیانه برای اینترنت پرداخت میکنید در نظر آورید. حال تصور کنید که زمانی فرا رسیده که هیچ بهایی را برای ارتباط با اینترنت و بهره گیری از تمامی تسهیلات آن پرداخت نمیکنید. سوال اساسی در این است که آیا زمانی فرا میرسد که اینترنت برای بشر رایگان باشد؟ و اگر پاسخ مثبت است، این شرایط در چه صورتی فراهم خواهد شد؟
به گزارش «تابناک» ایده اینترنت رایگان شاید یک ایده و طرز تلقی افراطی عنوان شود. بسیاری این ایده را مطرح کرده اند و خواستار یک ارتباط اینترنتی رایگان برای همه دنیا شده اند و دیگرانی در مقابل سعی در پاسخ گویی به این ایده داشته اند. طی یک دهه گذشته هزینه ارتباط با اینترنت به واسطه پیشرفت تکنولوژی بسیار کاهش یافته است و این امر برخی را به این موضوع رهنمون کرده است که شاید زمانی فرا برسد که اینترنت برای همیشه به شکل رایگان در اختیار بشر قرار بگیرد:
چه زمانی اینترنت برای بشر رایگان خواهد شد؟

هزینه های ارتباط اینترنتی در حال حاضر برقراری یک ارتباط اینترنتی برای مشتریان در بر دارنده هزینه ای است که البته از کشوری به کشور دیگر متفاوت میباشد. بسیاری از مشتریان اینترنت بدون در نظر داشتن این که این هزینه ها به چه دلیل است و چرا برخی از آنها باید بهای بیشتری را برای اینترنت نسبت به کاربران دیگر در سراسر دنیا پرداخت کنند، ماهیانه یا سالانه مبالغی را برای این ارتباط حیاتی کنار میگذارند. برای مثال در ایالات متحده یک کاربر به شکل متوسط ماهیانه 47 دلار را برای یک ارتباط اینترنتی نا محدود بر پرداخت میکند. ارتباطی که سرعت دانلود در آن برابر با 35.2 مگابیت بر ثانیه خواهد بود یعنی برابر با 4.4 مگابایت بر ثانیه به شکل ثابت. در ایران برقراری یک چنین ارتباط نا محدودی با این سرعت اولا برای کاربران خانگی مقدور نیست و برای شرکت ها و نهاد ها نیز هزینه های گزاف میلیونی در بر دارد. بخشی از این هزینه ناشی از وجود رقابت در بین ISP ها برای سرمایه گذاری بیشتر و جذب مشتریان بیشتر است و البته نباید از فعالیت های حاشیه ای که در همه کشورهای دنیا از جمله ایالات متحده برای حفظ بازار ISP ها وجود دارد – همچون لابی های استراتژیک برای سهم بیشتر از پهنای باند – نیز غافل بود. حال در برخی کشورها نظیر رومانی یا سنگاپور این حاشیه ها چندان موضوعیت ندارند و همین امر نیز منجر به آن میشود که یک ارتباط اینترنتی نامحدود با سرعت دانلود در حدود 71.9 مگابیت بر ثانیه در رومانی تنها 11 دلار ماهیانه هزینه در بر داشته باشد. این موضوع یک پیام اساسی در بر دارد: امکان کاهش هزینه های اینترنت وجود دارد اما ضرورتا این امر به معنی رایگان شدن اینترنت نیست. در حالی که ایده استفاده از اینترنت بدون در بر داشتن هزینه یک ایده خارق العاده است، اما حتی اگر این هزینه های جانبی را نیز از اینترنت حذف کنیم، هنوز موضوع اصلی بر سر هزینه نگهداری و تداوم کار سخت افزارهایی است که به عنوان زیر ساخت های وب عمل میکنند. برای رایگان کردن اینترنت ابتدا لازم است که هزینه های این سخت افزارها به صفر برسد. ایده فیسبوک: Internet.org مارک زاکربرگ بنیان گذار فیسبوک همواره از مدافعان پرشور ارائه اینترنت به کاربرانی بوده است ک قادر به پرداخت هزینه های آن نیستند و در راستای این ایده نیز دست به کار شده و پروژه Internet.org را رقم زده است. این ایده بر این مبنا است که کاربران قادر به دسترسی مستقیم به 37 برنامه و ابزار آنلاین (از جمله فیسبوک) بدو نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای باشند. برای رسیدن به این هدف زاکربرگ طرح همکاری با ISP هایی را از سراسر دنیا در سر دارد تا این خدمات را به شکل رایگان از مسیر سرورهای خود عملی سازند تا هیچ هزینه ای بر گردن کاربران قرار نگیرد:
چه زمانی اینترنت برای بشر رایگان خواهد شد؟

البته این ایده در برخی کشورها از جمله هندوستان به سرعت مخالفانی را برانگیخت. استدلال این مخالفان این بود که یک چنین برخوردی با اینترنت منجر به نقض منشور آزادی اینترنت یا Net Neutrality خواهد بود. ایده ای که برا این امر مبتنی است که همه اینترنت بی هیچ کم و کاست و بی هیچ دخالتی آزادانه در دسترس باشد. البته در برابر این مخالفت ها زاکربرگ عنوان کرده است که دسترسی به 37 ابزار از جمله فیسبوک قطعا بهتر از عدم دسترسی کامل به اینترنت است. آیا زمانی میرسد که اینترنت بی هزینه باشد؟ تا زمانی که نگهداری و استفاده از سخت افزارها هزینه در بر دارد، اینترنت رایگان نخواهد بود. البته ارتباط وایرلس استثنایی بر این مورد است. برای مثال سازمان ها و نهادها میتوانند با استفاده از یک Hotspot اقدام به عرضه اینترنت رایگان کنند اما تنها تا زمانی که پهنای باند به آنها اجازه دهد. به محض افزایش ترافیک اینترنت این سازمان ها نیز مجبور به بلاک کردن روترها با استفاده از گذرواژه خواهند بود تا تنها به مشتریان یا کاربران اصلی خود خدمات ارائه دهند:
چه زمانی اینترنت برای بشر رایگان خواهد شد؟

ایده های دیگر اینترنت رایگان نیز نمونه هایی است که از پشتیبانی دولتی برخوردار هستند و از سوی دولت ها ارائه میشوند. خوب که دقت کنیم خواهیم دید که این اینترنت نیز چندان رایگان نیست زیرا هزینه آن را مالیات دهندگان قبلا پرداخت کرده اند. آنگونه که به نظر میرسد هنوز زمان اینترنت رایگان فرا نرسیده است. شاید در آینده ای نه چندان دور پیشرفت های تکنولوژی هزینه های اینترنت را به قدری کاهش دهد که عملا اینترنت به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار گیرد، اما امروز قطعا آن زمان نیست.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن