تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820130400




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از معافيت سربازي تا سكه و خودروي خارجي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: از معافيت سربازي تا سكه و خودروي خارجي
به نظر مي‌رسد پرداخت پاداش به مدال‌آوران در ورزش كشور تابع هيچ آئين‌نامه‌اي نيست و سليقه‌اي انجام مي‌شود. اين در حالي است كه اين آئين نامه در بسياري از كشورها اولاً وجود دارد و ثانياً به درستي اعمال مي‌شود كه ايران از اين نظر نسبت به آن كشورها بسيارعقب‌تر است.
نویسنده : وحيد صابري 


 به نظر مي‌رسد پرداخت پاداش به مدال‌آوران در ورزش كشور تابع هيچ آئين‌نامه‌اي نيست و سليقه‌اي انجام مي‌شود. اين در حالي است كه اين آئين نامه در بسياري از كشورها اولاً وجود دارد و ثانياً به درستي اعمال مي‌شود كه ايران از اين نظر نسبت به آن كشورها بسيارعقب‌تر است.
اين آئين نامه به‌خصوص در كشورهايي كه به دنبال توسعه ورزش خود هستند، بيشتر ديده مي‌شود، چراكه با وجود چنين آئين‌نامه‌اي، ورزشكاران آن كشور انگيزه بيشتري براي رشد و پيشرفت خود پيدا مي‌كنند.
ديد مسئولان ورزش كشورمان به بعضي رشته‌ها مثل واليبال و فوتبال متفاوت بوده و به همين منظور براي چنين رشته‌هايي پاداش‌هاي بهتري در نظر مي‌گيرند. همين مدتي پيش پس از صعود تيم ملي فوتبال به جام جهاني يا كسب نتايج خوب واليباليست‌ها در ليگ جهاني، به هر كدام از اعضاي اين تيم‌ها مجوز ورود خودرو اهدا شد كه هر كدام از اين مجوزها حداقل بيش از يك صد ميليون تومان مي‌ارزيد، اما چنين مجوزي به هيچ يك از رشته‌هاي ديگر داده نشد، حال چرا معلوم نيست. مگر قانون براي همه لازم الاجرا نيست، پس چرا بعضي‌ها نفع بيشتري مي‌برنند. البته استثناهايي هم بوده، نمونه‌اش حميد سوريان است كه پس از اهداي مدالش به رئيس‌جمهور سابق توانست مجوز ورود چند خودرو را بگيرد، هميشه همين تبعيض‌ها باعث دلخوري ديگر ورزشكاران شده است.

  جوايز رسمي
پاداش قهرماني در مسابقات المپيك و پارالمپيك، جهاني و آسيايي طبق يك آئين‌نامه خاص در دو روش در نظر گرفته مي‌شود.  در روش اول هدايايي است كه به ورزشكاران مدال‌آور به صورت نقدي يا سكه پرداخت مي‌شود. در المپيك لندن طبق آئين‌نامه به مدال‌آوران طلا 70 ميليون، نقره 50 ميليون و برنز 30 ميليون پول نقد داده شد اين در حالي است كه دو سال بعد در بازي‌هاي آسيايي اينچئون اين هدايا افزايش چشمگيري داشت و به مدال‌آوران طلا 150 سكه، مدال نقره 75 سكه و براي مدال‌آوران برنز 40 سكه در نظر گرفته شد. روش دوم قانون سربازي قهرمان است كه در سال 91 در مجلس تصويب شد و البته در سال 93 اجرايي شد كه خود اين موضوع هم در اجرا به دو نوع معافيت تحت عنوان معافيت «قهرمانان ورزشي» و «فرزندان قهرمان پارالمپيك» تقسيم مي‌شود. نفرات اول تا سوم قهرمانان بازي‌هاي المپيك، قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرماني جهان و نفرات اول بازي‌هاي آسيايي در رشته‌هاي ورزشي تحت پوشش كميته بين‌المللي المپيك همچنين مقام‌آوران اول تا سوم مسابقات جام جهاني فوتبال، بسكتبال و واليبال مي‌توانند از اين معافيت بهره‎مند شوند.
 
 جوايز غير رسمي
پاداش‌هاي سكه‌اي براي قهرمانان، مدت‌هاست كه هيجاني برايشان ايجاد نمي‌كند. همان طور كه گفته شد درست از زماني كه حميد سوريان توانست از رئيس‌جمهور پيشين مجوز ويژه واردات خودرو بگيرد، باب شد. اين آغاز مسيري بود براي مجوزهاي ويژه‌اي كه خيلي از قهرمانان در سال‌هاي بعد به آن رسيدند. مجوزهايي كه تبديل شدند به خودروهايي چون پورشه و مازراتي كه به دليل انحصاري بودنشان در ايران به جاي قيمت يك يا 2 ميليارد توماني گاه تا 8 ميليارد تومان معامله شدند و رانتي عجيب ايجاد كردند. اين مسير باز بود تا زماني كه تيم ملي به جام جهاني برزيل صعود كرد. آن زمان براي اين موفقيت علاوه بر هديه ۵۰ ميليون تومان نقد، يك حواله خودرو به بازيكنان و اعضاي كادر فني تيم ملي اختصاص يافت. البته اين نوع حواله‌ها براي واليباليست‌هاي كشورمان هم در نظر گرفته شد. به دنبال موفقيت‌هاي تيم ملي واليبال و كسب عنوان چهارمي در ليگ جهاني و ششمي قهرماني جهان، مسئولان وزارت ورزش و فدراسيون قول اعطاي حواله ماشين به عنوان پاداش اعضاي تيم ملي واليبال را دادند كه البته هنوز پس از ماه‌ها اين حواله‌ها تبديل به ماشين نشده است.
دومين بحثي كه براي مدال‌آوران در نظر گرفته شد بحث آئين‌نامه استخدام قهرمانان ملي است كه با وجود اينكه اين موضوع در وزارت ورزش تصويب شد اما عملاً خبري از اجرايي شدن آن تا الان نيست.

  جوايز كميته المپيك
معمولاً كميته المپيك جوايزي براي مدال‌آوران در نظر نمي‌گيرد اما قبل از مسابقات آسيايي اينچئون كميته ملي المپيك كشورمان طبق تصميم اعضاي هيئت اجرايي اين كميته پاداش‌هايي را به مدال‌آوران هفدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي 2014 اينچئون در نظر گرفت كه طبق اين تصميم به مدال‌آوران طلا، نقره و برنز به ترتيب 5000، 1000 و 500 دلار پرداخت شد. البته هر چند اين هدايا شايد به نظر كم باشد اما پرداخت اين جوايز باعث انگيزه بيشتر در بين ورزشكاران مي‌شود.

  جوايز اسپانسر
از جمله هدايايي كه با كشمكش و حرف و حديث همراه بوده جوايزي است كه به رغم تبليغات زياد پرداخت نمي‌شود. معمولاً رواج است كه مسئولان استاني با قهرمان قبل از اعزام به مسابقات عكس يادگاري مي‌گيرند و آنها را با هزار و عده راهي مسابقات مي‌كنند اما همين كه مسابقات با قهرماني ورزشكار به پايان مي‌رسد همه چيز را فراموش مي‌كنند يا با گذر زمان همه چيز را به فراموشي مي‌سپارند. يادشان مي‌رود كه فلان متر زمين يا خانه را چند روز پيش وعده داده بودند بايد اهدا كنند براي همين به هر ترفندي متوسل مي‌شوند تا از اين دين خلاص شوند.   در اين ميان تنها جوايزي كه واقعاً به مدال‌آوران اهدا مي‌شود هداياي اسپانسرهاست كه آنها هم با توجه به قراردادي كه با وزارت دارند نمي‌توانند از آن سر باز بزنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن