تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820897872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تدوين نظام‌نامه مديريت ريسک در وزارت نيرو


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۴:۴۹ب.ظ)
مشاور وزير نيرو خبر داد: تدوين نظام‌نامه مديريت ريسک در وزارت نيرو موج - مشاور وزير نيرو از تدوين نظام‌نامه مديريت ريسک در وزارت نيرو خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، محسن غفوري‌آشتياني، با اعلام اين خبر اظهار داشت: امروزه در دنيا رشد و پيشرفتي مورد تاييد است که ماندگار و پايدار باشد و رشد همه ابعاد مرتبط با زندگي مردم را به دنبال داشته است، در اين راستا کشوري پايدار است که عوامل طبيعي و دست ساخته‌هاي انسان چرخه زندگي مردم را دچار اختلال نکند.
وي با اشاره به محورهاي توسعه در شهرها افزود: شهر با انسان، آب و برق و جاده معنا مي‌يابد، در شهرها شريان حياتي در قالب شبکه‌هاي آب و برق و گاز و تلفن وجود دارد و اگر توسعه شهري بخواهد پايدار باشد بايد زيرساخت‌هاي توانمند و مقاومي داشته باشد. در ميان اين زيرساخت‌ها آب و انرژي حياتي‌تر است و هر گونه مشکل در اين بخش‌ها ساير شريان‌هاي حياتي را دچار مشکل مي‌کند.
غفوري آشتياني ادامه داد: وظيفه وزارت نيرو تامين پايدار آب و برق و خدمات‌رساني بي‌وقفه و مطمئن و ايمن و موثر به شهروندان است و اگر وزارت نيرو بخواهد اين هدف را محقق کند و اين تامين پايدار آب دچار اختلال نشود بايد بر تمامي جوانب کار خود احاطه داشته باشد؛ در گام اول بايد بداند که اين سيستم در کجا آسيب‌پذير است و نقاطي که مي‌توانند در اثر يک سانحه خدمات‌رساني را مختل کنند، شناسايي تا ايمن سازي و مقاوم سازي شوند.
وي با بيان اينکه توسعه در بخش آب و انرژي بايد با اطمينان از ايمني و پايداري آن صورت بگيرد و اين با مديريت ريسک ممکن است، ادامه داد: مديريت ريسک يعني اينکه ما پيامدهاي اقدام‌هاي مديريتي، مهندسي، اقتصادي و اجتماعي را با نگاه جامع و يکپارچه از قبلبراورد و پيش‌بيني کنيم تاتدبير و طراحي صحيح از وقوع پيامدهاي نامطلوب محتمل آينده پيشگيري کنيم يا آمادگي لازم براي کنترل آن داشته باشيم. اين فرآيند در قالب توانمندسازي، کنترل پيامدها، ايمن‌سازي و بهبود شرايط در مقابل حوادث احتمالي آينده قابل انجام است.
وي با بيان اينکه اينها نيازمند يک چارچوب و نگاه سيستمي است، ادامه داد: اين موضوع ابعاد مختلف اجتماعي، اقتصادي، سياسي و طبيعي دارد و نيازمند نگاه يکپارچه است و لازمه آن ايجاد يک همکاري مشترک در بين تمامي دستگاه‌ها است.
غفوري‌آشتياني افزود: براي نهادينه شدن اين موضوع به دستور وزير نيرو "نظام‌نامه مديريت ريسک وزارت نيرو" در دست تدوين است تا بتوانيم با نگاهي جامع مفاد سند راهبردي وزارت نيرو را تحقق بخشيم.
مشاور وزير نيرو تصريح کرد: آنچه امروز به عنوان مساله آب همچون خشک شدن درياچه‌ها و تالاب‌ها وجود دارد به اين دليل است که از گذشته اين آينده نگري و مديريت ريسک نداشتيم و تصميمي که در بيست سال گذشته براي توسعه کشاورزي يا مصرف آب در اين منطقه گرفته شد، بدون توجه به آينده و مديريت ريسک هاي محتمل از تصميمات اتخاذ شده بوده است.
وي افزود: اگر تصميم سازي‌هاي وزارت نيرو در گذشته مبتني بر بررسي‌هاي همه جانبه و يکپارچه بودو تبعات آن در آينده در نظر گرفته مي‌شد، هم‌اکنون شاهد اين اتفاق‌ها نبوديم. تصميم‌سازي بايد بر اساس در نظر گرفتن پيامدهاي احتمالي يک تصميم اتفاق بيفتد و هم‌اکنون نيز که درباره مساله آب کار مي‌کنيم و راه‌حل‌هايي که مي دهيم بايد انديشيده شده باشد.
غفوري‌آشتياني با اشاره به اينکه امروز دانش علمي پيش‌بيني پيامدهاي آينده درباره تصميم هاي امروز وجود دارد، ادامه داد: بايد فرآيند مديريت ريسک در وزارت نيرو بر اساس اين دانش جاري شود تا تصميم‌ها با در نظر گرفتن آينده باشد و تمامي جوانب ديده شود.
وي با بيان اينکه نظام‌نامه مديريت ريسک در دو بعد تدوين شده است، افزود: بعد اول مديريت ريسک در تصميم‌سازي و برنامه‌هاي اجرايي است و بعد ديگر آن مديريت ريسک براي پيش‌بيني پيامدهاي آينده و خطراتي که مي توانند در سامانه هاي ما تاثير گذار باشند و روند تامين پايدار آب و برق را مختل کنند، از هم‌اکنون شناسايي و چاره‌انديشي شود تا پيشرفت ما توسعه پايدار باشد.
غفوري‌آشتياني ادامه داد: مديريت ريسک کاربرد نظام‌مند سياست‌هاي مديريتي و فرآيندهاي مربوط به فعاليت‌هايي است که در وزارت نيرو انجام مي‌شود و براي اين کار نيازمند شناسايي وضع موجود است؛ پيش شرط اين کار دسترسي دقيق و سريع به آمار و اطلاعات است که متاسفانه هم‌اکنون اين ضعف در دسترسي به‌روز و سريع به اطلاعات وجود ندارد.
مشاور وزير نيرو تصريح کرد: نظام‌نامه مديريت ريسک در بخش‌هاي مختلف تدوين شده و در مرحله نظرخواهي نهايي قرار دارد و اميد است با ايجاد زيرساخت‌هاي لازم اين برنامه در وزارت نيرو اجرايي شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن