تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809645513




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زیبایی از دیدگاه سعدی در دیدن و شنیدن قوام می یابد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دادبه:
زیبایی از دیدگاه سعدی در دیدن و شنیدن قوام می یابد

اصغر دادبه


شناسهٔ خبر: 2539131 سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
استانها > فارس

شیراز- دکتر اصغر دادبه سعدی پژوه گفت: تاکید سعدی بر زیبایی با زیبایی در دیدن و شنیدن قوام می یابد. به گزارش خبرنگار مهر، این سعدی پژوه در نشست های علمی یادروز سعدی که ظهر سه شنبه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد، در سخنرانی خود با عنوان "خطا بود که نبینند روی زیبا را" پیرامون زیباشناسی و زیباخواهی سعدی، ابراز کرد: در این جهانی که زندگی می کنیم جهان نسبیات است و جهان دیگر مطلق است معلوم است که زیبایی عامل عشق است.وی با بیان اینکه سعدی دائم افکار مفتیانه صادر کرده است و در 20 مورد این اتفاق افتاده است جریان زیبایی را در سروده های سعدی مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: گرچه زیبایی در این عالم یک سطح و یک عمق دارد، از دیدگاه سعدی این جهان مجاز است که پشت آن جهان حقیقت قرار دارد، در نتیجه آنچه این بزرگان می خواستند روی آن تاکید کنند این مسئله است. سعدی نیز بر این تاکید داشت.دادبه اشاره کرد: زیبایی ظاهری باید حکایت از زیبایی باطنی فرد کند مانند این افلاطون هم در جمهور بیان می کند. سعدی هم  مکرر به این موضوع  اشاره کرده است.این سعدی شناس با ابراز اینکه در فرهنگ ما همیشه تعلیم در کنار تربیت بوده است، ادامه داد: از این جهت، زیبایی به درد آدم شدن می خورد بدین شرح که دو شیوه را بزرگان هم تاکید می کنند.وی تاکید بر تزکیه را حاصل نگاه بزرگانی چون سعدی دانست و افزود: دیدن زیبایی و شنیدن زیبایی نکته ایست که در فرهنگ ما سابقه دیرین دارد  وآنچه از آن تعبیر نظربازی می شود مورد اشاره قرار می گیرد
اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی
.وی با بیان اینکه شنیدن زیبایی به سماع منجر می شود، خاطرنشان کرد: محصول شنیدن زیبایی به وجد آمدن است.  آنچه که سعدی بر این شیوه زیبایی تاکید کرده است. خلاصه سخن سعدی این است که دیدن و شنیدن زیبایی عامل تزکیه باطن است.از شعر سعدی لذت می بریم اما نمی دانیم که او چه اندازه سوز و گداز کشیده استدر بخش نخست نشست های تخصصی یادروز سعدی دکتر جعفر موید شیرازی هم با موضوع "در بارگاه خاطر سعدی" سخنرانی کرد و گفت: همه ما از شعر سعدی لذت می بریم اما نمی دانیم که سعدی چه اندازه سوز و گداز کشیده است.این سعدی پژوه، ادامه داد: یکی از مواردی که در بوستان درباره آن سخن دراز می شود و درازترین داستان بوستان هم هست داستانی است که سعدی از سومنات هندوستان در کنتاب خود گنجانده است. این قصه بسیاری داستان به همراه خود دارد.وی تاکید کرد: سعدی در این نمونه از آثار جنبه داستانی را به جنبه تاریخی آن تقدم داده است. زیرا سعدی هیچگاه به هندوستان نرفته است.سعدی سخن وری خود را ابدین گونه اولویت می دهد.موید شیرازی افزود: بدین شکل بسیاری از داستان های او خوانده ها وشنیده های او از کتابهاست منتها برای جذاب کردن آن و جاودانه شدن آن ها از این جهت است که این ها را با شخصیت خود در می آمیزد اما اینها واقعیت های تاریخی نیست به این خاطر درک آن برای ما مشکل می شود. وی ابراز کرد: یکی از این داستان ها که با قطعیت می شود خیالی دانست داستان سومنات است.سعدی در این داستان می گوید من با بت پرست ها در بتخانه سر و کار پیدا کردم که بین ما درباره یزدان پرستی بحثهایی مطرح شد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن