تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799420020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«رادیوسنه» كردستانی‌ها را به شبكه استانی نزدیک تر می کند


واضح آرشیو وب فارسی:کورد نیوز: تاریخ انتشار : 09:32:50 , 1394/02/01
گفتگو با مسعوو ورمزیار/
«رادیوسنه» كردستانی‌ها را به شبكه استانی نزدیک تر می کند
ادیو سنه طرحی بود كه با الگوبرداری از برنامه «رادیوهفت» شبكه آموزش ازسوی «فرهاد مرادی» در شبكه استانی كردستان اجرا شد، اما احساس می‌كنم این برنامه باتوجه به لهجه‌ها، آداب و سنن و بخش‌های متفاوت فرهنگی در كردستان توانست نظر مخاطب را به سوی خود جذب كند.


«مسعود ورمزيار» را در كردستان بيشتر به‌عنوان خبرنگار مي‌شناسند؛ جوان خوش فكر و خلاقي كه سال‌هاست براي ارتقا و اعتلاي فرهنگ و اصالت استان تلاش مي‌كند و تاكنون نيز توانسته است در عرصه‌هاي فرهنگي و هنري، آثاري ماندگار را توليد و عرضه كند. ..
«مسعود ورمزيار» را در كردستان بيشتر به‌عنوان خبرنگار مي‌شناسند؛ جوان خوش فكر و خلاقي كه سال‌هاست براي ارتقا و اعتلاي فرهنگ و اصالت استان تلاش مي‌كند و تاكنون نيز توانسته است در عرصه‌هاي فرهنگي و هنري، آثاري ماندگار را توليد و عرضه كند.
وي كسي است كه بيش از يك دهه در شبكه استاني كردستان در عرصه خبر و تهيه برنامه‌هاي فرهنگي و هنري درحال خدمت و اطلاع‌رساني است وتاكنون توانسته است يكي از چهره‌هاي مطرح در كشور باشد.
ورمزيار همراه تعدادي از هنرمندان و نويسندگان كردستاني حدود 4 سال است كه درحال تهيه و پخش برنامه تلويزيوني «راديو سنه» هستند برنامه‌اي كه يكي از برنامه‌هاي پرمخاطب استان شناخته شده است و به باور بسياري از كارشناسان و صاحبان فن استان، اين برنامه تلويزيوني سبب تقويت شبكه استاني و آشتي مخاطبان با اين شبكه شده است، به‌طوري كه مي‌توان اميدوار بود چنين برنامه‌هايي مردم را از ماهواره دور كند. با مسعود ورمزيار مشاوركارگردان و تهيه‌كننده برنامه تلويزيوني «راديو سنه» به گفت‌وگو نشستيم كه در ادامه مي‌خوانيد.


طرح و شكل برنامه راديو سنه را چگونه انتخاب كرديد؟
راديو سنه طرحي بود كه با الگوبرداري از برنامه «راديوهفت» شبكه آموزش ازسوي «فرهاد مرادي» در شبكه استاني كردستان اجرا شد، اما احساس مي‌كنم اين برنامه باتوجه به لهجه‌ها، آداب و سنن و بخش‌هاي متفاوت فرهنگي در كردستان توانست نظر مخاطب را به سوي خود جذب كند. وقتي كه پيامك‌هاي صداو سيماي مركز استان به دست ما مي‌رسد، نشان از اين موضوع دارد كه اين برنامه يكي از پرمخاطب‌ترين برنامه‌هاي شبكه استاني است.


به جز مخاطب عام، اين برنامه براي نخبگان ادبي نيز جذاب بوده است؟
وقتي ميان مخاطب خاص از جمله نويسندگان، شاعران، پژوهشگران، محققان و اهل فن و همچنين كارشناسان حوزه رسانه نيز مي‌رويم، مي‌بينيم آنها هم بر اين باورند كه اين طرح از موفق‌ترين برنامه‌هاي صدا و سيماست. همچنين اين قشر معتقدند تنها برنامه كردي است كه توانسته زبان رسانه‌اي را براي خود پيدا كند، چراكه ما در اين برنامه تنوع لهجه‌هاي زبان كردي را داريم و از همه آنها بهره‌مي‌گيريم.


اصلا چه چيزي سبب شد راديو سنه را روي آنتن ببريد؟
امروز مردم نيازمند اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و اجتماعي هستند و ما نيز برهمين اساس وقتي ديديم استقبال خوبي از برنامه راديوهفت شده است، ما نيز از اين برنامه الگو و الهام گرفتيم. البته به نظرم تنها چارچوب برنامه را از آن وام گرفتيم، چون بخش‌هايي كه در برنامه راديو سنه داريم، با برنامه راديوهفت بسيارمتفاوت است.


هدفتان از اجراي برنامه‌هاي راديو سنه چيست؟
ابتدا لازم است اشاره كنم كه در راديوسنه برنامه‌هايي اجرا و پخش شد كه تاكنون در شبكه استاني پخش نشده بود. وقتي به دنبال دليل و برهان مي‌گرديم، متوجه مي‌شويم بسياري از تهيه‌كنندگان به دنبال اشاعه فرهنگي نبوده‌اند، چون اصولا ريسك‌پذير نيستند و بيشتر در خودسانسوري به سر مي‌برند. اين خودسانسوري ازسوي سازمان صداوسيما نبوده، بلكه ويژه تهيه‌كنندگان برنامه‌هاست. در برنامه راديوسنه، موسيقي و بخش‌هاي فرهنگي درباره زبان و هويت محلي پخش شده است كه در طول 36سال گذشته تهيه‌كنندگان از آنها به‌عنوان خط قرمز ياد مي‌كردند، در صورتي كه نگاه رسانه ملي فراگيرتر است و ديدي وسيع نسبت به مسائل فرهنگي دارد. احساس مي‌كنم اين تابو درراديوسنه شكسته و در اين برنامه سعي شده است كه همه بخش‌هاي آموزشي، تفريحي، سرگرمي و مانند آن را رعايت كنيم و اين برنامه مانند يك كارگاه آموزشي در حوزه زبان و فرهنگ باشد و درعين حال تنوع آيتم نيز در آن رعايت شود. در دل اين برنامه از «گوراني» منطقه ليلاخ، «هوره» منطقه ناوده روه ن، «سياچمانه» اورامان و «لاوك و حيران» موكريان استفاده مي‌شود و همين موضوع سبب شده است اين برنامه، مخاطب خاص خود را پيدا كند.


جايگاه نسل جديد در برنامه‌هاي شما در كجا قرار گرفته است؟
در گذشته‌اي نه چندان دور بسياري از جوانان كردستان بر اين باور بودند كه برنامه‌هاي شبكه استاني ويژه گروهي خاص است و رغبت چنداني به آن نداشتند. اين موضوع درحالي است كه از مهم‌ترين فعاليت‌هاي ما در راديوسنه، استفاده از جوانان هنرمند و حضور آنها در اين برنامه بود كه سبب ايجاد انگيزه و‌ترقي و پيشرفت جوانان در عرصه‌هاي مختلف هنري شد و ما توانستيم با اقتدار كامل، آشتي را برقرار كنيم.


براي معرفي سرمايه‌هاي معنوي اين سرزمين چه برنامه‌هايي داريد؟
تاكنون براي شناسايي سرمايه‌هاي معنوي تلاش بسياري كرده‌ايم. به‌عنوان مثال با شناسايي هنرمندان در مناطق دورافتاده استان، تهيه‌كننده برنامه به ديدار آنها رفته است، چراكه شناسايي هنرمندان از اهداف اصلي راديو سنه محسوب مي‌شود و خدمت به فرهنگ و فولكلور و همچنين حفظ آداب و سنن در كردستان از اهداف مهم اين برنامه است. البته بايد اشاره كنم كه هيچ برنامه‌اي وجود ندارد تا بتواند صدرصد نظر مخاطبان خود را جذب كند، اما راديوسنه توانسته است در ميان مخاطبان خاص و عام، بيشترين مخاطب را به خود جدب كند. وقتي اين برنامه در جامعه تحليل مي‌شود، مخاطبان انتقادها و پيشنهادهاي خود را ارائه مي‌دهند كه اين موضوع نشان از تأثيرگذاري آن دارد.


راديو سنه با چه مشكلاتي مواجه است؟
عوامل اين برنامه فقط با عشق خدمت به فرهنگ جامعه، سعي و تلاش مي‌كنند و مسائل مالي رنگ چنداني ندارد، چراكه درآمدي براي عوامل برنامه ندارد و مي‌توان گفت هزينه‌ها و درآمدهاي آن برابر مي‌شود. در كنار اين موضوع، يكي از مشكلات اساسي برنامه راديوسنه، مشكلات مالي است.
عوامل تهيه‌كننده برنامه از فني‌ترين و كارآمدترين عوامل برنامه‌سازي صداوسماي مركز كردستان هستند، زيرا در اين برنامه از افرادي مانند فرهاد مرادي كه چند جايزه كشوري و بين‌المللي دارد و همچنين «فاروق اميري» تدوينگر برنامه استفاده شده است. ابراي اين برنامه همچنين تصويربرداران حرفه‌اي سينماي كشور و صدابرداران خوب حضور دارند واستفاده از گروه نمايشي «خه م ره وين» نيز توانسته است مخاطبان را دوچندان كند. از مزاياي راديوسنه اين است كه سبب ايجاد تفاوت حال و هواي اين برنامه با ساير برنامه‌هاي شبكه استاني شده، اما مشكل، ساعات پخش برنامه است كه در صورت افزايش ساعات پخش در طول هفته، بسياري از مشكلات عوامل رفع مي‌شود.


براي سال جاري چه برنامه‌هايي در نظر گرفته‌ايد؟
راديوسنه قالب و چارچوپ ويژه خود را دارد و به نظرم اولويت‌كاري در سال جاري نيز ايجاد تغييراتي در اين زمينه و ايجاد بخش‌هاي جديد در برنامه است تا از حالت يكنواختي خارج شود.


چشم‌انداز برنامه‌هاي شبكه استاني را چگونه مي‌بينيد؟
در كردستان از ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي رسانه‌اي بالايي برخورداريم و معتقدم اگر چند گروه‌كاري صاحب ذوق و فن براي شبكه ملي در استان برنامه‌ريزي كنند شاهد كاهش تعداد مخاطبان شبكه‌هاي برون مرزي و ماهواره‌اي در استان به كمتر از 10‌درصد باشيم. به‌عنوان مثال«خانه خوشبختي» باوجودي كه ازنظر محتوايي قابليت چنداني نداشت، اما حضور چند چهره مانند «كا حه مه عه لي» و گروه «خه م ره‌وين» سبب شد در زمان پخش اين سريال، همه ماهواره‌ها خاموش شوند. حتي كساني كه علاقه چنداني به شبكه استاني نداشتند نيز براي ديدن اين سريال لحظه‌شماري مي‌كردند و ديالوگ بازيگران در ميان عامه مردم انعكاس پيدا كرد. اگر رسانه ملي در استان مديريت شود مي‌تواند تأثير داشته باشد و با حضور مديركل جديد سازمان به آينده شبكه استاني خوشبين هستم زيرا در كردستان ظرفيت‌هاي زيادي وجود دارد كه بايد با خلاقيت آنها را به كار گرفت؛ نكته‌اي كه شبكه‌هاي خارجي از آن استفاده مي‌كنند و باوجود كمبودها از خلاقيت بهره‌مي‌گيرند.


مشكل برنامه‌هاي تلويزيوني چيست؟
از مشكلات اصلي حوزه رسانه در صداوسيماي مركز استان، وجود تهيه‌كنندگان ناموفق و ناآگاه به فرهنگ و هويت فرهنگي كردستان است. در استان تهيه‌كننده خلاق نداريم.

..........
فردين کمانگر؛ همشهري



 



09:32:50 , 1394/02/01





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کورد نیوز]
[مشاهده در: www.kurdnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن