محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842154512
ساحتهای وجودی انسان از دیدگاه علامه طباطبایی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
ساحتهای وجودی انسان از دیدگاه علامه طباطبایی
در یک دستهبندی کلی، براساس ارکان شخصیت و هویت انسان از دیدگاه علامه طباطبایی ، میتوان پنج ساحت اصلی را که عوامل سعادت و شقاوت انساناند، بر شمرد که عبارتاند از: ساحت ادراکی، ساحت غریزی، ساحت ارادی، ساحت عمل و ساحت الوهی.
بخش دوم و پایانی 4 ـ 3. گرایش به عبودیت (پرستش): از پایدارترین تمایلات وجودی نفس انسان، گرایش به پرستش، یعنی احساس خضوع و خشوع در پیشگاه خالق خویش است که به وجهی، اصیلترین راه هدایت و سعادت انسان است. علامه معتقد است: ... و درحقیقت هم این کشش باطنی است که مذهب خداپرستی را در جهان انسانی به وجود آورده است. (همو، 1387 ﻫ: 96) وی معتقد است: مسئله توحید، تنها در قضیه «خدا هست» خلاصه نمیشود؛ بلکه توحید یک جهانبینی است. یک نگرش جامع به هستی و هستیشناسی عمیق است. اعتقاد به توحید از حد یک مفهوم ذهنی فراتر میرود و تمامی زندگی و سراسر هستی را تحت پوشش قرار میدهد. بهطوریکه فرد موحّد در بینش، رفتار و کنش، در اعتقاد و عمل، «توحیدی» میاندیشد و عمل میکند و سراسر زندگی او حضور توحید است. (همو، 1387 ج: 2 / 31) در منشور فکری علامه، مؤلفههای اساسی ساحت عبودیت عبارتاند از: ایمان، قلب و پرستش. عناصر ساختاری ایمان نیز عبارتاند از: ادراک، دلبستگی، اخلاق و عمل. یعنی وضع انسان متأله مقابل حقیقت مطلق، تنها یک ادراک صرف نیست، بلکه ادراکی است که وجود انسان را به هم میریزد و تمام اعضا و جوارح او را به تصدیق وا میدارد. 5 ـ 3. احساس جاودانگی: در انسانشناسی علامه، انسان موجودی جاودانه است و هرگز با مرگ فانی نمیشود. او، خود، چنین میگوید: طبق جهانبینی قرآن، حیات انسانی، حیاتی است جاودانه که با مرگ قطع نمیشود و در نتیجه باید روشی را در زندگی اتخاذ نماید که هم به درد این سرای گذران و هم به درد آن سرای جاویدان او بخورد. این روش، همان است که قرآن، آن را دین مینامد که از نیروی عمومی و اقتضای کلی دستگاه آفرینش الهام و سرچشمه گرفته است. (همان: 126) 6 ـ 3. معناخواهی (گرایش به معنویت): از دیدگاه علامه، جهان هستی ذومراتب و لایهلایه است. دنیا ظاهر و قشر بیرونی حیات است؛ ملکوت حیات مادی که عالم معناست، حیات واقعی است که گرایش به آن، فطری انسان است. او در این خصوص میگوید: اسلام نه زندگی مادی را حیات حقیقی انسان میداند و نه برخوردار شدن از مزایای آن را سعادت واقعی میشمرد. بلکه زندگی حقیقی انسان را حیاتی میداند که جامع بین ماده و معنا باشد؛ لازمه وصول به آن، این است که قوانین زندگی مبتنیبر فطرت باشد، نه بر احساسات؛ و دعوت خود را براساس پیروی از حق قرار دهد نه تمایلات. (همو، 1385: 63) در دیدگاه علامه، عالم معنا، عین حق و محیط بر عالم دنیا و زندگی مادی است. طبق نظر وی عوالم سهگانه ماده، مثال و عقل، در طول یکدیگر و هرکدام علت و بطن دیگریاند. ازاینرو انسان مادامکه در عالم ماده است، خواهان عالم مثال و از مثال، تمایل به عالم عقلانی دارد. بر این اساس، حیات انسان، حیات واحدی است که دارای مراتب متفاوت تشکیکی است؛ یعنی بخشی از آن دنیوی و استمرار آن، حیات اخروی و ملکوتی است. ازاینرو وی مراحل حیات انسان را به سه مرحله قبل از دنیا، در دنیا و پس از دنیا تقسیم میکند. (همو، 1387 الف: 20) 7 ـ 3. گرایش به مدنیت و حیات اجتماعی: علامه، انسان را بهخاطر معلولیت و امکان فقریاش، هم در حیات فردی و هم در حیات جمعی محتاج و نیازمند میداند. ازاینرو مبنای «ساحت مدنیتِ» انسان را معلولیت و نیازمندی او، عدم تواناییاش در رفع احتیاجات، و تأمین تکامل و سعادت دانسته، در این خصوص میگوید: شرط رسیدن به غایت نوعی (کمال انسانیت)، زندگی اجتماعی است؛ زیرا انسان قوایی دارد که جز از طریق اجتماع به کمال نمیرسند مانند: نرینهگی و مادهگی، عواطف و احساسات و ... . (همو، 1387 ح: 38 ـ 30) علامه، افزون بر معلولیت انسان و نیازمندی او، غریزه استخدام را منشأ دیگر نیاز به حیات اجتماعی دانسته، معتقد است: مقتضای طبع اولی انسان که منافع خود را میخواهد، این است که دیگران را در راه منافع خود، استخدام کند و از بهره کار ایشان استفاده نماید و تنها از راه اضطرار و ناچاری است که به اجتماع تعاونی تن میدهد. (همو، 1386 ب: 107) بر مبنای دیدگاه یادشده، حیات اجتماعی، «حیاتی اعتباری» است نه اصیل؛ زیرا آنچه اصالت دارد، غریزه استخدام است. علامه، براساس غریزه حب ذات، استخدام و نظام اجتماعی، معتقد به دو نظام زندگی است: نظام جزئی و نظام کلی؛ تکامل وجود جزئی فرد منوط به تندادن به قوانین نظام کلی، هم در عرصه تکوین و هم در عرصه تشریع است. 4. ساحت اراده و اختیار: نیروی اراده، یکی از شئون اصیل و مهم نفس و حیات آدمی است. انسان بهحسب خلقتش موجودی است دارای شعور و اراده، تنها اوست که میتواند برای خود هر کاری را که میخواهد اختیار کند؛ ولی در اصل اختیار، مجبور است. (همو، 1384: 1 / 553) در این تحلیل بین شعور و اراده، سنخیت و قرابت برقرار است؛ به این معنی که ساحت اراده، لازمه ساحت ادراکی انسان است. گویا، انتخاب بدون ادراک معنا نداشته، اراده نیز، بدون شعور تجلی ندارد. علامه، دلیل آزادی تکوینی را «عدم اقتضای ذاتی انسان در انجام و ترک فعل میداند». (همان) یعنی انتخابِ یکی از دو طرف فعل (انجام و ترک)، مقید به هیچ قیدی نیست؛ پس انسان ذاتاً مختار و آزاد است. ایشان معتقد به دو نوع آزادی است: آزادی تکوینی و آزادی تشریعی. لازمه آزادی تکوینی یک آزادی دیگر است و آن آزادی تشریعی (قانونی) است که در زندگی اجتماعیاش به آن متمسک میشود و از بین انواع سلوک اجتماعی، یکی را به دلخواه انتخاب میکند. (همان: 627) مبادی فعل اختیاری از دیدگاه علامه، انسان فاعل مختار است؛ یعنی ارزش عمل او، افزون بر دارا بودن حسن فعلی و فاعلی، باید ناشی از اختیار وی هم باشد. وی علم را منشأ صدور فعل اختیاری، و مبادی آن را «علم، شوق، اراده و نیروی محرکه میداند». (همو، 1387 ز: 233) در این ساختار چهارجزئی، علم مسئول تشخیص سود و زیان و مصلحت فعل است؛ و شوق، موجب گرایش به فعل میشود. ایندو، محرک قوه اراده انتخاب فعل خاص، و نهایتاً، قوای فعاله (عضلات) مجری فعلاند. نکته شایان توجه اینکه علامه در تحلیل مبادی فعل اختیاری، آن را غیرارادی دانسته است؛ زیرا در غیر اینصورت، منجر به تسلسل میگردد. دیگر اینکه وجود ساحت اراده، امری بدیهی و بی نیاز از دلیل بوده، صرفاً نیازمند اندکی توجه است. نکته بدیعتر اینکه، در تعامل مبادی فعل اختیاری، شاهد تعامل ساحتهای وجودی انسان هستیم، یعنی وحدتی از ساحت ادراکی، ساحت تمایلات، ساحت اراده و ساحت عمل را عیناً میبینیم و این، خود، برهانی است بر تعدد ساحتهای وجودی انسان. 5. ساحت عمل: ساحت عمل، یکی از مهمترین ساحتهای وجودی انسان نزد علامه است؛ درحقیقت، عمل عرصه تحقق و تجلی محتوا و کیفیت ساحتهای ادراکی و فطری است. عمل، تحقق اراده، خواست ادراکی و گرایشهای فطری انسان است. وی در این خصوص معتقد است: عمل، مجموعهای از حرکات و سکنات است که انسان با شعور و اراده برای رسیدن به یکی از مقاصد خود روی ماده انجام میدهد. (همو، 1387 ج: 1 / 108) علامه، نیکبختی و بدبختی انسان در عالم آخرت را فرع بر زندگی دنیا و ملکاتی میداند که بدون عمل تحقق ندارند؛ زیرا بشر فطرتاً دوستدار زندگی خویش است و زندگی هم خالی از عمل، فرض و معنا ندارد. (همو، 1364: 12 / 10) در ساحت عملی دو مقوله عقیده و اخلاق برای علامه بسیار مهم و تولیدیاند که هردو از سنخ علوم عملی و فعل ارادیاند؛ ازاینرو وی معتقد است «ایمان، علم صرف نیست، بلکه علم، همراه با عمل به مقتضای آن است». (همو، 1384: 3 / 13) 1 ـ 5. رابطه علم و عمل: علم باعث ارزش عمل، مؤثر بودن و جاودانگی آن شده، همیشه مقرون عمل است. علامه دراینباره معتقد است: قرآن درحقیقت میخواهد انسان را در قالبی از علم و عمل بریزد که هم قالبی جدید است و هم ریختهگری آن، طرزی جدید است؛ و میخواهد با این قالب، انسانی بسازد که دارای حیاتی باشد که به دنبالش مرگ نیست و تا ابد پایدار است. (همان: 2 / 364) و به آیه: «... اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یحْییکُمْ» (انفال / 24) استناد میکند. ازاینرو حیات و بالندگی عمل انسان را مرهون شعور عقلی و شعور دینی او دانسته، میگوید: «شعور عقلی، محصول استدلالورزی خود انسان است؛ ولی شعور دینی، شعوری باطنی است که توسط وحی و انبیا به بشر ارزانی میشود». (همان: 442) در این تعامل، عمل نیز، تقویتکننده علم است. علم منشأ صدور عمل، و عمل عامل حیات استمرار و شکوفایی علم است. 2 ـ 5. رابطه ایمان و عمل: ایمان، معرفتی تصدیقی، یعنی در گرو عمل است. وی معتقد است: «عقیده (ایمان)، عبارت از یک صورت فکری است که انسان آن را تصدیق میکند با فعل و عمل». (همو، 1387 ج: 1 / 107) همچنین ایمان دینی را: «نشأت گرفته از وحی و علم میداند و آن را کاملاً علمی تلقی میکند. ولی معتقد است رویه دنیای متمدن، درست برعکس است و سراسر تقلید است». (همان: 106) علامه، ایمان را منشأ کاملاً علمی و حیاتبخش عمل و عامل زنده بودن روح، معنایابی و رهایی از پوچگرایی و پرهیز از خرافهپرستی میداند. (همو، 1385: 105) یعنی ایمان در کنار اخلاق و فضیلتخواهی، عمل را پاک و نجاتبخش میکند؛ بهعبارتی فعل ایمانی، بهلحاظ تأثیرگذاری و جهتدهی به زندگی عملی شخص، فعل منحصربهفردی است که «بندگی» نام دارد. 3 ـ 5. رابطه اخلاق و عمل: اخلاق، معیار ارزشی عمل بوده، بین اخلاق و ایمان (نگرش توحیدی)، رابطه وثیقی برقرار است. وی میگوید: قوانین و مقررات، اگر بر پایه اخلاق نباشند، سعادتبخش نیستند. اخلاق هم نمیتواند، سعادت انسان را تضمین کند، مگر براساس توحید (عقیده). (همان: 101) در این بیان، ایمان پشتوانه اخلاق است. بر این اساس، اخلاق باعث کیفیت و وسعت عرضی و طولی عمل میشود. از نظر علامه وسعت عرضی، همان حسن عمل (حسن فعلی)، و وسعت طولی، همان بقا و استمرار عمل است؛ ازاینرو عمل غیراخلاقی، نه زیبایی دارد و نه ماندگاری و بقا. 4 ـ 5. اعتقاد، اخلاق و عمل: از دیدگاه علامه، اخلاق، به اعتقاد و عمل وابسته است؛ زیرا سعادتبخشی اخلاق، در گرو تأیید عقیده و ایمان، و حیات و بقایش در گرو عمل است؛ یعنی اخلاق که ساحت ارزشی وجود آدمی است، در سایه عمل، پایدار و مؤثر است. او دراینباره میگوید: «اخلاق، عموماً میان علم و عمل واقع میشود، یعنی از یک طرف با عقیده هممرز است و از طرفی دیگر، با عمل و فعل». (همان، 1387 ج: 1 / 112) بهعبارتی «خلق، همان اعتقاد به خوب و بیمانع بودن فعل است که منشأ ارادی دارد». (همان) 5 ـ 5. تأثیر گناه بر عمل: از نظر علامه، گناه و معصیت حق، بهطورکلی شامه ادراکی و حتی گرایشی انسان را فاسد و ظلمانی میکند. دراینخصوص میگوید: شرک به خدا و معاصی در همه صور مختلفه آن، موجب خروج از عالم نور به عالم ظلمات میگردد و قدرت بینایی، شنوایی و تکلم را از انسان سلب میکند. (همان: 171) از نظر علامه، گناه ساختار عمل صالح، یعنی: اندیشه، ایمان و اراده را به هم میریزد. چون گناه (به وجهی عامل تقویت غریزه و احساسات است) عقل و اراده انسان را بهشدت ضعیف و بهتدریج از صحنه عمل خارج میکند. عین عبارت او چنین است: وقتی انسان فسق و تباهی را پیشه کند و به سوء اختیار خود، از ذیّ عبودیت خدا بیرون آید؛ یعنی خدا را نافرمانی کند و رجوع هم نکند، این روش، ضلالت ابتدایی آدمی و شروع به ضلالت است. (همو، 1363: 12 / 272) 6 ـ 5. تأثیر احساس بر عمل: از دیدگاه علامه، انسان در مسیر کمال، باید «حقمحور» باشد. حقمحوری و واقعگرایی، کار عقل و ساحت ادراکی است. در عوض، تبعیت از احساسات، ضمن تضعیف قوه عقلانیت، انسان را از حقیقتگرایی و توجه به عالم معنا بازداشته، به عالم ماده و محسوسات منحصر میکند؛ ازاینرو صیانت از عقل، مقابل آنچه آن را فاسد میکند، یکی از دستورهای مهم اسلام است. وی دراینباره معتقد است: جبلت و فطرت عقل، بر پیروی از حقانیت است و اسلام از هرچیزی که مایه فساد عقل است، بهشدت جلوگیری کرده است. (همو، 1384: 1 / 651) پس از نظر علامه عقل، «مصلحتمحور» و فارغ از هرگونه سود و زیان است و حتی گاهی به عملی دستور میدهد که ظاهراً ناخوشایند، و به ضرر انسان بوده، باطناً به صلاح اوست؛ مانند خوردن داروی تلخ. بنابراین ساحت احساسات، برخلاف عقل، سود آنی و حال را لحاظ کرده، کاری به مصلحت و سعادت آتی انسان ندارد. 7 ـ 5. عمل صالح: از نظر علامه عمل صالح، عملی است که بهلحاظ وسعت عرضی (حسن فعلی) و وسعت طولی (استمرار عمل)، به مقام اخلاص و تعلق به ساحت قدس حقتعالی برسد. معیار چنین عملی، تقواست. عمل صالح، عمل ارادی و آگاهانهای است که براساس عقیده و اخلاق، و در چارچوب فطرت سلیم اجرا شود. عمل صالح در نگاه علامه، عملی حقمحور و عاری از هویوهوس است. وی دراینخصوص میگوید: انسان، حیاتی در غیر نفس خویش و وعاء وجودی خود ندارد. بنابراین اگر نفس خویش را به فراموشی بسپارد و به غیر بپردازد، در هلاکت و گمراهی محض افتاده و اعمال، افعال و قوای وی، همگی، به پوچی گراییده و گوش، چشم و زبان او، از فعالیت واقعی درمیمانند و در ظلمتی فرو میرود که خروج از آن متصور نیست. (همان: 3 / 47) وی با استناد به آیه «وَأَنَّ هَذَا صرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبعُوهُ وَ لَا تَتَّبعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بکُمْ عَنْ سَبیلِهِ»، (انعام / 153) عمل صالح را محصول سیر کامل انفسی انسان برمیشمارد. علامه، نفس (فطرت) انسانی را صراط مستقیم او بهسوی خدا میداند و معتقد است که عملی که برخاسته از فطرت سلیم باشد، واجد صلاحیت عروج به ساحت پروردگار است. ایشان دراینباره میگویند: نفس مؤمن، همان طریقی است که باید آن را سلوک نماید. یعنی طریق و مسیری است که منتهی به پروردگار میشود. (همو، 1363: 6 / 261) تابعیت از علم نافع و ابتنای فطری، دو ویژگی قطعی عمل صالح از دیدگاه علامهاند. اگر روش اجتماعی، مبتنیبر فطرت دستنخورده و تحت تربیت صالح، یعنی تربیتی که دو بالش، یعنی علم نافع و عمل صالح باشد، به تکامل و سعادت خواهد رسید. (همو، 1384: 1 / 686) 6. انسان فطری (معنوی): علامه، انسان فطری را انسانی میداند که صبغه ملکوتی داشته، از تطاول هجوم غرایز در امان بوده، براساس فکر صائب و عمل صالح، دارای حیاتی ایدئال و بالنده است. انسانی است که قداست حریم دل خود را حفظ نموده و جز خدا را در آن راه نمیدهد. وی میگوید: انسان کامل، فقط خدا را میبیند؛ یعنی هم در افعال و هم در ملکات، صبغه الهی دارد. (همو، 1385: 67 ـ 63) این انسان، در نظامی زندگی میکند که کثرت هستی، تجلی وحدت مطلق است؛ یعنی کثرتی وجود ندارد. هرچه هست، همان ذات حق است و بس و مابقی اسماء، صفات و آیات او هستند. انسان کامل انسانی است که وجودش، «بیت الله» است. انسانی است که: طبع و غریزهاش، بهطور کامل در اختیار فطرتش قرار دارد، یعنی امام او عقل و فطرت است، نه غریزه و طبیعت. (آزادیان، 1385: 144) انسان کامل از دیدگاه علامه انسانی است که پس از طی مسیر انسانیت (فطرت)، از شفافیت در سخن، هدف، مقصد و مقصود بهرهمند است. او پس از این مسیر، هم بهخوبی سخن میگوید و هم سخن خوب و پسندیده میگوید. امور زندگی وی، هدفمند میشود و در همه مسیرش، مقصود واقعی را پی میگیرد. (جوادی آملی، 1386: 92 و 93) انسان کامل، تجلی توحید و قطبنمای آن است. یعنی در نگرش، کنش و منش، تجلی حق و توحید است. علامه طباطبایی، چنین انسانی را انسان فطری یا معنوی مینامد و میگوید: انسان فطری، خوشبختی و سعادت خود را بازگشت به همان سرمنزل اولش میداند و باید فقط در برابر او خضوع نماید و عواطف انسانی را به مقتضای فطرت و تأیید عقل انجام دهد. (طباطبایی، 1387 ج: 1 / 79) خلاقیت و نوآوریهای علامه در مقوله انسانشناسی 1. استفاده از آموزهها و ادبیات دینی (اسلامی) در پردازش دقیق مفهوم انسان و اعتقاد به محال بودن شناخت انسان بدون مدد از وحی و نبوت؛ 2. ارائه تعریف جدیدی از انسانیت در قالب برآیند و وحدت تمام عرصههای نفس، مقابل انسان تکساحتی؛ 3. گسترش مراکز ادراکی با تحلیل کانون قلب، بهعنوان «تعقلگاه روح» و کانون دوم معرفت در کنار کانون عقل و نیز، توسّع در ادراکات عقلی؛ 4. ابتنای کیفیت و جاودانگی زندگی بر انقیاد دینی؛ به نظر وی بدون تبعیت از الگوی دینی، زندگی نه کیفی است، نه جاودانه؛ 5. ارائه سبک جدیدی از زندگی به نام «زندگی فطری»، در قالب بندگی، برای تربیت انسان معنوی؛ 6 . ارائه مدل و عامل کنترل کیفی تعامل ساحتهای وجودی نفس، هنگام تعارض از طریق «رهبری عقلانی»؛ 7. تبیین «عمل قرآنی» که عبارت است از وحدت شعور عقلی و شعور دینی، که باعث جاودانگی حیات انسان میشود؛ 8 . تبیین «وسعت عرضی» و «وسعت طولی» عمل، در قالب حاکمیت اخلاقی؛ وسعت عرضی، همان حسن عمل و وسعت طولی، بقای عمل است؛ 9. تبیین نسبت «عمل صالح» و «انسان معنوی»؛ یعنی انسانی که غریزهاش در اختیار عقلش بوده، به مقام وحدت ساحتهای وجودی و وحدت شخصیت رسیده است؛ جامع عقل نظری و عقل عملی است. شگرد علامه در ارائه یک انسانشناسی کارآمد، تلفیق طرق و سبکهای متفاوت در شناخت انسان است. وی معتقد است که انسان هرگز از یک طریق خاص قابل شناخت نیست و باید از تمام روشها در کنار روش دینی بهره جست. نتیجه در بیان علامه، نفس ناطقه دارای قوا، شئون، مراتب و ابعادی است که میتوان آنها را عرصههای نفس یا ساحتهای وجودی نامید. روح از جهتی بهخاطر اتصال به حقیقت مطلق، درصورت شکوفایی استعدادهای ذاتی، میتواند موجودی هزارچهره، با بینهایت رویکرد و سبک زندگی باشد. ازاینرو نزد وی نمیتوان بهطور انحصار عقلی، عددی را برای ابعاد وجودی انسان برشمرد. اما در یک دستهبندی کلی، براساس ارکان شخصیت و هویت انسان از دیدگاه وی، میتوان پنج ساحت اصلی را که عوامل سعادت و شقاوت انساناند، بر شمرد که عبارتاند از: ساحت ادراکی، ساحت غریزی، ساحت ارادی، ساحت عمل و ساحت الوهی (گرایشات فطری)، که هرکدام، تأمینکننده بخش و نیازی از نیازهای اصیل انساناند. در این مدل چندساحتی، انسانیت، معادل برآیند تمام ساحتهای مزبور است. در یک تقسیمبندی و نگاهی دیگر، میتوان هفت ساحت را در انسانشناسی علامه بر شمرد که عبارتاند از: ساحت جسمانی، عقلانی، اخلاقی، اجتماعی، هنری و دینی که هریک دارای رسالت و کارکرد خاص خوداند؛ و مدیریت تعادل ساحتها هنگام تعارض، برعهده ساحت عقلانیت است. بعد عقلانی، چه در حوزه عقل نظری و چه در عقل عملی، ناظر به توانمندیهای ذهنی و فکری است؛ یعنی انسان ذاتاً میتواند چیزهایی بفهمد و یا انجام دهد که موجودات دیگر قادر به فهم یا انجام آنها نیستند. درحوزه عاطفی، انسان دارای عشق است که حیوانات فاقد آناند. از جنبه اخلاقی، انسان موجودی است که نیک و بد را میفهمد و نیازمند آنهاست. در ساحت اجتماعی، انسان بهطور تکوینی، به ارتباط با دیگران تمایل داشته، در این تعامل اجتماعی، به کمال و در بسیاری از موارد به آرامش روحی میرسد؛ در ساحت هنری، انسان تکویناً دارای ذائقهای است که میتواند اشیا را به زشت و زیبا و طیف وسیعی از مراتب بین آندو مانند زیباتر، زیباترین و ... تقسیم نماید؛ و از جنبه دینی، ذاتاً، موجود تقدیسگری است که نمیتواند بدون امر قدسی زندگی کند و امر قدسی هم بهصورت عینی، و هم بهصورت نمادین در زندگی انسان تجلی دارد. از نظر علامه، زندگی انسان سرشار از نماد بوده، موجودی نمادین است. مهمترین وجه تمایز انسانشناسی علامه با انسانشناسیهای غربی، تحلیل فطری و طرح نظریه فطرت براساس آموزههای قرآنی و دینی است. در تبیین حیات فطری که از نظر علامه، مدل خطاناپذیر و ضامن شکوفایی و سعادت انسان است؛ خطا و انحراف راه ندارد. منابع و مآخذ 1. قرآن کریم. 2. آزادیان، مصطفی، 1385، آموزه نجات از دیدگاه علامه طباطبایی، قم، مؤسسه آموزشی امام خمینی. 3. جوادی آملی، عبدالله، 1386، تفسیر انسان به انسان، قم، مرکز نشر اسراء. 4. حسینی تهرانی، سیدمحمدحسین، 1418 ق، مهر تابان، مشهد، علامه طباطبایی. 5. خلیلی، مصطفی، 1382، اندیشههای کلامی علامه طباطبایی، قم، دفتر نشر و تنظیم آثار علامه. 6. دفتر تنظیم و نشر آثار علامه، 1418، شناختنامه (مجموعه مقالات)، قم، دفتر نشر علامه. 7. دیرکس، هانس، 1384، انسانشناسی فلسفی، ترجمه محمدرضا بهشتی، تهران، هرمس. 8. سعادتفر، انسیه،1387، انسانشناسی از دیدگاه مطهری و اریک فروم، قم، نشر معارف. 9. الطباطبایی، السیدمحمدحسین، 1404 ق، نهایة الحکمه، قم، مؤسسه النشر الاسلامی. 10. ـــــــــــــــــــــ ، 1405 ق، بدایة الحکمه، قم، مؤسسه النشر الاسلامی. 11. ـــــــــــــــــــــ ، 1417 ق، المیزان فى تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات. 12. ـــــــــــــــــــــ ، 1380، اصول فلسفه و روش رئالیسم، (پاورقی، شهید مطهری)، ج 2، تهران، صدرا. 13. ـــــــــــــــــــــ ، 1364، ترجمه المیزان، مترجم سید محمدباقر موسوی همدانی، قم، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی. 14. ـــــــــــــــــــــ ، 1384، مباحث علمی در تفسیر المیزان، قم، دفتر انتشارات اسلامی. 15. ـــــــــــــــــــــ ، 1385، معنویت تشیع، گردآوری محمد بدیعی، قم، تشیع. 16. ـــــــــــــــــــــ ، 1386 الف، رسالة الولایه، ترجمه سیدهادی خسروشاهی، قم، مطبوعات دینی. 17. ـــــــــــــــــــــ ، 1386 ب، قرآن در اسلام، به کوشش سیدهادی خسروشاهی، قم، بوستان کتاب. 18. ـــــــــــــــــــــ ، 1387 الف، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه صادق لاریجانی، بوستان کتاب. 19. ـــــــــــــــــــــ ، 1387 ب، اصول فلسفه رئالیسم، به کوشش سیدهادی خسروشاهی، قم، بوستان کتاب. 20. ـــــــــــــــــــــ ، 1387 ج، بررسیهای اسلامی، ج 1، به کوشش سیدهادی خسروشاهی، قم، بوستان کتاب. 21. ـــــــــــــــــــــ ، 1387 د، رسائل توحیدی، به کوشش سیدهادی خسروشاهی، قم، بوستان کتاب. 22. ـــــــــــــــــــــ ، 1387 ﻫ ، شیعه در اسلام، به کوشش سیدهادی خسروشاهی، قم، بوستان کتاب. 23. ـــــــــــــــــــــ ، 1387 و، مجموعه رسائل، به کوشش سیدهادی خسروشاهی، قم، بوستان کتاب. 24. ـــــــــــــــــــــ ، 1387 ز، نهایت فلسفه، ترجمه مهدی تدین، به کوشش سیدهادی خسروشاهی، قم، بوستان کتاب. 25. ـــــــــــــــــــــ ، 1387 ح، تعالیم اسلامی، قم، بوستان کتاب. 26. ـــــــــــــــــــــ ، 1377، روابط اجتماعی در اسلام، قم، بوستان کتاب. 27. ـــــــــــــــــــــ ، بیتا، اصول فلسفه و روش رئالیسم، مجموعه سهجلدی، (پاورقی: شهید مطهری)، تهران، افست. 28. وارنوک، مری، 1380، فلسفه اخلاق در قرن بیستم، ترجمه ابوالقاسم فنایی، قم، بوستان کتاب. سید رحمتالله موسویمقدم امیرعباس علیزمانی فصلنامه اندیشه نوین - شماره 27 انتهای متن/
94/01/31 - 02:42
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]
صفحات پیشنهادی
«تعارض دعا و نظام عالم» از دیدگاه غربیان و آرای علامه طباطبایی
تعارض دعا و نظام عالم از دیدگاه غربیان و آرای علامه طباطباییبراساس باور برومر علل طبیعی هیچگاه علت تامه یک حادثه در جهان نیستند خداوند در همه موارد علت لازم و ضرور است علامه نیز با این امر موافق است و معتقد است زمام سلسله علیت بهدست خداست برومر بر این باور است که چون واسطهمیزگرد بررسی مذاکرات لوزان در دانشگاه علامه طباطبایی
ایلنا انجمن علوم سیاسی ایران نشستی را با حضور مذاکرهکنندگان ارشد هستهای کشورمان و اساتید دانشگاهها برگزار میکند به گزارش ایلنا انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی قرار است نشستی را در روز دوشنبه 31 اردیبهشت 1394 در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاآیتالله جوادیآملی: رمز ماندگاری علامه طباطبایی همراهی با قرآن کریم بود
آیتالله جوادیآملی رمز ماندگاری علامه طباطبایی همراهی با قرآن کریم بودآیتالله جوادیآملی گفت رمز ماندگاری علامه طباطبایی همراهی با قرآن کریم بود قرآن به هر عالمی بها نمیدهد به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله عبدالله جوادیآملی امشب در یازدهمین همایش اساتید تفسسه مرجع تقليد و رئيس خبرگان در بيت علامه طباطبايي سخنراني ميکنند
۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ۱۱ ۱۹ق ظ ۲۶ و ۲۷ فروردين سه مرجع تقليد و رئيس خبرگان در بيت علامه طباطبايي سخنراني ميکنند موج - يازدهمين همايش اساتيد تفسير حوزه علميه قم در بيت علامه طباطبايي که به نام دارالقرآن نامگذاري شده است برگزار مي شود به گزارش خبرگزاري موج از قم مرتضي نجفي قدسي مرمز موفقیت علامه طباطبایی دربیان آیت الله جوادی آملی
رمز موفقیت علامه طباطبایی دربیان آیت الله جوادی آملی یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه رمز موفقیت علامه طباطبایی زندگی قرآنی ایشان بود گفت قرآن انسان را زنده نگه داشته او را تغذیه میکند و بالا میبرد به گزارش فرهنگ نیوز آیت الله عبدالله جوادی آملی شامگاه چهارشنبه در یسلیمی در گفتوگو با فارس: همکاری دانشگاه علامه برای اصلاح نهایی بازنگری دروس علوم انسانی
سلیمی در گفتوگو با فارس همکاری دانشگاه علامه برای اصلاح نهایی بازنگری دروس علوم انسانیرئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت این دانشگاه برای اصلاح نهایی بازنگری دروس علوم انسانی همکاری میکند و به طور کلی در تمام موارد با شورای تحول علوم انسانی هماهنگ است حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامدیر دارالقرآن علامهطباطبایی: افتخار میزبانی بزرگان مجامع قرآنی و حوزوی را داریم
پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۰ یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در دارالقرآن علامه طباطبایی قم آغاز بهکار کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم مدیر دارالقرآن علامهطباطبایی چهارشنبه شب در این همایش در گزارشی به پیرامون تشریح فع۲ گام اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی
۲ گام اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه آیتالله مصباح یزدیدو گام اساسی برای اسلامی سازی علوم انسانی به اعتقاد آیتالله مصباح یزدی نخست نقد علوم انسانی رایج و دوم تبیین و اثبات مبانی علوم است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس آیتالله مصباح یزدی یکی از اندیشمندرمز موفقیت علامه طباطبایی زندگی با قرآن بود
آیت الله جوادی آملی رمز موفقیت علامه طباطبایی زندگی با قرآن بود شناسهٔ خبر 2535407 پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۰ استانها > قم قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه رمز موفقیت علامه طباطبایی زندگی قرآنی ایشان بود گفت قرآن انسان را زنده نگه داشته او را تغذیه میکندانسان تنها موجودی است که روایت می کند/ بنیادی ترین پیام حافظ
یادداشت دینانی انسان تنها موجودی است که روایت می کند بنیادی ترین پیام حافظ شناسهٔ خبر 2526024 سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشمندان دینانی می نویسد حافظ خود را روایت می کند حافظ را به روایت خود حافظ باید شناخت البته به مجرد اینکه من بخواهم روایت حافظ رمدیر دارالقرآن علامه طباطبایی خبر داد برگزاری همایش بزرگ اساتید تفسیر با حضور حضرات آیات مکارم، سبحانی، جوادی
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی خبر دادبرگزاری همایش بزرگ اساتید تفسیر با حضور حضرات آیات مکارم سبحانی جوادی آملی و یزدیمدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت یازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم در بیت شریف حضرت علامه طباطبایی قدس سره که به نام دارالقرآن نامگذاری شده است برگبا سخنرانی آیتالله جوادیآملی همایش بزرگ اساتید تفسیر در بیت علامه طباطبایی در قم برگزار شد
با سخنرانی آیتالله جوادیآملیهمایش بزرگ اساتید تفسیر در بیت علامه طباطبایی در قم برگزار شدیازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم امشب در بیت علامه طباطبایی و با سخنرانی آیتالله جوادیآملی برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم یازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمعلوم انسانی از دیدگاه صاحب نظران منتشر شد
علوم انسانی از دیدگاه صاحب نظران منتشر شد شناسهٔ خبر 2530524 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی کتاب علوم انسانی از دیدگاه صاحب نظران مجموعه مصاحبه ها و گفت و گوها را منتشر کرد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب علوم انسانیمدیر دارالقرآن علامه طباطبایی: تقدیر از شخصیتهای قرآنی اقدامی کوچک در ارج نهادن به آنهاست
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی تقدیر از شخصیتهای قرآنی اقدامی کوچک در ارج نهادن به آنهاستمدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت تقدیر از شخصیتهای قرآنی اقدامی کوچک در ارج نهادن به آنهاست به گزارش خبرگزاری فارس از قم مرتضی نجفی قدسی شامگاه چهارشنبه در مراسم اختتامیه یازدهمین همایشفلسفه شریعت در نگاه علامه طباطبایی
دیدگاه فلسفه شریعت در نگاه علامه طباطبایی عبادت گذشته از آن كه باعث زنده نگه داشتن یاد خدا در ضمیر انسان و رعایت ادب الهی در رفتار او می گردد باعث جدی گرفتن دستورات خداوند كه مایه صلاح و قوام جامعه است نیز می گردد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یكی از پرسش هایی كه ذهن اندیدگاه پادشاه عربستان درباره تامین امنیت کشورش
دیدگاه پادشاه عربستان درباره تامین امنیت کشورش پادشاه عربستان با تاکید بر اینکه تامین امنیت داخلی و خارجی کشور مسئولیت همگان است اعلام کرد که تنها مردم عربستان هستند که حق دفاع از کشور خود را دارند به گزارش نامه نیوز به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره ملک سلمان پادشاه عربستمهمترین مانع رشد علوم انسانی/ عدم پاسخگویی به نیازهای جامعه
در گفتگو با مهر اعلام شد مهمترین مانع رشد علوم انسانی عدم پاسخگویی به نیازهای جامعه شناسهٔ خبر 2528797 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۱ حوزه و دانشگاه > علوم انسانی مدیر گروه جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی گفت عدم تسلط برنامه ریزان سیاستگذاران و تصمیم گ-
گوناگون
پربازدیدترینها