تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803893417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بيمه محصولات کشاورزي و باغي در آذربايجان غربي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ فروردين ۱۳۹۴ (۱۸:۴۵ب.ظ)
بيمه محصولات کشاورزي و باغي در آذربايجان غربي موج - آذربايجان غربي در منطقه اي کوهستاني و سردسير واقع شده است؛ از اين رو با کاهش دما در روزهاي اول سال و سرمازدگي بهاري، خسارت کلاني به فعالان عرصه کشاورزي و باغي وارد مي شود.
به گزارش خبرگزاري موج، با توجه به اينکه اقتصاد آذربايجان غربي بر پايه کشاورزي و باغداري است و در تعدادي از محصولات کشاورزي قطب کشور مطرح است و حدود 37 درصد اشتغال آذربايجان‌غربي را بخش کشاورزي تشکيل مي دهد، بر ضرورت توسعه بيمـه محصولات کشاورزي تاکيد ويژه اي شد.
بنا بر اين گزارش، سالانه حدود شش ميليون تن انواع محصولات دامـي و کشاورزي در اين استان توليد مي شود و در توليد محصولاتي همچون سيب، عسل، شيلات، چغندرقند و گندم رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.
کارشناسان اقتصادي معتقدند با توجه به پيش بيني افزايش توليد محصولات کشاورزي تا ده ميليون تن در برنامه پنج ساله آذربايجان غربي، اهميت توجه به ظرفيت اين استان در بخش کشاورزي روشن مي شود که اين امر ضرورت توسعه سطح پوشش بيمه محصولات کشاورزي را گوشزد مي کند.
طبق گفته کارشناسان، سرماي شديد هوا، گرد و غبار، بارش برف، سيل، طوفان و تگرگ از مهم ترين عوامل خسارت به محصولات کشاورزي در استان هستند که همه ساله کشاورزان را متضرر مي کنند.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به اينکه خسارت ناشي از سرمازدگي اوايل امسال در سطح باغ هاي اين استان بيش از دو هزار ميليارد ريال برآورد مي شود، افزود: با توجه به افت دما در اولين روزهاي امسال، در سطح استان بيست تا سي درصد باغ هاي آذربايحان غربي دچار سرمازدگي شدند.
سيدعلي مختاري اظهار کرد: بيشترين خسارت ها به باغ هاي سيب، انگور، زردآلو، شليل، هلو، گيلاس و ساير هسته دارها در شهرستان هاي اروميه، اشنويه، پيرانشهر، چالدران، سردشت، سلماس، انزل، مهاباد، تکاب وارد شده است.
اگرچه به دليل حادثه خيز بودن منطقه، گسترش پوشش هاي بيمه درمورد محصولات کشاورزي در اين استان بسيار ضروري و حياتي است اما بي اطلاعي کشاورزان از مزاياي بيمه محصولاتشان، پرداخت نکردن به موقع خسارات و موانع اداري از عمده ترين مشکلات توسعه بيمه کشاورزي در استان است.
افشيني يکي از کشاورزان اروميه اي مي گويد: کارشناسان بيمه از کشاورزان حمايت هاب لازم را انجام نمي دهند و سعي مي کنند تا به بهانه هاي مختلفي، از دادن خسارت جلوگيري کنند و به همين علت کشاورزان ترجيح مي دهند باغ يا زمين کشاورزي خود را بيمه نکنند.
طبق گفته مسوولان پيش بيني مي شود که در سرمازدگي بهاره در باغ هاي آذربايجان غربي بيست و چهار هزار تن از ميوه درختان هسته دار؛ به ويژه زردآلو و بادام بومي دچار خسارت شوند و ميزان خسارت وارده به شکوفه هاي درختان بادام و زردآلو و هسته دارها حدود بيست درصد است.
بيشترين ميزان خسارت ها به باغ هاي اروميه وارد شده است و سهم اين شهرستان از کل خسارت ها، چهل و پنج درصد است و با تداوم وضعيت جوي فعلي پيش بيني مي شود امسال يک ميليون و پانصد هزار تن انواع محصولات باغي از سطح باغ هاي استان برداشت شود که شامل انواع سيب درختي، انگور، زردآلو، آلبالو، شليل، بادام است.
اما؛ در اين ميان ميزان پوشش بيمه اي محصولات کشاورزي آذربايجان غربي متناسب با ظرفيت کشاورزي استان نيست، به طوري که احرامي، دبير ستاد بيمه و حوادث غيرمترقبه سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي، مي گويد: بيش از بيست هزار هکتار از اراضي باغي استان، اعم از درختان سيب، انگور و درختان ميوه‌هاي هسته‌دار در استان زيرپوشش خدمات صندوق بيمه کشاورزي قرار گرفت که بيست و سه درصد از سطح باغ‌هاي بارور استان را شامل مي‌شود.
قرباني، معاون بهبود توليدات گياهي جهاد کشاورزي آذربايجان غربي، هم مي گويد: حدود يکصد و بيست هزار هکتار از اراضي زراعي زير کشت محصولات پاييزه استان زير پوشش خدمات صندوق بيمه کشاورزي قرار گرفته که وضعيت سطح بيمه‌پذيري استان در محصولات پاييزه امسال در مقايسه با سال گذشته تقريبا تغييري نکرده است.
ابراهيمي، کارشناس جهاد کشاورزي، معتقد است تغيير نگرش هاي کشاورزان به صندوق بيمه محصولات کشاورزي از انتفاعي بودن به پشتيباني از هم صنفان خود از ديگر مواردي است که مي تواند موجب موفقيت اين صندوق در سطح وسيع شود.
طبق گفته مسوولان ميزان کل خسارت وارده ناشي از سرمازدگي بهاره به محصولات باغي و زراعي در سال زراعي گذشته، بيش از چهار صد هزار تن بوده است.
محمد احرامي دبير ستاد بيمه و حوادث غيرمترقبه سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به پرداخت سيصد و هشتاد و سه ميليارد ريال غرامت به کشاورزان خسارت ديده استان در سال زراعي گذشته گفت: از اين ميزان غرامت پرداختي در حدود دويست و چهل ميليارد ريال آن براي تامين بخشي از خسارت وارده به باغات استان، نود و دو ميليارد ريال آن براي خسارت وارده به محصولات زراعي و پنجاه و دو ميليارد ريــال نيز مربوط به غرامت بيمه دام و طيور است.
کارشناسان معتقدند که با توجه به شرايط آب و هوايي استان، سالانه بخش مهمي از توليدات محصولات کشاورزي و دامي با بروز خسارت و بلاياي طبيعي از دسترس خارج مي شود که مي توان با شناسايي و کاهش عوامل خطر در بروز خسارت به توسعه پايدار در توليد محصولات کشاورزي و دامي دست يافت.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن