تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803315476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به کدامین تهدید از جمهوری‌خواهان معاهده رسمی نخواهد بود سر می‌دهی؟/ اطمینان گیری از باب کورکر و بن کاردین تکه یک پازل سیاسی آمریکایی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: بازی با یک واژه؛
به کدامین تهدید از جمهوری‌خواهان " معاهده رسمی نخواهد بود" سر می‌دهی؟/ اطمینان گیری از "باب کورکر" و "بن کاردین" تکه یک پازل سیاسی آمریکایی
رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری در کاخ سفید اعلام کرد در صورت تصویب قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران، آن را امضا خواهد کرد. وی طرح پیشنهادی کنگره را «مصالحه‌ای منطقی» نامید که به مذاکرات هسته‌ای لطمه‌ای وارد نمی‌کند.

هدی
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مذاکرات هسته‌ای کشورمان اکنون در مرحله‌ای قرار گرفته است که برای تهیه متن توافق هر کلمه از آن به قول مقامات هر دو طرف  نیازمند مذاکره، تفسیر و دقت لازم است،

یکی از دغدغه‌های طرفین در برجام این است که دولت‌های کنونی به صورت دائم سر کار نخواهند بود بنابراین لازم الجرا بودن این توافق چگونه تضمین خواهد شد؟

پاسخ این سوال را وزیر امورخارجه کشورمان با زیرکی لازم شش ماه پیش، زمانی که حتی دستیابی به سر فصل  نیز دور از انتظار بود، داد و آن این بود که توافق جامع از مسیر شورای امنیت خواهد گذشت و زمانی که شورای امنیت توافق را تایید کند لازم الجرایی توافق دیگر منوط به تعهد دولت‌ها نخواهد بود.

در بیانیه سوییس نیز تایید این صحبت و مسیر توافق نهایی را دیدیم که مستقیما بر تایید این توافق از سوی شورای امنیت تاکید شد؛ «قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر خواهد شد که در آن برجام تائید شده، کلیه قطعنامه‌های قبلی مرتبط با موضوع هسته‌ای لغو خواهد گردید».

در این بیانیه از راه حل‌هایی در مورد مولفه‌های مهم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صحبت به میان آمده است و پس از آن مذاکره کنندگاه به این نکته اشاره کردند که در متن نهایی به تمامی این موارد با دقت نظر بیشتر همراه با پرانتز‌ها و.. پرداخته خواهد شد که ممکن است برخی موارد در آن بر اساس رایزنی‌ها تغیراتی کند.

یک اظهارنظر آمریکایی در جریان مذاکرات هسته‌ای در آستانه برجام

با اظهار نظر رییس جمهور آمریکا درباره اینکه توافق احتمالی نهایی با ایران، یک معاهده رسمی نخواهد بود این سوال پیش می‌آید که آن مواردی که ممکن است در نگارش متن نهایی تغیراتی پیدا کند آیا این اظهار نظر اوباما را شامل می‌شود؟

در همین راستا وزیر امورخارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه یورونیوز اعلام کرد: مشخص است که تمامی تحریم‌ها، اعم از اقتصادی و مالی باید خاتمه یابد. در‌‌‌ همان روزی که ما به توافق برسیم... شورای امنیت قطعنامه‌ای را تصویب خواهد کرد که به تمامی قطعنامه‌های پیشین پایان می‌دهد و پایه پایان تمامی تحریم‌ها را بنا می‌گذارد.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مذاکرات گاهی اوقات با دشواری‌هایی همراه بود زیرا دیپلمات‌های غربی فکر می‌کردند تحریم‌ها یک دارایی است، چیزی که نباید به این سادگی از آن چشم‌پوشی کنند. (ادامه متن را در اینجا بخوانید)

با توجه به اینکه طرفین و به ویژه ایران همواره اعلام کرده است که در هیچ چیز توافق نخواهیم کرد مگر بر سر همه موضوعات، و اینکه همه کشور‌ها باید مجری توافقنامه باشند و باید در نظر داشت توافقی که رسمی نباشد ضمانت اجرایی نخواهد شد بنابراین واضح است توافق مد نظر اوباما مجری بودن دولت‌ها تعهد نخواهد بخشید.

دور از انتظار است که رسمی نبودن توافق احتمالی در برجام مورد قبول تمامی طرفین باشد چراکه همانطور که از متن توافق بر می‌‌آید هدف از رسیدن به این مهم، صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و برداشتن تمام تحریم‌ها آن هم به یکباره است که هر کدام توسط دیگری تضمین می‌شود و نمود این ضمانت از سوی طرفین در معاهده‌ای رسمی خواهد بود.

از سوی دیگر نیز اگر بخواهیم فرض اختلاف در این زمینه را در نظر بگیریم و با توجه به فرمول توافق بر همه چیز، توافق جامعی در کار نخواهد بود که رییس جمهور کشورمان صراحتا آن را به ضرر طرف مقابل دانسته و می‌گوید ۱+۵ بیش از همه نیازمند این توافق است و مهم‌ترین هدف ما در این توافق این بود که به دنیا اعلام کنیم اتهامات و فضاسازی‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهند واهی است.

از سویی دیگر رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری در کاخ سفید اعلام کرد در صورت تصویب قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران، آن را امضا خواهد کرد. وی طرح پیشنهادی کنگره را «مصالحه‌ای منطقی» نامید که به مذاکرات هسته‌ای لطمه‌ای وارد نمی‌کند.

این طرح پیشنهادی این سوال را پیش می‌اورد که آیا این طرح نشان از سازش میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان دارد؟ و در ادامه می‌توان پرسید که آیا این دموکرات‌ها هستند که با جمهوری خواهان هماهنگ شدند و یا بر عکس؟

روند تشریح شده اگر توافق را نشانه بگیرد قطعا اوباما را نیز نشانه خواهد رفت و وی امتیاز توافق هسته‌ای با ایران که بسیار مهم است را از دست خواهد داد که این دغدغه باعث شد تا وی از «باب کورکر»  رئیس کمیته روابط خارجی سنا از حزب جمهوری‌خواه و «بن کاردین» عضو ارشد همین کمیته از حزب دموکرات این اطمینان را بگیرد که قانون کنگره را از گزند متمم‌هایی که به هدف از بین بردن توافق هسته‌ای احتمالی با ایران تصویب می‌شود، مصون نگاه دارند.

سوال دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود این است که آیا معاهده رسمی نبودن توافق، متمم از بین برنده توافق محسوب نمی‌شود؟ آن هم در حالی که رسمی شدن آن به عنوان چارچوبی که شش دولت روی آن به توافق رسیدند! بنابراین شاید بتوان جواب این تناقض اظهار نظری آمریکا را با مثالی از جواب وزیر امورخارجه کشورمان به ژنرال آمریکایی که مجددا گزینه نظامی روی میز را مطرح کرده بود،  پیدا کرد که وی در جواب این اظهار نظر تکراری گفت: ترک عادت موجب مرض است!

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/




اخبار مرتبط

تأکید ظریف بر اصلاح رویکرد برخی از کشورهای غربی در برخورد با تحولات منطقه غرب آسیا
دیدار وزیر امورخارجه کشورمان با نخست‌وزیر پرتغال
ظریف: اگر قرار است تقابل به تعامل تغییر یابد، باید تحریم‌ها به طور کامل لغو شوند/ پوسادا مورنو: رفع همه تحریم‌ها روند مذاکرات را تکمیل خواهد کرد
یمن لقمه آسانی برای بلعیدن سعودی‌ها نیست/ راه حل یمن گفتگوهای ملی و مشارکت احزاب رسمی است
دور بعدی مذاکرات هفته آتی در سطح معاونین/ گفت‌وگوها پیرامون بازگشایی سفارت انگلیس ادامه دارد/ شخصی یا سیستماتیک بودن حادثه جده در پیگیری ایران فرقی ندارد/ طرح 4 ماده‌ای ایران برای حل بحران یمن
نگارش متن توافق نهایی دشوار اما شدنی است/ از انتقاد و بحث‌های سازنده استقبال می‌کنم
تأکید نخست‌وزیر اسپانیا بر نقش مهم و مؤثر ایران در منطقه/وزیر تجارت اسپانیا به تهران می‌آید
امیدواریم مذاکرات هسته‌ای به دور از زیاده خواهی طرف مقابل منجر به توافق نهایی شود
عراقچی: دوستان منتقد و موافق نظرات خوبی رو بیان کردند/ امین زاده: تک تک لغاتی که در بیانیه به کار می رود بسیار مهم هستند/ بعیدی‌نژاد: انتشار فکت شیت ایرانی در صورت ضربه نزدن به روند مذاکرات




۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن