تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836818325
جام جم ایام - گرایشات فکری زیدیه کدامند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
علمای شیعه شخصیت زید را ستوده و او را به علم و دانش، شجاعت و ظلمستیزی وصف کردهاند. ایشان بیش از آن که امام در عقاید و احکام باشد، امام در جهاد و مبارزه مسلحانه بوده و بر همین اساس آثار منسوب به او به تفسیر و حدیث مربوط است تا به عقاید و احکام.
انصاراله یا آنچه جریان الحوثی در یمن خوانده میشود، متکی بر اندیشه دینی زیدی و گفتمان سیاسی منبعث از انقلاب اسلامی یکی از جنبشهای سیاسی موثر در یمن و صحنه تحولات منطقه به شمار میرود. در این میان آنچه تاکنون در صحنه میدانی یمن آشکار شده اینست که؛ جریان الحوثی بدون گرایشات فرقهگرایانه، توانسته است به شکلی حداکثری دست به ائتلاف سازی زده و عملا رهبری جریان انقلاب مردمی را در دست گیرد. این رویکرد سیاسی بیتردید دارای ریشههایی در مبانی دینی این جریان دارد. لذا این پرسش اصلی مطرح می گردد که؛ عناصر مشخصه فکری و دالهای گفتمانی زیدیه کدامند؟ در این مقاله تلاش میکنیم مکتب فکری زیدیه را مورد بررسی قرار دهیم و در مطالب دیگر به زیدیه در یمن، پدران فکری آن و گفتمان سیاسی آن پرداخته خواهد شد.
مکتب فکری زیدیه
الف: تاریخ زیدیه
جریان الحوثی، حاصل قرنها اندیشه و عمل انقلابی زیدیه در جهان اسلام است و امروزه نماد این فرقه شیعی به شمار میرود. زیدیه خود را منتسب به زید فرزند امام سجاد (ع) میداند که به انگیزه امر به معروف و نهی از منکر و خونخواهی امام حسین(ع) علیه طاغوت بنیامیه در دوران هشام بن عبدالملک قیام نمود. علمای شیعه شخصیت زید را ستوده و او را به علم و دانش، تهجد و تقوا، زهد و پرهیزگاری، شجاعت و ظلم ستیزی وصف کردهاند. اما اصولا مطالعه زندگی زید گویای این حقیقت است که وی بیش از آن که امام در عقاید و احکام باشد، امام در جهاد و مبارزه مسلحانه بوده و بر همین اساس آثار منسوب به او نیز بیشتر به تفسیر و حدیث مربوط است تا به عقاید و احکام (ربانی گلپایگانی، 1392: 99).
از آن پس علویان بسیاری با الهام از قیام او که خود ملهم از قیام امام حسین(ع) بود، در سرزمینهای اسلامی دست به مبارزه زدند و مکتبی با نام زیدیه شکل گرفت که گروه قابل توجهی از شیعیان در مراکز عمده جهان اسلام خود را پیرو آن میدانستند. مذهب زیدیه از جمله مذاهب شیعه به شمار میرود که پیروان آن همچون دیگر شیعیان پس از پیامبر اسلام(ص) به امامت و عصمت امام علی(ع) امام حسن(ع) و امام حسین(ع) معتقدند. در واقع اندیشه «منصوص بودن امامت» و اعتقاد به وجود نص بر امامت اهل بیت(ع) نقطه پیوندی است که زیدیه و امامیه را تحت عنوان عام «تشیع» قرار میدهد.
اما وجه تمایز زیدیه با شیعه امامیه به این باز میگردد که؛ زیدیه پس از امام حسین (ع)، امامت را شکل خاص و مبتنی بر نص قبول نکرده و معتقدند از این پس امامت به شکل عام در آن گروه از فرزندان فاطمه(س) استمرار خواهد یافت که دارای شرایط معینی باشد، از جمله آنکه بر علیه ستمگران و ظالمان خروج نماید (موسوی نژاد، 1384). بنابراین، اولین شرط امامت از دیدگاه زیدیه این است که امام باید فاطمی باشد. علاوه براین، منتخب مردم بودن، نفی تقیه، اقدام به جهاد و قیام مسلحانه، امربه معروف و نهی از منکر، شجاعت، تقوا و عالم بودن، از دیگر شروط امامت نزد زیدیه به شمار می رود. مجموعه این شروط همان مفهوم شعار «الرضا من آل محمد(ص)» را تشکیل می دهد (خواتی، 1386: 93).
با توجه به اعتقاد زیدیه به امامت امام قائم به سیف، منابع زیدی پس از زید، تا بیش از 110 امام برای زیدیه، شمرده شدهاست. بر این اساس پس از زید، قیامهای متعددی بر علیه امویان و عباسیان توسط یحیی بن زید، محمد النفس الزکیه، حسین شهید فخ، محمد بن ابراهیم الطباطبا و ... صورت گرفت که همگی ناموفق بودند و پس از آن، فعالیت زیدیان به مناطق دوردست کوهستانی در طبرستان، یمن و شمال آفریقا منتقل شد. نهایتا زیدیه توانستند حکومت علویان را در طبرستان، حکونت ادریسیان را در مغرب و نهایتا حکومت امامان زیدی را در یمن تشکیل دهند.
ب: مبانی نظری زیدیه
با توجه به توضیحات فوق آشکار می شود که زیدیه بیشتر به یک حزب سیاسی شباهت داشت تا یک اندیشه صرفا مذهبی. بر همین اساس برخی از زیدیان جز منابع شیعی و اهل بیت (ع) برای پر کردن خلأهای فکری خود از فقه حنفی و کلام معتزله نیز استفاده کرده اند. زیدیه در بحث حسن و قبح، عدل الهی و خلق قرآن به مذهب معتزلی گرایش دارند. اما مهمترین موضوع در اندیشه برخی از زیدیان که از معتزله تاثیر پذیرفته و چنانچه خواهیم دید تاثیرات سیاسی خاصی دارد اعتقاد به اصل منزلة بین المنزلتین است. بر اساس این اصل؛ مسلمانی که مرتکب گناه کبیره شود، نه کافر است و نه مسلمان، بلکه فاسق است (خواتی، 1386: 93). این تلقی نقطه مقابل تکفیرگرایی خوارج به شمار می رفت که به راحتی حکم کفر را به مسلمانان نسبت داده و آن را به قتل میرساندند. این اصل به زیدیه این امکان را میداد که؛ در مقابل حکومت طاغوتی عباسیان و امویان قیام نمایند اما، همزمان ارتباط صلح آمیز با دیگر مسلمانان و به ویژه اهل سنت را ادامه دهند.
بخشی از مبانی فقهی زیدیه نیز از مذهب حنفی یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت تاثیر پذیرفته است و لذا بر این اساس گفته شده: مذهب زیدی، آمیزهای از تشیع با اندیشههای معتزلی و اندکی از مذهب حنفی است. اما واقعیت آنست که مذهب زیدی و شیعه دوازدهامامی در اعتقادات، احکام و فقه نزدیک بسیار مشترکاند. به ویژه زیدیه در بعضی از مسائل که مایه تمایز شیعه و سنی است، روش شیعه را دارند مانند؛ «حی علی خیرالعمل» گفتن در اذان، پنج بار تکبیر گفتن در نماز میت، نخوردن حیوان ذبح شده توسط نامسلمان. از احکام متفاوت آنان با امامیه این است که؛ زناشویی با غیر زیدی و ازدواج موقت را جایز نمیدانند. آنان امر به معروف و نهی از منکر را واجب میدانند و بر پایه این اعتقاد هجرت از سرزمینی که مردمش به گناه تظاهر میکنند به جایی که در آن گناه نباشد را واجب میدانند. زیدیه در استنباط احکام شرعی، مانند ابوحنیفه اخذ به قیاس میکنند. این فرقه، اساس آراء شرعی را بر اجماع علمای امت اسلام میدانند (مشکور، 1372: 218).
ج: انشعابات زیدیه
اما زیدیه نیز در درون خود دارای اختلافات فکری و انشعاباتی هستند. به عنوان مثال درباره وجود نص درباره امامت امام علی(ع)، مهدویت، رجعت و ... اختلافات زیادی میان زیدیان وجود دارد. شاخههای عمده این فرقه، جارودیه، بتریه و سلیمانیه هستند. یکی از موارد اصلی اختلافی در میان فرق به غصب مقام خلافت امیرالمؤمنین(ع) باز می گردد. جارودیه پیروان زیاد بن ابی زیاد از اصحاب امام صادق بودند. اعتقاد اصلی جارودیه که با شیعه امامی مشترک است، تصریح امامت علی (ع) به دست پیامبر (ص) است. اصل اعتقادی مهم صالحیه یا بتریه؛ پذیرش امامت مفضول با وجود امام فاضل است. سلیمانیه، نیز در امام علی (ع) را برای خلافت برتر می دانست (رک: صابری، 1393).
از مجموع نکات فوق، میتوان دریافت که در میان فرقههای زیدی، «فرقه جارودیه» به شیعه دوازده امامی (امامیه) نزدیکترند. البته اختلاف عمده جارودیه با امامیه در شورایی دانستن امامت و پذیرش امام فاطمی قائم به سیف پس از امام حسین (ع) است.شیعیان زیدی یمن، به این گرایش زیدی متصل هستند.*
ماخد:
خواتی، محمدشفق (1386)، امامت از دیدگاه زیدیه و امامیه، مجله طلوع، شماره 21.
ربانی گلپایگانی، علی (1392)، فرق و مذاهب کلامی، قم: انتشارات مرکز بینالمللی جامعة المصطفی(ص).
صابری، حسین (1393)، فرق شیعی و فرقه های منسوب به شیعه، تهران: سمت.
مشکور، محمد (1372)، فرهنگ فرق اسلامی، مشهد: ، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
موسوی نژاد، سید علی (1384)، زیدیه از ظهور تا تأسیس حکومت، مجله طلوع، شماره 13 و 14.
منبع: مقاله عبداله مرادی، سایت برهان
شنبه 29 فروردین 1394 ساعت 12:44
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - انتخاباتی که تا صبح روز بعد تمدید شد + عکس
رفراندوم بزرگ ایران در فروردین ماه سال ۵۸ رخدادی بزرگ بود که رسانهها ناگزیر از پرداختن به آن بودند روزنامههای کیهان واطلاعات که در آن زمان بیشترین مخاطب را داشتند هم از این قاعده مستثنی نبودند تیتر روزنامهها در روزهای آغاز سال ۵۸ بازخوانی میشود در روزهای مانده بهجام جم ایام - یک قانون عجیب در سال 1345/ عکس
یک قانون عجیب معلمان زن تهرانی باید تابستان وضع حمل کنند پنج شنبه 27 فروردین 1394 ساعت 09 17جام جم ایام - گردنبند طلا در دوره هخامنشی / عکس
عکس زیر گردنبند طلا در دوره هخامنشی را نشان می دهد این اثر در موزه تبریز در استان آذربایجان نگهداری میشود منبع سایت همراه تاریخ 530 سه شنبه 25 فروردین 1394 ساعت 15 05نخبگان سرمایه های معنوی و فکری جامعه هستند
سرپرست استانداری مرکزی نخبگان سرمایه های معنوی و فکری جامعه هستند خبرگزاری پانا سرپرست استانداری مرکزی گفت اهمیت دادن به طبقه نخبه به عنوان سرمایه معنوی و فکری جامعه و برنامه ریزی برای به کارگیری آنها در بخش های مختلف جامعه بسیار مهم است ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ فروردين ساعت 09 00 بهجام جم ایام - اتاق فکر نظام شاهنشاهی
سال 57 که نهضت انقلابی مردم ایران به اوج خود رسید گروهی از نظامیان بازنشسته شاهنشاهی برای تدبیر امور به فکر ایجاد اتاق فکری افتادند که البته این اقدام تیری در تاریکی بود و ثمری برای آنان و حکومت پهلوی نداشت سال 1357 سال سختی برای رژیم پهلوی است در این سال بر خلاف 14سال پیش از آجام جم ایام - نقشه قتل محمدعلی شاه و رویکرد روزنامه ها
طرح قتل محمدعلی شاه هنگامی صورت گرفت که همکاری محمدعلی شاه با مشروطیت در اوج خود بود نه تنها رهبران مشروطه بدین واقعیت اذعان دارند بلکه سفیر انگلیس و نه سفیر روس که شائبه حمایت از شاه را ایجاد کند می نویسد با توجه به اینکه در مدت اخیر رفتار خلاف مشروطگی از شاه دیده نشد اینجام جم ایام - بازخوانی حادثه ترور شاه در کاخ مرمر
محمد رضاشاه پهلوی در طول دوران زندگی خود دو بار مورد سوء قصد قرار گرفت که در هردوی این سوء قصدها جان سالم به در برد با این تفاوت که هر کدام از این سوء قصدها تاثیرات و نتایج متفاوتی را در پی داشت علاوه براین با وجود دلایلی که بر واقعی بودن این ترور ها ارائه گردیده اما رژیم نیز اجام جم ایام - دلالههای واسطه کار خیر
بر پایی مراسم ازدواج همواره یکی از با شور و نشاط ترین مراسم اجتماعی در تاریخ ایران بوده چنانچه این امر در دوره قاجار نیز با حرارتی خاص و البته آداب و رسومی منحصر به فرد برگزار می شده است و در این بین افرادی در پیوند دادن زن و مرد در شرف ازدواج نقشی موثر داشتند به نحوی یکی از آنجام جم ایام - عوامل سقوط حکومت مسلمانان در اندلس
اندلس نامی است که مسلمانان به بخشی از شبه جزیره ایبری در کنار مدیترانه واقع در جنوب اسپانیا و جنوب شرقی پرتغال و گاه به تمام آن دادهاند اندلس از نام واندالها قبیلهای از مردم ژرمن گرفته شده است که در اوایل سده ۵م پس از تجزیه امپراتوری روم غربیتامین نیاز فکری و فرهنگی جامعه با تلاش خالصانه تحقق می یابد
حجت الاسلام شکری تامین نیاز فکری و فرهنگی جامعه با تلاش خالصانه تحقق می یابد شناسهٔ خبر 2535354 پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۳ استانها > سمنان شاهرود- مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه قائم آل محمد عج استان سمنان دین امروز جامعه به شهدا را سنگین دانست و گفت تامین نیازجام جم ایام - خاطرات رهبر انقلاب از شهید صیاد شیرازی
روز 21 فروردین 1378 سپهبد علی صیاد شیرازی از فرماندهان ارشد ارتش در 8 سال دفاع مقدس توسط یک عضو سازمان مجاهدین خلق منافقین به شهادت رسید سپهبد علی صیاد شیرازی در روز چهارم خرداد ۱۳۲۳ در شهرستان درگز از توابع استان خراسان به دنیا آمد در خرداد 1342 از دبیرستان امیر کبیر در تهرجام جم ایام - گلادیاتورهای معروف تاریخ
گلایاتورها افرادی بودند که با حکومت مخالفت می کردند و برعلیه ظلم و جور حاکمان ظالم می جنگیدند و یا برده هایی بودند که در جنگهای مختلف اسیر می شدند و وقتی دستگیر می شدند بازیچه دست حاکمان می شدند و با آنان مانند حیوان رفتار می نمودند گلادیاتورها را همچون برده ها در بازارها خرید وجام جم ایام - زره مغولی/ عکس
این عکس زره ای است از دوره مغول ها در ایران کشف شده و هم اکنون در موزه ای در آلمان نگهداری میشود 536 سه شنبه 25 فروردین 1394 ساعت 16 05رئیس اتاق اصناف مرکز استان زنجان خبر داد انجام 325 مورد بازرسی از مراکز اقامتی زنجان در ایام نوروز
رئیس اتاق اصناف مرکز استان زنجان خبر دادانجام 325 مورد بازرسی از مراکز اقامتی زنجان در ایام نوروزرئیس اتاق اصناف مرکز استان زنجان گفت در ایام نوروز 325 مورد بازرسی از مراکز اقامتی استان زنجان انجام شده است رحیم حاج نائبی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهاجام جم ایام - "جنون نظامیگری"پهلوی/ معامله دو میلیارد دلاری شاه با امریکا
در یک مقطعی نیروی دریایی ایران بزرگترین ناوگان هاور کرافت را داشت که با این وجود باز هم سفارش خرید چهار ناوشکن امریکایی را به کمپانی آمریکایی سازنده آن داد بنا به تاکید یک پژوهشگر تاریخ معاصر شاه کاتالوگهایی که سلاح ها در آن معرفی شده بودند می گرفت و ورق می زد و وقتی از سلاحی خوجام جم ایام - مبدع نظریه ژئوپلتیک آلمان نازی کیست؟
کارل هاوسهوفر 1946-1869 مبدع نظریه ژئوپلتیک آلمان نازی از نظریه "قلب زمین" مکیندر بهره زیادی برد این ایده که مرکز اصلی قدرت در جهان از مرز های شرقی آلمان آغاز و تا سیبری ادامه می یابد نیروی روانی و تبلیغی زیادی در استراتژیست ها و فرماندهان نظامی هیتلر ایجاد می کردجام جم ایام - مخترع گیوتین کیست؟
گیوتین نام یک وسیله ای است که سر را از بدن جدا میکند این وسیله شامل دو ستون عمودی است که در وسط این دو ستون یک تیغه ی تیز قرار دارد این تیغه بسیار سنگین است و دلیل وزن زیاد آن این است که به سرعت زیادی روی بدن قربانی بی افتد مبتکر این وسیله یک پزشک فرانسوی با همین نام یعنی گی-
گوناگون
پربازدیدترینها