تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815392658




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت‌الله يزدي: فلسفه و كلام حوزه علميه قم از اعتبار خاصي برخوردار است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: آيت‌الله يزدي: فلسفه و كلام حوزه علميه قم از اعتبار خاصي برخوردار است


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز:آيت‌الله يزدي با بيان اينكه حراست از اصول اعتقادي اسلام از حساسيت، ظرافت و پيچيدگي‌هاي خاص برخوردار بوده گفت: با طرح و تقويت حكمت صدرايي، بعد ديني فلسفه شدت بيشتري گرفت و امروز كلام و فلسفه حوزه علميه قم از اعتبار خاص برخوردار است.

به گزارش گروه دين و انديشه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران" ايسكانيوز" رئيس جامعه مدرسين و دبير شوراي عالي حوزه علميه قم با حضور در دفتر تبليغات اسلامي با رئيس، معاونان و مديران اين نهاد حوزوي ديدار و گفتگو كردند.
آيت‌الله يزدي در اين ديدار با تقدير از خدمات انجام گرفته در دفتر تبليغات اسلامي گفت: بنده از روزهاي نخست تأسيس اين دفتر در جريان فراز و نشيب‌ها بوده‌ام و بحمدالله هم اكنون با توسعه روز آمدي كه داشته، به حد بلوغ و كمال رسيده است.
وي با بيان اينكه از برخي آثار انتشارات دفتر تبليغات اسلامي به عنوان منبع مطالعاتي و تحقيقاتي خود بهره مي‌برد اظهار داشت: فعاليت‌هاي اين دفتر در قالب نظام اداري و با نظارت، سرپرستي و رياست شخصيت‌هاي با تجربه و فعال به ويژه حجت‌الاسلام‌والمسلمين رباني كه داراي سوابق درخشاني است انجام مي‌گيرد.
دبير شواري عالي حوزه علميه قم با بيان اينكه خدمات اين دفتر در راستاي حراست از دين خدا و نشر آن مايه خوشحالي است گفت: شوراي عالي حوزه علميه قم در حد توان خود براي پيشبرد اهداف دفتر تبليغات اسلامي، همكاري خواهد كرد.
وي نگهداري معارف و احكام اسلامي را هدف اصلي حوزه‌هاي علميه دانست و تصريح كرد: در طول تاريخ، قدرت‌ها مي‌خواسته‌اند انديشه‌هاي ديني را با خواسته‌هاي خود تطبيق دهند و معمولا از مقامات ديني هم توقع همكاري داشته‌اند و حراست از اساس اسلام و جلوگيري از دستبرد معارف ديني وظيفه بسيار سنگين حوزه‌هاي علميه در عصر غيبت بوده است.
آيت‌الله يزدي با بيان اينكه حراست از اصول اعتقادي اسلام از حساسيت، ظرافت و پيچيدگي‌هاي خاص برخوردار بوده است گفت: با طرح و تقويت حكمت صدرايي، بعد ديني فلسفه شدت بيشتري گرفت و امروز كلام و فلسفه حوزه علميه قم از اعتبار خاص برخوردار است.
وي به تأكيد و عنايت ويژه مقام معظم رهبري به فلسفه اسلامي در حوزه‌ها اشاره كرد و بيان داشت: حوزه‌هاي علميه در دنياي امروز نه با گرايش انحصاري به حديث مي‌توانند از عهده وظايف داخلي و بين‌المللي خود برآيند و نه با تكيه انحصاري بر كلام و فلسفه، لذا نيازمند حضور جدي و همه جانبه حوزه در عرصه همه علوم و معارف اسلامي هستيم.
به گزارش ايسكانيوز به نقل از مركز خبر حوزه ،رئيس دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه مباحث كلامي و فلسفي كمتر در حوزه‌ها مورد توجه بوده است گفت: اين مباحث سنگين‌تر و پيچيده‌تر است و هر كس توان درك مسايل آنرا ندارد لذا توسعه درس آن به لحاظ كمي به اندازه فقه و اصول و تفسير نبوده است.
وي به حراست از احكام الهي به عنوان يكي ديگر از وظايف حوزه‌هاي علميه اشاره كرد و تصريح كرد: مسير فقه و اجتهاد همانگونه كه امام خميني(ره) تأكيد داشتند: بايد براساس فقه سنتي و فقه جواهري انجام بگيرد تا دچار برخي انحرافات به بهانه روشنفكري نشويم.
آيت‌الله يزدي با بيان اينكه تأكيد امام بر فقه سنتي به منظور فاصله نگرفتن از رجوع به ادله اصلي استنباط بوده است اظهار داشت: مقصود از توجه به فقه سنتي اين نيست كه فقه در حالت هزار سال پيش بماند بلكه روش استنباط از قرآن و سنت بايد روش مضبوطي باشد تا سليقه فردي و يا نفوذ قدرت‌ها و حكومت‌ها بر آن سايه نيفكند.
وي با اعلام اينكه برخي اجتهاد را با روشنفكري به معناي عبور از نص اشتباه گرفته‌اند گفت: نمي‌توان به صراحت به متني كه نص است و سند قطعي دارد توجه نكرد.
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: همچنانكه در دوران غيبت متداول بوده است، داشتن فتواي شاذ براساس روش‌هاي متعارف فقهي اشكال ندارد لكن به شرطي كه از روش‌هاي متعارف فقهي استفاده شود.
به گزارش ايسكانيوز در ابتداي اين ديدار حجج اسلام‌والمسلمين آقايان رباني رئيس دفتر تبليغات اسلامي، واعظي رئيس دانشگاه باقرالعلوم(ع)، اسكندري معاونت فرهنگي و تبليغي دفتر تبليغات اسلامي و عليزاده معاون پژوهشي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي طي سخناني به ارائه گزارشي فعاليت‌هاي بخش‌هاي گوناگون دفتر تبليغات اسلامي پرداختند.
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن