واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: بهرام رادان و دانیال عبادی نقش دو مهندس جوان را بازی میكنند كه در یك شركت ساختمانی همكار هستند و پیام صالحی نیز نقش یك مهندس حسود را در این فیلم بازی میكند كه... اثری در ستایش اخلاق و اتحاد ملی نویسنده و كارگردان: تهمینه میلانی – مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین دست – صدابردار: اسحاق خانزادی – طراح چهره پردازی: جلال الدین معیریان – گروه كارگردانی: سیامك خواجه وند، سیدعلی سجادی، سارا خویینیها، فتانه ملك محمدی، امین ایمانی، كامبیز تفضلی، سعید كرمی - طراح صحنه و لباس و تهیه كننده: محمد نیك بین – بازیگران: بهرام رادان، السا فیروز آذر، دانیال عبادی، آنا نعمتی، همایون ارشادی، پیام صالحی دوازدهمین فیلم تهمینه میلانی فروردین امسال در خانهای حوالی خیابان نیاوران با حضور بهرام رادان و السا فیروزآذر كلید خورد. میلانی كه این روزها فیلم پرحاشیه «تسویه حساب» را بر پرده سینما دارد در جدیدترین اثر سینماییاش به سراغ سوژهای تازه رفته و زندگی دو آرشیتكت را محور اصلی قصهاش قرار داده. قصهای كه به نحوی آن را میتوان حدیث نفس كارگردانش نیز دانست چون تهمینه میلانی قبل از اینكه یك فیلمساز باشد یك مهندس و آرشیتكت قابل است و تحصیلات خود را در این رشته به اتمام رسانده. میلانی درباره قصه كلی كار چنین توضیح میدهد: «پرنسیب» داستان دو آرشیتكت با دو دنیای متفاوت است كه همدیگر را دوست دارند ولی نوع نگرششان به زندگی كاملاً با هم متفاوت است. اینكه فیلم وامدار زندگی شخصی خودم باشد كاملا بیراه است اما به دلیل حضور در دنیای معماران و آرشیتكتها با مسائلی رو به رو شدم كه به نحوی آنها را در فیلم پرنسیب به تصویر كشیدهام و میتوان نگرش این فیلم را به دنیای معماران یك نگرش تازه و نو دانست.» میلانی در پاسخ به این سوال كه آیا «پرنسیب» نیز در ادامه جریان موسوم به جریان فمنیستی و آثار زن گرایانه كارگردانش قرار میگیرد میگوید: «این فیلم را نمیتوان به طور كامل در كنار آثار دفاع از حقوق زنان من قرار داد ولی تمامی آثار من شباهتهای مضمونی با یكدیگر دارند. در واقع همانطور كه «تسویه حساب» از برخی جهات شبیه «آتش بس» است، «پرنسیب» نیز در كنار سایر آثارم قرار میگیرد.» میلانی از نحوه چینش بازیگرانش نیز برای ما میگوید: «انتخاب بازیگران بر مبنای كاراكترهایی كه در فیلمنامه برای آنها نوشته شده صورت گرفته، بهرام رادان و دانیال عبادی نقش دو مهندس جوان را بازی میكنند كه در یك شركت ساختمانی همكار هستند و پیام صالحی نیز نقش یك مهندس حسود را در این فیلم بازی میكند كه دنیای خاص خود را دارد، ابتدا قرار بود این نقش را جواد رضویان بازی كند كه اولین نقش جدیاش در سینما به شمار میآمد اما به دلیل بیماری فرزندش این امر ممكن نشد و من از آقای صالحی برای ایفای این نقش دعوت كردم كه در واقع اولین حضور سینمایی او نیز به شمار میآید. السا فیروزآذر به دلیل اینكه تحصیلاتش را در رشته معماری به پایان رسانده ایفاگر نقش مهندس زن فیلم است، السا از فیلم كاكادو كه 9 سال داشت تا به امروز در اكثر كارهای من حضور داشته اما در سالیان اخیر بیشتر در مقام دستیار كارگردان ظاهر شده است.» آنا نعمتی در این فیلم نقش یك مهندس مقتدر و در عین حال بسیار شیك و مودب را بازی میكند و سارا خویینیها كه در این اثر نقش یك زن بختیاری را بازی میكند كه یك مزون لباس را اداره میكند. تهمینه میلانی تم كلی «پرنسیب» را چنین توصیف میكند: «پرنسیب» اثری است در ستایش هنرهای بومی و ملی ایران از معماری تا صنایع دستی و در كل اثری درباره اتحاد ملی است با داستانی عشقی.» میلانی میگوید: «متاسفانه تا به امروز آن طور كه باید و شاید از این فیلم حمایت نشده است. تصور میكنم مسئولین سازمان میراث فرهنگی به درستی درك نكردند كه من در حال ساخت چه چیزی هستم. به همین دلیل مواد مورد نیاز ما از بازار آزاد و با هزینه شخصی تامین شد. اساساً ساخت این فیلم به علائق شخصی من و همسرم بر میگردد و یك كار سفارشی نیست و اسپانسر ندارد.» او به یكی از لوكیشنهای اصلی فیلم نیز اشاره میكند: «یكی از لوكیشنهای اصلی فیلم كاروانسرای خانات واقع در خیابان مولوی است كه توسط مالك شخصی آن در اختیار پروژه «پرنسیب» قرار گرفته و میتوان از این لوكیشن به عنوان یكی از جذابیتهای بصری فیلم یاد كرد. نكته قابل توجه درباره این كاروانسرا بازسازی آن توسط یك شخص و با سرمایه شخصی است.» میلانی به احتمال حضور فیلم در جشنواره بیست و نهم فجر نیز اشاره میكند: «بعد از ماجرای فیلم «تسویه حساب» كه در واقع چند صد میلیون تومان تهیهكننده سه سال راكد ماند، دوست دارم آثارم را هر چه سریع تر به اكران در بیاورم. اگر شرایط اكران به ما اجازه دهد قصد داریم فیلم را مهر ماه اكران كنیم.» محمد نیك بین تهیهكننده فیلم در باره روند تولید پرنسیب چنین میگوید: «ما برای فیلمبرداری این پروژه چیزی حدود 35 جلسه فیلمبرداری را پیش بینی كردیم كه با توجه به سرعت تولید فكر میكنم در 30 جلسه به پایان برسد.» نیك بین در ادامه از همكاری با افرادی همچون علیرضا زرین دست، اسحاق خانزادی كه تیم ثابت میلانی شدهاند برای ما میگوید: «حتماً در این میان یك رضایت دو طرفه حاكم بوده كه این گروه در طول چند سال كنار یك دیگر بودند ولی استنباط من این است كه پس از همكاریهای مكرر با این دوستان به یك دیدگاه مشترك رسیده ایم به طوری كه خیلی خوب میتوانیم منظورمان را به یكدیگر برسانیم.» نیك بین میگوید: «طراحی صحنه و لباس این پروژه از دشوارترین مسائل آن به شمار میآید، سكانسهای مثل نمایشگاه كه قرار است عظمت تولید این پروژه را نشان دهد از نكات دشوار بود، به ویژه كه كمك مهمی از طرف سازمانهای مربوطه به این امر نشد. در طراحی لباس این فیلم با توجه به درگیری شخصیتها اصلی به مسائل گوناگون باید تنوع در نوع انتخاب لباسها صورت میگرفت.» علیرضا زرین دست فیلمبردار با سابقه سینمای ایران میگوید: «پرنسیب هفتمین همكاری من با خانم میلانی به شمار میآید بنده بجز چند فیلم بلند در چند كار كوتاه و حاشیهای هم در كنار خانم میلانی بودهام با بررسی این هفت فیلم كه عمدتا نتایج مطلوبی را در بر داشتند به دلیل همكاری مداومم با ایشان پی خواهید برد، خانم میلانی كارگردان فوق العاده خوب، باهوش و تحلیل مداری هستند و در آثارشان شناخت خوبی از مقوله دكوپاژ دارند.» علیرضا زرین دست درباره فضای تولید فیلم میگوید: «تولید راحت و بیدغدغهای را سپری میكنیم و تمامی دوستانی كه در اینجا كنار هم جمع شده ایم اغلب برای بهتر شدن كار یكدیگر تلاش میكنند.» اسحاق خانزادی صدابردار پیشكسوت سینمای ایران میگوید: «خانم میلانی از نظر من یك كارگردان برجسته و منضبطی هستند، زمانی كه سركار ایشان هستید كاملاً میدانید در صحنه قرار است چه اتفاقاتی بیفتد و امكانات بسیار درجه یكی در اختیار عواملش میگذارد با توجه به این شرایط باید بگویم یكی از افتخارات من همكاری با ایشان است و هر وقت ایشان از من دعوت به عمل آوردند با جان و دل سر كارهایشان حاضر شدم.» خانزادی از مشكلات صدابرداری در این فیلم برای ما میگوید: «اصولا كار سینما كار دشواری است در مقوله صدابرداری این مشكلات دو چندان میشود، كنترل صداهای مزاحم خارج از كادر مسئله بسیار پیچیدهای است كه من در طول سالیان فعالیتم در سینما به آن رسیدهام اما وقتی شما با كارگردانی طرف هستید كه كار خود را خوب بلد است و مدیر فیلمبرداری كه جز چهرههای سر شناس به شمار میآید تمام تلاش خود را میكنید تا صدای در خورشان اثر ارائه دهید.» خانزادی میگوید: «فیلمنامه، داستان بسیار جذابی دارد و با توجه به دقت نظر خانم میلانی در اجرای این فیلمنامه باید بگویم یكی از جذابترین فیلمهای كه در آن حضور داشتهام را تجربه میكنم.» السا فیروز آذر بازیگر نقش اول زن در جدیدترین اثر تهمینه میلانی است. او میگوید: «در این فیلم نقش سارا را بازی میكنم كه اصول اخلاقی برایش بسیار مهم است. این دختر خیلی سر حال، شاد و پر انرژی است اما در روند داستان مشكلاتی برایش پیش میآید كه او را دچار تغییر میكند ولی مهمترین ویژگی این كاركتر را رو راست بودنش و ارزشی كه برای خود قائل هست میدانم.» فیروز آذر از شیوه هدایت میلانی میگوید:«ما در این فیلم تمرینات زیادی را با بازیگران مقابلمان انجام دادیم و خانم میلانی با دقت بسیار بالای این تمرینات را زیر نظر داشتند و نقش را به هر یك از ما تفهیم میكردند.» یكی از نكات جالب فیلم حضور پیام صالحی خواننده گروه پر طرفدار آریان در یكی از نقشهای اصلی است. او درباره اولین حضور سینماییاش میگوید: «از فیلم «آتش بس» بود كه با خانم میلانی آشنا شدم و كارهای طراحی دكوراسیون آثار ایشان را انجام میدادم و چند باری هم قرار بود به عنوان بازیگر در آثار ایشان حضور پیدا كنم كه متاسفانه تا به امروز اتفاق نیفتاده بود، در روزهایی كه مشغول جمع آوری یك آلبوم شخصی بودم خانم میلانی با من تماس گرفتند و گفتند میخواهم تو این نقش را بازی كنی من هم آن را قبول كردم.» صالحی میگوید: «در اینجا نقش مهندس شایان را بازی میكنم كه همكار مهندس بابك (بهرام رادان) است و میانه چندانی با خانمها ندارد و برخلاف مهندس بابك زیاد دوست ندارد كسانی كه زود وارد گروه میشوند، به درجات بالا برسند. با بازیگری زیاد بیگانه نیستم در كلیپ آخر گروه آریان یك كاركتر طنز را بازی كرد اما به طور حرفهای تا به حال فرصت همكاری با كارگردانی را نداشتم، این را هم باید اضافه كنم كه بازیگری را همانند خوانندگی بسیار دوست دارم.» آنا نعمتی درباره نقشاش صحبت میكند: «من در این فیلم نقش نازنین فیروزی را بازی میكنم كه در واقع مدیر یك شركت است و حامی شخصیت زن قصه، ویژگی این شخصیت از نظر من متفاوت بودنش با سایر شخصیتهایی است كه تا به امروز بازی كرده بودم و البته همكاری با خانم میلانی كه همیشه دوست داشتم در یكی از آثارشان حضور داشته باشم.» نعمتی صحبتهایش را چنین به پایان میرساند: «قطعاً با حضور عوامل حرفهای كه در این پروژه حضور دارند و فیلمنامه كار كه به بحث هویت و آداب و رسوم ما ایرانیها میپردازد با اثری شریف و موفق رو به رو خواهیم بود.» فیلمبرداری «پرنسیب» روزهای پایانی خود را سپری میكند و به محض پایان فیلمبرداری روی میز مونتاژ قرار خواهد گرفت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]