تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805376831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحولات مثبت در مذاكرات دوحه


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تحولات مثبت در مذاكرات دوحه


خليج‌فارس- در ادامه مذاكرات ميان طرف‌هاي لبناني در دوحه پايتخت قطر، رهبران اين كشور شب گذشته راهكار تلفيقي جديدي درباره انتخاب رئيس‌جمهور، تشكيل دولت و قانون انتخابات لبنان براي بررسي از سوي طرفداران و مخالفان دولت لبنان مطرح كردند.

به گزارش شبكه خبري الجزيره، اين راهكار جديد تشكيل دولت بي‌طرف، انتخاب رئيس‌جمهوري براي كشور و بررسي قانون انتخابات در كشور را پيشنهاد مي‌كند.
در همين حال، شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير كشور قطر، برخي از رهبران موافق و مخالف دولت را در يك جلسه واحد گردهم آورد.

مواضع، نه چندان نزديك، اما شرايط مثبت

اين در حالي است كه مواضع طرف‌هاي لبناني درباره مسائل اساسي و محوري و در رأس آنها موضوع سلاح مقاومت لبنان، تشكيل دولت وحدت ملي و قانون انتخابات چندان به هم نزديك نمي‌نمايد.

در پايان نشست طرف‌هاي لبناني با امير قطر، سعد الحريري رئيس جريان المستقبل لبنان در اظهارنظري مطبوعاتي اعلام كرد كه اوضاع خوب و مناسب بوده و دود هم سفيد است.اما وي جزئيات ديگري ارائه نداد.

در همين حال، علي حسن خليل نماينده جنبش امل لبنان نيز در اظهارنظري مشابه، با اشاره به مثبت بودن شرايط مذاكرات، بر وجود پيشرفت در گفت‌وگوها تاكيد كرد.
اما قانون انتخابات بزرگ‌ترين مانع پيش روي ايجاد گشايش در كنفرانس گفت‌وگوي لبناني‌ها به شمار مي‌رود.

ميشل عون رهبر جريان تغيير و اصلاحات پس از نشست درباره قانون انتخابات، از پيشنهاد طرفداران دولت درباره ابقاي قانون انتخابات بيروت براساس همان قانون سال 1960 كه به قانون قضاوت معروف است، ناراضي بود.

عون پيشنهاد طرفداران دولت درباره ايجاد برخي تغييرات و جرح و تعديل‌ها در قانون قضاوت را رد و تاكيد كرده است كه در توافقاتي كه حق مسيحيان و مخالفان در بيروت را ناديده بگيرند، شركت نخواهد كرد.

شكست ممنوع است

در حالي كه گفت‌وگوها با حمايت از اتحاديه عرب و كميته وزارتي عربي مامور ميانجيگري ميان طرف‌هاي لبناني ادامه دارد، شرايط و اوضاع به نوعي اميدوارانه است، خاصه اينكه طرف‌هاي مذاكره‌كننده برسر تشكيل كميته مشتركي از سوي مخالفان و موافقان دولت براي بررسي قانون جديد انتخابات به توافق رسيدند و در عين حال مي‌كوشند تا با عدم‌اظهار نظر يا اعلام مواضع تاييد‌كننده يا مخالف درباره اين مذاكرات، شرايطي كاذب و تاثير برانگيز را ايجاد نكنند.

مي توان گفت صرف آغاز مذاكرات پس از يك هفته درگيري كه نزديك بود لبنان را به سوي فتنه فرقه‌اي و مذهبي و پرتگاه سقوط سوق دهد، به معناي درك و فهم تمامي طرف‌هاي لبناني به نحوي از انحاءاز شرايط ايجاد شده و فهم اين نكته است كه اصرار بر مواضع و خواسته‌هاي خود به نوعي خودكشي بي‌نتيجه است و از اين رو، زمان كوتاه آمدن‌هاي دو جانبه فرا رسيده است. خاصه اينكه رويدادهاي سه سال گذشته انتخابات پارلماني به طرف‌هاي لبناني اثبات كرده است كه هيچ كس نمي‌تواند لبنان را بدون وجود ديگري رهبري نمايد، حتي اگر اكثريت را در اختيار داشته باشد.

با اين تفاسير، مذاكره و برگزاري گفت‌وگوها ميان طرف‌هاي لبناني فرصتي براي بازگرداندن ارزش و اعتبار قاعده هميشگي لبنان يعني بازي برد برد به شمار مي‌رود. زيرا لبنان براي تمامي لبناني‌هاست و از آنجا كه تركيب جمعيتي لبنان به جاي آنكه نه مايه ضعف بلكه ويژگي خاص و منفردي به اين كشور داده است كه به‌نظر مي‌رسد همگي مي‌بايد آن را با وجود برخي ملاحظات يا لزوم برخي جرح و تعديل‌ها و تغييرات بپذيرند. اما در اين بين، به‌نظر مي‌رسد زماني اين مسئله تحقق مي‌يابد كه همگي طرف‌هاي لبناني به يك اجماع بلندمدت برسند.

شركت‌كنندگان در كنفرانس دوحه مي‌بايد شعار خود را شكست، ممنوع است گذاشته و همگي بايد به خواسته‌هاي لبناني‌هاي منتظر آنان گوش بسپرند كه تاكيد كرده‌اند رهبران آنها بدون دستيابي به توافق نبايد به كشور بازگردند.

چه بسا اين فرصت ايجاد شده معجزه‌اي براي كسب توافق‌ها و آشتي ملي و اجراي بندهاي ابتكار عمل عربي است كه تحليل گران تحقق آن را نه محال بلكه آسان و شدني مي‌بينند و تنها با تلاقي نيت‌هاي حسنه لبناني‌ها و بازگرداندن اعتماد از دست رفته و گشودن راه براي انتخاب ميشال سليمان به‌عنوان رئيس‌جمهور لبنان و تشكيل دولت وحدت ملي و قانون جديد انتخابات و ديگر محورهاي مورد اختلاف تحقق مي‌يابد.

تاريخ درج: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 11:54 تاريخ تاييد: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 14:39 تاريخ به روز رساني: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 14:36
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن