تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815325011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسطوره ،بیان نمادین «1»


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: اسطوره نخستین زوج بشر و نخستین فرزندان زوج بشر. اسطوره از کهن ترین ایام در زندگی انسان وجود داشته است و کارکردی اجتماعی ایفا می کرد . تا سدهای پیش ، اسطوره ها را مانند افسانه های دروغین و جعلی می پنداشتند و اهمیت زیادی برای آن قائل نبودند. از سده 19 م . اسطوره را کمی جدی تلقی می کردند و آن را خیالبافی شاعرانه یا ادبیات داستانی به شمار آوردند . در حالی که انسانهای ابتدایی میان اسطوره و افسانه تفاوت و مرز قائل بودند.آنان اسطوره را سرگذشتی حقیقی و افسانه را غیر حقیقی می پنداشتند.اسطوره تفسیر انسان نخستین از جهان و طبیعت بود .اما کارکرد اسطوره در جهان امروزی چیست؟ مهمترین کارکرد اسطوره ، به گمان الیاده ، عبارتست از «کشف و آفتابی کردن سرمشقهای نمونه وار همه آیین ها و فعالیتهای معنی دار ادمی ، از تغذیه و زناشویی کرفته تا کار و تربیت ،هنر و فرزانگی .» فایده دیگر آن بهره گیری از آن در ادبیات و هنر است. و کارکرد دیگر آن برای جامعه شناسان ،مردم شناسان ، انسان شناسان و روانشناسان و...برای تحلیلهای خود از جوامع باستانی است . اسطوره درک سرچشمه ها و آغازهاست . در این سری از مقالات ما سعی می کنیم به بررسی اسطوره های مختلف بپردازیم. اسطوره نخستین زوج بشر   از نطفه گیومرث که بر زمین ریخته می شود پس از چهل سال شاخه ای ریواس می روید که دارای دو ساق است و پانزده برگ. این پانزده برگ مطابق با سالهایی است که مشیه و مشیانه، نخستین زوج آدمی ، در آن هنگام دارند. این دو همسان و همبالایند. تنشان در کمرگاه چنان به هم پیوند خورده است که تضخیص اینکه کداک نر است و کدام ماده امکان پذیر نیست. این دو گیاه به صورت انسان در می آیند و "روان" به گونه مینوی در آنان داخل می شود. اورمزد اندیشه های اورمزدی را به آنان تلقین میکند:"شما تخمه آدمیان هستید؛ شما نیای جهان هستید؛ من شما را بهترین کامل اندیشی بخشیده ام. نیک بیندیشید، نیک بگویید و کار نیک کنید و دیوان را مستایید". نیروی بدی نیز در کمین است. اهرمین بر اندیشه ۀنان می تازد و آنان نخستین دروغ را به زبان می آورند و آفریدگاری را به اهریمن نسبت می دهند. بدینسان نسبت دادن بنیادئ جهان به شر نخستین گناه آدمی است. از این فریب و از این گناه نیروی آز بر آنان چیره می شود و گرسنگی و تشنگی بر آنان غلبه می یابد  و سردرگمی آنان آغاز می شود. به کفاره این گناه مدتها از داشتن فرزند محروم می مانند. توبه می کنند و سرانجام می توانند با هم وصلت کنند. نه ماه بعد مشیانه جفتی ره به دنیا می آورد که چنان به چشم مادر و پدر شیرین می آیند که مادر و پدر آنها را می خورند و از آن پس اورمزد شیرینی فرزند را تا بدان اندازه که میل به خوردن در پدر و مادر ایجاد کند از آنان برمیگیرد تا نسل آدمی برجای ماند و ادامه یابد. اورمزد به آنان کشاورزی، کشت گندم، دامداری، خانه سازی، و پیشه های دیگر و هنرهای گوناگون می آموزد.از آن پس مشیه و مشیانه دارای هفت جفت فرزند می شوند، هر جفتی یک نر و یک ماده. هرکدام از جفتها با هم وصلت می کنند و روانه یکی از هفت کشور می شوند. از آنان فرزندان دیگر به وجود می آیند و نسل بشر ادامه می یابد. مشیه و مشیانه درصدسالگی می میرند.فرزندان نخستین زوج بشرشجره نامه اعقاب مشیه و مشیانه اصل و مبدا بسیاری از نژادهای گوناگون را دربر می گیرد.شاخه ای که در خونیرس و در ایران ویج اقامت کردند، نژاد ایرانیان را به وجود می آورند. با کمی تفاوت در متنها، این نژاد از زوجی است که سیامک_ نَشاک نامیده می شود. از سیامک-نشاک زوجِ فِرَواگ-فِرَواگین به وجود می آید و از فرواگ- فراگین زوجِ هوشنگ- گوزَک.به روایت شاهنامه تاریخ اساطیری ایران با گیومرث شروع می شود. در شاهنامه، گیومرث به جای پیش نمونه انسان، نخستین کدخدای جهان است که مردمان را می پرورد و پوشیدنی و خورشِ نو برای آنان پدید می آورد. سی سال پادشاه است و همه در اطاعت او/. مردمان کیش او بر می گیرند. او پسری خوبروی و نیرومند و نامجو به نام سیامک دارد و در مقابل، اهریمن پسری دارد بدسگال و گرگ صفت که نسبت به سلطه گیومرث و سامک رشک می برد. سوش خبر این کینه را به گیومرث می رساند. او سیامک را با سپاهی به مقابله دیو می فرستد. سیامک با دیو سیاه نبرد می کند. دیو سیاه بر سیامک چیره میشو؛ چنگ می‌زند و جگرگاهش را می‌درد. گیومرث از این خبر دژم و سوگوار می‌شود، ولی با یاری هوشنگ، پسر سیامک، به کینه خواهی و نبرد با دیو سیاه می‌پردازد. چون هوشنگ بر دیو سیاه پیروز می شود، پادشاهی سی ساله گیومرث به سر می‌رسد.   ماخذ:  اسطوره های ایرانی ،ژاله آموزگار ، انتشارات سمت چشم اندازهای اسطوره ،میرچاد الیاده،ترجمه جلال ستاری                                                                                        تهیه و تنظیم : گروه فرهنگ وهنر .نسرین شاهرخی منبع :seemorgh.com




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 554]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن