تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826237554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گناه سبک شمردن گناه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گناه سبک شمردن گناه
بزرگترین گناه
برای هیچ كدام از یاران رسول خدا (ص) باوركردنی نبود كه ظرف چند دقیقه یك تل بزرگ از خار و هیزم و خاشاك فراهم شود؛ آن هم در این بیابان كویری و لم یزرع. آن روز رسول خدا (ص) با عده‌ای از یاران در بیابانی كویری فرود آمدند. هنگام صرف غذا فرارسیده بود. پیامبر (ص) به اصحاب فرمودند كه هركدام به سمتی روانه شوند و قدری هیزم برای تهیه‌ی آتش و پختن غذا تهیه كنند.یاران گفتند: یا رسول الله؛ در این بیابان كه هیزمی یافت نمی‌شود.پیامبر (ص) فرمودند: درعین حال هركدام به اندازه‌ی توان خود تلاش كنید و هرآنچه می‌توانید هیزم فراهم آورید.اصحاب پیامبر (ص) در اجرای فرمان آن حضرت تلاش كردند و ساعتی بعد یك تل بزرگ از هیزم و خار و خاشاك جهت تهیه آتش و پختن غذا فراهم شد.دراین هنگام رسول خدا (ص) خطاب به یاران فرمودند: «گناهان كوچك هم مثل همین هیزم‌های كوچك است، ابتدا به نظر نمی‌آیند؛ ولی هرچیزی جوینده و تعقیب كننده‌ای دارد، همان طور كه جستید و تعقیب كردید، این قدر هیزم جمع شد، گناهان شما هم جمع و احصاء می‌شوند و یك روز می‌بینید از گناهان خود كه به چشم نمی‌آمدند، انبوه عظیمی جمع شده است».1علاوه بر روایاتی كه از ناحیه‌‌ی معصومین (ع) صادر شده و در متون روایی دیده می‌شوند، گاه به توصیه‌هایی از سوی آن بزرگواران بر می‌خوریم كه به خواصی از یاران خود فرموده‌اند.بدون شك شخصیت و منزلت مخاطب در این توصیه‌ها موضوعیتی مخصوص داشته است، چنان كه رسول‌ خدا(ص) برای این توصیه‌ها شخصیتی چون امیرمؤمنان (ع) را بر می‌گزینند جز امام علی (ع) برای این توصیه‌ها یارانی چون ابوذر و كمیل و امام كاظم (ع) شخصی چون هشام بن حكم را نشانه می‌گیرند.هشام بن حكم یكی از شاگردان خاص امام صادق (ع) است كه صاحب ده‌ها تألیف است و مأموریت‌های علمی خاصی از سوی امام صادق (ع) به او محول می‌شده و مناظراتی به نام وی ثبت شده است. این شاگرد محبوب، مورد توجه امام كاظم (ع) نیز بوده و در تداوم مكتب علمی امام صادق (ع) از سوی امام كاظم (ع) در تیررس توجه آن امام هم بوده است.توصیه‌های خاصی از سوی امام كاظم (ع) به هشام بن حكم ثبت شده كه صاحب كتاب شریف تحف العقول آن را در مبحث روایات صادره از سوی امام هفتم (ع) آورده است.این سلسله توصیه‌ها كه از برتری و فضیلت عقل شروع شده، مشتمل بر یك دستورالعمل كامل و جامع زندگی است و حدود هشتاد مرتبه با واژه «یا‌هشام!» شروع می‌گردد. ازجمله توصیه‌های آن حضرت به هشام آن است كه «ای‌هشام!... به راستی گناهان خرد و كوچك دام‌های شیطان هستند. او این گناهان را نزد شما حقیر و خرد جلوه می‌دهد تا زمانی كه این گناهان فراهم می‌شوند و شما را در برمی گیرند...».2این توصیه‌ی امام كاظم (ع) كه دقیقاً با توصیه‌ی رسول خدا (ص) به یاران منطبق و همسو می‌باشد، ضرورت توجه به گناه را از چند زاویه كه در روایات صریحاً یا ضمناً به آن‌ها اشاره شده، گوشزد می‌كند. اساس سفارش امام كاظم (ع) بر این نكته استوار است كه گاه شخص با تعیین حدود و مرزهایی برای گناهان و قالب بندی‌های ضمنی، برخی گناهان را كوچك قلمداد كرده، ارتكاب آن‌ها را عادی می‌داند؛ غافل از این كه با هر بار ارتكاب این گناهان به ظاهر كوچك، تار و پود دام شیطان را بر جسم و جان خود محكم‌تر كرده، روزنه‌های رستگاری و نجات را بر خود می‌بندد. حضرت علی علیه السلام فرمودند:  «بدترین گناه آن است كه صاحبش آن را كوچك بشمارد»هشدار امام كاظم (ع) بر این اصل اساسی استوار است كه اگرچه گناهان در نزد پروردگار مراتبی و شدت و ضعفی از لحاظ قبح و زشتی دارند؛ اما این شدت و ضعف، نوعی فرجه و فرصت از سوی پروردگار برای توبه و انابه‌ی بنده می‌باشد؛ نه این كه چنین فرصت‌ها و درجه بندی‌ها جواز شخص به ارتكاب گناه تلقی گردد، اعم از گناهانی كه اصطلاحاً گناه صغیره عنوان گرفته‌اند و یا گناهانی كه به عنوان گناه كبیره شناخته می‌شوند.
گناه سبک شمردن گناه
از منظر آیات، روایات و ارتباط بنده با پروردگار، گناه، نوعی ورود و تجاوز به حدود الهی و حریم پروردگار است، و این نكته بین همه‌ی گناهان اعم از كوچك و بزرگ مشترك است‌؛ به عبارت دیگر اولیای الهی به كوچكی و بزرگی گناه نمی‌نگرند، بلكه به كسی می‌نگرند كه با ارتكاب گناه، با فرامین او مخالفت شده است، چنان كه به عزیر پیامبر وحی شد كه ای عزیر! گاه كه به گناه می‌افتی به كوچكی گناه نگاه مكن، بلكه به كسی نگاه كن كه نافرمانی‌اش می‌كنی [یعنی به خدای متعال].3 براساس آنچه گفته شد، گناه را اعم از گناهان كبیره و صغیره، نبایستی خرد و كوچك شمرد. این نكته در روایاتی از امیر مومنان (ع) تاكید شده است. آن حضرت فرمودند:  «بدترین گناه آن است كه صاحبش آن را كوچك بشمارد».4نیز فرمودند: «گناه كم را كوچك نشمارید؛ زیرا گناهان كوچك به حساب شما نوشته می‌شوند و بر اثر تكرار به گناه بزرگ تبدیل می‌گردند».همچنین آن بزرگوار فرمودند: «[كیفر] سبك شمردن گناه بیش از [كیفر] ارتكاب آن است».نهی از سبك و حقیر شمردن گناهان بی‌تردید مبتنی بر پیامدهایی است كه چنین نگرشی به دنبال دارد. برخی از این پیامدها عبارتند از: الف: سبك شمردن گناه، نوعی خط‌كشی و مرزبندی گناهان از سوی بنده به حساب می‌آید. در حالی كه گناه، حریم الهی است. این مرزبندی تنها از سوی ذات پروردگار سزاست و وظیفه‌ی بنده حفظ این حریم است، نه مرزبندی و تعیین حریم.  ب: سبك شمردن گناه، اعم از گناهان كوچك و بزرگ، موجب خسارت و گستاخی در برابر فرامین و نواهی خداست. چه بسیار گستاخی‌ها كه شخص به دلیل سبك و بی‌اهمیت شمردن گناهان صورت می‌دهد! خاكریزهای نفس به مرور زمان و بر اثر ارتكاب گناهان كوچك و یا بی‌اهمیت شمردن گناهان فرو می‌ریزند، تا جایی كه شخص هیچ حریم و قرقگاهی را بر نمی‌تابد. این روایت از امیرمؤمنان(ع) هشداری در این زمینه است: «از گناهان كوچك دوری كنید؛ زیرا گناهان كوچك، انسان را به ارتكاب گناهان بزرگ وادار می‌كنند».5گناه را سبك نشماریم، چه گناه كبیره و چه صغیره. در بیابانی لم‌یزرع می‌توان انبوهی از خار و خاشاك و هیزم جمع‌ آوری كرد، كسانی كه عمری را با ارتكاب گناهان ریز و درشت زندگی كرده‌اند، خود انبار گناه شده‌اند و به راستی راه توبه تا چه زمانی باز است؟
سبک شمردن گناه
ج: سبك شمردن گناه و اصرار بر گناهان كوچك و به ظاهر كم اهمیت، به مرور زمان قبح گناه را در قلب شخص از بین می‌برد و این پیامد سرآغاز فاجعه‌ای است كه شخص را تا سقوط در قعر عذاب الهی بدرقه می‌كند‌؛ تا جایی كه انسان موجودیت خود را در ارتكاب گناه -كه از این لحظه به بعد هیچ زشتی و پلیدی برایش ندارند- می‌بیند از این بدتر در برابر كسانی كه او را امر به معروف و نهی از منكر كنند، به ارتكاب گناه مباهات می‌ورزد و آیات و روایات مربوط به گناه را عملا به باد تمسخر می‌گیرد! د: از دیگر پیامدهای سبك شمردن گناهان، ولو گناهان كوچك، فراموشی آن هاست؛ زیرا اصولا حافظه‌ی انسان حوادث كم‌ اهمیت را در خود ثبت نمی‌كند. گناه در ذهن شخصی كه ارتكاب گناه را بی‌اهمیت می‌داند، ثبت و بایگانی نشده، چنین شخصی اگر روزی هم موفق به توبه شود، در حافظه‌ی خود چیزی به عنوان گناه ندارد تا با اقرار به گناهانی كه مرتكب شده است، باران عفو و توبه‌پذیری خداوند را بر دامنه‌ی زندگی‌اش بباراند. آنچه گفته شد، برخی از پیامدهای سبك شمردن گناهان و اصرار بر آن‌هاست و از همه این‌ها مهم‌تر این كه اصرار برگناه و حقیر شمردن آن‌ها به نوعی موجب استحكام تار و پود دام‌های شیطان و تلنبار شدن گناهان می‌شود، تا جایی كه این حجم گناهان قلب را سیاه كرده، قابلیت توبه و انابه را از شخص زایل می‌سازد. گناه را سبك نشماریم، چه گناه كبیره و چه صغیره. در بیابانی لم‌یزرع می‌توان انبوهی از خار و خاشاك و هیزم جمع‌ آوری كرد، كسانی كه عمری را با ارتكاب گناهان ریز و درشت زندگی كرده‌اند، خود انبار گناه شده‌اند و به راستی راه توبه تا چه زمانی باز است؟ 6 گروه دین و اندیشه تبیانروزنامه ی كیهان، سه شنبه، 8شهریور 1384تنظیم: شکوری[1] . داستان راستان، شهید مطهری، ج 1، ص 174، به نقل از وسائل‌الشیعه[2] . تحف‌العقول، شیخ ابی محمد حرانی، ص 493[3] . نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی، محمدرضا مهدوی كنی، ص 111[4] . همان، ص 114[5] . جلوه‌های حكمت، ناظم زاده‌ی قمی، ص 250[6] سبك شمردن گناه و اصرار بر گناهان كوچك و به ظاهر كم اهمیت به مرور زمان قبح گناهان را در قلب شخص ازبین می‌برد و این پیامد، انسان را تا بدانجا می‌برد كه موجودیت خود را در ارتكاب گناه می‌بیند و از آن بدتر در برابر كسانی كه او را امر به معروف و نهی از منكر می‌كنند به ارتكاب گناه مباهات هم می‌ورزد. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 587]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن