واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زنانتان را از انحراف مصون دارید!سیماى سورهى نور
سوره مباركه نور شانزدهمین سوره ای است كه بعد از سوره حشر در مدینه نازل گردید و در ترتیب فعلى قرآن مجید سوره بیست و چهارم استاین سوره شصت و چهار آیه دارد و در مدینه نازل شده است. عدد كلمات این سوره را هزار و سیصد و شانزده و عدد حروف آن را پنج هزار و ششصد و هشتاد گفتهاند.علّت نامگذارى این سوره به «نور»، آیهى سى و پنج است كه در آن خداوند به عنوانِ نور آسمانها و زمین معرّفى شده است.از آنجا كه در این سوره سفارشهاى بسیار در مورد رعایت عفّت و پاكدامنى توسط عموم مؤمنان و خصوصاً زنان صورت گرفته، در روایات نسبت به آموزش و قرائت این سوره توسط زنان تأكیدات بسیار آمده است. فضیلت سوره "نور"در حدیثى از پیامبر(صلی الله علیه و آله) مىخوانیم: من قرء سورة نور اعطى من الاجر عشر حسنات بعدد كل مؤمنة و مؤمن فیما مضى و فیما بقى: "كسى كه سوره نور را بخواند (و محتواى آن را در زندگى خود پیاده كند) خداوند به عدد هر زن و مرد با ایمانى در گذشته و آینده ده حسنه به عنوان پاداش به او خواهد داد".در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام) مىخوانیم:حصنوا اموالكم و فروجكم بتلاوة سورة نور و حصنوا بها نسائكم، فان من ادمن قراءتها فى كل یوم او فى كل لیلة لم یزن احد من أهل بیته ابدا حتى یموت: " اموال خود را از تلف و دامان خود را از ننگ بىعفتى حفظ كنید، به وسیله تلاوت سوره نور و در پرتو دستوراتش، زنانتان را از انحرافات مصون دارید كه هر كس قرائت این سوره را در هر شبانه روز ادامه دهد احدى از خانواده او هرگز تا پایان عمر گرفتار عمل منافى عفت نخواهد شد." (تفسیر مجمع البیان)توجه به محتواى سوره كه از طرق گوناگون و مؤثر به مبارزه با عوامل انحراف از جاده عفت برخاسته نكته اصلى حدیث فوق و همچنین مفهوم عملى آن را روشن مىسازد.در روایتى از حضرت ابى عبد اللَّه صادق- علیه السّلام- آمده است: «اموال و شرمگاههاى خود را با تلاوت سوره نور حفظ كنید، و زنان خود را در دژى امن در آورید، زیرا كسى كه هر روز و هر شب به قرائت این سوره عادت كند، هرگز هیچ یك از اهل خانه او زنا نمىكند، تا وى بمیرد و وقتی بمیرد هفتاد هزار فرشته او را تا گورش مىكنند و همه براى او دعا مىكنند و آمرزش مىطلبند تا داخل گور خود شود.» (نور الثقلین، ج 3، ص 570)براى اینكه تصور نشود اسلام تنها به برنامه مجازات گنهكار قناعت مىكند به یكى از مهمترین راههاى پیشگیرى از آلودگیهاى جنسى پرداخته، مساله نهى از چشمچرانى مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش كشیده و مشروحا در این زمینه بحث مىكند، چرا كه یكى از عوامل مهم انحرافات جنسى این دو مساله چشمچرانى و بى حجابى است، و تا آنها ریشه كن نشوند آلودگیها بر طرف نخواهد شدمحتواى سوره نورشرایع و قوانین پروردگار در اجتماع همچون بازویى، خانواده و شرف و ارزشهاى انسان را مصون و محفوظ مىدارد. خانواده همچون چراغى است كه پرتو فطرت و نور وحى را از تندبادهاى شهوت و پلیدیهاى هوى حفظ مىكند. و نور خدا كه از آسمان فرود مىآید در خانههایى قرار مىگیرد كه پروردگار آنها را با ذكر خود سربلند ساخته است. موضوعات سوره مبارك نور پیرامون این محور دور مىزند.
این سوره را در حقیقت مىتوان سوره پاكدامنى و عفت و مبارزه با آلودگیهاى جنسى دانست چرا كه قسمت عمده دستوراتش بر محور پاكسازى اجتماع از طرق مختلف از آلودگیهاى جنسى دور مىزند و این هدف در چند مرحله پیاده شده است:مرحله اول بیان مجازات شدید زن و مرد زناكار است كه در دومین آیه این سوره با قاطعیت تمام مطرح گردیده است.مرحله دوم به این امر مىپردازد كه اجراى این حد شدید مساله سادهاى نیست، و از نظر موازین قضایى اسلام شرط سنگینى دارد، نسبت به غیر مرد و همسرش "چهار شاهد" و در مورد مرد و همسرش برنامه "لعان" باید اجرا گردد، و حتى اگر كسى كه دیگرى را متهم مىسازد نتواند ادعاى خود را در محكمه قضاوت اسلامى به ثبوت برساند خود مجازات شدید (چهار پنجم حد زنا) خواهد داشت، تا كسى تصور نكند مىتواند با متهم ساختن دیگران به سادگى آنها را به مجازات اسلامى بكشاند، بلكه خودش گرفتار مجازات خواهد شد.سپس به همین مناسبت "حدیث معروف افك" و تهمتى را كه به یكى از همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) زدند را مطرح كرده، و قرآن شدیدا این مساله را تعقیب مىكند، تا كاملا روشن شود شایعهسازى درباره افراد پاك چه گناه سنگینى دارد.در روایتى از حضرت ابى عبد اللَّه صادق- علیه السّلام- آمده است: «اموال و شرمگاههاى خود را با تلاوت سوره نور حفظ كنید، و زنان خود را در دژى امن در آورید، زیرا كسى كه هر روز و هر شب به قرائت این سوره عادت كند، هرگز هیچ یك از اهل خانه او زنا نمىكند، تا وى بمیرد و وقتی بمیرد هفتاد هزار فرشته او را تا گورش او را بدرقه مىكنند و همه براى او دعا مىكنند و آمرزش مىطلبند تا داخل گور خود شود.»
در مرحله سوم براى اینكه تصور نشود اسلام تنها به برنامه مجازات گنهكار قناعت مىكند به یكى از مهمترین راههاى پیشگیرى از آلودگیهاى جنسى پرداخته، مساله نهى از چشمچرانى مردان نسبت به زنان و زنان نسبت به مردان و موضوع حجاب زنان مسلمان را پیش كشیده و مشروحا در این زمینه بحث مىكند، چرا كه یكى از عوامل مهم انحرافات جنسى این دو مساله چشمچرانى و بى حجابى است، و تا آنها ریشه كن نشوند آلودگیها بر طرف نخواهد شد.در مرحله چهارم باز به عنوان یك پیشگیرى مهم از آلوده شدن به اعمال منافى عفت دستور ازدواج سهل و آسان را صادر مىكند تا از طریق ارضاى مشروع غریزه جنسى با ارضاى نامشروع مبارزه كند.در مرحله پنجم بخشى از آداب معاشرت و اصول تربیت فرزندان نسبت به پدران و مادران را در همین رابطه بیان مىكند كه در اوقات خاصى كه احتمال دارد زن و شوهر با هم خلوت كرده باشند، فرزندان بدون اجازه وارد اطاق آنها نشوند و موجباتى از این راه براى انحراف فكر آنها فراهم نگردد.و به همین مناسبت بعضى دیگر از آداب زندگى خانوادگى را، هر چند ارتباط با مسائل جنسى ندارد، ذكر مىكند.در مرحله ششم كه در لابلاى این بحثها طرح شده بخشى از مسائل مربوط به توحید و مبدا و معاد و تسلیم بودن در برابر فرمان پیامبر را ذكر مىكند چرا كه پشتوانه همه برنامههاى عملى و اخلاقى همان مسائل اعتقادى و ایمان به مبدا و معاد و حقانیت نبوت است، و تا این ریشه نباشد آن شاخ و برگها و گل و میوهها شكوفا نمىگردد.ضمنا به مناسبت بحثهاى مربوط به ایمان و عمل صالح سخن از حكومت جهانى مؤمنان صالح العمل به میان آمده و به بعضى از دستورات دیگر اسلام نیز اشاره شده است كه در مجموع یك واحد كامل و جامع را تشكیل مىدهد. نوشته آمنه اسفندیاری – گروه دین و اندیشه تبیانمنابع:1- تفسیر نور، ج82- تفسیر احسن الحدیث، ج73- تفسیر نمونه، ج144- تفسیر هدایت، ج 8
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 490]