تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815687798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش سن ازدواج دختران روستايي استان‌اصفهان پيامد مهاجرت مردان به‌شهرها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: افزايش سن ازدواج دختران روستايي استان‌اصفهان پيامد مهاجرت مردان به‌شهرها
داخلي. اجتماعي. جمعيت
آخرين داده‌هاي استخراج شده پارسال از سرشماري نفوس و مسكن استان اصفهان بيانگر آن بود كه جمعيت زنان در چهار شهرستان استان بيش از مردان است.

در آخرين اطلاعات استخراج شده از اين سرشماري، سن ازدواج دختران بويژه در مناطق روستايي برخي شهرستانها كه نسبت جنسي جمعيت آنان به نفع زنان تغيير كرده، افزايش معناداري يافته و حتي ازمتوسط سن ازدواج برخي از مناطق شهري استان نيز فزوني يافته است.

به‌طور طبيعي در جهان متوسط سن ازدواج در مناطق روستايي كمتر از شهرهاست.

مهمترين دليل اين امر كوتاه بودن مدت تحصيل در مناطق روستايي به دليل محدوديت امكانات تحصيلي و ورود زودهنگام جوانان به بازار كار است.

در سالهاي اخير نرخ شهرنشيني در كشور رو به فزوني نهاده به گونه‌اي كه استان اصفهان باسهم بيش‌از‪ ۸۰‬درصدي شهرنشيني از كل جمعيت پس از تهران و قم رتبه سوم شهرنشيني را داراست.

بخش قابل‌توجهي از مهاجرت به شهرهاناشي از"مهاجرت نيروي كار"است كه تعادل طبيعي جمعيت را برهم زده و بخش قابل توجهي از جمعيت جوان را كه عمده آنها مردان جوياي كارند از مناطق كمتر توسعه يافته به مناطقي كه احتمال يافتن كار در آن وجود دارد، كوچ مي‌دهد.

در استان اصفهان بر اساس نتايج سرشماري سال ‪ ،۸۵‬در شهرستانهاي خوانسار، فريدن، فريدونشهر و چادگان جمعيت زنان از جمعيت مردان فزوني يافته است كه اين نسبت در مناطق شهري و روستايي مشاهده مي‌شود.

علاوه برشهرستانهاي فوق در برخي ديگر از شهرستانهاي استان مانند"تيران و كرون"،نايين و سميرم‌جمعيت زنان درمناطق روستايي برمردان فزوني يافته است.

نرخ رشد جمعيت استان در شهرستانهايي كه جمعيت زنان برمردان فزوني يافته منفي مي‌باشد و جمعيت اين مناطق درمقايسه باسرشماري سال ‪ ۷۵‬كاهش يافته است كه اين امر بيانگر آن است كه ميزان مهاجرت و مرگ و مير در اين شهرستانها از ميزان زاد و ولد سبقت گرفته است.

اما نكته حايز اهميت در افزايش سن ازدواج در شهرستانهايي است كه‌نرخ رشد منفي‌دارند،اين افزايش سن ازدواج بويژه براي‌زنان برخي مناطق روستايي استان به‌سطحي نگران‌كننده رسيده كه بروز برخي ناهنجاري‌هاي روحي،فرهنگي و اجتماعي تشديد مي‌كند.

به‌طور كلي در آخرين سرشماري نفوس و مسكن كه در سال ‪ ۸۵‬اجرا شد متوسط سن ازدواج براي مردان در كل كشور ‪ ۲۶/۲‬سال و براي زنان ‪ ۲۳/۲‬سال بوده كه اين نرخ براي مردان و زنان استان به ترتيب ‪ ۲۶/۵‬و ‪ ۲۲/۷‬درصد احصاء شده است.

متوسط سن ازدواج مردان كشور درسال‪ ۸۵‬نسبت به سرشماري سال ‪ ۷۵‬شش دهم سال افزايش يافته است و اين در حالي است كه اين نرخ در استان اصفهان ‪ ۱/۱‬سال افزايش يافته يعني حدود دو برابر افزايش شش دهمي كشور بوده است.

متوسط سن ازدواج زنان در سال ‪ ۲۳/۲ ،۸۵‬سال بوده كه نسبت به سرشماري سال ‪ ۷۵‬هشت دهم سال افزايش يافته در حالي كه افزايش سن ازدواج زنان استان از سرشماري سال ‪ ۷۵‬تا ‪ ۱/۲،۸۵‬سال بوده‌كه چهاردهم‌سال بيشتر ازمتوسط كشور است.

سن ازدواج مردان استان اصفهان در مناطق شهري و روستايي درسرشماري سال ‪۸۵‬ ،‪ ۲۶/۶‬و ‪ ۲۵/۸‬بوده كه براي هر دوگروه نسبت به سرشماري يك دهه گذشته بيشتر از يك سال افزايش يافته است.

در گروه زنان استان اصفهان، سن ازدواج مناطق شهري و روستايي در سرشماري سال ‪ ۸۵‬به ترتيب ‪ ۲۲/۸‬و ‪ ۲۲/۴‬درصد بوده كه براي هر دو گروه افزايش بيش از يك سال سن ازدواج را نسبت به دهه قبل از سال ‪ ۷۵‬نشان مي‌دهد.

در استان اصفهان بالاترين نرخ ازدواج زنان روستايي را شهرستانهاي فريدن و فريدونشهر با متوسط سن ازدواج ‪ ۲۵/۶‬و ‪ ۲۵/۲‬سال داشته‌اند كه اين دوشهرستان از شهرستانهايي هستند كه جمعيت زنان آنان بر مردان فزوني يافته است.

مناطق روستايي شهرستان سميرم نيز با متوسط سن ازدواج ‪ ۲۵‬سال براي زنان از ديگر مناطق استان است كه سن ازدواج زنان آن بالاست كه در اين شهرستان نيز جمعيت زنان مناطق روستايي از مردان بيشتر است.

در گروه زنان مناطق شهري استان نيز بالاترين سن ازدواج را زنان فريدن، اردستان و خوانسار با متوسط سن ازدواج ‪ ۲۴/۱ ، ۲۴/۲‬و‪ ۲۴‬سال داشته‌اند كه فريدن و خوانسار با فزوني جمعيت زنان نسبت به مردان و كاهش نرخ رشد جمعيت در يك دهه گذشته مواجه بوده‌اند.

در گروه مردان استان اصفهان بالاترين سن ازدواج را به ترتيب مردان مناطق شهري خوانسار ، اردستان و لنجان با متوسط سن ازدواج ‪ ۲۷/۴‬و ‪ ۲۷/۲‬و مردان مناطق روستايي شهرستانهاي نطنز، نايين، شهرضا و سميرم با متوسط سن ازدواج ‪ ۲۷‬سال دارا بوده‌اند.

نكته قابل توجه درافزايش سن زنان روستايي دراين است كه در دو دهه گذشته متوسط سن ازدواج مناطق روستايي‌كشور و استان زير‪ ۲۰‬سال بوده كه با گذشت دو دهه در استان اصفهان تنها در مناطق روستايي شهرستان خميني شهر متوسط سن ازدواج زنان روستايي ‪ ۱۹/۶‬سال بوده و در زير ‪ ۲۰‬سالگي باقي مانده است.

مدير كل آمار و اطلاعات استانداري استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در دهه‌هاي اخير تغيير نگرش به مفهوم ازدواج ، افزايش تحصيلات، شهرنشيني، بيكاري و به‌هم خوردن تعادل جنسي، تاخير در ازدواج را به دنبال داشته است.

"عليرضا همدانيان" افزود: تا دهه ‪ ۷۰‬الگوي ازدواج زودرس دراغلب كشورهاي آسيايي شيوه غالب بود اما در سالهاي اخير اين شيوه دچار دگرگوني و از عموميت آن كاسته شده است.

وي تصريح كرد:مطالعات جمعيت شناساني نظير "مكدونالد" و "هيول" بيانگر آن است كه ازدواج‌ها با يك فاصله سني بين زن و مرد صورت مي‌گيرد كه در ايران اين فاصله با چهار سال اختلاف به نفع مردان است.

همدانيان اظهار داشت: در جوامعي كه هرم سني آنان به‌شكل مثلث است و عمده جمعيت را جوانان تشكيل مي‌دهند ازدواج افراد دو گروه سني كه‌تعدادشان يكسان نيست، باعث مي‌شود تا عده‌اي از زنان مجرد بمانند كه در اين جوامع پديده مهاجرت مردان به خارج از يك ناحيه در تشديد اين شرايط اثرگذار است.

وي معتقداست كه افزايش سن ازدواج در استان روند نسبتا قابل قبولي را طي كرده است زيرا افراد عاقلانه‌تر تشكيل خانواده مي‌دهند و از ناهنجاري‌هاي خانوادگي و طلاق كاسته مي‌شود.

قايم مقام مدير اجرايي طرح سرشماري نفوس و مسكن استان اصفهان در سال ‪۸۵‬ نيز در گفت وگو باايرنا، مهاجرت را مهمترين عامل برهم خوردن تعادل جمعيتي برخي از شهرستانهاي استان اعلام كرد.

"احمدرضا ضيايي نيا ناييني" گفت: نبود زمينه اشتغال براي جمعيت فعال در برخي از شهرستانها باعث رانش جمعيت جوياي كار اين مناطق به مركز استان و ديگر شهرستانهاي توسعه يافته شده است.

وي گفت: برخي از شهرستانهاي داراي نرخ رشد منفي استان در مناطق خوش آب وهوا كه‌بستر مناسبي براي توسعه دارد واقع شده‌اند كه بايد در برنامه‌ريزيها به اين ظرفيت‌ها توجه شود.

وي، توسعه متوازن در قالب چشم‌انداز بيست ساله استان را مهمترين راهكار تثبيت جمعيت در شهرستانهاي استان دانست.
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن