تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 27 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853990672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بت پرستی مدرن(سای بابا)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بت پرستي مدرن (ساي بابا)
بت پرستي مدرن
هميشه وقتي اسم بت پرستي به گوشم مي رسيد، از خودم مي پرسيدم، مگر ميشود انسان با اين عقل و شعوري که خدا به او داده، براي عبادت، پرستش و خشوع سر تعظيم در مقابل يک شيء که از خود او پايين تراست فرود آورد.و آيا انساني که فطرتا خدا جو و خدا پرست است، خضوع در مقابل منبع کمال، که اين "تمناي فطري، تبديل پذير و از بين رفتني نيست" را، رها کرده و سر تعظيم در مقابل موجود ديگر فرود مي آورد.انسان در اين تعظيم وقتي به بزرگي خدا مي انديشد، از اين خضوع خود احساس بدي ندارد که هيچ، بلکه حتي با غرور و لذت اين کار را انجام مي هد، و به همين دليل آنها که معرفتشان نسبت به خداوند متعال بيشتر است، عبوديتشان نيز به همان نسبت بيشتر خواهد بود، و از اين عبوديت و تعظيم لذت برده و به آن افتخار ميکنند.    احساس بندگياما انسان معاصر با تمام پيشرفتهاي امروزي در زمينه هاي مختلف، به علت ضعف تشخيص و ارضاي اين کشش فطري، به پرستش خدايي از جنس خويش(انسان) روي آورده است.انساني که اولين نقدي که به بت پرستها وارد است، به او نيز وارد است، در داستان حضرت ابراهيم (عليه السلام) خوانديم که، وقتي حضرت همه بتها را شکست و تبر خود را بر دوش بت بزرگ قرار داد، مردم او را در شکسته شدن بتها مقصر ميدانستند، ايشان چنين پاسخ دادن، که تبر بر روي بت بزرگ است، شايد او چنين کاري را کرده باشد، مردم در پاسخ حضرت گفتند، که او که نمي تواند از جاي خود تکان بخورد، چگونه ممکن است اين کار را کرده باشد، و اينجا بود که حضرت فرمودند، شما موجودي را مي پرستيد که حتي قادر به حرکت نيست، و از خود شما ضعيف تر است.اينجا هم مردم بايد در مقابل موجودي تواضع کنند که از جنس خودشان است، و آن هم مانند ديگر انسانها نيازمند بوده، مي خورد، مي خوابد و ... که در واقع تفاوت چنداني با بتها ندارد، جز آنکه مدعي  است که خداي خالق در او حلول کرده و معجزاتش توليد خاکستر با دستش و خواندن بعضي از افکار است، که اين کارها، براي رياضت کشيده هاي هندي، کاري ساده و پيش پا افتاده محسوب ميشود، وي مردم را به ستايش و پرستش خويش فرا مي خواند، فطرتهاي تشنه خضوع که حقيقت را نشناخته اند، نا گريز در برابرش زانو مي زنند.«اما کمال مطلقي که فطرت، خواهان خشوع در پيشگاه اوست کجا و يک انسان نيازمند و محدود کجا ؟»(جريان شناسي انتقادي عرفانهاي نوظهور ص 37) ساتيا ساي ‌بابا
ساي بابا
«اما کمال مطلقي که فطرت، خواهان خشوع در پيشگاه اوست کجا و يک انسان نيازمند و محدود کجا ؟»(جريان شناسي انتقادي عرفانهاي نوظهور ص 37) باگوان شري ساتيا ساي بابا زاده ?? نوامبر ???? در دهکده‌اي کوچک به نام پوتاپارتي است. يکي از مدعيان خداگونگي تجسم خداوند است.وي مي‌گويد: «من براي احيا اين اصول در کل جهان تجسم يافته‌ام. معجزات من، کارت دعوتي بيش نيستند؛ معجزه اصلي من، ايجاد تغيير و تحول در درون شما است.» باگوان شري ساتيا ساي بابا مدعي است يک آواتار است. به گفته خودش او روحاني هيچ يک از اديان نيست و هيچ ديني را تبليغ نمي‌کند. پدر او «پداونکاپاراجو» و مادرش «ايشوارامباً» بودند. ساتيا، فرزند چهارم خانواده‌اي فقير و مومن بود و به ‌جز او خانواده راجو، يک پسر و دو دختر ديگر نيز داشتند. ساتيا ساي بابا در سن ?? سالگي- در تاريخ ?? ماه مه ????- اعلام کرد که روح خداوند در جسم او حضور دارد و او براي هدايت انسان‌ها بر روي زمين ظهور کرده‌است. او خود را ساي بابا ناميد و گفت که تجسم بعدي «شيردي ساي بابا» است که سال‌ها پيش در ايالت "ماهاراشترا" در ده شيردي زندگي مي‌کرده ‌است.چند بيت از شعرهاي ساي بابا چرا مرا محدود و محصور به يک اطاق در خانه خود ميدانيدهمه اطاق ها بايد "اطاق بابا " باشدخودتان را محصور من بدانيدبه من مشغول باشيدجنون "بابا " را در زندگيتان خلق کنيدباور کنيد که از اين جنون شيرين تر نيستو به عشق هم عادت کرديم.....وهمه اين سالها فرم هاي مختلفي از عشق را براي شما گرفتم. مثل کودکي پرورشتان دادم.مثل پدر و مادري عاشق تا رشد کنيد.ساي بابا، معتقد به حلول خدا در خودش است. و خود را الهه آفريدن مي‌داند. او، گاه خدا را از سنخ روح کيهاني و انرژي مي‌داند. از سوى ديگر، معلوم نيست در آثار او، عشق به خدا اصل است يا خود خدا؟
بت پرستي مدرن
ساتيا ساي بابا مي‌گويد: «اساس و دليل اين حضور، مبتني بر عشق و قدرت الهي است. عشق و قدرتي بي‌نهايت و همه جانبه (فراگير) که در حقيقت تجسم عشق الهي است و قادر است انسان‌ها را از نقاط دور دست کره زمين به دهکده پوتاپارتي بکشاند.»ساي بابا مي‌گويد: «خدمت به همنوعان، خدمت به خداوند است». باگوان شري ساتيا ساي بابا که اکنون ?? سال دارد، هر روز دو بار براي دارشان (ديدار الهي) به سالن ساي کولونت، جايي که مريدان‌اش از سراسر دنيا براي ديدار با او در آن‌جا گرد هم آمده‌اند، ميرود و براي آنها سخنراني مي کند.باگاوان شري ساتيا ساي بابا، به گفته خودش، در سن ?? سالگي خرقه تهي کرده و هشت سال بعد در جسم ديگري در شهر «ميسور» دوباره ظهور خواهد کرد. نام اين تجسم الهي «پرماساي بابا» و گسترش دهنده عشق و ادامه دهنده راه شيردي ساي و ساتيا ساي خواهد بود. ساتيا ساي در سخنان خود گفته‌است: «بعد از پرما ساي، جهان بار ديگر در صلح و آرامش غوطه خواهد خورد.»او به اصول اعتقادي هندي کاملاً پايبند و معتقد بوده است. او، تناسخ و قانون کرمه را کاملاً پذيرفته و به کرات از ويشنو نام برده است.  ساي بابا، معتقد به حلول خدا در خودش است. و خود را الهه آفريدن مي‌داند. او، گاه خدا را از سنخ روح کيهاني و انرژي مي‌داند. از سوى ديگر، معلوم نيست در آثار او، عشق به خدا اصل است يا خود خدا؟او تمام مذاهب را برابر مي‌بيند و به پلوراليسم ديني قائل است. از اين طريق، تمام اديان را نفي مي‌کند و فقط مکتب خود را اثبات مي‌کند. در مکتب او، ذکر و ورد و مناجات وجود دارد؛ اما روزه‌گرفتن را امري بيهوده مي‌داند.ادامه دارد... نوشته داريوش عشقي – گروه دين و انديشه تبيان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 403]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن