تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830505069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حد توان آفرینش


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حد توان آفرینش
سینمای ایران
می‌گویند در افول غیرمنتظره، قدری عجیب اما به شدت واقعی و غیرقابل انکار نسل میانه و کم‌کاری و کهولت نسل اول کارگردانان، باید به نسل جدید فیلمسازی دل بست؛ مروری بر ساخته‌های قابل تأمل این سا‌ل‌ها صحت این نکته را تأیید می‌کند.بهترین فیلم‌های دهه80 را جز چند استثنا، فیلمسازانی ساخته‌اند که در همین دهه وارد سینما شده‌اند.این نسل حالا کارگردان‌هایی دارد که در اوج ترک‌تازی کمدی‌های سطحی و سخیف، اجازه نداده‌اند میدان یکسره در اختیار فیلمفارسی قرار گیرد؛ سینماگرانی چون اصغر فرهادی، مانی حقیقی، سامان مقدم، علیرضا امینی، عبدالرضا کاهانی، مهدی کرم‌پور، مازیار میری و... . در یکی، دو سال اخیر ورود کارگردان‌های جوان به عرصه سینمای حرفه‌ای شدت گرفته است؛ جوان‌هایی که از 3شیوه و مجرای مختلف بخت خود را برای ساختن فیلم بلند می‌آزمایند:سازندگان این نوع فیلم‌ها، الزاماً سلیقه و خواست مطلوبشان از سینما، همان چیزی نیست که به عنوان فیلم بلند می‌سازند. برخی از اینها، در فیلم‌های کوتاه و مستندشان نشان داده‌اند که نوع دیگری از سینما را دوست دارند ولی ورود از مسیری امتحان‌پس‌داده را برای ماندن در سینما برمی‌گزینند؛ هر چند شکست تجاری کمدی‌های اکران شده امسال، این مسیر را هم همراه با دست‌‌انداز کرده است.2‌- فیلمسازانی که ترجیح می‌دهند تن به آوازه‌گری‌های رسمی بدهند. اگر کارگردان‌های دسته اول از بخش خصوصی سفارش می‌گیرند، اینها از نهادهای دولتی سفارش می‌پذیرند. برخی از این فیلم‌ها البته به ظاهر توسط بخش خصوصی تهیه می‌شوند ولی این فقط ظاهر ماجراست و به شکلی پنهان و غیرمستقیم بودجه‌ای دولتی(که معمولا هم‌کلان است) در اختیار فیلمساز جوان قرار می‌گیرد تا فیلمی مطلوب نهاد سیاستگذار تولید شود.تجربه نشان داده که چنین محصولاتی اغلب توسط فیلمسازانی ساخته می‌شود که از قریحه و ذوق سینمایی بهره چندانی نبرده‌اند ولی در مواردی مشاهده شده که کارگردان جوانی که فیلم اولش را در دل این سیستم ساخته، در ساخته‌های بعدی‌اش با رویکرد به سینمای متفاوت و ارزشمند، استعداد و قابلیت خود را نمایان کرده است. برای فیلمسازان این دسته، برخلاف سینماگران دسته اول، گیشه اهمیتی ندارد. بنابراین اگر فیلم فروش خوبی نکرد یا حتی اکران نشد، آینده حرفه‌ای کارگردان (اگر بخواهد همین مسیر را ادامه دهد) به خطر نمی‌افتد.3- فیلمسازانی نیز حضور دارند که برای ورود به سینمای حرفه‌ای پای ایده آل‌ها و آرمان‌هایشان می‌ایستند؛ کسانی که با سختکوشی و تلاش، نه تسلیم قواعد سینمای عامه‌پسند می‌شوند و نه تن به آوازه‌گری‌های رسمی می‌دهند. اگر قرار است اتفاق خوشایندی برای سینمای ایران رخ دهد و اگر قرار است به آینده این سینما خوشبین باشیم باید فعالیت این گروه از فیلمسازان را جدی بگیریم و از آنها حمایت کنیم. اما الزاماً کارگردان‌هایی که از این مسیر به سینما می‌آیند نیز حضور نویدبخشی ندارند.گاهی اوقات تمام کوشش صادقانه یک فیلمساز جوان، صرف ساخت فیلمنامه‌ای می‌شود که از عالم سینمای کوتاه و ایده‌های آماتوری و سوپرهشتی نشأت گرفته است؛ نتیجه، فیلم‌هایی مدعی نوجویی هستند که در عمل کهنه و نخ‌نما از کار درآمده‌اند. فیلمساز جوان یا راه را اشتباه رفته یا حد توان آفرینش‌اش چیزی جز این نیست.سعید مروتی / همشهری تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن