واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جوایزی ادبی مغایر با فرهنگ اسلامی
برخی جوایز با استفاده از خلاءهای قانونی و نیز غفلت متولیان امر به نویسندگان این پیام را میرسانند كه ما به این نوع آثار توجه میكنیم و با برگزیدن این نوع آثار كه باعث سستی در مبانی اعتقادی خوانندگان میشود كالای مورد پسند خود را نیز به جامعه عرضه میكنند و مخاطب را به سمتی كه خود در نظر دارند هدایت میكنند.به گزارش خبرگزاری فارس، با وجود استقرار دولتهای نهم و دهم و نیز فاصله گرفتن از سیاستهای مخرب فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنوز خلأ نظارت علمی - قانونی لازم در این حوزهها احساس میشود.نگاهی به محتوای برخی مجموعه داستانهای منتشر شده طی چند سال گذشته نشان میدهد پرداخت مستقیم به مسائل جنسی با توصیف صحنههای غیر ضروری، دینگریزی، دینستیزی و تبلیغ الگوهای غلط ارتباط با جنس مخالف قبل از ازدواج و نیز تبلیغ سبك زندگانی غربی از محتواهای غالب این كتابها هستند. این موضوع نشان میدهد كه سیستم نظارتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز اداره كتاب آن نهاد كه وظیفه انطباق آثار رسیده با مبانی قانونی این حوزه را بر عهده دارد دارای نقص و خلاءهای قانونی است.یك جایزه ادبی كتابهایی را در میان نامزدهای نهایی خود در سال 89 معرفی میكند كه برخی از آشكارا تقیدات و مسائل دینی و حتی عرفی جامعه را زیر پا میگذارنداین مسئله البته در حوزه ادبیات داستانی نمود بیشتری دارد و متاسفانه نشانه ناآگاهی و یا غفلت عناصر نظارتی یا همان ممیّز مربوطه است. در این حوزه برای بررسی یک كتاب، قانون مشخصی وجود دارد و البته قانون جدید نظارت بر چاپ و نشر كتاب نیز كه به در اوایل سال 89 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تصویب واقع شد راه را بر هرگونه انتشار آثار مغایر با شرع و قانون بسته است و البته انتشار كتاب مغایر با این ضوابط دیگر هیچ توجیهی نداشته و بهانهگیری نویسندگان و ناشران را نیز در پی نخواهد داشت.با این حال، در این آشفته بازار حوزه كتاب كه هم نویسنده، هم ناشر و هم نهاد نظارتی از دست یكدیگر نالان هستند برخی جوایز ادبی سالانه (عمدتاً خصوصی) بعضی از كتابهایی را كه از فیلتر ارشاد گذشته و در نهایت به انتشار هم رسیده اما كاملاً با مبانی شرع، عرف و قانون مصوب در این زمینه معارض است مورد توجه ویژه میدهند و با نامزدی این نوع كتابها و در نهایت برگزیدن اثری كه بیشترین مغایرت را به سه موضوعی كه در سطور بالا داشته باشد كاملا خط سیر حركتی خود را در فضای ادبی كنونی نشان میدهد.متولیان این جوایز با استفاده از خلاءهای قانونی و نیز غفلت متولیان امر، اولا سلیقه خود را به مخاطب ارائه میدهند و به نویسندگان این پیام را میرسانند كه ما به این نوع آثار توجه میكنیم و در ثانی با برگزیدن این نوع آثار كه باعث سستی در مبانی اعتقادی خوانندگان میشود. در واقع كالای مورد پسند خود را نیز به جامعه عرضه مُیكنند و مخاطب را نیز به سمتی كه خود در نظر دارند هدایت میكنند. اگر بخواهیم در این گونه جوایز ادبی كنكاش دقیقتری داشته باشیم باید به نهادهای پشتیبان این مجموعهها و نیز مسائل مالی آن آگاهی پیدا كرد تا مشخص شود چگونه برخی از راه ادبیات درصدد استحاله نظام اسلامی از اعتقادات مذهبی هستند، در این فضا رسانههای شبهروشنفكر نیز كه وظیفه اطلاعرسانی را بر عهده دارند با تبلیغ این كتابها و برگزاری جلسات متعدد نقد، اختصاص صفحات روزنامه به این آثار وظیفه تبلیغ این كالاهای ضد فرهنگی را بر عهده میگیرند.به عنوان نمونه یك جایزه ادبی كتابهایی را در میان نامزدهای نهایی خود در سال 89 معرفی میكند كه برخی از آشكارا تقیدات و مسائل دینی و حتی عرفی جامعه را زیر پا میگذارند. كتاب «ی» نوشته «س. د»، در میان نامزدهای جایزه ادبی قرار دارد كه دبیر آن هماكنون به دلایل امنیتی در بازداشت به سر میبرد. در این اثر نیز طرح مباحث غیر اخلاقی به چشم میخورد.در اولین مجموعه از كتاب «ب» با داستان پزشك جوانی روبرو هستیم كه در دوران دانشجویی با خورشید همكلاسی خود رابطهای نزدیك برقرار میكند ولی به اصرار خورشید، برای دوام عشق و عادت نشدن آن از ازدواج خودداری میكنند. پس از ازدواج خورشید با یكی دیگر از همكلاسیها، این پزشك در یك رابطه مثلثی قرار گرفته و به رابطه با خورشید ادامه میدهد و بعدها با كمك یك مشاور متوجه میشود كه خورشید او را فریب داده است. رسانههای شبهروشنفكر نیز كه وظیفه اطلاعرسانی را بر عهده دارند با تبلیغ این كتابها و برگزاری جلسات متعدد نقد، اختصاص صفحات روزنامه به این آثار وظیفه تبلیغ این كالاهای ضد فرهنگی را بر عهده میگیرندنویسنده طی روایت خود از ماجرا به توصیف صحنههایی اقدام میكند كه كاركردشان تنها افزایش فضای جنسی ماجراست. جالب این جاست كه نویسنده این مجموعه در سال 88 نیز به خاطر مجموعه داستان «آ» نامزد دریافت جایزه ادبی «م» بوده است.بر اساس یك تحقیق مستند و میدانی در سال 87 مشخص شد در یك جایزه ادبی (به یاد نویسندهای كه آثارش مملو از ابتذال و اباحهگری بود) كه هماكنون به دلیل مسائل سیاسی به صورت دوسالانه برگزار میشود بیش از 80 درصد آثاری كه برای این جایزه نامزد شده بودند دارای محورهای ذیل بودهاند:1- ترویج ابتذال و اباحهگری2- عادی جلوه دادن گناه و شكستن قبح گناه3- عادیسازی روابط نامشروع و روابط خیابانی4- تشریح صحنههای خلاف شرع5- آشفته ساختن اعتقادات مذهبی6- زیر سؤال بردن حجاب اسلامی7- وهن و تحقیر ارزشهای دینی8- ترویج خرافات9- سیاهنمایی از اوضاع جامعه10- ترویج قومیتگراییالبته اگر بخواهیم در این گونه جوایز ادبی كنكاش دقیقتری داشته باشیم باید به نهادهای پشتیبان این مجموعهها و نیز مسائل مالی آن آگاهی پیدا كرد تا مشخص شود چگونه برخی از راه ادبیات درصدد استحاله نظام اسلامی از اعتقادات مذهبی هستند، امری كه برخی از معاونین وزارت ارشاد در سالهای گذشته به آن توجه كرده بودند و از جوایز ادبی خصوصی درخواست كرد كه منابع مالی خود را شفاف ارائه كنند؛ اما این اتفاق نیافتاد.باید توجه داشت که انتشار اینگونه كتابها و نامزدشدنشان برای دریافت جوایز ادبی در حالی است كه علاوه بر وظیفه نظارت و اجازه انتشار برای كتاب، تهیه و تدوین آئیننامهها و ضوابط ناظر بر تشكیل جشنوارهها و مسابقات سینمایی و ادبی در داخل و خارج كشور نیز به عهدهی وزارت ارشاد است. گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]