تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816437596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاظم كريميان: *« شعر رويارو » نداريم *آن چيزي كه به عنوان نقد مشاهده مي‌كنيم تنها نوعي دلبستگي به توقف در ايستگاه‌هاي زمان را بيان مي‌دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كاظم كريميان: *« شعر رويارو » نداريم *آن چيزي كه به عنوان نقد مشاهده مي‌كنيم تنها نوعي دلبستگي به " توقف " در ايستگاه‌هاي زمان را بيان مي‌دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب

كاظم كريميان گفت: ما وقتي كه يك شعر را نقد مي‌كنيم، اين اجازه را داريم كه « قواعد » تئوريك را بر نقد خود حاكم كنيم.

اين منتقد ادبي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان افزود: در اين صورت منتقد، شاعر را موظف مي‌كند تا شعر قواعدي بسازد چون شعر قواعدي، شاعر را ناگزير به استفاده صرف از داده‌هاي خودآگاه مي‌كند، در حالتي جامد شكل مي‌گيرد: مثل آثار ساخت‌زدا كه شاعر ناچار براي رعايت ضوابط ساخت‌شكني شعر را از مشاركت مكانيزم خلاق ذهن كه به عنوان عنصر ديناميك كالبد ‌عمل مي‌كند، محروم مي‌سازد.

او خاطرنشان كرد: باور اين است كه شعر در مسير تكامل و مواجهه با مولفه‌هاي جديد، خود، شرايط پديدايي قواعد نقد را فراهم و به منتقد عرضه مي‌كند. با اين توصيف، نقد تابعي از شعر تلقي مي‌شود. پس بهتر آن است كه نقد يك اثر، با ابزار و روشي صورت گيرد كه همان شعر ارايه مي‌دهد نه ابزارهاي تئوريك و از پيش تعيين شده موجود كه مبتني بر شرايط شكل‌گيري آن شعر نيست.

وي توضيح داد: به تعبير ديگر، غالب تئوري‌هاي فرامرزي مورد استفاده ما، شكلي « قالبي » و تعريف شده دارند حال آن كه شعر امروز ما از خصوصيتي غيرقالبي و تعريف‌ناپذير برخوردار است كه بي‌شك اين تقابل كارآيي و قابليت اين نوع تئوري‌ها را نسبت به شعر ما زير سوال مي‌برد. بنابراين منتقد كه نبض او در اين لحظه ضربان دارد ديگر خود را مقيد نمي‌سازد تا شعري كه از فرآيند شرايط حاضر شكل گرفته را صرفا با ارجاع و اتكا به رهنمودهاي تئوري تاريخ مصرف گذشته كه معاصر با به هستي درآمدن آن شعر نيست مورد نقد قرار دهد. شعر در لحظه اكنون متولد و سلامت آن با شرايط اكنون ويزيت مي‌شود.

كريميان در عين حال گوشزد كرد: البته متوجه اين نكته نيز بايد بود كه گاهي از نگاه كردن به پشت سر حالتي نوستالوژيك شكل مي‌گيرد كه در شعر از كارآيي بالايي برخورد است ولي در عرصه نقد چنين نيست. ذاتيت نقد، رجعت به گذشته را كمتر مورد توجه قرار مي‌دهد اما آن چيزي كه ما در بعضي از رسانه‌ها يا حوزه‌هاي آكادميك به عنوان نقد مشاهده مي‌كنيم تنها نوعي دلبستگي به " توقف" در ايستگاههاي زمان را بيان مي‌دارد حال آنكه فرآيند نقد نوعي تحرك، جذابيت توام با طراوات را القاء مي‌كند. در همين مورد مي‌بينيم كساني را به عنوان دانش پژوه كه براي استشمام رايحه ادكلن آقاي " دريدا " هم كه شده باشد براي يك بار حتي از كنار آثار اين شخص عبور نكرده‌اند البته اين گناه متوجه من و شما، استاد، دانش پژوه يا فلان مسؤول نيست؛ ساختار فرسوده است و نياز به تجديد بنا دارد.

اين منتقد اظهار كرد: من در اين بحث نظر خاصي به تفكر دادائيستي يا ايسم و ايست‌هاي اين چناني ندارم تا بر همه دستاوردهاي تئوريك خط قرمز بكشم. چه، اعتقاد دارم بخشهاي مثبت و امروزي تئوري‌هاي موجود در كنار دستاوردهاي تازه، نوعي رفتار موثر در عمل نقد و بررسي ايجاد مي‌كند ولي اينك ه بخواهيم با يك تئوري تك ساحتي شعري را نقد كنيم هم به شعر و هم به شاعر ظلم مي‌كنيم. ظلم از اين نظر كه ابعاد پنهان شعر با اين نوع بررسي‌ها از بدنه ساختار حذف مي‌شود. در همين باره گفتني است كه ما « شعر رويارو » نداريم بلكه رويارويي ما « پشت » شعر است. پس براي دستيابي به ابعاد پنهان، " رؤيت صورت" راه را براي كاوش در درون هموار مي‌سازد.

انتهاي پيام
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن