تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826765082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاظم كريميان: نقد شعر با تئوري تك‌ساحتي ظلم است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كاظم كريميان: نقد شعر با تئوري تك‌ساحتي ظلم است


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

كاظم كريميان گفت: ما وقتي يك شعر را نقد مي‌كنيم، اين اجازه را داريم كه قواعد تئوريك را بر نقد خود حاكم كنيم.

اين منتقد و شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، افزود: در اين صورت، منتقد، شاعر را موظف مي‌كند تا شعر قواعدي بسازد؛ چون شعر قواعدي، شاعر را ناگزير به استفاده‌ي صرف از داده‌هاي خودآگاه مي‌كند و در حالتي جامد شكل مي‌گيرد؛ مثل آثار ساخت‌زدا كه شاعر ناچار براي رعايت ضوابط ساخت‌شكني، شعر را از مشاركت مكانيزم خلاق ذهن كه به عنوان عنصر ديناميك كالبد ‌عمل مي‌كند، محروم مي‌سازد.

او خاطرنشان كرد: باور اين است كه شعر در مسير تكامل و مواجهه با مؤلفه‌هاي جديد، خود، شرايط پديدايي قواعد نقد را فراهم و به منتقد عرضه مي‌كند. با اين توصيف، نقد تابعي از شعر تلقي مي‌شود. پس بهتر آن است نقد يك اثر، با ابزار و روشي صورت گيرد كه همان شعر ارائه مي‌دهد؛ نه ابزارهاي تئوريك و از پيش تعيين‌شده‌ي موجود كه مبتني بر شرايط شكل‌گيري آن شعر نيست.

كريميان همچنين توضيح داد: به تعبير ديگر، غالب تئوري‌هاي فرامرزي مورد استفاده‌ي ما، شكلي قالبي و تعريف‌شده دارند؛ حال آن‌كه شعر امروز ما از خصوصيتي غيرقالبي و تعريف‌ناپذير برخوردار است كه بي‌شك اين تقابل، كارآيي و قابليت اين نوع تئوري‌ها را نسبت به شعر ما زير سؤال مي‌برد؛ بنابراين منتقد كه نبض او در اين لحظه ضربان دارد، ديگر خود را مقيد نمي‌سازد تا شعري را كه از فرآيند شرايط حاضر شكل گرفته، صرفا با ارجاع و اتكا به رهنمودهاي تئوري تاريخ مصرف‌گذشته كه معاصر با به هستي درآمدن آن شعر نيست، مورد نقد قرار دهد. شعر در لحظه‌ي اكنون متولد و سلامت آن با شرايط اكنون ويزيت مي‌شود.

كريميان در عين حال گوشزد كرد: البته متوجه اين نكته نيز بايد بود كه گاهي از نگاه كردن به پشت سر، حالتي نوستالژيك شكل مي‌گيرد كه در شعر از كارآيي بالايي برخورد است؛ ولي در عرصه‌ي نقد چنين نيست. ذاتيت نقد، رجعت به گذشته را كم‌تر مورد توجه قرار مي‌دهد؛ اما آن چيزي كه ما در بعضي از رسانه‌ها يا حوزه‌هاي آكادميك به عنوان نقد مشاهده مي‌كنيم، تنها نوعي دلبستگي به توقف در ايستگاه‌هاي زمان را بيان مي‌دارد؛ حال آن‌كه فرآيند نقد نوعي تحرك و جذابيت توأم با طراوات را القا مي‌كند. در همين مورد، مي‌بينيم كساني را به عنوان دانش‌پژوه كه حتا يك‌ بار هم از كنار آثار دريدا عبور نكرده‌اند. البته اين گناه متوجه من و شما، استاد، دانش‌پژوه يا فلان مسؤول نيست؛ ساختار فرسوده است و به تجديد بنا نياز دارد.

اين منتقد اظهار كرد: من در اين بحث نظر خاصي به تفكر داداييستي يا ايسم و ايست‌هاي اين‌چنيني ندارم تا بر همه‌ي دستاوردهاي تئوريك خط قرمز بكشم؛ چرا كه اعتقاد دارم بخش‌هاي مثبت و امروزي تئوري‌هاي موجود در كنار دستاوردهاي تازه، نوعي رفتار مؤثر در عمل نقد و بررسي ايجاد مي‌كند؛ ولي اين‌كه بخواهيم با يك تئوري تك‌ساحتي شعري را نقد كنيم، هم به شعر و هم به شاعر ظلم مي‌كنيم؛ ظلم از اين نظر كه ابعاد پنهان شعر با اين نوع بررسي‌ها از بدنه‌ي ساختار حذف مي‌شود. در همين‌باره گفتني است ما «شعر رويارو» نداريم؛ بلكه رويارويي ما « پشت» شعر است؛ پس براي دستيابي به ابعاد پنهان، رؤيت صورت، راه را براي كاوش در درون هموار مي‌سازد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن