تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816814188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيم سال دوم تحصيلي در دانشگاه ؟ كوتاه و بي‌كيفيت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نيم سال دوم تحصيلي در دانشگاه ؟ كوتاه و بي‌كيفيت
فرهنگ و هنر
پرستو قادري: كم بودن ساعات آموزشي در نيم سال دوم هر سال تحصيلي در دانشگاه‌ها به عنوان مهم‌ترين دليل بي‌كيفيت بودن اين ترم تحصيلي نزد جامعه دانشگاهي شناخته مي‌شود اما امسال به دليل تعطيلات فراوان ناشي از بارش برف در زمستان گذشته وضعيت حادتر است.

نيم سال دوم هر سال تحصيلي دانشگاهي به طور معمول از اواخر بهمن آغاز مي شود و تا اوايل تير سال بعد ادامه دارد اما در سال جاري تحصيلي، ترم كنوني به مراتب كوتاهتر از گذشته است زيرا بارش سنگين برف موجب شد امتحانات دانشگاهها به مدت دو هفته به تعويق افتد.

در چنين شرايطي، ضرورت اعلام نتايج امتحانات و وضعيت ثبت نام دانشجويان عملا باعث شد دانشگاه، نيمسال تحصيلي خود را اسفندماه آغاز كند اما هنوز كلاسها به خوبي داير نشده و كتابها بازنشده بود كه تعطيلات طولاني نوروزي به سنت هر ساله از راه رسيد و پس از آن مناسبت‌هاي مختلف، زمينه تعطيل شدن كلاس‌ها را تا اواخر فروردين ماه فراهم كرد.

به اين تعطيلات، بايد تعطيل شدن كلاس‌ها به وسيله دانشجويان غير بومي هر دانشگاه ،از چند روزپيش و پس از هر دوره تعطيلي به بهانه نبود وسيله اياب و ذهاب براي رفت و برگشت از شهرهايشان و نيز، تعطيل شدن كلاس‌ها به مناسبت‌هاي غير تقويمي را كه به طور معمول در دانشگاه‌ها به دليل برپايي ميزگردها، سمينارها و نشست‌ها ي گوناگون رخ مي‌دهد، افزود.

اگر بپذيريم كلاسهاي ترم دوم دانشگاه عملا از اواخر فروردين ماه قوام يافته ، به روشني در خواهيم يافت كه نيمسال يادشده اكنون آخرين روزهاي خود را مي گذراند زيرا ‪ ۵‬روز تعطيلات تقويمي به مناسبت‌هاي ملي و مذهبي همچون سالگرد قيام ‪ ۱۵‬خرداد و رحلت امام خميني (ره) در راه است و پس از آن نيز مشخص نيست كلاسي برگزار شود.

در برخي از دانشگاه‌ها بعد از ‪ ۱۵‬خرداد به منظور فرجه تحصيلي ، كلاس ها برگزار نمي‌شود و حتي اگر چنين شود، بسياري از دانشجويان با هدف آمادگي براي امتحانات كه اواخر خرداد آغاز مي‌شود، با تعطيل كردن كلاسها به پيشواز آن مي‌روند.

با اين حساب، دانشجويان دانشگاه ها، مجموعه واحدهاي دانشگاهي در ترم بهار را به طور متوسط طي ‪ ۸‬هفته مي‌گذرانند و اين وضعيت، در مورد امسال باز هم كمتر است، در حالي كه متوسط هفته‌هاي آموزشي در نيم سال اول هر سال تحصيلي ‪ ۱۲‬تا ‪ ۱۳‬هفته است.

در ميان همه اين كمبودهاي زماني، برخي از دانشكده‌ها امسال به دلايلي خاص همچون حوزه امتحاني بودن براي آزمون‌هاي مختلف نظير كارشناسي ارشد، ورودي بانك‌ها ، آزمون مشاوران قضايي و ... تعطيلي‌هاي اجباري نيز داشته‌اند و موجب شده‌اند تا اندك فرصتهاي باقيمانده براي برگزاري كلاسها نيز از دانشجويان دريغ شود.

موضوع خلاء آموزشي در نيم سال دوم هر سال تحصيلي اگرچه مساله تازه اي نيست اما به نظر مي‌رسد تشديد آن در سال جاري، بايد يك زنگ هشدار جدي را براي جامعه دانشگاهي و مسئولان آموزش عالي كشور به صدا درآورده باشد.

اما به راستي راه حل چيست؟
كوتاه كردن تعطيلات نوروزي ، يكي از راهكارهايي است كه از مدتي پيش مورد توجه مسئولان و تصميم گيران قوه مقننه قرار گرفته است. اگرچه اين طرح همواره با مخالفت‌ها و موافقت‌هايي در ابعاد سياسي و اجتماعي مواجه بوده اما فوايد كوتاه شدن تعطيلات نوروزي بيش از همه به نفع جامعه دانشگاهي كشور است. وقفه دو هفته‌اي در روند تحصيل دانشجويان ،آن هم در شرايطي كه هنوز ترم تحصيلي در روزهاي آغازين است ، منابع برخي از دروس تعيين نشده و زمان ارائه كنفرانس‌ها و مقالات دانشجويي معلوم نشده است ، حاصلي جز اتلاف وقت ندارد.

شتاب استادان و دانشجويان بعد از تعطيلات نوروزي براي جبران فرصت از دست رفته نيز چندان فايده‌اي ندارد .به طور معمول در دوره كوتاه پس از تعطيلات تا پايان ترم يا زمان كافي براي ارائه همه سر فصل‌ها وجود ندارد يا تعداد جلسات براي دانشجويان به منظور ارائه تحقيقات و سمينارهاي دانشجويي كافي نيست. اين خلاء بيشتر در دوره كارشناسي ارشد و دكتري به چشم مي خورد، چرا كه اين دوره‌ها به طور عمده ، پژوهش و تحقيق محور برگزار مي شود و دانشجويان براي انجام هر پروژه تحقيقي نياز به زماني حداقل چند هفته‌اي دارند.

راهكار دوم مي‌تواند وضع قانون ممنوعيت برپايي هر گونه ميزگرد، سمينار يا نشست در ساعات درسي كلاس‌هاي دانشگاه باشد. ممنوعيت حوزه امتحاني براي آزمون‌هاي سراسري يا ديگر رخدادها نظير تعيين حوزه راي در روزهاي غير تعطيل در محيطهاي دانشگاهي نيز يكي ديگر از راهكارها است.

راهكارهاي مناسب ديگري را هم شايد بتوان جست، به گونه‌اي كه نتيجه آن اين باشد كه كلاسهاي هيچ درسي در هر نيمسال تحصيلي به هيچ عنوان نبايد از حد استاندارد آن كاهش يابد و موسسات آموزش عالي در برنامه ريزي براي چنين كاري از قدرت و اختيار كافي برخوردار باشند.
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن