تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821019194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نجابت عنوان كرد:استقبال شركتهاي خارجي از خريد سهام شركتهاي پتروشيمي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نجابت عنوان كرد:استقبال شركتهاي خارجي از خريد سهام شركتهاي پتروشيمي
مدير عامل شركت صنايع پتروشيمي با بيان اينكه استقبال شركتهاي خارجي از خريد سهام شركت هاي پتروشيمي بيش از حد انتظار است، گفت: شركت تركيه اي صد در صد سهام مجتمع پتروشيمي رازي را خريداري كرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسين نجابت امروز در هشتمين همايش بين المللي پتروشيمي در تهران با بيان اينكه نرخ همه محصولات پتروشيمي به جز كودهاي شيميايي آزاد شده است اظهار داشت: با تصميم مجلس و دولت نرخ كودهاي شيميايي نيز شناور مي شود.

نجابت افزود: در سالهاي اخير تقاضاي روز افزون انرژي در جهان به ويژه از سوي كشورهاي صنعتي و همچنين تكيه بر منابع فسيلي خاورميانه رقابت شديدي بين تامين خوراك صنعت پتروشيمي و نيازهاي انرژي دنيا ايجاد كرده است.

به گفته وي، افزايش قيمت نفت خام و تاثيرپذيري قيمت خوراك صنايع پتروشيمي از تغييرات قيمت نفت خام از مهمترين چالش هاي صنعت پتروشيمي است.

نجابت ادامه داد: به دليل آنكه بيش از 90 درصد از قيمت نفتا در جهان بر اساس بهاي نفت خام تعيين مي شود در سال گذشته مجتمع هاي پتروشيمي از لحاظ قيمت بالاي خوراك و انرژي تحت فشار بوده و افزايش قيمت محصولات نهايي به سختي كاهش حاشيه سود را جبران كرده است.

وي ياد آور شد: از طرف ديگر، بالا بودن قيمت نفت و كمتر شدن ارتباط آن با قيمت گاز طبيعي بر مبناي محتواي حرارتي به معناي افزايش جذابيت كراكرها با خوراك گازي نسبت به كراكرهاي با خوراك سنگين تر است؛ به اين ترتيب توليد كنندگان خاورميانه به خصوص ايران به علت دسترسي به خوراك گازي فراوان براي صنايع پتروشيمي در موقعيت ممتازي قرار دارند.

مدير عامل شركت ملي صنايع پتروشيمي تصريح كرد: امروزه مهمترين نگراني تاثير موج فعلي افزايش ظرفيتهاي جديد كراكر بر عرضه و تقاضا به خصوص همزماني بهره برداري بسياري از اين واحدها با افزايش شديد ظرفيت ها در چين و ساير مناطق مي باشد.

وي با بيان اينكه پيش بيني شده در سال 87 حدود 9.5 ميليون تن ظرفيت جديد اتيلن در سطح جهان به بهره برداري برسد، اظهار داشت: بخش اعظمي از اين افزايش ظرفيت به خاورميانه تعلق دارد.

به گفته نجابت افزايش ظرفيتهاي اتيلن خاورميانه موجب دگرگوني در تجارت جهاني مشتقات اتيلن خواهد بود و خاورميانه به نخستين صادر كننده مشتقات اتيلني جهان تبديل خواهد شد.

معاون وزير نفت در مورد صنعت پتروشيمي ايران نيز تاكيد كرد: در سال گذشته جهش بزرگي از نظر بهره برداري از 12 مجتمع پتروشيمي با ظرفيت اسمي حدود 9 ميليون تن برداشته شد به طوري كه ظرفيت اسمي محصولات پتروشيمي ايران از 26 ميليون تن در سال 1385 به 35 ميليون تن در سال گذشته رسيد.

وي افزود: البته اين روند در سال جاري نيز ادامه خواهد يافت و انتظار مي رود ظرفيت توليد به 47 ميليون تن افزايش يابد.

به گفته نجابت اين افزايش حجم توليد موجب بالا رفتن سهم ايران در ميزان توليد و صادرات جهان و خاورميانه خواهد شد.

مدير عامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با بيان اينكه ارقام و اعداد ذكر شده نشان دهنده تصميم جدي شركت ملي صنايع پتروشيمي در راستاي سياستهاي دولت در جهت توسعه هر چه بيشتر اين صنعت است، اضافه كرد: در اجراي اين مهم شركت ملي صنايع پتروشيمي از مشاركت بخش خصوصي داخلي و خارجي در زمينه سرمايه گذاري، دانش فني و ساخت تجهيزات و همچنين در زمينه تحقيق و توسعه استقبال مي كند.

وي خاطر نشان كرد: بر اساس بند "ج" ابلاغيه سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، شركت ملي صنايع پتروشيمي مكلف به خصوصي سازي شده و با اجراي اين امر سهم شركت ملي صنايع پتروشيمي در شركت هاي تابعه 20 درصد كاهش يافته است.

نجابت تصريح كرد: تاكنون 25 شركت از شركتهاي تابعه شركت ملي صنايع پتروشيمي خصوصي شده اند و 22 شركت نيز در ليست واگذاري به بخش خصوصي قرار دارند، ضمن اينكه تاكنون 3 شركت مشمول اين ليست نيز واگذار شده اند.

معاون وزير نفت با بيان اينكه شركت ملي صنايع پتروشيمي دو برنامه پنجساله چهارم و پنجساله پنجم را تدوين كرده است، گفت: برنامه چهارم شامل 25 طرح است كه در مراحل مختلف اجرايي با حداقل پيشرفت فيزيكي 4 درصد و حداكثر 98 درصد تا پايان سال 86 قرار دارند.

به گفته وي برنامه پنجم نيز شامل 33 طرح است كه قرارداد برخي از آنها منعقد شده است.نجابت تاكيد كرد: سرمايه مورد نياز جهت اجراي طرحهاي برنامه چهارم و پنجم مجموعا 30 ميليارد دلار برآورد شده است.
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن