تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815740396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفتگو با مهر عنوان شد:ترخيص 80 درصد كالاها با فاكتور صاحبان كالا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر عنوان شد:ترخيص 80 درصد كالاها با فاكتور صاحبان كالا
مديركل دفتر تعيين ارزش گمرك ايران با اعلام اينكه 80 درصد كالاها با همان فاكتور صاحب كالا از گمركات كشور ترخيص مي شوند، اظهارداشت: مشكل گمرك فقط با 20 درصد واردات كالاهاست.

محمدرضا شيخيان در گفتگو با مهر در خصوص انتقادات مطرح شده درباره تعيين ارزش كالاهاي وارداتي در گمرك گفت: قيمت گذاري كالا در گمرك به استناد ماده 10 و 11 قانون امور گمركي و ماده 121 آئين نامه اجرايي همين قانون، تعيين مي شود.

وي با بيان اينكه ملاك اصلي گمرك براي تعيين ارزش گذاري كالا، فاكتور صاحب كالا است، افزود: اگر اين ارزش به تشخيص گمرك نامناسب باشد، ماده 21 آئين نامه اجرايي قانون امور گمركي سه روش براي تعيين ارزش مشخص كرده است.

شيخيان اظهار داشت: روش اول اين است كه اگر در گذشته مثل يا مشابه كالا در گمرك وجود داشته باشد، توصيه اين است كه ملاك آن باشد. روش دوم اينكه اگر مثل يا مشابه كالا در آرشيو گمرك نبود، ارزش صادراتي كشور مبدا، ملاك است. روش سوم هم اينكه اگر دو روش قبلي قابل دسترس نبود، قيمت عمده فروشي آن كالا در بازار داخلي، ملاك است.

وي در توضيح روش سوم گفت: ما با مراجعه به بازار عمده فروشي، قيمتها را مي گيريم و با كم كردن هزينه هاي گمركي و حقوق ورودي و همچنين هزينه هاي مربوط به بعد از ورود نظير هزينه حمل و نقل، انبارداري و سود عادله( سود براي عمده فروشي) از طريق مهندسي معكوس عمل مي كنيم. به عبارت ديگر، از قيمتهاي عمده فروشي بازار به قيمت گمرك مي رسيم.

مديركل دفتر تعيين ارزش گمرك ايران در ادامه با اعلام اينكه 80 درصد كالاها با همان فاكتور صاحب كالا از گمركات كشور ترخيص مي شوند، اظهارداشت: مشكل گمرك با 20 درصد واردات كالاها است.

وي ادعاهاي برخي منتقدان مبني بر اينكه ملاك گمرك براي ارزش گذاري كالا، "سي دي" ارزش است را مطرح كرد و گفت: از اوايل سال 83 واحدهاي توليدي به شدت نسبت به كم اظهاري برخي از واردكنندگان از جمله در مورد كالاهاي ساخت چين و كالاهاي وارده از طريق امارات اعتراض داشتند و آمارهايي هم مبني بر تعطيلي چندين هزار واحد و كارگاه توليدي به علت عدم توان رقابت با قيمتهاي وارداتي ارانه مي نمودند.

همچنين مديران وزارت صنايع و معادن هم در جلساتي كه با گمرك داشتند همين مسايل را مطرح مي كردند و معتقد بودند صنايعي مثل پوشاك، كفش، لوازم خانگي، لوازم التحرير، صنايع چوب و لاستيك، ظروف چيني و ... به علت توان رقابت با قيمتهاي وارداتي در شرف تعطيلي و يا بعضا نيز تعطيل شده بودند.

شيخيان ادامه داد: برهمين اساس، گمرك ايران تصميم گرفت سوابق ارزشهاي موجود را بازنگري و با هدف يكسان سازي ارزش و اجراي عدالت مالياتي و پايان دادن به اين چالشها، آنها را پالايش كند.

در همين راستا، طي دو اطلاعيه كه به فاصله يك ماه در سال 83 در جرايد منتشر شد، از توليدكنندگان، واردكنندگان و تشكلهاي صنفي و صنعتي دعوت به عمل آمد تا در اين ارتباط با گمرك همكاري كنند و هر گونه اطلاعات در ارزش كالاها دارند، در اختيار گمرك قرار دهند.

مديركل دفتر تعيين ارزش گمرك ايران تصريح كرد: با استفاده از اين اطلاعات و استفاده از مكانيزم قيمتهاي عمده فروشي در بازار داخلي، موضوع بند 3 ماده 121 آئين نامه اجرايي قانون امور گمركي نسبت به پالايش 500 هزار آيتم ارزش اقدام شد. در نتيجه قيمتهاي نازل در سوابق ارزش مي باشد و قيمتهايي كه به واقعيت نزديك بودند، جايگزين شد. برهمين اساس، سوابق موجود به 96 هزار آيتم قابل استناد كاهش پيدا كرد و از تاريخ 20 آذر ماه سال 1383 در گمركات كشور اجرايي شد.

وي يادآور شد: از آن تاريخ تاكنون به طور متوسط هر سال 4 سي دي ارزش به گمركات ارسال و نسبت به اصلاح و تكميل سي دي هاي قبلي اقدام لازم به عمل مي آيد.

شيخيان اظهارداشت: باتوجه به اينكه در سي دي ارسالي به گمركات در خصوص كالاهاي ساخت چين و كالاهاي وارده از كشور امارات كه بعضا با فاكتورهاي جعلي هم به گمركات اظهار مي شوند، افزايش ارزشي مشاهد مي گرديد، اين اقدام گمرك در جامعه بازتابهاي در پي داشت.

وي افزود: توليدكنندگان داخلي در اين باره عكس العمل مناسبي داشتند. بخشي از واردات كنندگان هم به دليل يكسان شدن ارزشها و پرداخت حقوق ورودي مشابه در گمركات از اين امر اظهار رضايت كردند.

در همين حال، تعدادي از واردكنندگاني كه كم اظهاري را به منظور امكان رقابت با كالاهاي قاچاق حق قانوني خود مي دانند، از اين اقدام گمرك اظهار نارضايتي مي كنند و بعضا اطلاعات نادرست هم به مسئولان ارائه مي دهند.

مديركل دفتر تعيين ارزش گمرك ايران گفت: برهمين اساس، باتوجه به حجم زياد اقلام كالاهاي وارداتي و تنوع بسيار زياد آنها دسترسي به ارزش واقعي كليه كالاها غير ممكن است.

وي در اين باره مثال زد: هر خودرو داراي 3 هزار قطعه است و هم اكنون قطعات 40 هزار خودروي مختلف وارد كشور مي شود. اگر قطعات فوق الذكر صرفا در 5 كشور مختلف توليد و با قيمتهاي متفاوت وارد شود براي ارزش گذاري قطعات خودرو به تنهايي نياز به يك ميليون ايتم اطلاعات ارزش مي باشد تا بشود لوازم خودرو را قيمت گذاري كرد.

شيخيان تصريح كرد: طيف اقلام ديگر مانند لوازم خانگي، مواد شيميايي، كفش، پوشاك، اسباب بازي، پارچه و مواد اوليه محصولات به همين گستردگي است؛ لذا "سي دي" تهيه شده عمدتا مربوط به 20 درصد كالاهاي وارداتي است و در حال حاضر شامل 140 هزار آتيم اطلاعات ارزش است.

خبرنگار مهر پرسيد برخي ها مطرح مي كنند كه بسياري از اظهارنامه ها فاقد برگ خلاصه ارزش بوده و يا به طور كامل تكميل نشده و يا كالاي وارده و مورد اظهار تطبيق نمي كند كه همين اطلاعات ناقص در "سي دي" درج مي شود؟

مديركل دفتر تعيين ارزش گمرك ايران پاسخ داد: تكميل فرم خلاصه ارزش و ذكر مشخصات كامل كالا از وظايف صاحب كالا است كه بعضا به صورت آگاهانه از ذكر مشخصات كامل به منظور نازل نشان دادن ارزش كالا خودداري مي كنند. برخي از اين اطلاعات توسط گمرك تكميل و برخي ديگر به علت حجم زياد كار ممكن است از ديد كارشناسان پنهان بماند.

همچنين در دفتر تعيين ارزش به علت حجم زياد كار و اينكه پالايش ارزشها به صورت دستي و غيرمكانيزه انجام مي شود، ممكن است برخي از اطلاعات به همين صورت ناقص وارد سيستم شود ولي معمولا در پالايش بعدي اصلاح مي شود.

وي مطرح كرد: البته من هم معتقدم كه در "سي دي" ارسالي به گمركات ممكن است برخي نارسايي ها وجود داشته باشد كه قطعا مربوط به محدوديت پرسنل و امكانات است. شيخيان تاكيد كرد: همين "سي دي" علي رغم ايراداتي كه دارد توانسته است در جلوگيري از تخلفات و كم اظهاري ها در گمرك موثر باشد.

مديركل دفتر تعيين ارزش گمرك در پاسخ به اين پرسش كه آيا يكي از راههاي موثر در تعيين ارزش ، جمع آوري ارزشها و قيمت كالاها با استفاده از بانك اطلاعات ارزشها است؟ گفت: هيچ بانك اطلاعاتي در دنيا وجود ندارد كه حاوي ارزش كليه كالاها و طيفهاي گوناگون آن باشد. برفرض اينكه چنين بانكي هم وجود داشته باشد با توجه به تغيير سريع قيمتها به دلايل گوناگون قابل استناد نيست. وي از تمام سازمانها و ارگانهاي ذي ربط خواست با گمرك همكاري كنند تا مرتبا اطلاعات اين "سي دي" به روز و پربارتر شود.
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 356]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن