تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814982368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رابطه ويتامين D و سرطان پستان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: رابطه ويتامين D و سرطان پستان


سلامتي- همشهري آنلاين:
بيماران مبتلا به سرطان پستان كه داراي ميزان كمتري از ويتامين D باشند، نسبت به بيماراني كه مقدار كافي اين ماده مغذي دارند، با احتمال بيشتري مي‌ميرند يا دچار انتشار بيماري مي‌شوند

به گزارش آسوشيتدپرس نتايج اين بررسي كه بوسيله پژوهشگران كانادايي انجام شده است، به شواهد قبلي در اين باره اضافه مي‌شود كه ويتامين D يا ويتامين نور آفتاب - داراي خواص ضدسرطان است.

تابيدن پرتوهاي ماوراءبنفش نور خورشيد باعث ساختن ويتامين D در آن مي‌شود، اما تابش بيش از حد نور خورشيد به پوست خطر سرطان پوست را بالا مي‌برد، اما به توصيه پزشكان تابيدن مقادير كمي نور آفتاب در حد 15 دقيقه چند بار در هفته به پوستي كه كرم ضدآفتاب روي آن نباشد- ممكن است سودمند باشد.

با وجود اين كه ويتامين D در برخي از غذاها و مكمل‌هاي غذايي وجود دارد، اغلب آنها حاوي بهترين شكل اين ويتامين يعني D3 نيستند، و تاثير كمي بر ميزان خوني اين ماده مغذي دارند.

بررسي پژوهشگران كانادايي هم نشان‌دهنده تاثير مفيد همين ميزان ويتامين D در خون را در مقابله با سرطان پستان بوده است.

تنها 24 درصد زنان در اين بررسي مقدار كافي ويتامين D در زمان تشخيص سرطان پستان در خون داشتند. افرادي كه داراي كمبود ويتامين D در خون بودند، تقريبا دوبرابر با احتمال بيشتر دچار عود سرطان پستان يا انتشار آن در ده سال بعدي شده بودند، و با احتمال 73 درصد بيشتر به علت اين بيماري درگذشته بودند.

سرپرست اين پژوهش دكتر پاملا گودوين از بيمارستان مونت سينايي در تورونتوي كانادا مي‌گويد اين اولين باري است كه ويتامين D به پيشرفت سرطان پستان مربوط مي‌شود.
اما او هشدار مي‌دهد كه افراد نبايد بر اساس اين يافته‌ها شروع به خوردن مكمل‌هاي ويتامين‌ D كنند.

كارشناسان در مورد اينكه چه مقدار ويتامين D مورد نياز است و بهترين راه دريافت آن چيست، اختلاف‌نظر دارند، و مصرف بيش از حد اين ويتامين ممكن زيانبار باشد. آنها همچنين مطمئن نيستند كه آيا مصرف بيشتر ويتامين D مي‌تواند به فردي كه از قبل در او تشخيص سرطان داده شده است، كمك مي‌كند يا نه.

دكتر جولي گرالو، متخصص سرطان در دانشگاه واشنگتن در سياتل در اين باره گفت: "ما هنوز در مورد اين كه آيا جبران كمبود ويتامين D در بيماران مبتلا به سرطان مي‌تواند پيامد بيماري را در آنها تغيير دهد يا نه اطمينان نداريم."

اين بررسي شماره اخير نشريه جامعه سرطان‌شناسي باليني آمريكا منتشر شده است.

پژوهش‌هاي بسياري در گذشته نشان داده ‌اند كه ويتامين D ممكن است از سرطان پروستات، پستان و به خصوص سرطان روده بزرگ پيشگيري كند. در بررسي‌هاي آزمايشگاهي و بر روي حيوانات نشان داده‌اند كه ويتامين D از رشد غيرطبيعي سلولي جلوگيري مي‌كند و از تشكيل عروق خوني كه تومورها را تغذيه مي‌كنند مانع مي‌شود و بسياري از خواص ضدسرطان ديگر دارد.

شواهد ديگري هم در مورد نقش ضدسرطان ويتامين D وجود دارد: در افرادي كه در نواحي شمالي جهان زندگي مي‌كنند، ميزان بالاتري از سرطان نسبت به افرادي ديده مي‌شود كه نزديك به خط استوا زندگي مي‌كنند، احتمالا به خاطر اينكه ميزان كمتري نور آفتاب و ويتامين D دريافت مي‌كنند.

ويتامين D در ماهي آزاد و ساير ماهي‌هاي روغني يافت مي‌شود، و غني‌سازي شير هم با آن انجام مي‌شود، اما ويتامين D موجود در غذاها نقش چنداني در مقدار ويتامين D درگردش در خون دارد.

در هر حال اين پژوهشگران توصيه مي‌كنند كه ميزان ويتامين D در خون بيماران دچار سرطان پستان اندازه گرفته شود.

سرطان پستان شايع‌ترين سرطان در ميان زنان است. [عوامل خطرساز براي سرطان سينه]

تاريخ درج: 27 ارديبهشت 1387 ساعت 20:09 تاريخ تاييد: 27 ارديبهشت 1387 ساعت 21:04 تاريخ به روز رساني: 27 ارديبهشت 1387 ساعت 21:03
 جمعه 27 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن