تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851257569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه سالروز تولد سهراب سپهري


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: به بهانه سالروز تولد سهراب سپهري سپهري يكي از شناخته شده‌ترين و پرخواننده‌ترين شاعران مدرن ايران است كه شعرهايش به انگليسي، فرانسوي، اسپانيايي و ايتاليايي ترجمه شده‌است. درباره‌ شعرش گفته مي‌شود؛ شعرش به نيازهاي انسان پاسخ مي‌دهد و فراتر از مسائل زمانه‌ خود بود.

ایلنا: سهراب سپهري در پانردهم مهرماه 1307 در كاشان به دنيا آمد. او يكي از شناخته شده‌ترين و پرخواننده‌ترين شاعران مدرن ايران است. شعرهاي او به زبان‌هايي همچون انگليسي، فرانسوي، اسپانيايي و ايتاليايي ترجمه شده است. سپهري پس از اخذ ديپلم در كاسان به تهران آمد و در دانشكده‌ي هنرهاي زيبا مشغول تحصيل شد. سهراب، نخستين مجموعه شعر خود را كه شامل اشعار نيمايي او بود؛ به نام مرگ رنگ در 1330 منتشر كرد. در سال 32 از دانشكده‌ي هنرهاي زيبا فارغ‌التحصيل شد، در چند نمايشگاه نقاشي شركت كرد و نيز، دومين مجموعه شعر خود را به نام زندگي خواب‌ها منتشر كرد...سپهري كه از مهر 1340 شروع به تدريس در هنركده‌ي هنرهاي تزييني تهران نموده بود، در اسفند همين سال از مشاغل دولتي كناره‌گيري كرد. در همين سال، سپهري، دو فتر شعر آوار آفتاب و شرق اندوه را به چاپ رساند. آثار ادبي ديگر او عبارتنداز: منظومه‌ي صداي پاي آب، منظومه‌ي مسافر، مجموعه شعر حجم سبز، ما هيچ ما نگاه و كلياتي از اشعارش كه در سال 1356 و با نام هشت كتاب منتشر شد.سپهري برنده‌ي جايزه‌ي اول هنرهاي تزييني براي آثار نقاشي‌اش در 1339 شد. درعين حال او نشان ويژه بابت نمايش آثارش در جشنواره‌ي بين‌المللي نقاشي در فرانسه، دريافت كرد. سهراب سپهري نقاشي‌هايش را در گالري‌هاي گروهي و انفرادي بسياري در تهران، برزيل، نيويورك، لوهار فرانسه و برخي كشورهاي ديگر به نمايش گذشت.اين شاعر و نقاش خلاق و شوريده در اول ارديبهشت 1359 و در سن 52 سالگي در اثر ابتلا به بيماري سرطان خون در بيمارستان پارس تهران درگذشت.* شهاب مقربين، شاعر: شعر سهراب پاسخگوي نيازهاي آدمي استشهاب مقربين كه شاعر چندين مجموعه شعر است و اخيرا نيز دفتر شعر سوت زدن در تاريكي از او در نشر چشمه به چاپ رسيده است، درباره‌ي سهراب مي‌گويد: نكته‌ي جالبي كه درمورد سهراب سپهري وجود دارد؛ نوع واكنش‌هاي اهالي ادبيات و به‌خصوص اهالي شعر به شعرهاي اوست.مقربين با اشاره به اينكه در سال‌هاي دهه‌ي 50 نوعي از شعر اجتماعي و متعهد غالب بود، گفت: ميزان رابطه‌ي صريح و آشكار شعر با مسائل اجتماعي ميزان و محك شاعران و منتقدان آن دوران براي سنجش شعر بود. درحاليكه با گذشت زمان ديديم و درك كرديم كه برخي معيارها تغيير مي‌كنند. شعر سهراب كه به دليل نسرودن از خون و مبارزه و پرداختن به تعهد اجتماعي در دهه‌هاي 40 و 50 متهم بود، اندك اندك راه خود را در ميان مردم باز كرد. بسياري از شاعران نيز دريافتند، آن نگاه غريب سهراب به جامعه و فرد، برد تاريخي بيشتري داشته است.مقربين در پاسخ به پرسشي كه علت خوانندگان بسيار شعرهاي سهراب را مي جست، گفت: شعر سهراب به نيازهاي انسان پاسخ مي‌دهد. شعر او فراتر از مسائل زمانه‌ي خود بود و به همين دليل مي‌انديشم سهراب يكي از بزرگترين و مهمترين شاعران زمانه‌ي ماست.مقربين؛ دلايل اهميت شعر سپهري را در نوع زيبايي‌شناسي او و نيز تفكراتش(كه البته مي‌توان با آن‌ها موافق بود يا نه) عنوان كرد و ادامه داد: سپهري جهان تازه‌اي را در شعر فارسي گشود. وي برخلاف ظاهر آرامي كه اشعارش دارد، در شعرش بسيار پويا و جستجوگر است. از اين نظر كه وقتي هشت كتابش را بررسي مي‌كنيم؛ مي‌بينيم با شاعري تجربه‌گرا روبروييم.شاعر اين دفتر را باد ورق خواهد زد“ با اشاره به اينكه تجربه‌هاي شعري سهراب در آثار اوليه و پيش از صداي پاي آب با هم متفاوت بودند، تاكيد كرد: سهراب در منظومه‌هاي صداي پاي آب، مسافر و نيز دفتر حجم سبز - كه مهمترين كتابش است – به صداي مشخص سهراب سپهري رسيده است.مقربين توضيح داد: سهراب در 4 كتاب اولش ابتدا تحت تاثير شعر و نگاه نيما يوشيج بوده است، سپس به عرفان شرق روي مي‌آورد و سپس به جهان تازه‌ي خود در منظومه‌ي صداي پاي آب مي‌رسد.مقربين در پاسخ به اين پرسش كه آيا سپهري با پرداختن بسيار به طبيعت و القاي بيانگري و عواطف پررنگ، شاعري رمانتيك است، گفت: دسته‌بندي كردن شعرها در اين قالب‌ها زياد درست نيست. ما مكتب‌هاي ادبي را به درنظر گرفتن وجوهي كه اولا برجسته است و ثانيا در آثار برخي نويسندگان تكرار مي‌شود، مي‌شناسيم. امكان دارد يك شاعر از برخي وجوه رمانتيك در شعرش بهره بگيرد اما جهان خاص فكري و زيبايي‌شناسي خود را داشته باشد.مقربين گفت: در كارهاي سپهري ويژگي‌هاي رمانتي‌سيزم مشاهده مي‌شود اما به تمامي نمي‌توان او را شاعري رمانتيك درنظر آورد چراكه اگر در دوره‌اي شاعراني را رمانتيك درنظر گرفتند به دليل بسامد بالاي وجوه اين مكتب در آثارشان بود، و درمقايسه‌اي ظاهري ميان سهراب و اين شاعران كه براي مثال توللي و نادرپور نمونه‌هاي ايراني‌شان بودند، متوجه مي‌شويم شعر سهراب از اساس با اينان تفاوت دارد.مقربين دراره‌ي اينكه آيا سهراب در ادبيات ما باقي خواهد ماند، گفت: برخي شاعران هستند كه مدعي آوانگارديزم ادبي‌اند. ايشان تصور مي‌كنند بعدها كشف و خوانده خواهند شد. بايد زمان از دوران اين شاعران بگذرد تا ميزان اقبال به اين‌ها معلوم شود. اما درباره‌ي شاعري كه زماني از شاعري‌اش گذشته و خوب خوانده مي‌شود؛ بايد گفت كه او تثبيت شده است. شعر سهراب به ميان مردم و منتقدين رفته است. شعر او پاسخگوي نيازهاي آدمي است.*عبدالعلي دستغيب، منتقد: منتقدان گاه شعر سهراب را بد فهميده‌اندشعر سهراب به دو دوره از تحول شعر فارسي مربوط مي‌شود. دوره‌ي اول؛ دوره‌ي پس از شهريور 1320 تا دهه‌ي چهل است. دستغيب گفت: در اين دوره سهراب تحت تاثير ذهن و زبان نيما است و دفترهاي اول خود را منتشر كرده است. البته در اين دوره‌ي شعري، سهراب از انديشه‌هاي ذن و بوديسم نيز تاثير گرفته است.وي با اشاره به اينكه اوج شعر سهراب سپهري از زمان سرايش منظومه‌ي صداي پاي آب به بعد بوده است، افزود: اين دوره كه از دهه‌ي چهل در شعر فارسي آغاز مي‌شود، دوره‌ي دوم تحول در شعر معاصر فارسي است. دوره‌اي كه سهراب به‌عنوان شاعري متمايز در آن ابتدا صداي پاي آب و بعد منظومه‌ي مسافر و حجم سبز را منتشر مي‌كند.دستغيب ادامه داد: شعر سهراب در اين دوره شبيه به شعر هيچ شاعر ديگري نيست.دستغيب در خاتمه مجموعه ما هيچ ما نگاه سپهري را مجموعه‌اي قابل توجه دانست و گفت: اين‌ها اشعار پست‌مدرن سپهري بودند و منتقدين شعر ما آن را بد فهميده‌اند.يكي از اشعار معروف اوست:آب را گل نکنیمدر فرودست انگار، کفتری می‌خورد آبیا که در بیشه دور، سیره‌یی پر می‌شویدیا در آبادی، کوزه‌یی پر می‌گرددآب را گل نکنیمشاید این آب روان، می‌رود پای سپیداری، تا فرو شوید اندوه دلیدست درویشی شاید، نان خشکیده فرو برده در آبزن زیبایی آمد لب رودآب را گل نکنیمروی زیبا دو برابر شده استچه گوارا این آبچه زلال این رودمردم بالادست، چه صفایی دارندچشمه‌هاشان جوشان، گاوهاشان شیرافشان بادمن ندیدم دهشانبی‌گمان پای چپرهاشان جا پای خداستماهتاب آن‌جا، می‌کند روشن پهنای کلامبی‌گمان در ده بالادست، چینه‌ها کوتاه استمردمش می‌دانند، که شقاق چه گلی استبی‌گمان آن‌جا آبی، آبی استغنچه‌یی می‌شکفد، اهل ده باخبرندچه دهی باید باشدکوچه باغش پر موسیقی بادمردمان سر رود، آب را می‌فهمندگل نکردندش، ما نیزآب را گل نکنیم





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 631]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن