واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شرکای جدا نشدنی !
قرآن القابی را برای خود مشخص کرده که تقریباً همه آن القاب را امام حسین علیه السلام نیز دارا می باشد . اینجا است که انسان میفهمد وقتی پیامبر اکرم(ص) فرمود: « إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِى » 1 یعنی چه ؟! قرآن و اهلبیت(ع) یکی هستند . یعنی اگر دین حفظ شد میشود قرآن ،واگر دین در قالب انسان ظاهر شود ، میشود امام حسین علیه السلام. یعنی سیمای دین در کلمات ، قرآن است و در انسان ، امام است . به همین خاطر است که ما داریم: « السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا شَرِیكَ الْقُرْآنِ » 2 به عبارتی قرآن و اهل بیت(ع) مثل دو کفه ی ترازو هموزن هستند . « السَّلَامُ عَلَیْكُمْْ أَئِمَّةَ الْمُؤْمِنِینَ وَ. . . . . . شُرَكَاءَ الْقُرْآن » 3 وجوه مشترک امام حسین (ع) و قرآن- درباره ی امام حسین(ع) داریم: « السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا وَارِثَ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ» 4 حسین جان! تو وارث تورات و انجیل و زبور هستی . یعنی: عصاره ی همه کتابهای آسمانی تو هستی . تورات یهودیها ، انجیل مسیحیها و زبور داوود .در مورد قرآن هم داریم: قرآن جامع تورات ، انجیل و زبور است . همانطور که قرآن همه نکات تورات و انجیل و زبور را دارد ، امام حسین(ع) هم همه علوم تورات و انجیل و زبور را دارد . - قرآن می گوید :« وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً ؛ قرآن را آرام آرام بخوان » 5 . راجع به زیارت امام حسین(ع) هم داریم: وقتی به حرم امام حسین می روید ، قدمهایتان را آرام آرام بردارید ؛ « و امش حافیا و امش بمشی [مشی] العبد الذلیل ؛ پا برهنه برو با تکبر وارد نشو. با تواضع برو و قدمهایت را کوچک بردار.» 6 آرامش در تلاوت قرآن = آرامش در زیارت ابی عبدالله الحسین(ع)- راجع به خواندن قرآن داریم که: قرآن را با آهنگ محزون بخوانید . « فَاقْرَءُوهُ بِالْحُزْنِ » 7 . در مورد امام حسین(ع) هم داریم که « ذَا أَرَدْتَ زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ ع فَزُرْهُ وَ أَنْتَ حَزِینٌ ؛ با حزن زیارت کن . »قرآن می گوید :« وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً ؛ قرآن را آرام آرام بخوان » راجع به زیارت امام حسین(ع) هم داریم: وقتی به حرم امام حسین می روید، قدمهایتان را آرام آرام بردارید ؛ « و امش حافیا و امش بمشی [مشی] العبد الذلیل ؛ پا برهنه برو با تکبر وارد نشو. با تواضع برو و قدمهایت را کوچک بردار.»- قرآن برای همیشه است ، امام هم برای همیشه است . پس قرآن برای تاریخ = امام برای تاریخ . وقتی امام حسین(ع) شهید شد . حضرت زینب کبری(س) به حضرت سجاد(ع) فرمود : ای زین العابدین(ع) بدان « وَ یَنْصِبُونَ لِهَذَا الْطَّفِّ عَلَماً لِقَبْرِ أَبِیكَ سَیِّدِ الشُّهَدَاءِ لَا یَدْرُسُ أَثَرُهُ وَ لَا یَعْفُو رَسْمُهُ عَلَى كُرُورِ اللَّیَالِی وَ الْأَیَّامِ ؛ در این که حسین(ع) شهید شد پرچمی بالا خواهد رفت که « لَا یَدْرُسُ أَثَرُهُ »: کهنه نخواهد شد . « وَ لَا یَعْفُو رَسْمُهُ »: آثارش محو نخواهد شد. «عَلَى كُرُورِ اللَّیَالِی وَ الْأَیَّامِ » شب و روزها بگذرد، کربلا فراموش نخواهد شد . » 9
- راجع به قرآن داریم که: « إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ یَجْعَلْهُ لِزَمَانٍ دُونَ زَمَانٍ وَ لِنَاسٍ دُونَ نَاسٍ فَهُوَ فِی كُلِّ زَمَانٍ جَدِیدٌ وَ عِنْدَ كُلِّ قَوْمٍ غَضٌّ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ ؛ قرآن برای زمان خاصی نیست . قرآن در هر زمانی نو است . »10کربلا هم در هر زمانی نو است . « كُنْتَ فِیهَا نُوراً سَاطِعاً لَا یُطْفَى ؛ امام حسین(ع) نوریست که خاموش نمیشود . » راجع به قرآن حضرت امیر المؤمنین علی(ع) در خطبه ی 198 میفرماید: « نُوراً لَا تُطْفَأُ »تعبیر هر دو یکی است. خیلیها خواستند که خاموش کنند اما نتوانستند .- راجع به امام حسین(ع) داریم که: حسین جان! «وَ لَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ إِلَى بَاطِلٍ ؛ یک لحظه هم گرایش به باطل پیدا نکردی »12قرآن هم می فرماید : « وَ لَمْ یَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً ؛ یک کلمه هم انحراف ندارد . »13- برکت ، در مقتل خوارزمی داریم : حسین جان ! «اللهم فبارک لی فی قتلِهِ ؛ این شهادت تو مبارک بود . » راجع به قرآن هم داریم: « وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ » انعام/92 کلمه برکت هم برای قرآن آمده و هم برای امام حسین(ع) . حسین(ع) خط بردار نیست . هرکسی با هر خط سیاسی که دارد حسین را از خود میداند. همه امام حسین(ع) را از خودشان میدانند. یعنی ظهر عاشورا کسی احساس نمیکند کی به امام حسین نزدیک است یا کی دور است؟ مثل خورشید کسی نمیگوید: خورشید مال من است یا مال او. همه مردم نسبتشان با امام حسین(ع) یک جور است . - امام حسین(ع) ریسمان محکم و ناگسستنی است . داریم: « وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوَى وَ أَعْلَامُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْیَا» 14 عروه یعنی نخ ، وثقی یعنی محکم . راجع به قرآن هم داریم که: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( ص) : « إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ هُوَ النُّورُ الْمُبِینُ وَ الْحَبْلُ الْمَتِینُ وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى »15- در مقتل خوارزمی داریم: وقتی امام حسین(ع) رفتند حرف بزنند ، مخالفان می گفتند: صوت بکشید تا نتواندحرف بزند! « فَأتوا ان ینصغوا ؛ اجازه ندادند تو حرف بزنی . » راجع به قرآن هم داریم: « وَ قالَ الَّذینَ كَفَرُوا لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فیهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ : کافران گفتند: گوش به حرف قرآن ندهید: پیغمبر رفت قرآن بخواند، صوت کشیدند تا صدای قرآن را نشنوند. »16- راجع به امام حسین(ع) در زیارت ناحیه داریم: امام حسین(ع) بزرگ است . « عَظِیمَ السَّوَابِقِ » 17قرآن هم لقب «عظیم » دارد . « وَ لَقَدْ آتَیْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانی وَ الْقُرْآنَ الْعَظیمَ »18 . « عظیم » هم صفت قرآن است و هم صفت امام حسین(ع) . درباره امام حسین(ع) داریم: « السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا أَمِینَ اللَّهِ وَ حُجَّةَ اللَّهِ وَ بَابَ اللَّهِ وَ الدَّلِیلَ عَلَى اللَّهِ ؛ سلام بر تو حسین جان ! تو راهنمای به سوی خدا هستی » در الحیاة هم حدیث داریم: « القران الدلیل علی خیر السبیل »- « وَ إِنْ كُنْتُمْ فی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ » 19 میفرماید: اگر شک دارید که این قرآن از طرف خداست یا اینکه ساخته و بافته پیغمبر(ص) است ، شما هم ببافید . امام حسین(ع) هم فرمود: « فَإِنْ كُنْتُمْ فِی شَكٍّ مِنْ هَذَا أَ فَتَشُكُّونَ أَنِّی ابْنُ بِنْتِ نَبِیِّكُمْ ؛ اگر در هر چه شک دارید ، آیا در این هم شک دارید که من پسر فاطمه هستم؟! » 20- قرآن موعظه است ، امام حسین(ع) هم موعظه است . امام حسین(ع) فرمود: « أَیُّهَا النَّاسُ اسْمَعُوا قَوْلِی وَ لَا تَعْجَلُوا حَتَّى أَعِظَكُمْ بِمَایَحِقُّ لَكُمْ عَلَیَّ » 21 ای مردم ! ببینید که من چه میگویم . خود امام حسین(ع) سه باردر کربلا سخنرانی کرد که ، حواستان جمع باشد ، دارید چه چیز را با چه چیزی معامله میکنید ؟ ! آخرت را فروختید به دنیا ؟ ! حسین(ع) را فروختید به یزید « أَیُّهَا النَّاسُ اسْمَعُوا قَوْلِی » ای مردم بشنوید سخنم را . « وَ لَا تَعْجَلُوا »: عجله نکنید . اگر میخواهید مرا بکشید، بکشید ، اما صبر کنید بشنوید . « حَتَّى أَعِظَكُمْ »: من میخواهم شما را موعظه کنم . قرآن هم می فرماید: « یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ »22 - تربت حسین(ع) شفا است: « إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ تُرْبَةَ الْحُسَیْنِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ » 23 ، قرآن هم شفاء است . « وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ »24 . قرآن شفا است ، خاک کربلا هم شفاء است . - رشد: امام حسین(ع) فرمود: « إِنَّمَا أَدْعُوكُمْ إِلَى سَبِیلِ الرَّشَاد ِ» 25 من شما را به رشد دعوت میکنم . در قرآن هم می فرماید : « یَهْدی إِلَى الرُّشْدِ » 26 . هر دو میگویند: ما برای شما رشد میخواهیم . - درباره امام حسین(ع) داریم: « السَّلَامُ عَلَیْكَ یَا أَمِینَ اللَّهِ وَ حُجَّةَ اللَّهِ وَ بَابَ اللَّهِ وَ الدَّلِیلَ عَلَى اللَّهِ ؛ سلام بر تو حسین جان ! تو راهنمای به سوی خدا هستی » 27. در الحیاة هم حدیث داریم: « القران الدلیل علی خیر السبیل ». پس حسین (ع) و قرآن عظیم چه خوب شریکانی هستند وخواهند بود. فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیانپی نوشت ها :1- امالی طوسی / ص 5472- اقبال الاعمال / ص 7123- بحار / ج 6 / ص 1624- اقبال الاعمال / ص 7125- مزمل / 46- کامل الزیارات / ص 2217- کافی / ج 2 / ص 6148- همان / ج 4 / ص 5879- کامل ا لزیارات / ص 26010- عیون اخبار الرضا / ج 2 /ص 8711- کامل الزیارات / ص 23012- تهذیب الاحکام / ج 6 / ص 6013- کهف / 114- تهذیب الاحکام / ج 6 / ص 11315- تفسیر الامام العسکری / ص 44916- فصلت / 2617- بحار / ج 98 / ص 32018- حجر / 8719- بقره / 2320- ارشاد مفید / ج 2 / ص 9721- بحار / ج 45 / ص 522- یونس / 5723- وسائل الشیعه / ج 14 / ص 52224- اسراء / 8225- بحار / 45 / ص 826- جن / 227 – کامل الزیارات / ص 212
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]