تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829379500




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آثار و نتایج دنیوی دینداری


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آثار و نتایج دنیوی دینداری
دینداری و سلامت
برخی بر این گمانند که دیندار بودن تنها، نتیجه اُخروی دارد و انسانهای مؤمن اثر اعمال خود را در آخرت می بینند و بس. اما از ثمره و بهره دنیوی خبری نیست!«این یک منطق است ولی منطق قرآن این نیست.»باید گفت: هر چند اثر نهایی التزام به دستورات الهی در جهان دیگر بروز خواهد کرد ولی خداوند متعال در همین دنیا نیز امدادهای ویژه خود را بر مؤمنین فرو می فرستد.استاد شهید علامه مطهری(ره) با توجه به آیه 26 سوره انفال تلاش دارند مخاطبین را به این مهم رهنمون سازند:«به طور کلی قرآن کریم همواره کوشش می کند که اعتماد مسلمین و مؤمنین را به ایمانشان جلب کند، یعنی می خواهد به آنها بفهماند که ایمان داشتن و مسلمان درست و واقعی بودن چه آثار و نتایج خوبی دارد... و هرگز نتایج خوب ایمان و مسلمانی را تنها محوّل نمی کند به دنیای دیگر و به اصطلاح حواله به نسیه نمی کند...» (آشنایی با قرآن، ج3، ص 12)«البته منطق قرآن یک منطق مادی نیست... این طور نیست که نظر فقط به منافع مادی، آن هم در دنیا باشد.» (همان)بازتاب آثار و نتایج دنیوی دینداری بر اساس این آیه شریفه از این قرار است: الف – بهبودی اوضاع مسلمانان نسبت به گذشته؛ خداوند شما را (خطاب به مسلمانان صدر اسلام) پناه داد؛ اکنون بخاطر اسلام و مسلمانی روی شما حساب می شود. (فآویکم)ب – نصرت و یاری خداوند؛ به برکت اسلام و ایمان بر عدّه شما افزوده شد.(أیّدکم بِنَصرِه)ج - از نعمتهایی پاکیزه ای که محروم بودید روزیتان کرد. ( و رَزَقَکم مِنَ الطّیِّبات) (همان، ص12 و 13)«معنی شکر این است که انسان در مقابل فردی که از او خیری به وی رسیده است اظهار قدردانی کند... آیا معنی شکر خدا همین است که بگوییم «الهی شکر»؟ نه اشتباه است؛ الهی شکر صیغه شکر است نه خود شکر ... پس شکر یک معنی دقیقی دارد و آن عبارتند از قدردانی، اندازه گیری، حق شناسی.
دعا
هدف نهایی امدادهای ویژه الهی«ولی باید دانست که هدف نهایی این نیست. این مقدّمه است برای توجه به خدا و نعمتهای الهی. این، اوّل دادن نعمتهاست برای هدفی که آن، شکر و سپاسگزاری خداست: لعلّکم تشکرون.» (همان، ص13)پس چون خداوند، جهان را بیهوده نیافریده و تمام کارهایش دارای غایتی است، این امدادهای دنیوی مؤمنین نیز بی هدف نیست. هر چند خود اینها هدفی برای ایمان خداشناسان است. اما هدف عالی و نهایی، توجه به منبع فیض و سپس قدردانی از اوست. معنی شُکر«معنی شکر این است که انسان در مقابل فردی که از او خیری به وی رسیده است اظهار قدردانی کند... آیا معنی شکر خدا همین است که بگوییم «الهی شکر»؟ نه اشتباه است؛ الهی شکر صیغه شکر است نه خود شکر ... پس شکر یک معنی دقیقی دارد و آن عبارتند از قدردانی، اندازه گیری، حق شناسی.خدا شکور است یعنی... هر طاعتی که بنده می کند حقّی دارد، خدا اجر بنده اش را ضایع نمی گرداند. بنده اگر بخواهد قدرشناس باشد باید قدر نعمتهای خدا را بداند، یعنی هر نعمتی را بداند برای چه هدف و منظوری است و در همان مورد مصرف کند.» (همان، ص14)«مثلا فکر و اندیشه ی صدی هشتادِ مردم در راه شیطنتها صرف می شود در حالی که می توان در راه علم و خیر و صلاح مردم بکار برد. پس باید همیشه نعمتها را در راه خودش مصرف کرد.»(همان ص15) نوشته سید روح الله علوی – گروه دین و اندیشه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4566]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن