واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: سخنرانی ازغدی درباره نامه امام ازغدی گفت: امام حسن فرمودند اگر آنها بر شما مسلط شوند فرزندانتان را می بینم که برای لقمه ای نان تحقیر شوند. پس از این تسلیم شدن خفقان بر شما سلطه خواهد کرد. حسن رحیم پور ازغدی گفت: نباید یکدیگر را متهم کنیم و بگوییم یک عده ای سیاسی و یک عده ای نظامی بودند، این بحث ها انحرافی است. نامه امام(ره) سراسر عزت، قدرت و منطق است. به گزارش "مهر"، حسن رحیم پور ازغدی سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران ضمن گرامیداشت میلاد امام حسن (ع) اظهارداشت: امام حسن از دوران جوانی در خط مقدم و درعمق دشمن می جنگید به طوری که امیرالمومنین می گویند در جبهه جنگ جلوی او را بگیرید تا از این جلوتر نرود. وی با بیان اینکه در زمان بیعت با امام حسن ایشان 37 سال سن داشت افزود: با شهادت امیرالمومنین یک حکومت بحران زده به امام حسن منتقل شد. سپاه درهم ریخته بود. بیعتی که با امام حسن انجام شد بسیار گرم تر و پرشورتر از بیعت با امام علی (ع) بود امام در جنگ با معاویه این تعداد بیعت کننده با وجود فراخوان، اخطار و تمام کردن حجت بر مردم، حاضر به جنگ با معاویه نشدند. این استاد دانشگاه تصریح کرد: امام حسن پس از اینکه مردم حاضر نشدند در کنار او با معاویه مبارزه کنند به آنان گفت بیعت سستی با من داشتید همچنان که با امام قبل از من بیعت کردید. بیعت خود را به سادگی نشکنید من به خاطر نجات امت و اقامه حق و عدل جنگیدم. شما در برابر متجاوزین تسلیم می شوید و اگر این گروه به قدرت برسند روی آسایش را نخواهید دید و شما دچار توهم هستید که گمان می کنید با تسلیم شدن به آسایش و راحتی می رسید. ازغدی گفت: امام حسن فرمودند اگر آنها بر شما مسلط شوند فرزندانتان را می بینم که برای لقمه ای نان تحقیر شوند. پس از این تسلیم شدن خفقان بر شما سلطه خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: در زمان کنونی با مشاهده وضعیت عراق می بینیم که چگونه در خفقان مانده اند. درلبنان مردم ایستادگی کردند پیروز شدند، اگر ملت عراق نمی ترسید و با 10- 20 هزار شهید مقاومت می کرد امروز پیروز شده بود در حالی که روزی 100 تا 200 کشته می دهد که هنوز هیچ ندارد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه در زمان جنگ امام حسن و معاویه 2 راه در پیش روی امام حسن بود خاطرنشان کرد: امام حسن یا باید به زور برای جنگ اقدام می کرد یا با اقلیت وفادار وارد عملیات استشهادی می شد که هیچ کدام به نفع اسلام نبود زیرا شهادت امام حسن در آن زمان اثر و معنایی را نداشت که کشته شدن امام حسین(ع)در کربلا داشت، برداشت افکار عممومی نیز کاملا متفاوت با زمان امام حسین (ع) بود. ازغدی با بیان اینکه قصد معاویه جدا کردن ولایت سیاسی از ولایت معرفتی و مرجعیت علمی بود تصریح کرد: امام حسن فرمود پیروزی برای ما اصالت ندارد و جنگ و صلح وسیله ای برای رسیدن به هدف است. تکلیف، هدایت و عدالت برای ما اصالت دارد و برای حفظ هدف هر کاری می کنیم. وی با بیان اینکه امام حسن با پذیرش قطعنامه صلح در جنگ با معاویه شکست صد در صد نظامی را به پیروزی قاطع عقیدتی تبدیل کرد یاد آور شد: در آن زمان امام حسن سپاهی ندارد وازنظر نظامی کار تمام شده بود و در قطعنامه کمترین بوی ذلت، شکست و عقب نشینی دیده نمی شود. وی با اشاره به تعهدات معاویه در قطعنامه صلح به امام حسن گفت: این تعهدات نشان از پیروزی امام حسن بر معاویه است. این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار نامه امام در مسئله پذیرش قطعنامه این قطعنامه را از جهاتی شبیه به صلح امام حسن با معاویه خواند و گفت: این حرف های امام بیش از این علنی مطرح شده بود اما مشکلات اقتصادی و نظامی به لحاظ امنیتی واطلاعاتی در آن زمان مطرح نشده بود. وی افزود: عده ای متاسفانه سوءاستفاده هایی کرده اند و خواستند ازاین نامه نتایج غلطی بگیرند. ازغذی با بیان این که وارد بحث انتشار یا عدم انتشار نامه نمی شود، گفت: نباید یکدیگر را متهم کنیم و بگوییم یک عده ای سیاسی و یک عده ای نظامی بودند این بحث ها انحرافی است. نامه امام سراسر عزت، قدرت و منطق است. اما برخی آدم های مریض نتایج غلطی گرفتند: بیهوده که برای امام قداست قائل بودیم و شعار دادیم جنگ جنگ تا پیروزی باید یاد بگیرید که دیگر مقاومت نکنید. وی خاطرنشان کرد: آیا واقعا نتیجه متن نامه امام این است. در کجای این نامه آمده است که امام اشتباه کرده که مقاومت نموده است. امام می گوید ما یک لحظه هم نادم و پشیمان نیستیم فرق امام با صدام هم همین بود، ما شکست نخوردیم، جنگ ما با عراق جنگ با تمام دنیا بود و ما جنگ جهانی را بردیم. سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه تهران افزود: وضع عراق را با ایران مقایسه کنید ببینید ایران شکست خورده یا عراق، چرا نتیجه های غلط می گیرد. امام با این نامه نشان داد مصالح ملت و اسلام برای ما مهم است. نه صلح علامت شکست است و نه پیروزی نشانه کینه توزی. وی با قرائت برخی عبارات امام در نامه و پذیرش قطعنامه گفت: من آنها را که می خواهند این نتیجه را از نامه امام بگیرند که در مسائل هسته ای مقاومت نکنید خیانت می دانم . امام آرزوی شهادت می کند و مشتی نادان آن را به گونه ای دیگر تفسیر می کنند، امام در نامه می گوید "من کارشناس جنگ نیستم می گویند امکانات به این میزان است و من می پذیرم، پیمان را امضا کنیم" پیمانی که البته شروع سقوط صدام وآمریکا بود. ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افترائات پاپ به اسلام و این که اعلام کرد می خواستم با این سخنان باب گفتگو میان ما و مسلمانان باز شود اظهار داشت: ما اعلام می کنیم جهان اسلام و به طور خاص ایران آمادگی دارد که در دو محور عقلانیت و خشونت یک سلسله مناظرات علنی که در تمام جهان پخش شود وارد گفتگو با پاپ و متکلمان واتیکان و کاتولیک شود و در باب موضوع دین وتاریخ و عقلانیت و مسئله خشونت وحقوق انسان بحث کنیم. وی خاطرنشان کرد: جهان اسلام آماده گفتگوی مستقیم و شفاف، علنی و مستمر با پاپ و نمایندگان او است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 531]