تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806934791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به وضعيت انتشار روزنامه و روزنامه خواني در ژاپن


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به وضعيت انتشار روزنامه و روزنامه خواني در ژاپن
توكيو - بسياري از كارشناسان اجتماعي معتقدند كه يكي از ملاك‌هاي مهم داوري براي آگاهي يافتن از سطح كلي دانش اجتماعي و نيروي درك مردم يك كشور، بررسي چگونگي سطح روزنامه خواني و مطالعه در ميان آنها است.

هنگامي كه يك شهروند خارجي وارد ژاپن شده و سوار بر قطارهاي شهري و يا غيرشهري مي‌شود، با اين صحنه روبرو مي‌شود كه بسياري از مسافرين ژاپني چه در حال نشستن و يا ايستاده همواره مشغول مطالعه روزنامه و يا كتاب هستند از اين رو شايد بتوان گفت كه يكي از رازهاي پيشرفت شتابان ژاپن در نيم قرن گذشته ، علاقه مردم اين كشور به مطالعه كتاب و روزنامه است كه در اين كشور از تنوع فراواني برخوردار است.

نتيجه جديدترين نظرسنجي انجمن روزنامه نگاران ژاپن كه طي روزهاي اخير منتشر شد ، نشان مي‌دهد كه ‪ ۳/۹۲‬درصد از مردم اين كشور روزنامه مي‌خوانند نتيجه اين نظرسنجي بدين معني است كه در زندگي مردم ژاپن روزنامه خواني تبديل به يك كار مهم روزمره شده است .

براساس اين نظرسنجي كه از ميان سه هزار و ‪ ۶۲۰‬زن و مرد بالا ‪ ۱۵‬سال انجام شده است ، ‪ ۷/۶۰‬درصد از ژاپني‌هاي روزنامه خوان گفته‌اند كه آنها با خواندن روزنامه مي‌توانند از واقعيت اتفاقاتي كه در كشورشان و يا جهان رخ مي‌دهد، اطلاع يابند.

در اين نظرسنجي همچنين ‪ ۸/۵۳‬درصد از روزنامه خوانان ژاپني نيز گفتند كه براي آنها روزنامه يكي از منابع مهم كسب اطلاعات و دانش است .

از سوي ديگر نتيجه بررسي‌هاي انجمن روزنامه نگاران ژاپن نيز نشان مي دهد كه مردم روزنامه خوان در اين كشور در طول روزهاي معمولي ‪ ۱/۲۵‬دقيقه و در طول روزهاي تعطيل ‪ ۴/۲۹‬دقيقه از وقت خود را صرف مطالعه روزنامه مي كنند.

اين موضوع شايد در متنوع بودن متون روزنامه‌هاي ژاپني و بالايي سطح كميت و كيفيت روزنامه‌هاي اين كشور نهفته باشد.

آكي هيكو يوكويي يكي از مسوولين بخش عمومي انجمن روزنامه نگاران ژاپن روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: برپايه آخرين آمارها در ژاپن روزانه بيش از ‪ ۵۲‬ميليون و ‪ ۲۸‬هزار نسخه روزنامه به چاپ مي‌رسد.

برپايه اين گزارش بيش از ‪ ۳۴‬ميليون نسخه از اين روزنامه‌ها در بامداد و حدود ‪ ۱۴‬ميليون نسخه ديگر از آنها بعدازظهر منتشر مي‌شوند.

حدود ‪ ۴۷‬ميليون نسخه از روزنامه‌هايي كه روزانه در ژاپن به چاپ مي رسند را روزنامه‌هاي معمولي و بيش از پنج ميليون نسخه ديگر را روزنامه هاي ورزشي تشكيل مي‌دهند.

آمار انجمن روزنامه نگاران ژاپن نشان‌دهنده آن است كه توكيو پايتخت اين كشور بيشترين روزنامه خوان را در خود جاي داده است .

برپايه اين آمار،در شهر بزرگ توكيو نزديك به شش ميليون نسخه روزنامه در روز توزيع مي‌شود كه برابر با ‪ ۹۹/۰‬نسخه براي هر خانوار در اين شهر است .

يوكويي مي‌گويد، يكي از دلايل گسترده بودن روزنامه خواني در ژاپن ، وجود شبكه‌هاي پخش روزنامه در گوشه و كنار اين كشور است كه روزنامه را در سپيده دم بامدادي در داخل صندوقهاي پست خانگي قرار مي‌دهند.

گستردگي شبكه پخش روزنامه در ژاپن سبب شده است تا هر روزه در صندوق پست خانه -هاي حدود ‪ ۹۴‬درصد از مردمي كه در ژاپن روزنامه مي‌خوانند ، روزنامه قرار گيرد.

اين شبكه‌هاي پخش روزنامه در ژاپن ، روزانه دوبار در بامداد و بعداز ظهر روزنامه را به درون صندوق پست خانه‌هاي مردم مي‌اندازند .

باقي مردم روزنامه خوان در ژاپن نيز روزنامه‌هاي خود را از كيوسكها در ايستگاههاي قطار و يا ديگر محلهاي عرضه نشريات خريداري مي‌كنند.

روش پخش روزنامه در ژاپن به اين شكل است كه در مرحله نخست روزنامه در چاپخانه‌ها در مراكز شهرها چاپ شده و سپس به مراكز پخش در گوشه و كنار كشور فرستاده مي‌شوند.

اين روزنامه‌ها سپس توسط كاركنان مراكز پخش كه در هر محلي مستقر هستند ، بوسيله موتور و يا دوچرخه توزيع مي‌شوند.

آمارهاي انجمن روزنامه نگاران ژاپن نشان مي‌دهد كه دراين كشور به طور كلي ‪ ۵۰‬هزار و ‪ ۹۱۱‬روزنامه و خبرگزاري وجود دارد.

برپايه اين آمار در موسسات مطبوعاتي و خبرگزاري‌هاي ژاپن ، بيش از ‪۴۸‬ هزارنفر مشغول به كار هستند كه ‪ ۱۹‬هزار و ‪ ۱۲۰‬نفر از آنها را خبرنگاران تشكيل مي‌دهند كه در جامعه ژاپن از آنها به عنوان افراد نخبه دراجتماع نام برده مي‌شود.

اين آمار همچنين نشان‌دهنده آن است كه نزديك به ‪ ۱۴‬درصد از خبرنگاران در ژاپن را بانوان تشكيل مي‌دهند كه شمار آنها برابر با دوهزار و ‪ ۶۳۱‬نفر است .

يوكويي پيرامون آمار كلي روزنامه‌ها و خبرگزاري فعال در ژاپن گفت : به علت آزاد بودن انتشار روزنامه در ژاپن و گسترده بودن دامنه آن ، دراين زمينه آماري در دست نيست .

وي افزود : در ژاپن براي انتشار روزنامه نيازي به گرفتن مجوز از هيچ نهادي نيست و به همين دليل در سراسر كشور همه روزه شمار فراواني روزنامه كوچك و بزرگ چاپ مي‌شود كه شمارش همه آنها به آساني امكان پذير نيست .

وي در همين حال گفت : در انجمن روزنامه نگاران ژاپن ‪ ۱۰۹‬روزنامه ، چهار خبرگزاري و ‪ ۲۷‬شبكه پخش امواج راديويي و تلويزيوني عضو هستند.

در ژاپن همانند بسياري ديگر از كشورها ، روزنامه‌ها ، محلي براي پخش آگهي هستند و از اين راه درآمد فراواني بدست مي‌آورند.

آخرين آمارهاي منتشر شده از سوي انجمن روزنامه نگاران ژاپن كه مربوط به سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي است ، نشان مي‌دهد كه در اين سال در اين كشور پنج تريليون و ‪ ۹۹۵‬ميليارد ين هزينه تبليغات شده كه ‪ ۹۹۸‬ميليارد ين از آن آگهي‌هايي هستند كه در روزنامه‌ها به چاپ رسيدند.

در ژاپن روزنامه‌هاي يوميوري ، آساهي ، ماينيچي ، نيهون كيزاي از نمونه روزنامه‌هاي بزرگ و سراسري هستند كه دوبار در روز چاپ مي‌شوند.

روزنامه يوميوري با حدود ‪ ۱۴‬ميليون نسخه تيراژ روزانه ، در رده نخست پرشمارگان‌ترين روزنامه‌هاي ژاپن قرار دارد.

يوميوري در سال ‪ ۱۸۷۸‬ميلادي براي نخستين بار با تيراژ چند صد نسخه در روز كار اطلاع -رساني خود را در ژاپن آغاز كرد ، اما هم اكنون نه تنها در ژاپن بلكه در جهان در سكوي نخست پرشمارگان‌ترين روزنامه‌ها جاي گرفته است روزنامه آساهي نيز كه در سال ‪ ۱۸۷۹‬ميلادي تاسيس شده ، در رده دوم پرشمارگان‌ترين روزنامه‌هاي بزرگ ژاپن جاي دارد كه تيراژ آن به حدود ‪۵/۱۱‬ ميليون نسخه در روز مي‌رسد.

يوكويي مي‌گويد ، يكي از دغدغه‌هاي دست اندركاران رسانه‌ها در ژاپن پيشگيري از دور شدن جوانان از روزنامه خواني است .

به گفته يوكويي ، با پيشرفت شبكه اينترنت ، جوانان به آساني مي‌توانند اخبار و اطلاعات مورد نياز خود را از طريق شبكه اينترنت بدست آوردند.

وي ،افزود : به همين دليل دست اندركاران روزنامه در ژاپن به شكل‌هاي مختلف در تلاش براي تشويق جوانان به خواندن روزنامه‌هاي نوشتاري هستند.
 پنجشنبه 26 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 466]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن