تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809939704




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كشيشي كه رئيس‌جمهور شد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: كشيشي كه رئيس‌جمهور شد


آمريكاي‌لاتين- محمد منتظري:
در پاراگوئه اخيراً انتخاباتي برگزار شد كه نتيجه آن صحنه سياست را در اين كشور بعد از ۶ دهه تغيير داد.

بعد از سال‌ها حكومت ديكتاتورها بر اين كشور اكنون يك كشيش از خانواده‌اي فقير در انتخابات رياست جمهوري پيروز شده است.

نارضايتي از شرايط كشور، فساد و اختلاف درون حزب حاكم و تغييرات در آمريكاي لاتين اين نتيجه را رقم زد.پاراگوئه كشور عجيبي است و البته مانند بسياري از كشورهاي آمريكاي جنوبي ديكتاتور زياد به‌خود ديده است. ديكتاتور قرن نوزدهم اين كشور، كه البته زياد مشهور نيست، ژنرال فرانسيسكو سولانو لوپز نام داشت.

آنچه تاريخ از او به ياد دارد اين است كه او بي‌شرمي را به آنجا رساند كه حتي مادرش را در برابر چشم مردم شلاق زد و سپس اسقف كليساي كاتوليك را مجبور كرد او را قديس بنامد.

ديگر ديكتاتور پاراگوئه در قرن بيستم ژنرال آلفردو استروسنر بود كه فرق چنداني با اولي نداشت. استروسنر پاراگوئه را تبديل به بهشتي براي جنايتكاران جنگي نازي كرد. از آن زمان تاكنون پاراگوئه تلاش‌كرده است كه چيزي بيش از يك سرزمين كشاورزي و حاصلخيز در جايي ميان برزيل و آرژانتين باشد؛ چيزي مانند يك كشور!

به‌نظر مي‌رسد با انتخابات رياست‌جمهوري كه اخيرا در پاراگوئه برگزار شد، تلاش‌هاي مردم پاراگوئه تا حدودي به ثمر نشسته است. پيروز اين انتخابات يك كشيش ليبرال مسلك به نام فرناندو لوگو است كه‌زاده مناطق فقير نشين مركز پاراگوئه است.

جايي كه او به خاطر خدماتي كه به روستائيان بدون زمين‌ كشاورزي انجام داده است، بسيار محبوب است. لوگو موفق شد بيش از 40 درصد آراي مردم پاراگوئه را به‌خود اختصاص دهد. اصلي‌ترين رقيب او خانم بلانكا اولار، وزير سابق آموزش از حزب كلورادو بود كه لوگو توانست با اختلافي 10 درصدي او را كنار بزند.

البته در انتخابات كشورهاي آمريكاي جنوبي معمولا با يك ائتلاف ساده سياسي مي‌توان پيروز انتخابات شد. در اكثر كشورهاي آمريكاي جنوبي اگر نامزدي در انتخابات نتواند اكثريت آرا را كسب كند، انتخابات به دور دوم كشيده خواهد شد. پاراگوئه نيز از اين قاعده مستثني نيست. اما لوگو توانست با تشكيل ائتلافي ملي پيروز انتخابات شود.

پيروز انتخابات اما تا تاريخ 15 ماه اوت كار خود را به‌طور رسمي آغاز نخواهد كرد. اين مدت زمان آنقدر كافي هست كه حزب حاكم بتواند چالش‌ها و مشكلاتي بر سر راه فرناندو لوگو به وجود بياورد. البته تا آنجا كه به خانم اولار مربوط مي‌شود او گفته است كه حزب كلورادو شكست را حتي اگر با اختلاف يك راي باشد، خواهد پذيرفت.

اما از 179 سال پيش كه پاراگوئه استقلال خود را از اسپانيا اعلام كرد، مردم اين كشور هرگز شاهد انتقال صلح‌آميز قدرت از دولت به گروه‌هاي مخالف نبوده‌اند. اما اين بار با پيروزي فرناندو لوگو پاراگوئه از كشوري كه زماني ديكتاتورش خود را قديس ناميد به كشوري تبديل شده است كه يك كشيش در آن رئيس‌جمهوري مي‌شود.

تحليلگران مسائل آمريكاي جنوبي دلايلي چند را براي توضيح چرايي پيروزي لوگو در انتخابات اخير برشمرده‌اند. عملكرد ضعيف حزب كلورادو در اجرايي ‌كردن سياست‌ها، شكاف در ميان رهبران اين حزب و جاذبه و عملگرايي شخصيتي لوگو از جمله اين دلايل عنوان شده‌اند.

حزب كلورادو از سال 1940 ميلادي حزب حاكم در پاراگوئه بود. اگرچه اين حزب 60 سال زمام امور را در پاراگوئه در دست داشت اما نتوانست شرايط اقتصادي را مهيا كند كه رونق و شكوفايي و پيشرفت‌هاي اجتماعي كشور از ويژگي‌هاي آن باشد.

در خلال چند سال اخير مردم پاراگوئه شاهد رشد بسيار كند اقتصاد كشورشان بودند به گونه‌اي كه سال گذشته پاراگوئه پايين‌ترين رشد اقتصادي رادر ميان كشورهاي آمريكاي لاتين داشت. شكاف ميان فقير و غني در پاراگوئه كماكان عميق‌تر مي‌شود تا آنجا كه بيش از 40 درصد جمعيت پاراگوئه زير خط فقر زندگي مي‌كنند.

از سوي ديگر اتهامات فساد مالي در ميان مقامات دولتي به طرز گسترده‌اي به سابقه و وجهه حزب كلورادو آسيب رسانده است. مردم پاراگوئه كه شرايط موجود راضي‌شان نمي‌كرد با شعار تغيير وضع موجود، حزب حاكم پاراگوئه را كنار گذاشتند.

كلورادو، حزب حاكم پاراگوئه در خلال دوران طولاني كه قدرت را در اين كشور در دست داشت، منابع سياسي قابل‌ملاحظه‌اي كسب كرده بود اما انتخابات مقدماتي درون حزبي حزب كلورادو براي شناخته شدن نامزد اين حزب در انتخابات مرحله نهايي موجب شد تا اين حزب يكپارچگي خود را از دست بدهد. رقيب اصلي اولار در مرحله مقدماتي، معاون سابق رئيس‌جمهوري، لوئيس كاستيليوني بود كه اولار توانست با فاصله‌اي بسيار كم در دسامبر سال 2007 از وي پيشي بگيرد.

از آنجائيكه اولار از حمايت رئيس‌جمهوري پاراگوئه، نيكانور دوآرت فروتوس، برخوردار بود، كاستيليوني دوآرت را متهم به دستكاري در انتخابات كرده و از حمايت اولار در مرحله نهايي انتخابات خودداري كرد. همين مسئله باعث شد تا حمايت‌هاي مردمي از اولار تا حدودي كاهش يابد.

فرناندو لوگو كيست؟
لوگو در سال 1949 در محله سن پدرو در استان «ايتاپوآ» پاراگوئه به دنيا آمد. در سال 1970 وارد مدرسه ديني شد و در سال 1977 به مقام كشيشي كليساي كاتوليك واتيكان رسيد. در سال 1994، لوگو به‌عنوان اسقف در محله سن پدرو كه فقيرترين ناحيه در پاراگوئه است، مشغول خدمت شد. او در ميان مردم ناحيه بسيار محبوب بود و از اين محبوبيت استفاده كرده و خواستار برابري اجتماعي و حمايت از منافع قشر فقير پاراگوئه شد. لوگو در سال 2006 وارد حوزه سياست شد و در ماه مارس 2006 تظاهراتي 40 هزار نفري را عليه رئيس‌جمهوري وقت پاراگوئه سازماندهي كرد. متعاقب اين كار، كليساي واتيكان به خاطر فعاليت‌هاي سياسي او، وي را از مقام كشيشي عزل كرد. در پايان سال 2006، لوگو اعلام كرد در انتخابات رياست‌جمهوري پاراگوئه شركت خواهد كرد.

تاريخ درج: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 16:54 تاريخ تاييد: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 19:16 تاريخ به روز رساني: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 19:10
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن