تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

صندوق تضمین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803359000




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگداشت چهارمين سالگرد درگذشت صابري فومني در شهرستان فومن


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بزرگداشت چهارمين سالگرد درگذشت صابري فومني در شهرستان فومن
داخلي. فرهنگي. بزرگداشت.

مراسم بزرگداشت چهارمين سالگرد درگذشت كيومرث صابري فومني (گل‌آقا) روز چهارشنبه در شهرستان فومن برگزار شد.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گيلان در اين مراسم گفت: با توجه به ابعاد شخصيتي، آثار ارزنده و فعاليت‌هاي جاودان "كيومرث صابري فومني"، جا دارد انديشه‌هاي وي در جامعه امروز گسترش يابد.

به‌گزارش خبرنگار ايرنا، حجت‌الاسلام و المسلين"حميد پورعيسي" با برشمردن ويژگي‌هاي شخصيتي ناب گل آقا، گفت: وفاداري به انقلاب، منحرف نشدن از اصول و چارچوب ارزش‌هاي اسلامي، داشتن دانش متناسب با تخصص و گسترش اين دانش در عرصه فرهنگ و قلم از شاخصه‌هاي مختص اين شخصيت ارزنده ايراني است.

وي افزود: پرداختن به انديشه‌ها و آثار مفاخري هم چون گل آقا در تضمين آينده جوانان كشور موثر است و موجب پويايي و شادابي جامعه اسلامي مي‌شود.

وي زنده نگه‌داشتن ياد و خاطره و تبيين آثار گل‌آقا براي جامعه را از سوي مسوولين فرهنگي استان گيلان، يك وظيفه دانست و خواستار راه‌اندازي و تشكيل دبيرخانه‌اي منسجم در راستاي شناساندن ومعرفي آثاروعقايد اين شخصيت ارزنده و طنزپرداز بزرگ ايران اسلامي شد.

فرماندار فومن نيز دراين مراسم ضمن پاسداشت ياد و خاطره كيومرث صابري، گفت: بايد از عقايد بلند و انديشه فرهنگي،اجتماعي و سياسي اين شخصيت بزرگ در راستاي تحقق اهداف وي كه چيزي جز راه حق و حقيقت نبود، در جامعه بهره گرفت.

"كريم شعباني" افزود: گل آقا واقعيت‌هاي جامعه را در قالب هنر مطرح مي كرد و قلم خود را فداي چيزهاي روزمره نكرد و اين امر مهم، براي اقشار جامعه الگويي آموزنده است.

وي هم چنين گفت: شهرستان فومن با افتخار، براي راه اندازي دبيرخانه‌اي منسجم در راستاي معرفي و شناساندن عقايد و آثار گل آقا براي افراد جامعه و زنده نگهداشتن افكار ناب مرحوم صابري فومني، اقدام خواهد كرد.

به‌گزارش ايرنا، در اين آيين هم چنين "جمشيد عباسي" و "عبدالله پوراحمد خسته دل" از شاعران استان گيلان در ارتباط با عظمت كار گل آقا و تاكيد بر اشاعه ديدگاه مرحوم صابري فومني در جامعه امروز، اشعار خود را قرائت كردند.

مراسم ياد شده با شركت جمعي از مسوولين و دوستداران فرهنگ و هنر استان گيلان، نماينده مردم فومن در مجلس هشتم، ديگر مسوولين و اقشار مختلف مردم در تالار حضرت سيدالشهدا(ع) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان برگزار شد.

به‌گزارش ايرنا، كيومرث صابري فومني هفتم شهريور ماه سال ‪ ۱۳۲۰‬در يكي از روستاهاي صومعه‌سرا در غرب مركز استان گيلان در خانواده‌اي مذهبي چشم به جهان گشود.

پدرش كارمند اداره دارايي و مادرش از معدود زنان باسواد روستا بود كه بعد از فوت پدر به مكتب‌داري پرداخت.

كيومرث صابري در كنار شاگردي دكان خياطي، تحصيل را ادامه داد و در ‪۱۸‬ سالگي در روستاي كسماي صومعه‌سرا معلم شد.

وي در سال ‪ ۱۳۴۰‬در رشته سياسي دانشكده حقوق تهران قبول شد و در سال ‪ ۱۳۴۵‬شعرهايش در مجله توفيق با امضاي "گردن شكسته‌ي فومني" چاپ مي‌شد.

البته اولين نوشته‌هايش در سال‌هاي ‪۱۳۳۶‬تا ‪۱۳۳۹‬در مجله اميد ايران به چاپ رسيده بود.

فومني در سال ‪ ۵۸‬به اولين مسووليت دولتي خود يعني مديركلي دفتر آموزش بازرگاني وحرفه‌اي وزارت آموزش و پرورش رسيد كه با سرآمدن دوره دولت موقت، دوره مدير كلي او هم پايان يافت.

اما هنگامي كه دوست صميمي او يعني شهيد رجايي به نخست وزيري و رياست جمهوري رسيد، صابري به مشاورت فرهنگي نخست وزير و رييس جمهوري منصوب شد، ولي شوق نوشتن و قلم، بر قدرت سياسي پيروز شد و در سال ‪۶۲‬از مشاغل سياسي كناره گرفت.

او مي‌گفت: به هيچ جناحي وابسته نيستم و سعي مي‌كنم با مردم و انقلاب به صداقت رفتار كنم، اينها و بسياري از مسائل ديگر موجب مي‌شود تا با همان لحن محكمي انتقاد كنم كه يك موافق حمايت و جانبداري مي‌كند، با اين همه من هم از تير اتهام جان سالم به درنبرده‌ام، بارها به مقابله بامن برخاسته‌اند ، اما من كار خود را كرده‌ام.

گشايش ستون "دوكلمه حرف حساب" در روزنامه اطلاعات و طنز جسورانه او نام "گل‌آقا" را بر سر زبان‌ها انداخت.

سفر او به حج در سال ‪۱۳۶۳‬و نوشتن ستوني طنز باعنوان داستان‌هاي جعفرآقا در خبرنامه اين سفر، او را پس از بازگشت از حج، به كار كردن روي طرح اين ستون واداشت كه درنهايت ‪۲۳‬دي‌ماه سال ‪۶۳‬عنوان "دو كلمه حرف حساب "و نام مستعار "گل آقا" را براي خود برگزيد و طنزهايش را در روزنامه اطلاعات به چاپ رساند.

طنز سياسي كه تقريبا از سال ‪ ۵۹‬به اين سو تعطيل شده بود، با شكل‌گيري اين ستون طنز دوباره احيا شد.

موسسه فرهنگي گل‌آقا علاوه برانتشار هفته‌نامه گل‌آقا، نشريات بچه‌ها گل‌آقا و ماهنامه گل‌آقا را نيز منتشر مي‌كرد كه صابري فومني شعرهاي طنز و كاريكاتورهاي مجموعه‌هاي منشتر شده را به‌صورت كتابهايي نيز منتشركرده بود.

وي همچنين چهار جلد از دو كلمه حرف حساب را به صورت كتابي درآورده بود.

اولين شماره هفته‌نامه گل‌آقا در ‪ ۲۳‬دي ‪ ۱۳۶۹‬منتشر و آخرين شماره آن در سيزدهمين سال انتشار در سال ‪ ۸۱‬صورت گرفت و پس از آن ديگر منتشر نشد و صابري فومني بنا به‌علتي كه اعلام نكرد، انتشار اين نشريه را متوقف كرد.

او قول داده بود عاقبت روزي دليل تعطيل كردن هفته‌نامه را به شرطي كه عمري باقي باشد، بگويد كه اجل به او مهلت اين كار را نداد.

وي در صبحگاه روز ‪۱۱‬ارديبهشت سال، ‪ ۸۳‬بعلت بيماري كم خوني چشم از جهان بربست.ك‪۴‬
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن