تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798351846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فوائد ازدواج از منظر قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فوائد ازدواج از منظر قرآن
ازدواج
انسان عاقل برای رد یا پذیرش هر امری،دنبال نقاط قوت وضعف  پیرامون آن میگردد و با توجه به نقاط ضعف یا قوت آن ،آن موضوع را رد کرده یا می پذیرد.در مورد ازدواج نیز باید به  فوائد یا مضرّات ازدواج نگاه کردبهترین معیار برای یک انسان مسلمان ،معیار قرار دادن  قرآن  کریم و اهل بیت(ع)برای تعیین میزان می باشد.در قرآن کریم بعنوان آخرین کتاب آسمانی خداوند متعال فواید بسیار جالبی در مورد این امر مقدس  ذکر شده است .فوائدی مانند: ازدواج مایه آرامش زن و شوهر است : «و از نشانه هاى او این است که از نوع خودتان، همسرانى براى شما آفرید تا بدان ها آرام گیرید ، و میانتان دوستى و رحمت نهاد . آرى ، در این نعمت براى مردمى که مى اندیشند ، قطعاً نشانه هایى است .»(روم/21)ازدواج ، وسیله اى براى تربیت فرزندان صالح و حفظ نسل انسان هاست : «جعل لکم من أنفسکم أزوجاً و من الأنعمِ أزوجاً یذرؤکم فیه»(شورى/11)  ؛ از خودتان براى شما جفت هایى قرار داد و از دام ها نیزجفت هایى قرارداد.بدین وسیله با ازدواج شما را بسیار مى گرداند .»سنّت الهى بر این جریان یافته که انسان ها از پدر و مادر به وجود آیند .(1) و خداوند متعال براى انجام این مهم ، به ازدواج امر فرمود .نحوه آفرینش انسان به گونه اى است که مرد و زن مکمل یکدیگرند ، و این مهم ، فقط با ازدواج تحقق مى یابد : «هنَّ لباسٌ لکم و أنتم لباسٌ لهنَّ »(بقره/187)  ؛ آنان براى شما لباسى هستند و شما براى آنان لباسى هستید .» همانگونه که لباس ، انسان را از سرما و گرما و خطر برخورد اشیاء به بدن حفظ مى کند و عیوب او را مى پوشاند و زینتى براى تن آدمى است ، دو همسر نیز یکدیگر را از انحرافات حفظ مى کنند عیوب هم را مى پوشانند ، و وسیله راحتى و آرامش یکدیگرند ، و نیز هر یک ، زینت دیگرى محسوب مى شوند .(2)نیاز انسان به ازدواج ، امرى فطرى و طبیعى و بر حسب تکوین است ، و تشریع اسلامى نیز بر این امر تکوینى تطابق دارد یعنى نحوه آفرینش انسان به گونه اى است که خواه ناخواه ، به جنس مخالف و ارضاى غریزه جنسى نیاز دارد و خداوند متعال نیز انسان را دقیقاً براى پاسخگویى به این نیاز طبیعى و فطرى ، به ازدواج امر فرموده است بنابراین ، تشریعِ ازدواج ، مطابقِ نیاز فطرى و طبیعى انسان است : «وَ أنْکِحوا الأَیمى منکم و الصّلِحینَ من عبادِکُم وَ إِمَائکُم »(نور/32) ؛ به بى همسران خود ، و غلامان و کنیزان درستکارتان همسر دهید .» بدیهى است که پاسخ به نیازهاى فطرى ، انسان را به تکامل خواهد رساند و عدم پاسخگویى به آن ، یقیناً سدّى در مقابل تکامل انسان است .آثار اخلاقى ازدواج و جلوگیرى از مفاسد اخلاقى ، فایده دیگر ازدواج است : «ولْیَسْتَعفِفِ الَّذین لایَجِدونَ نِکاحًا حتّى یُغْنِیهم اللهُ مِنْ فضله»(نور/33) ؛ و کسانى که وسیله زناشویى نمى یابند ، باید عفت ورزند تا خدا آنان را از فضل خویش بى نیاز گرداند .» از این آیه شریف فهمیده مى شود که ازدواج ، باعث عفت انسان مى شود و گویا عفت ازدواج کنندگان تضمین شده است  چرا که امر به عفاف را متوجه کسانى گردانیده که قدرت ازدواج ندارند . تنظیم :محمدی_گروه دین و اندیشه تبیان پی نوشت ها : 1: ترجمه المیزان،سیدمحمدباقر موسوى همدانى،ج3 ،ص333 2:تفسیر نمونه،ج 1 ،ص650





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن