تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816517724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خوش‌نشيني در تكرار


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خوش‌نشيني در تكرار
خوش نشين ها
سريال خوش‌نشين ها به كارهاي قبلي رضا عطاران شبيه است سريال‌هاي كمدي تلويزيون از پر مخاطب‌ترين آثار تلويزيوني هستند. اين سريال‌ها با فضاي مفرحي كه براي بيننده ايجاد مي‌كنند مي‌توانند چند دقيقه‌اي بيننده تلويزيون را از دنياي واقعي دور كنند. بيشتر سريال‌هاي طنز شبانه تلويزيون را نمي‌توان در رديف آثار كميك قرار داد چون كمدي تعريف خاص خود را دارد، كمدي بايد تيغ دو لبه‌اي باشد كه وظيفه‌اش نمايش و نقد معضلات و مشكلاتي است كه جامعه و مردمش در طيف‌هاي مختلف با آن دست به گريبان هستند. اما سريال‌هاي طنز شبانه تلويزيون ساخته مي‌شوند تا با تعريف قصه‌اي از رودررويي چند آدم با يك مشكل، مخاطبان را سرگرم كنند. اين گونه سريال‌ها بيشتر متكي به موقعيت و كلام هستند. موقعيت‌هاي طنز هم بيشتر بر محور رفتارها و كلام آدم‌هايي شكل مي‌گيرد كه داستان سريال را پيش مي‌برند. در اصل سريال‌هاي طنز شبانه برشي از واقعيت زندگي آدم‌هايي است كه زندگي روزمره خود را دارند، اما لحظاتي از اين زندگي از نگاه ديگران خنده‌دار است. از ميان اين سريال مي‌توان به سريال چارديواري اشاره كرده كه سروش صحت چند سال پيش آن را ساخت. اين سريال داستان اعضاي يك خانواده را روايت مي‌كرد كه در آپارتمان پدري زندگي مي‌كردند. چارديواري روايت طنزگونه از اين زندگي جمعي بود. آدم‌هاي چارديواري تيپ‌هايي بودند كه در كنار هم زندگي مي‌كردند و كنتراست رفتارهاي مختلف آنها در كنار هم باعث خنده مي‌شد.
خوش نشين ها
چارديواري طنز بود چون فقط به منظور خنداندن ساخته شده بود و تصميم نداشت مساله يا مسائلي را نقد كند. جلوتر كه بياييم به سريال «زن بابا» مي‌رسيم كه سعيد آقاخاني آن را براي نوروز امسال كارگرداني كرد. زن بابا هم در خنداندن مردم تا حدودي موفق بود چون ساخته شده بود تا در روزهاي نوروز مخاطبان تلويزيون را شاد كند. اين سريال پر بود از موقعيت‌هايي كه آدم‌هاي داستان در ارتباط با يكديگر خلق مي‌كردند.آقاخاني با همين رويكرد چندي پيش سريال خوش‌نشين‌ها را مقابل دوربين برد و آن را به پخش آبان ماه تلويزيون رساند و اكنون مخاطبان شبكه 3 شاهد سريالي طنز هستند كه بازيگراني مانند حميد لولايي، علي صادقي، مهران رجبي، مرجانه گلچين و... داستان آن را با ترفندهاي بازيگري خود پيش مي‌برند؛ ترفندهايي كه ديگر براي مخاطب تازگي ندارد و بشدت تكراري شده است. اين گونه سريال‌ها بيشتر متكي به موقعيت و كلام هستند. موقعيت‌هاي طنز هم بيشتر بر محور رفتارها و كلام آدم‌هايي شكل مي‌گيرد كه داستان سريال را پيش مي‌برند. در اصل سريال‌هاي طنز شبانه برشي از واقعيت زندگي آدم‌هايي است كه زندگي روزمره خود را دارند، اما لحظاتي از اين زندگي از نگاه ديگران خنده‌دار است. البته بازيگراني كه نام آنها ذكر شد مدت‌هاست كه به يك روش و سياق بازي مي‌كنند. آنها نشان داده‌اند كه هميشه يك جور خواهند بود مگر اين‌كه كارگردان و قصه از آنها چيز متفاوتي بخواهد يا بسازد. مثلا لولايي در سريال مسافران با ديگر آثارش فرقي نداشت، اما چيزي كه لولايي را از تكراري شدن در اين سريال نجات داد داستان مسافران و بازيگران جديدي بودند كه مقابل او قرار گرفتند و باعث شدند تا لولايي تكراري به نظر نرسد، اما زماني كه لولايي براي چندمين بار مقابل علي صادقي قرار مي‌گيرد و داستاني تكراري را روايت مي‌كند مجبور است همان بده، بستان‌هاي گذشته را تكرار كند. علي صادقي هم بارها و بارها در سريال‌هاي طنز كه داستاني شبيه خوش‌نشين‌ها داشته‌اند و در همان فضا روايت مي‌شده‌اند بازي كرده است بنابراين اصلا لازم نيست كه فرمول بازي خود را عوض كند. صادقي چند سال پيش در سريال سه در چهار به كارگرداني مجيد صالحي بازي كرد كه فضايي تقريبا شبيه خوش‌نشين‌ها داشت، اما در آنجا بازيش دلنشين بود چون او را مقابل محمد كاسبي گذاشته بودند و سه در چهار اولين سريال طنز شبانه بود كه كاسبي بازي مي‌كرد.
خوش نشين ها
پيش از سه در چهار كاسبي در سريال خوش ركاب‌ بازي كرده بود كه فضاي طنز آن با فضاي سه در چهار كاملا متفاوت بود. در سه در چهار شهره لرستاني نيز همبازي صادقي بود كه جنس بازيش كاملا با صادقي فرق مي‌كرد. همه اينها و داستان اجتماعي سه در چهار باعث شد تا بازي تكراري علي صادقي به چشم نيايد، اما همين نوع بازي در سريال خوش‌نشين‌ها بشدت آزار دهنده بود.مشكل اساسي سريال‌هاي طنز گرفتار شدن در ورطه تكرار است. مثلا حليمه سعيدي در سريال زن بابا با نقش سوري خانم درخشيد. اين پيرزن آنقدر در سريال زن بابا خوب بازي كرد كه همه بينندگان اين سريال به او علاقه‌مند شدند، اما حضور او در سريال خوش‌نشين‌ها همان تكرار سوري خانم است. بازيگراني مانند سعيدي و پورمخبر كه در دوران كهولت به دنياي بازيگري قدم مي‌گذارند را بازيگران غريزي مي‌نامند. آنها مقابل دوربين قرار مي‌گيرند تا آنچه را كه در ذهن دارند و مناسب فضايي است كه كارگردان برايشان ترسيم كرده اجرا كنند. آنها زماني مي‌توانند متفاوت باشند كه يا داستان تغيير كند يا بازيگران مقابل آنها كاملا با آثار قبلي‌شان فرق كند. مثلا پورمخبر زماني كه در ترش و شيرين مقابل لولايي و شفيعي‌جم قرار گرفت ديدني‌تر شد يا در فيلم توفيق اجباري وقتي مقابل محمدرضا گلزار و باران كوثري قرار گرفت توانست براي مخاطب جذابيت داشته باشد. پورمخبر در كنار رضا عطاران تكراري نمي‌شود چون عطاران هميشه عكس‌العمل و رفتار تازه‌اي براي مخاطب در چنته دارد و پورمخبر در مقابل اين عكس‌العمل‌هاي تازه مي‌تواند واكنش‌هاي خوبي داشته باشد.
خوش نشين ها
آقاخاني با همه خلاقيت‌هايي كه دارد نتوانسته خوش‌نشين‌ها را از دام تكرار برهاند. خوش‌نشين‌ها يادآور همه سريال‌هاي طنزي است كه در سال‌هاي اخير ساخته شده‌اند. فضاي آن بشدت يادآور سريال‌هاي رضا عطاران است، اما وام‌هايي هم از سريال سه در چهار گرفته است. شوخي‌سازي‌هاي اين سريال قديمي ‌هستند. اين شوخي‌ها در سريال‌هاي دهه 70 ديده مي‌شدند. مثلا باز شدن در ماشين قراضه به وسيله مشت و لگد، اشتباهي گرفتن بيمار در بيمارستان، عوض شدن كيف و سرانجام به عاشقي ختم شدن و... . كمدي و طنز در سينما و تلويزيون ما پيشرفت كرده است. اين پيشرفت را فقط كارگردانان و بازيگراني تجربه مي‌كنند كه هميشه به دنبال داستان و فضايي تازه باشند و از تكرار پرهيز كنند.طاهره آشياني / جام جم تنظيم براي تبيان : مسعودعجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن