محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855007385
شرایط اصلی رهبری
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شرایط اصلی رهبری
بخش سیاسی- شرایطی که برای زمامدار ضروری است مستقیماً ناشی از طبیعت طرز حکومت اسلامی است. پس از شرایط عامه مثل عقل و تدبیر، دو شرط اساسی وجود دارد که عبارتند از:1- علم به قانون 2- عدالتچنانکه پس از رسول اکرم «صلی الله علیه وآله» وقتی در آن کسی که باید عهدهدار خلافت شود، اختلاف پیدا شد باز در اینکه مسئول امر خلافت باید فاضل باشد، هیچ گونه اختلاف نظری میان مسلمانان بروز نکرد. اختلاف فقط در دو موضوع بود.1- چون حکومت اسلام حکومت قانون است، برای زمامدار علم به قوانین لازم میباشد، چنانکه در روایات آمده است. نه فقط برای زمامدار بلکه برای همه افراد، هر شغل یا وظیفه و مقامی داشته باشند چنین علمی ضرورت دارد. منتهی حاکم باید افضلیت علمی داشته باشد. ائمه ما برای امامت خودشان به همین مطلب استدلال کردند که امام باید فضل بر دیگران داشته باشد. اشکالاتی هم که علمای شیعه بر دیگران نمودهاند در همین بوده که فلان حکم را از خلیفه پرسیدند نتوانست جواب بگوید، پس لایق خلافت و امامت نیست. فلان کار را بر خلاف احکام اسلام انجام داد، پس لایق امامت نیست .... (1) قانوندانی و عدالت از نظر مسلمانان، شرط و رکن اساسی است. چیزهای دیگر در آن دخالت و ضرورت ندارد. مثلاً علم به چگونگی ملائکه، علم به اینکه صانع تبارک و تعالی دارای چه اوصافی است، هیچ یک در موضوع امامت دخالت ندارد. چنانکه اگر کسی همه علوم طبیعی را بداند و تمام قوای طبیعت را کشف کند یا موسیقی را خوب بلد باشد، شایستگی خلافت را پیدا نمیکند و نه به این وسیله بر کسانی که قانون اسلام را میدانند و عادلند، نسبت به تصدی حکومت، اولویت پیدا میکند. آنچه مربوط به خلافت است و در زمان رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» و ائمه ما «علیهم السلام» درباره آن صحبت و بحث شده و بین مسلمانان هم مسلّم بوده این است که حاکم و خلیفه اولاً باید احکام اسلام را بداند یعنی قانوندان باشد و ثانیاً عدالت داشته، از کمال اعتقادی و اخلاقی برخوردار باشد. عقل همین اقتضا را دارد. زیرا حکومت اسلامی حکومت قانون است، نه خودسری و نه حکومت اشخاص بر مردم.حاکم اسلام مثل حاکمهای دیگر از قبیل سلاطین یا رؤسای جمهوری نیست. حاکم اسلام، حاکمی است که در بین مردم، در همان مسجد کوچک مدینه میآمد و به حرفهای مردم گوش میکرد و آنهایی که مقدرات مملکت دستشان بود، مثل سایر طبقات مردم در مسجد اجتماع میکردند اگر زمامدار مطالب قانونی را نداند، لایق حکومت نیست. چون اگر تقلید کند، قدرت حکومت شکسته میشود و اگر نکند، نمیتواند حاکم و مجری قانون اسلام باشد. و این مسلّم است که «الفقهاء حکام علی السلاطین»(2)، سلاطین اگر تابع اسلام باشند باید به تبعیت فقها درآیند و قوانین و احکام را از فقها بپرسند و اجرا کنند. در این صورت حکام حقیقی همان فقها هستند، پس بایستی حاکمیت رسماً به فقها تعلق بگیرد، نه به کسانی که به علت جهل به قانون مجبورند از فقها تبعیت کنند. 2- زمامدار بایستی از کمال اعتقادی و اخلاقی برخوردار و عادل باشد و دامنش به معاصی آلوده نباشد. کسی که میخواهد حدود جاری کند، یعنی قانون جزای اسلام را به مورد اجرا گذارد، متصدی بیت المال و خرج و دخل مملکت شود، و خداوند اختیار اداره بندگانش را به او بدهد باید معصیت کار نباشد و «لا ینالُ عَهدی الظالمین»(3) خداوند تبارک و تعالی به جائر چنین اختیاری نمیدهد. زمامدار اگر عادل نباشد در دادن حقوق مسلمین، اخذ مالیاتها و صرف صحیح آن و اجرای قانون جزا، عادلانه رفتار نخواهد کرد و ممکن است اعوان و انصار و نزدیکان خود را بر جامعه تحمیل نماید و بیت المال مسلمین را صرف اغراض شخصی و هوسرانی خویش کند. (4)شرط مرجعیت لازم نیست.من از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم که شرط مرجعیت لازم نیست. مجتهد عادل مورد تأیید خبرگان محترم سراسر کشور کفایت میکند. اگر مردم به خبرگان رأی دادند تا مجتهد عادلی را برای رهبری حکومتشان تعیین کنند. وقتی آنها هم فردی را تعیین کردند تا رهبری را به عهده بگیرد، رهبری او مورد قبول مردم است. در این صورت او ولی منتخب مردم میشود و حکمش نافذ است. (5)الگوی رهبری
رهبر در محکمهدر صدر اسلام در دو زمان، دو بار حکومت اصیل اسلام محقق شد، یک زمان رسولالله «صلی الله علیه وآله وسلّم» و دیگر وقتی که در کوفه علی بن ابیطالب سلامالله علیه حکومت میکرد. در این دو مورد بود که ارزشهای معنوی حکومت میکرد. یعنی یک حکومت عدل برقرار و حاکم ذرهای از قانون تخلف نمیکرد. حکومت در این دو زمان حکومت قانون بوده است و شاید دیگر هیچ وقت حاکمیت قانون را بدانگونه سراغ نداشته باشیم، حکومتی که ولی امرش ـ که حالا به سلطان یا رئیس جمهور تعبیر میکنند ـ در مقابل قانون با پایینترین فردی که در آنجا زندگی میکند علی السواء باشد. در حکومت صدر اسلام این معنی بوده است. حتی قضیهای از حضرت امیر در تاریخ است: در وقتی که حضرت امیر سلامالله علیه حاکم وقت و حکومتش از حجاز تا مصر و تا ایران و جاهای بسیاری دیگر بسط داشت، قضات هم از طرف خودش تعیین میشد، در یک قضیهای که ادعایی بود بین حضرت امیر و یک نفر یمنی که آن هم از اتباع همان مملکت بود قاضی حضرت امیر را خواست. در صورتی که قاضی دست نشانده خود او بود، و حضرت امیر بر قاضی وارد شد و قاضی خواست به او احترام بگذارد، امام فرمود که در قضا به یک فرد احترام نکنید، باید من و او علیالسواء باشیم. و بعد هم که قاضی بر ضد حضرت امیر حکم کرد، با روی گشاده قبول کرد.این حکومتی است که در مقابل قانون همگی علیالسواء حاضرند، برای اینکه قانون اسلام قانون الهی است و همه در مقابل خدای تبارک و تعالی حاضرند، چه حاکم، چه محکوم، چه پیغمبر و چه امام و چه سایر مردم. (6)رهبر بین مردمحاکم اسلام مثل حاکمهای دیگر از قبیل سلاطین یا رؤسای جمهوری نیست. حاکم اسلام، حاکمی است که در بین مردم، در همان مسجد کوچک مدینه میآمد و به حرفهای مردم گوش میکرد و آنهایی که مقدرات مملکت دستشان بود، مثل سایر طبقات مردم در مسجد اجتماع میکردند و اجتماعشان به صورتی بود که کسی که از خارج میآمد نمیفهمید که کی رئیس مملکت است و کی صاحب منصب است و چه کسانی مردم عادی هستند. لباس، همان لباس مردم، معاشرت، همان معاشرت مردم و برای اجرای عدالت طوری بود که اگر چنانچه یک نفر از پایینترین افراد ملت، بر شخص اول مملکت ادعایی داشت و پیش قاضی میرفت، قاضی شخص اول مملکت را احضار میکرد و او هم حاضر میشد. (7)ولایت فقیه ضد دیکتاتوریدر اسلام قانون حکومت میکند. پیغمبر اکرم هم تابع قانون بود، تابع قانون الهی، نمیتوانست تخلف بکند. خدای تبارک و تعالی میفرماید که اگر چنانچه یک چیزی بر خلاف آن چیزی که من میگویم تو بگویی من تو را اخذ میکنم و «وتینت» را قطع میکنم،(8) اگر پیغمبر یک شخص دیکتاتور بود و یک شخصی بود که از او میترسیدند که مبادا یک وقت همه قدرتها که دست او آمد دیکتاتوری بکند، اگر او شخص دیکتاتور بود، آن وقت فقیه هم میتواند باشد. (9)فقیه، مستبد نمیشود، فقیهی که این اوصاف را دارد عادل است، عدالتی که غیر از عدالت اجتماعی، عدالتی که یک کلمه دروغ او را از عدالت میاندازد، یک نگاه به نامحرم او را از عدالت میاندازد، یک همچو آدمی نمیتواند خلاف بکند، خلاف نمیکند. (10)وقتی میگوییم ولایتی را که رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» و ائمه «علیهم السلام» داشتند، بعد از غیبت، فقیه عادل دارد، برای هیچ کس این توهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه ـ علیهم السلام ـ و رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» است. زیرا اینجا صحبت از مقام نیست، بلکه صحبت از وظیفه استاختیارات رهبری و حکومتاگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت باشد، بپا خاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» در امر اداره جامعه داشت، دارا میباشد و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند. این توهّم که اختیارات حکومتی رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» بیشتر از حضرت امیر «علیه السلام» بود، یا اختیارات حکومتی حضرت امیر «علیه السلام» بیش از فقیه است، باطل و غلط است. البته فضائل حضرت رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» بیش از همه عالم است و بعد از ایشان فضائل حضرت امیر - علیه السلام - از همه بیشتر است; لکن زیادی فضائل معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمیدهد. همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه «صلوات الله علیهم» در تدارک بسیج و سپاه، تعیین ولایت و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داده است، منتهی شخص معینی نیست، روی عنوانِ «عالمِ عادل» است. وقتی میگوییم ولایتی را که رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» و ائمه «علیهم السلام» داشتند، بعد از غیبت، فقیه عادل دارد، برای هیچ کس این توهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه ـ علیهم السلام ـ و رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» است. زیرا اینجا صحبت از مقام نیست، بلکه صحبت از وظیفه است. ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است نه اینکه برای کسی شان و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد. به عبارت دیگر ولایت مورد بحث، یعنی حکومت و اجرا و اداره، بر خلاف تصوری که خیلی افراد دارند امتیاز نیست، بلکه وظیفهای خطیر است. یکی از اموری که فقیه متصدی ولایت آن است، اجرای حدود (یعنی قانون جزای اسلام) است. آیا در اجرای حدود بین رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» و امام و فقیه امتیازی است؟ یا چون رتبه فقیه پائینتر است، باید کمتر بزند؟ حد زانی که صد تازیانه است اگر رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» جاری کند 150 تازیانه میزند و حضرت امیر المؤمنین «علیه السلام» 100 تازیانه و فقیه 50 تازیانه؟ یا اینکه حاکم، متصدی قوه اجرائیه است و باید حد خدا را جاری کند، چه رسول الله «صلی الله علیه وآله وسلّم» باشد و چه حضرت امیر المؤمنین «علیه السلام» ، یا نماینده و قاضی آن حضرت در بصره و کوفه، یا فقیه عصر.
دیگر از شؤون رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» و حضرت امیر «علیه السلام» اخذ مالیات، خمس، زکات، جزیه و خراج اراضی خراجیه است. آیا رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» اگر زکات بگیرد، چقدر میگیرد؟ از یک جا، ده یک و از یک جا، بیست یک؟ حضرت امیر المؤمنین «علیه السلام» خلیفه شدند، چه میکنند؟ جناب عالی فقیه عصر و نافذ الکلمه شدید، چطور؟ آیا در این امور، ولایت رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» با حضرت امیر المؤمنین «علیه السلام» و فقیه، فرق دارد؟ خداوند متعال رسول اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» را «ولی» همه مسلمانان قرار داده و تا وقتی آن حضرت باشند، حتی بر حضرت امیر «علیه السلام» ولایت دارند. پس از آن حضرت، امام بر همه مسلمانان حتی بر امام بعد از خود ولایت دارد، یعنی اوامر حکومتی او درباره همه نافذ و جاری است و میتواند والی نصب و عزل کند. همانطور که پیغمبر اکرم «صلی الله علیه وآله وسلّم» مأمور اجرای احکام و برقراری نظامات اسلام بود و خداوند او را رئیس و حاکم مسلمین قرار داده و اطاعتش را واجب شمرده است فقهای عادل هم بایستی رئیس و حاکم باشند و اجرای احکام کنند و نظام اجتماعی اسلام را مستقر گردانند. (11)حکومت از احکام اولیه و مقدم بر احکام فرعیه استاگر اختیارات حکومت در چارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرض حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوّضه به نبی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ یک پدیده بی معنی و محتوا باشد. حکومت که شعبهای از ولایت مطلقه رسول الله «صلی الله علیه وآله وسلّم» است، یکی از احکام اولیه اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است. حاکم میتواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند، حاکم میتواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند و مسجدی که ضرار باشد در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت میتواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد یک جانبه لغو کند و میتواند هر امری را چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن، مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت میتواند از حج که از فرایض مهم الهی است، در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی دانست موقتاً جلوگیری کند. (12)ولایت و حق تحدید مالکیتدر اسلام اموال مشروع و محدود به حدودی است یکی از چیزهایی که مترتب بر ولایت فقیه است و مع الأسف این روشنفکرهای ما نمیفهمند که ولایت فقیه یعنی چه، یکیاش هم تحدید این امور است.مالکیت را در عین حال که شارع مقدس محترم شمرده است، لکن ولی امر میتواند همین مالکیت محدودی که ببیند خلاف صلاح مسلمین و اسلام است، همین مالکیت مشروع را محدودش کند به یک حد معینی و با حکم فقیه از او مصادره بشود. (13)ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ1ـ بحارالانوار، ج25، ص116؛ نهج البلاغه، ص588، خطبه 172؛ الاحتجاج، ج1، ص229.2ـ مستدرک الوسائل، ج17، ص321، «کتاب القضاء»، «ابواب صفات قاضی»، باب 11، حدیث33.3ـ سوره بقره/ 124.4- ولایت فقیه – ص61ـ 585- صحیفه نور جلد 21- ص 129 – تاریخ 9/2/686- صحیفه نور جلد 10ـ ص169ـ168 ـ تاریخ:17/8/587- صحیفه نور جلد 3ـ ص84ـ تاریخ: 18/8/578- اشاره به آیات مبارکه 44- 46 سوره الحاقة است که میفرماید: وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَینَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ * لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیمِینِ * ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ .«و اگر (محمد) به ما به دروغ سخنانی را میبست، قطعاً ما او را به قهر میگرفتیم و شاهرگش را قطع میکردیم.»9- صحیفه نور جلد 10- ص 29 – تاریخ: 30/8/5810- صحیفه نور جلد 11ـ ص 133 ـ تاریخ: 7/10/58 11- ولایت فقیه ـ ص 93-9212- صحیفه نور ج 20- ص 170- تاریخ: 16/10/6613- صحیفه نور جلد 10 – ص 138 – تاریخ 14/8/58منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبریتنظیم: سعید آقازاده
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]
صفحات پیشنهادی
شرایط اصلی رهبری
شرایط اصلی رهبریبخش سیاسی- شرایطی که برای زمامدار ضروری است مستقیماً ناشی از طبیعت طرز حکومت اسلامی است. پس از شرایط عامه مثل عقل و تدبیر، دو شرط ...
شرایط اصلی رهبریبخش سیاسی- شرایطی که برای زمامدار ضروری است مستقیماً ناشی از طبیعت طرز حکومت اسلامی است. پس از شرایط عامه مثل عقل و تدبیر، دو شرط ...
تهذیب نفس، اجتناب از حرام و آمادگی معنوی، از شرایط اصلی ...
تهذیب نفس، اجتناب از حرام و آمادگی معنوی، از شرایط اصلی قاضی است عضو مجلس خبرگان رهبری در جشن فارغالتحصیلان دوره تربیت مربی طلاب افغانستان مشغول به ...
تهذیب نفس، اجتناب از حرام و آمادگی معنوی، از شرایط اصلی قاضی است عضو مجلس خبرگان رهبری در جشن فارغالتحصیلان دوره تربیت مربی طلاب افغانستان مشغول به ...
رهبر انقلاب: شرایط غبارآلود فتنه گاهی به گونه ای است که برخی - واضح
رهبر انقلاب: شرایط غبارآلود فتنه گاهی به گونه ای است که برخی نخبگان هم دچار اشتباه می ... کردن افکار عمومی و آگاهی بخشی، امروز یکی از نیازهای اصلی دنیای اسلام و جا.
رهبر انقلاب: شرایط غبارآلود فتنه گاهی به گونه ای است که برخی نخبگان هم دچار اشتباه می ... کردن افکار عمومی و آگاهی بخشی، امروز یکی از نیازهای اصلی دنیای اسلام و جا.
آقای هاشمی امروز چه مشیای را در پی گرفتهايد كه حوزه از شما بريده ...
روانبخش با خواندن برخي از بخشنامههاي نامه سرگشاده هاشمي رفسنجاني به مقام معظم رهبري اظهار داشت: با نامه خود به رهبري سنت رهبري را شكستيد عامل اصلي شرايط كشور ...
روانبخش با خواندن برخي از بخشنامههاي نامه سرگشاده هاشمي رفسنجاني به مقام معظم رهبري اظهار داشت: با نامه خود به رهبري سنت رهبري را شكستيد عامل اصلي شرايط كشور ...
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تبريز: تربيت ...
خبرگزاري فارس: مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تبريز گفت: در شرايط امروزي جهان اسلام، تربيت صحيح فرزندان رسالت اصلي و بزرگ زنان و مادران ...
خبرگزاري فارس: مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تبريز گفت: در شرايط امروزي جهان اسلام، تربيت صحيح فرزندان رسالت اصلي و بزرگ زنان و مادران ...
- مقام معظم رهبری: عوامل اصلی فتنه 88، طراحان خارجی بودند
رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار هزاران نفر از مردم قم، بصیرت و تشخیص صحیح شرایط، احساس تعهد و مسوولیت و حضور به موقع در صحنه را سه عامل اصلی موفقیت ...
رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار هزاران نفر از مردم قم، بصیرت و تشخیص صحیح شرایط، احساس تعهد و مسوولیت و حضور به موقع در صحنه را سه عامل اصلی موفقیت ...
رهبر انقلاب:شرايط كشور بحراني نيست
رهبر انقلاب:شرايط كشور بحراني نيست حساسيت رهبري در مورد انتخابات به اين ... به عنوان يكي از ستونهاي اصلي حفظ نظام، ميتواند با يك برنامهريزي دقيق، پايههاي ...
رهبر انقلاب:شرايط كشور بحراني نيست حساسيت رهبري در مورد انتخابات به اين ... به عنوان يكي از ستونهاي اصلي حفظ نظام، ميتواند با يك برنامهريزي دقيق، پايههاي ...
پيگيري منويات مقام معظم رهبري، راهبرد اصلي اين شورا است
پيگيري منويات مقام معظم رهبري، راهبرد اصلي اين شورا است-به گزارش ايرنا، دكتر ... وي با اشاره به اهداف و وظايف خطير اين شورا در شرايط حساس كنوني، از هماهنگي و هم ...
پيگيري منويات مقام معظم رهبري، راهبرد اصلي اين شورا است-به گزارش ايرنا، دكتر ... وي با اشاره به اهداف و وظايف خطير اين شورا در شرايط حساس كنوني، از هماهنگي و هم ...
شرایط شرکت در درس خارج رهبري
شرایط شرکت در درس خارج رهبري بنابر اين گزارش، داوطلبان حضور در درس مقام معظم ... در واقع صلاحيت علمي و اخلاقي شروط اصلي پذيرش طلاب در درس خارج رهبري است.
شرایط شرکت در درس خارج رهبري بنابر اين گزارش، داوطلبان حضور در درس مقام معظم ... در واقع صلاحيت علمي و اخلاقي شروط اصلي پذيرش طلاب در درس خارج رهبري است.
رهبر انقلاب در ديدار عبدالله:هدف اصلي آمريكا در سوريه ضربه زدن ...
ايشان همچنين با اشاره به شرايط سوريه افزودند: درخصوص سوريه اگر با ديد جامع و ... رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: هدف اصلي طراحي امريكا در سوريه، ضربه زدن به خط ...
ايشان همچنين با اشاره به شرايط سوريه افزودند: درخصوص سوريه اگر با ديد جامع و ... رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: هدف اصلي طراحي امريكا در سوريه، ضربه زدن به خط ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها