تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815300521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش شاهنامه‌نگاري در آسمان آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همايش شاهنامه‌نگاري در آسمان آغاز شد
مراسم افتتاحيه همايش شاهنامه‌نگاري صبح امروز چهارشنبه 25 ارديبهشت با حضور ميرحسين موسوي رئيس فرهنگستان هنر و هنرمندان، دانشجويان و پژوهشگران در مجموعه فرهنگي هنري آسمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتداي اين مراسم و بعد از اجراي برنامه ضرب و زنگ مرشد ترابي، ميرجلال‌الدين كزازي استاد صاحبنام ادبيات با تقدير از اقدام فرهنگستان هنر در برگزاري همايش گفت: ايران همواره سرزمين هنر بوده و چه بسيارند سرزمين‌هايي كه به اين مي‌نازند كه هنرمند برجسته در دامان خود پرورده و به جهان ارزاني داشته‌اند.

وي تصريح كرد: من بي‌هيچ پروا مي‌گويم ايرانيان همواره شيفتگان هنر بوده‌اند و از آنجاست كه هر پويه و انديشه‌اي در ايران با هنر پيوندي تنگ و ساختاري داشته و كساني كه با اين ويژگي بنيادين آشنايي ندارند مي‌انگارند كه فرزانه و انديشمند فراوان نداشته‌ايم. در حالي كه فرزانگي و جهانشناسي ايراني به شيوه زيبا هنر فراپيش مردمان ايران نهاده شده است.

كزازي افزود: ما پيش از آنكه فرزانه و انديشمند باشيم زيباپرست و هنرمند بوده‌ايم و از آنجاست كه ايران با هنر ايراني در هم تنيده شده است. با اين احوال نگارگران شاهنامه كه با يك اثر حماسي رو به رو بوده‌اند هيچگاه جهان مينوي اين اثر جاودانه پارسي را فراموش نكردند و همچون گيتي ارزشمند آن را به جهان عرضه كردند.

محمدعلي رجبي عضو هيئت علمي همايش شاهنامه‌نگاري و دبير اجرايي تصويرگري شاهنامه كه قرار است سال 88 با هنرمندي استادان نگارگر فرشچيان، مهرگان، آقاميري و ... توسط فرهنگستان هنر توليد شود، در ادامه اين مراسم گفت: شاهنامه فردوسي بزرگ كتب حكمت ايراني است كه با تفكر شيعي و تكيه بر تاريخ ايراني بستري جاودانه از هنر والاي ايراني به حساب مي‌آيد.

وي با اشاره به ويژگي‌هاي شاهنامه به عنوان يك اثر ماندگار ايراني افزود: اگر قرار باشد شاهنامه فردوسي در يك كلام جدال ميان خير و شر باشد، پس بايد با هر تفكري و هر زمان از آن تبعيت كرد، زيرا ايراني همواره بايد در سپاه خير باشد و مقابله با شر را به تعالي بكشاند.

عضو گروه سنتي فرهنگستان هنر گفت: فرهنگستان هنر بر اساس وظيفه خود لازم دانست تصويرگري مجدد شاهنامه را اين بار با تكيه بر هنر ناب ايراني و در نظر گرفتن مسائل زمان آغاز كند كه اميدواريم اين اقدام دستاوردي از تاريخ ايران براي اميد به آينده باشد. در آينده نزديك غير از تصويرگري شاهنامه، تصويرگري مثنوي را نيز براي اولين بار در تاريخ آغاز مي‌كنيم.

رجبي افزود: تمام تصويرگري‌هاي موجود در شاهنامه فردوسي بازگوكننده تفكر ايراني در امروز است كه در عين حال حقايق تاريخ ايران را نيز بازگو مي‌كند و اميدواريم سال آينده كه مصادف با هزارمين سال نگارش شاهنامه و برگزاري همايش اصلي شاهنامه فردوسي است، اين كتاب در اختيار همگان قرار گيرد.

در ادامه مراسم افتتاحيه همايش شاهنامه‌نگاري كه با اجراي برنامه‌هاي مختلف آئيني همراه بود، عبدالمجيد شريف‌زاده دبير علمي همايش گزارشي از نحوه برگزاري همايش شاهنامه‌نگاري ارائه كرد.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 309]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن