تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804065320




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حساب ذخيره ارزي، بهانه تسويه حساب


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: حساب ذخيره ارزي، بهانه تسويه حساب


روزنامه- انحلال هيات امناي صندوق ذخيره ارزي دستمايه اصلي تيتر‌ها و مقالات بسياري از روزنامه‌هاي امروز قرار گرفته است، علاوه‌بر آن مشكلات اقتصادي جايگاه خود را به عنوان يك موضوع مهم حفظ كرده است.

ابهام يك انحلا‌ل‌

روزنامه جام‌جم در مقاله‌اي با اشاره به انحلال صندوق ذخيره ارزي آورده است: از جنبه‌اي مي‌توان اين مصوبه را داراي آثار مثبت دانست، اما از جنبه‌هاي ديگر نگراني‌هايي قابل مشاهده است و سرانجام اين پرسش پيش مي‌آيد كه به جاي اين هيات امناي منحل شده، چه تشكيلات جديد و كارآمدي خواهد توانست اين حساب راهبردي را مديريت بهينه كرده و به‌ويژه از دسترس برداشت‌هاي بي‌رويه دولت محفوظ نگاه دارد.

نويسنده مقاله كه خود، مدتي نماينده وزير اقتصاد در اين صندوق بوده درباره ناكارآمدي اين صندوق مي‌نويسد: 2 نمونه را در اين‌باره به خاطر دارم؛ نمونه اول مصوبه‌اي بود كه دبير پيشين هيات امنا مبني بر افزايش و تبديل نرخ سود وام‌هاي حساب به مناطق محروم از 3 درصد به لايبور ابلاغ كرد و باعث اعتراض مردم خرمشهر و نوشتن يك طومار 5400 امضايي به رئيس‌جمهور شد؛ چرا كه اين مصوبه ساخت يك كارخانه فولاد در خرمشهر را متوقف مي‌كرد و در نهايت با دستور رئيس‌جمهور نرخ سود وام‌هاي حساب براي مناطق محروم به همان 3درصد سابق بازگشت.

نمونه دوم، تغييري بود كه در شرايط و ميزان سرمايه آورده متقاضي دريافت تسهيلات از حساب در مناطق محروم از سوي هيات امنا ايجاد شد و ميزان آورده متقاضي از حداكثر 10درصد به حداقل 10درصد تغيير كرد كه اين مصوبه نيز برخلاف اهداف توسعه‌اي مناطق محروم باعث از رده خارج شدن طرح‌هاي زيادي در اين مناطق مي‌شد.

به علاوه در طول 2 سال اخير، هيات امناي حساب ذخيره با پرداخت تنها 4/2 ميليارد دلار تسهيلات به بخش خصوصي موافقت كرده است؛ حال آنكه سال 1382 كه نفت حداكثر 23 دلار قيمت داشت، ما 5/2ميليارد دلار تسهيلات پرداخت كرده بوديم. اين نشانه‌ها حكايت از ناكارآمدي هيات امناي حساب ذخيره ارزي و عملكرد ضعيف آن دارد، لذا تصميم دولت براي انحلال آن، به جا و منطقي بوده است.

اما از نگاهي ديگر، تصميم دولت داراي ابهاماتي است كه بايد به آن پاسخ داده شود. اولين ابهام آن است كه آيا دولت حق دارد بدون تصويب مجلس، تشكيلات و هيات امنايي را كه مجلس مصوب كرده منحل كند و وظايف آن را در چارچوب كميسيون اقتصادي زيرمجموعه خود قرار دهد؟ ابهام دوم كه مهم مي‌نمايد؛ سرنوشت دخالت دولت در خرج وجوه حساب ذخيره است. به اين معني كه با تصميم فعلي، مرجعي جز دولت براي خرج وجوه حساب وجود ندارد، لذا تضميني هم نيست كه سهم بخش خصوصي و اهداف ذاتي تشكيل حساب كه همان پس‌انداز و سرمايه‌گذاري درآمد نفت براي نسل‌هاي آينده است، محقق و رعايت شود. درواقع دولت بايد بر دولت نظارت كند و تحقيق چنين نظارتي وجود خارجي نخواهد داشت.

بي انضباطي مالي در همه دولت‌ها

روزنامه مردم سالاري در مقاله‌اي انتقادي مي‌نويسد: بي‌انضباطي‌هاي ناشي از افزايش درآمدهاي نفتي و برخورد با مازاد ارزي حاصل از افزايش درآمد نفت، حداقل 5 بار در طول تاريخ ايران سابقه دارد. اولين‌بار در دهه 1340 بي‌انضباطي ناشي از افزايش درآمد نفت در برنامه چهارم عمراني آغاز شد و در برنامه پنجم هم تداوم پيدا كرد. در دولت‌هاي ميرحسين موسوي و هاشمي رفسنجاني نيز در بعضي موارد، از منابع ارزي براي واردات كنترل نشده استفاده شد. در دولت آقاي خاتمي هم بي‌انضباطي ارزي از سال 81 نشانه‌هايش بروز كرد و در سال‌84 به اوج خود رسيد؛ البته انصاف اين است كه دولت هاشمي رفسنجاني كمترين بي‌انضباطي ارزي را نسبت به دلارهاي نفتي از خود بروز داده است و دولت احمدي‌نژاد بيشترين آن را.

از طرف ديگر ما نمي‌بايست براي صندوق ذخيره ارزي كه به‌نظر من هيچ گاه حتي به دنيا نيامد مويه كنيم بلكه بايد اين سؤال را مطرح كنيم كه چرا ملت ايران نمي‌تواند درآمدهاي نفتي خودش را به درستي خرج كند زيرا اگر به گذشته مراجعه كنيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه همواره به‌دنبال افزايش بي‌رويه قيمت نفت فرصت‌هاي گرانبهاي توسعه به گسترش فقر و افزايش تورم تبديل شده است و همواره دولت‌هاي 40سال اخير صرف‌نظر از گرايش‌هاي خود در دام بي‌انضباطي‌هاي ناشي از افزايش درآمدهاي نفتي افتاده‌اند.

تخلف به سبك دولت نهم

روزنامه كارگزاران، در سرمقاله خود آورده است: خبر واردات 2 ميليارد دلاري بدون مجوز بنزين منتشر شده است. البته هنوز در مورد تاييد اين خبر واكنش رسمي صورت نگرفته ولي به هر صورت به ‌نظر مي‌رسد كه اين جريان صحت داشته باشد.

جابه‌جايي رديف‌هاي بودجه اقدامي غيرقانوني به شمار مي‌آيد و مجلس به ‌عنوان نهادي نظارتي مي‌تواند اين موضوع را پيگيري كند. بحث نظارت از مسئوليت‌هاي مجلس است ولي بايد توجه داشت كه عمر مجلس فعلي به پيگيري اين جريان كفاف نخواهد داد. كميسيون انرژي هم هرچند كه با مورد تخلفي علني مواجه شده ولي شايد زمان كافي را براي رسيدگي به اين موضوع ندارد. اين جريان هم تنها به دوران حضور وزير كنوني نفت منحصر نمي‌شود و در دوره‌هاي قبلي و وزيران پيشين نفت دولت نهم نيز رخ داده بود. از همين روي نمي‌توان به وزير نفت كنوني خرده گرفت چرا كه او هم مجري اوامر رئيس‌جمهور بوده است.

به هر صورت اتفاقي كه رخ داده بسيار ناگوار است و براي اقتصاد كشور هم شكست به حساب مي‌آيد. اين جريان بايد در فرصتي مناسب ريشه‌يابي شود ولي بايد توجه داشت كه كشف علت اين اتفاق هم دردي را درمان نمي‌كند چرا كه به هر صورت متأسفانه چنين تخلفي رخ داده است. شايد اگر دولت به جاي پافشاري بر عقايد خود و اصرار بر تصميم‌هاي بدون كارشناسي به ‌نظرات مجلس هم توجه مي‌كرد اينچنين تخلفي بزرگ صورت نمي‌گرفت.

سال سختي‌ها

روزنامه آفتاب يزد با اشاره به سخنان رئيس‌جمهور خطاب به دكتر غلامحسين الهام كه امسال را سال سختي ناميده، نوشته است: سال 87، (سال سختي‌ها) براي دولت است. زيرا از يك سو دولت بر پيگيري روش‌هاي پيشين خود اصرار دارد و از سوي ديگر، برخي رودربايستي‌ها با دولت‌ جاي خود را به انتقادات صريح و عريان داده است كه اين بار به جاي اصلاح‌طلبان، توسط سرشناس‌ترين عناصر جناح محافظه‌كار و اصولگرايان بيان مي‌شود.

همچنين به‌نظر مي‌رسد عدم‌كارايي بـرخـي بـرنـامـه‌ريزي‌ها و مطمئن شدن دولتمردان نسبت به پيامدهاي منفي بخشي از سياستگذاريهاي داخلي و خارجي دولت نهم، شرايطي را در برابر دولتمردان قرار داده است كه گاه آنها را به واكنش‌هاي عصبي و بي‌سابقه وادار مي‌كند. حملات منحصر به فرد بعضي از نزديكان رئيس‌جمهور به دانش جعفري به خاطر انـتقادهاي مودبانه اما قاطع او از برنامه‌هاي اقتصادي دولت، نخستين نمونه از واكنش‌هاي عصبي نزديكان و حاميان دولت در سال 87‌ بود.

آنچه در نامه احمدي‌نژاد به الهام آمده است را نيز مي‌توان دليلي واضح بر آن دانست كه دولت، پيشا‌پيش از همراهي بسياري از نهادها – حتي مجلسي كه نقش حاميان رئيس‌جمهور در تشكيل آن، غيرقابل ترديد است – نااميد شده است و اين نااميدي را در قالب پيش‌بيني (كارشكني‌ها و هجوم خودخواهي‌ها و قدرت‌طلبي‌ها در برابر دولت عشق و مهرورزي) بيان كرده است. آفتاب يزد در پايان آورده است: رئيس‌جمهور حق دارد كه مواجهه با سالي سخت را براي خود و حلقه مشاوران نزديك خويش پيش‌بيني كند. قاعدتا او تصميمي به تغيير در روش‌هاي خود ندارد. اصولگراياني هم كه اخيرا انتقادات خود به دولت را علني كرده‌اند، بعيد است حاضر به عقب‌نشيني از اعتراض‌هاي فزاينده خويش باشند.

سياست‌هاي اقتصادي براي مقابله با تورم

روزنامه ايران درباره راه‌حل‌هاي مقابله با تورم وارداتي مي‌نويسد: كنترل قيمت و تغيير در سياست‌هاى صادرات و واردات هر چند به ظاهر مى‌تواند به گروه‌هاى كم درآمد يارى رساند ولى مى‌تواند در نهايت سبب محدوديت عرضه در بازار جهانى و افزايش بيشتر قيمت‌ها گردد. كنترل قيمت‌هاى داخلى نيز بر توليدكنندگان اثر منفى داشته و انگيزه توليد آنان را كاهش مى‌دهد.

ايران مي‌افزايد: هر چند وضعيت موجود، چالشى براى سياستگذارى در جهات مختلف مى‌باشد، ولى اقدامات مؤثر و پيوسته اى به‌منظور كمك به گروه‌هاى آسيب‌پذير دركوتاه مدت بايستى انجام شود و در همان حال بايد در جهت تثبيت قيمت موادغذايى در بلندمدت از طريق افزايش توليد اقدام گردد.

تفريح ديپلماتيك خاتمي

روزنامه رسالت در انتقاد از سخنان هفته گذشته خاتمي مي‌نويسد: هفته پيش تنش‌زايي خاتمي در روابط دو كشور دوست و برادر ايران و عراق، خوراك تبليغاتي خوبي براي رسانه‌هاي عربي و به‌خصوص شبكه العربيه فراهم كرد كه هنوز پايان نيافته است.

هر چند خاتمي حرف‌هاي خود را درباره تحريف ايده صدور انقلاب پس گرفت اما اين تفريح ديپلماتيك موجي از تبليغات منفي عليه جمهوري اسلامي را در پي‌داشت كه براي نظام و مردم هزينه‌بر بود.اعتقاد بر اين است كه عقلانيت در سياست خارجي يعني داشتن دوستان زياد و دشمنان كم. مسير دوست‌يابي در جهان امروز از يك گذرگاه نرم مي‌گذرد؛ يعني در دنيايي كه مناط و ملاك روابط في‌مابين كشورها قدرت‌ است تنها با اقتدار نرم مي‌توان به روابط دوستانه اعتماد كرد. اين عملگراترين و در عين حال انساني‌ترين تفسيري است كه مي‌توان از ساختار روابط بين‌الملل موجود ارائه كرد. قدرت نرم در روابط كشورها با رضايتمندي و اقناع عمومي همراه است. در پايان مقاله آمده است: اظهارات تنش‌زاي خاتمي زنگ هشداري مبني بر ضرورت باز تعريف خطوط راهبرد خارجي كشور است تا تعدي از آن غيرقابل بخشش جلوه كند و نوعي تفريح نشود.

پس از انتخابات

روزنامه اعتماد در مقاله‌اي نوشته است: همان‌طور كه رئيس ستاد انتخابات كشور اعلام كرد «نمره» برگزاركنندگان اين دوره از انتخابات نمره ناپلئوني است كه البته اين نمره‌اي است كه برگزاركننده به‌خود مي‌دهد؛ در حالي كه به جرات مي‌توان به برگزاركنندگان اين دوره از انتخابات نمره پائين‌تري هم داد. در اين شرايط بهترين گزينه پس از انتخابات براي مخالفان مردمسالاري و اصلاحات، اين است كه اصلاح‌طلبان بدون پرداختن به ابعاد اين انتخابات و اما و اگرهاي موجود، از اين انتخابات عبور و پرونده را مختومه اعلام كنند.

مناسب‌ترين دستاويز و بهانه، هدايت افكار عمومي به سمت انتخاباتي است كه هنوز بيش از يك سال به زمان برگزاري آن باقي مانده است. از همين رو است كه هنوز دور دوم انتخابات به پايان نرسيده، سعي در هدايت افكار عمومي به انتخابات رياست‌جمهوري دارند تا از اين طريق ضمن عبور زودهنگام از انتخابات گذشته و با رفتن مستقيم به سمت مصداق‌ها، زمينه‌هاي تخريب، شكاف و شكست اصلاح‌طلبان را در دور دهم انتخابات رياست‌جمهوري فراهم كنند.

به‌نظر مي‌آيد آنچه در مقطع فعلي مي‌تواند به‌عنوان دستور كار جدي احزاب اصلاح‌طلب مدنظر واقع شود از يك سو آسيب‌شناسي جدي، عميق و واقع‌بينانه انتخاباتي است كه مجلس هشتم ايران را پديد آورده است و از سوي ديگر، نقد واقع‌بينانه شرايط امروز داخلي و بين‌المللي ايران است كه پرداختن به اين دو مقوله مي‌تواند در ورود مناسب و حساب‌شده اصلاح‌طلبان به انتخابات آينده اثرات روشن و تعيين‌كننده برجاي بگذارد.

تاريخ درج: 23 ارديبهشت 1387 ساعت 11:42 تاريخ تاييد: 23 ارديبهشت 1387 ساعت 14:35 تاريخ به روز رساني: 23 ارديبهشت 1387 ساعت 13:33
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن