تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820848488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نسل چهارم مواد مخدر در راه است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نسل چهارم مواد مخدر در راه است


آسيب‌ها- زهره ترسايي:
اعتياد در اصطلاح غيرعلمي آن تحت عنوان سوء مصرف مواد به كار برده مي‌شود.

سوء مصرف مواد در يك قالب گسترده مي‌تواند از داروهاي معمول شامل استامينوفن‌كدئين و داروهاي اعصاب تا طيف بسيار وسيعي از مواد مخدر سنتي، تركيبات توهم‌زا و مخدر صنعتي را در بر گيرد؛ به‌طوري كه حتي فردي هم كه قرص را بيش از تجويز پزشك مصرف مي‌كند معتاد ناميده مي‌شود.

در جامعه امروز و گفتار عاميانه به خصوص در ميان جوانان و نوجوانان معتاد به كسي گفته مي‌شود كه اعتياد يا سوء‌مصرف به موادي مثل ترياك دارد و موادي مانند حشيش، تركيبات توهم‌زا و صناعي جزء مواد اعتيادآور محسوب نمي‌شوند.

اين در حالي است كه كليه موارد نامبرده علاوه بر وابستگي شديد، تخريب سلامت جسمي و رواني را در پي خواهد داشت. چنان‌كه در تعاريف آمده، اعتياد اصطلاحاً وابستگي روحي – رواني و جسمي و به دنبال آن تخريب سلامت جسمي و رواني فرد را در اثر مصرف مستمر اين مواد پديد مي‌آورد.

به‌طور كلي 2نوع ماده مخدر سنتي و صنعتي (شيميايي) وجود دارد كه ترياك، هروئين و حشيش را مي‌توان جزء گروه اول و كراك، شيشه، كريستال، نرچيزك و تمچيزك را جزء گروه دوم دانست. از اين 2گروه، مواد مخدر صنعتي در دنيا و به خصوص در ايران جايگاه ويژه‌اي را به خود اختصاص داده‌اند.

مطالعات جامعه‌شناسان حوزه‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه امروزه به دنبال حركت رو‌به‌رشد در روند فناوري در خصوص استفاده از مواد مخدر نيز شاهد تغيير رويكرد از مواد مخدر سنتي به سمت مواد مخدر صنعتي به خصوص در بين قشر جوان هستيم.

در اين زمينه شايد بتوان مهم‌ترين عامل گرايش‌هاي جوانان به سمت مواد تخديرآور صنعتي را بر اساس آنچه در مقطع زماني باب مي‌شود، دانست؛ به‌طوري كه در يك برهه از زمان مواد مخدر سنتي مثل ترياك و هروئين كمياب يا به شدت گران شده و در مقابل موادي مانند كراك ارزان، فراوان و قابل دسترس مي‌شود. به عبارتي، جوانان تحت تأثير تبليغات از مواد سنتي مثل هروئين به قرص و موادي كه ارزان‌تر، راحت‌تر و شيك‌تر است گرايش پيدا مي‌كنند؛ ضمن اينكه نمي‌توان از مزيت‌هايي چون بي‌بو، سريع‌الاثر و راحت‌الوصول بودن اين مواد نسبت به مواد سنتي چشم پوشيد.

فرآورده‌هاي صنعتي هم اعتيادآور است

علي‌اصغر مهاجر، جامعه‌شناس معتقد است: «به‌دليل تفاوتي كه بين نسل اول، دوم و سوم وجود دارد، ذائقه‌هاي اين 2نسل هم در زمينه‌هاي مختلف از جمله حوزه‌هاي انحرافي متفاوت است. بنابراين اگر نسل اول به ترياك علاقه‌مند است به تناسب تغييرات حاصل شده در تمامي عرصه‌ها ذائقه نسل جوان هم تغيير كرده و رويكرد هم متفاوت شده و گرايش به سمت مواد تخديرآور صنعتي بيشتر مي‌شود. از طرف ديگر باورها و فرهنگي وجود دارد كه گفته مي‌شود فرآورده‌هاي صنعتي اعتيادآور نيست.

بنابراين ذائقه مشتري امروز به سمت مواد تخديرآور صنعتي گرايش پيدا مي‌كند. به علاوه در مواردي فضاي آزاردهنده و طردكننده خانواده كه درپي ستيز درون خانواده، كنترل‌هاي ناموثر فرزندان از سوي والدين و... ايجاد مي‌شود باعث مي‌شود جوانان به دنبال فضا و جايگزيني پرجاذبه براي محيط پردافعه خانواده باشند و از آنجا كه در فضاي خارج از خانواده هم ممري براي تخليه انرژي مضاعف جوان وجود ندارد، بنابراين اين تراكم انرژي در محل‌هايي همچون مهماني‌هاي دوستانه، پارتي‌ها و... تخليه مي‌شود كه محل‌هاي مناسبي براي ارائه انواع مواد مخدر سهل‌الوصول و انرژي‌زا هستند.

از ديدگاه علمي 3/2 تا 4/3 (بالاي 90درصد) كساني كه معتادند به يكي از اختلالات روان‌پزشكي دچار هستند كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به اختلالات سايكوتيك (انواع جنون‌ها)، اختلالات اضطرابي (ترس، وسواس و...) و اختلالات خلقي (افسردگي) اشاره كرد. در كنار اختلالات روانپزشكي عمده اين افراد دچار اختلالات شخصيتي‌ نيز هستند.

بروز جرم در اعتياد صنعتي بيشتر است

دكتر منوچهر سرحدي- متخصص اعصاب و روان- مهم‌ترين اختلالات شخصيتي يك معتاد را اختلالات شخصيت ضداجتماعي، مرزي و خودشيفته عنوان مي‌كند و مي‌گويد: «به دنبال سوءمصرف مواد اختلالات شخصيتي به صورت نوعي بيماري در فرد نمايان مي‌شود كه معتاد آن را نمي‌پذيرد. اين افراد هنجارشكني دارند اما همه رفتارهاي خود را به‌هنجار مي‌دانند.

بنابراين چون اين بيماري را نمي‌پذيرند پس گرفتاري به اعتياد را نيز نخواهندپذيرفت. در اين موارد نبايد منتظر ماند تا معتاد به اعتياد خود اعتراف كند چرا كه فرد به دليل بيماري قادر به تشخيص بيماري خود نيست و خود را بيمار و معتاد نمي‌داند. بنابراين خانواده و اطرافيان معتاد بايد با مشاهد كوچك‌ترين اختلال سريعا به فكر درمان باشند.» سوءمصرف مواد همواره با علائمي همراه است كه از موارد قابل مشاهده آن مي‌توان به وابستگي، سوءمصرف، مسموميت (ناشي از تقلبي بودن مواد يا مصرف نابجاي آن)، عوارض ناشي از تاخير در مصرف مواد (ويدراوال)، مسموميت ناشي از مصرف اوردوز، اختلالات فراموشي (بلااستثنا در تمامي معتادان وجود دارد)، اختلالات سايكوتيك (جنون‌ها يا به عبارتي قطع ارتباط با دنياي واقعي)، اختلالات خلقي، اختلالات اضطرابي، اختلال در عملكرد جنسي و اختلالات خواب اشاره كرد.

وي همچنين مي‌افزايد: برطبق يك باور غلط به خصوص در بين جوانان استفاده از موادمخدر اعم از سنتي و صنعتي در بهبود عملكرد جنسي آنها موثر خواهد بود. به عبارتي معتقدند با مصرف اين مواد از ارتباطات جنسي لذت بيشتري مي‌برند و توانايي آنها در اين زمينه بهبود خواهد يافت اما واقعيت اين است كه با مصرف مستمر قطعا در بلندمدت دچار اختلال در عملكرد جنسي خواهند شد.

استفاده از موادمخدر (سنتي يا صنعتي) با برخي علائم باليني همراه است كه شامل علائم عمومي رفتاري و جسمي است. در معتادان به موادمخدر سنتي علائم عمومي ورفتاري عبارتند از خواب‌آلودگي، بي‌اشتهايي، كاهش عملكرد جنسي، كاهش فعاليت‌هاي اجتماعي، شغلي، اقتصادي، خانوادگي و... علائم جسمي اين دسته از مواد نيز عبارتند از تنگي مردمك چشم، خارش، تهوع، كندي ضربان قلب و يبوست. به طور كلي مصرف‌كنندگان اين دسته از مواد به لحاظ اجتماعي، تحصيلي و شغلي مشكل پيدا كرده و علائم جسمي قابل مشاهده‌اي دارند.

در گروه دوم (موادمخدر صنعتي) علائم عمده رفتاري شامل افزايش هوشياري، پرحرفي، بيش‌فعالي، نشاط اضافي و بيمارگونه، پرخاشگري، بدبيني و ناتواني عملكرد جنسي است. دكتر محمد كمالي- عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران- در خصوص انواع جرائمي كه اين‌گونه موادمخدر ايجاد مي‌كنند، مي‌گويد: با توجه به تاثيرات جسمي و رواني متفاوتي كه هر يك از اين 2دسته دارند قاعدتا عملكردهاي متفاوتي را در افراد خواهند داشت.

قطع مسلم بروز جرم كه از جرم‌هاي كوچك تا بزرگ را شامل مي‌شود در هر 2دسته وجود دارد اما در موارد اعتياد به موادمخدر صنعتي زمينه براي بروز جرم‌هاي بالاتر و رفتارهاي نابهنجارتر بيشتر است. به طور مثال همان‌طور كه در دهه 50 نوع مواد از ترياك به هروئين تغيير پيدا كرد و به تبع آن نوع رفتارها هم به رفتارهاي جديدي تبديل شد. در اين خصوص هم اگر قائل به جرم شويم طبيعي است كه موادمخدر صنعتي جرم‌هاي سنگين‌تري را در پي خواهد داشت.

وي در خصوص گروه‌هاي مختلف مصرف‌كننده مي‌گويد: معمولا موادمخدر سنتي در بخش‌هايي از شهرستان‌ها، روستاها و حاشيه‌نشين‌ها به تعبيري قشر ضعيف جامعه وجود دارد و هر قدر به سمت شهرها و اقشار مرفه و جوانان پيش مي‌رويم كه به دنبال پرستيژ بيشتري هستند به موادمخدر صنعتي مي‌رسيم.

درمان معلول‌ها به جاي علت‌ها

سرحدي در خصوص اثرات مخرب مصرف اين مواد مي‌گويد: تقريبا به طور كلي هر 2 دسته مواد(سنتي‌و صنعتي) اثرات بسيار مخربي دارند. مصرف سوء هر 2گروه در نهايت به واسطه ضعيف شدن سيستم ايمني بدن زمينه را براي بيماري‌هاي عفوني شديد فراهم مي‌آورند و رشد قارچ‌هاي خطرناك كه در مواردي درمان‌هاي بسيار مشكلي دارند را موجب مي‌شوند. اما مهم‌ترين مسئله‌اي كه اين افراد را تهديد مي‌كند ابتلا به بيماري ايدز در اثر كاهش سيستم دفاعي بدن است. به طور كلي درمان - چه در معتادان به مواد مخدر سنتي و چه صنعتي‌- بايد زيرنظر پزشك متخصص انجام گيرد.

دكتر سرحدي در اين خصوص مي‌گويد: اين افراد در درازمدت نيازمند درمان دارويي، روان‌درماني، شناخت درماني و درمان‌هاي حمايتي (حمايت خانواده،جامعه، سازمان‌هاي ذي‌ربط و ...) هستند. متاسفانه آنچه ما شاهد آن هستيم مويد اين مطلب است كه معتادان و خانواده‌هاي آن‌ها نمي‌خواهند بپذيرند كه دچار بيماري‌ روحي هستند و در مسير درمان حتما نياز است كه به پزشك متخصص اعصاب و روان مراجعه كنند. بنابراين با درمان مقطعي و گذرا سعي در درمان دارند كه نتيجه مطلوب را نمي‌گيرند و چون مسئله اصلي يعني بيماري افسردگي و اختلال شخصيت معتاد پابرجاست بيمار در شرايط بحراني بازگشت خواهد داشت. اين مسئله از آن جا نشأت مي‌گيرد كه زمينه اصلي يعني روح و روان فرد درمان نشده است.

ما بايد به جاي درمان علت‌ها به دنبال درمان معلول‌ها باشيم. اخيرا نسل چهارم مواد مخدر صنعتي به صورت قرص‌هاي مكيدني، زيرزباني، شكلات و آدامس به صور مختلف باب شده و در جامعه عرضه مي‌شود. با توجه به اين كه مواد مخدر صنعتي بيش فعالي و هوشياري كاذب و كوتاه‌مدت (تا زماني كه دارو اثر داشته باشد) مي‌آورد قاچاقچيان از اين فرصت سوءاستفاده مي‌كنند و به خصوص به دانشجويان به دليل فعاليت فكري و ورزشكاران به دليل فعاليت بدني مصرف اين مواد محرك و انرژي‌زا را توصيه كرده و جوانان نيز به دليل اثرات بيش فعالي به سمت اين مواد گرايش‌ پيدا مي‌كنند.

سرحدي مي‌گويد: اين علائم كاملا موقتي است و فرد تا زماني اين علائم را دارد كه تحت‌تاثير مواد است. مصرف مداوم مواد وابستگي شديد جسمي و رواني ايجاد كرده و به دليل هوشياري بيش‌ از حد، استفاده افراطي از مغز را باعث مي‌شود و مغز را با مشكلات عديده روبه‌رو مي‌كند.

تاريخ درج: 23 ارديبهشت 1387 ساعت 12:10 تاريخ تاييد: 23 ارديبهشت 1387 ساعت 14:07 تاريخ به روز رساني: 23 ارديبهشت 1387 ساعت 13:44
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن