تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803723054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديريت امام‌زمان و وظيفه ما


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مديريت امام‌زمان و وظيفه ما
به بهانه اظهارات دكتر احمدي‌نژاد
حجت‌الاسلام سيد عليرضا حسيني عارف

سخنان «رئيس جمهور دكتر احمدي‌نژاد» در جمع طلاب مشهد مقدس و پخش بحث‌انگيز آن از شبكه اول سيما، بازتاب‌هاي گوناگوني در جامعه داشته است. گذشته از سخنان تعدادي از بزرگان و صاحبنظران، در سطح لايه‌هاي پايين جامعه نيز برخي از عبارات ايشان، پررنگ شد و دهان به دهان گشت.

صاحب اين قلم اگرچه از ورود به حيطه‌هاي شبهه‌ناك و بحث‌هاي حاشيه‌اي اجتناب نموده و آن را سمي براي جامعه و مانعي بلند براي خدمت‌رساني دولتمردان مي‌داند، اما از آنجا كه اين بحث نه با نان و آب مردم، كه با دين و اعتقادات آنان سروكار دارد ـ بنا بر مقتضيات لباسي كه بر تن دارد ـ احساس وظيفه مي‌كند كه چند جمله اي در باب اين سخنان و نيز بازتاب‌هاي آن بنگارد؛ بويژه كه در اين چند روز، جز اخبار ژورناليستي يا اظهارات ژورناليسم‌زده چيزي در اين باب منتشر نشد:

1. مطابق معتقدات تشيع، امامت ادامه رسالت است. لذا امام (ع)، به جز منصب نبوت، تمامي اختيارات، وظايف و مناصب پيامبر (ص) را برعهده دارد كه يكي از آنها «حجت بودن» است.
كلمه حجت ـ مطابق آيات و روايات ـ بار معنايي و مفاهيم متعددي را داراست؛ از جمله، به مضمون آيه 162 تا 165 سوره مباركه نساء، يكي از كارويژه‌هاي حجت، اين است كه دليل و حجتِ خداوند متعال را بر بندگان تمام كند و خير و شر را براي آنها بيان نمايد تا عده‌اي در روز رستاخيز خداوند را مخاطب قرار ندهند كه اگر پيامت را به ما رسانده بودي وضع امروز ما اينگونه نبود.

بر همين مبناست كه شيعه، قائل به لزوم استمرار تبيين و بيان دين است و امامت را ضروري مي‌داند. مسلم است كه اگر امامت وجود نداشت به معني اين بود كه جهانيان، از سال دهم هجرت تا روز قيامت، حجتي داشتند كه در روز جزا و در برابر خداوند اقامه كرده، خود را بي‌اطلاع از معارف الهي بدانند و حضرت باري را به «عقاب بلا بيان» متهم سازند.
يكي ديگر از كارويژه‌هاي حجت، مطابق آنچه در روايات راويان شيعه آمده است، ولايت كليه‌اي است كه اين حجت، از سوي خداوند، بر جهان و جهانيان دارد. اين معناي حجت، زماني در انبياء الهي مصداق داشت، در برهه‌اي ديگر درباره پيامبران اولوالعزم جاري بود، پس از وفات پيامبر (ص) به معصومان عليهم السلام انتقال يافت و اينك در وجود مقدس حضرت صاحب الزمان (عج) صادق است. به اين معنا، جهان بدون اين حجت پايدار نمي‌ماند و عمر زمين و زمان به پايان مي‌رسد (كه توضيح اين حقيقت، نيازمند بحثي عميق‌تر و طولاني‌تر است).

اين معنا، با عبارات متفاوتي آمده است؛ از جمله «طبري» در دلائل الإمامة، «نعمانيدر الغيبة» و «مجلسي» در جلد 23 بحارالأنوار آورده‌اند: «لولا الحجة لماجت الأرض بأهلها» و «ابن بابويه پدر» در الإمامة، «كليني» در جلد اول كافي و «صفار» در بصائر الدرجات روايت كرده‌اند: «لولا الحجة لساخت الأرض». همچنين در جلد هجدهم وسائل الشيعة از امام باقر (ع) نقل شده است كه: «لو أن الإمام رفع عن الأرض ساعة، لماجت بأهلها كما يموج البحر بأهله».
از اينرو يكي از القاب امام زمان «حجت» است و در محاورات متدينين نيز از ايشان به عنوان «حضرت حجت عليه السلام» ياد مي‌شود.

2. بي‌ترديد، وجود اين ولايت كليه و مطلقه ـ و به تعبير رئيس جمهور «مديريت» ـ براي امام زمان (عج)، به معني سلب اختيار از مردم نيست؛ چه، در آن‌صورت سخن جبريون درست به نظر مي‌آيد.
بنابراين همانگونه كه در زمان حيات انبياء و ائمه عليهم السلام، مردم آزاد بودند و اختيار داشتند كه بدرستي راه بپيمايند يا قدم به خطا بردارند، اينك در زمان غيبت نيز همانگونه است.

مي‌دانيم كه در زمان حيات و حتي حكومت شخصيت‌هايي نظير حضرت موسي (ع)، حضرت محمد (ص) و حضرت علي (ع) و با وجود مديريت مستقيم آنان، ناكارآمدي‌هايي در بين برخي كارگزاران آنها و يا مشكلاتي در جامعه و در بين توده مردم وجود داشت. اما هيچكس مديريت و ولايت آن حضرات را زير سؤال نمي‌برد.

3. امام و حجت، اگرچه بر مردم، ولايت و بر جهان، مديريت دارد، ولي ولايت و مديريت او در عرض ولايت الهي نيست؛ بلكه در طول آن قرار دارد.

لذا اگر كسي گفت: «جهان تحت مديريت خداوند است» سخني درست بر زبان آورده است؛ اما عاقلانه نيست كه همين شخص نارسايي‌هاي اجرايي، اقتصادي و فرهنگي جهان را به خداوند نسبت دهد و بگويد: پس چرا اوضاع معيشتي يا وضعيت فرهنگي ما كه تحت مديريت خداست اينقدر نابسامان است؟!

نمونه اين مسأله در آيه 47 سوره مباركه يس ديده مي‌شود: «و چون به آنان گفته شود از آنچه خدا به شما روزى داده انفاق كنيد كسانى كه كافر شده‏اند به آنان كه ايمان آورده‏اند مى‏گويند آيا كسى را بخورانيم كه اگر خدا مى‏خواست [خودش] وى را مى‏خورانيد؟ شما جز در گمراهى آشكارى [بيش] نيستيد»!

4. از آنجا كه ولايت حضرت حجت (عج) در طول ولايت خدا است، ايشان نمي‌تواند برخلاف سنت‌هاي الهي گامي بردارد يا تصميمي اتخاذ نمايد. مطابق آيه 11 سوره مباركه رعد، يكي از سنت‌هاي الهي اين است كه: «‏خداوند وضع و حال قومى را تغيير نمى‏دهد تا آنان خود وضع و حال خويش را تغيير دهند».

بنابراين اگر نتيجه عملكرد و سياست‌هاي ما به گونه‌اي شد كه تورم، روند افسارگسيخته‌اي به خود گرفت يا اقلام ضروري و مورد نياز مردم گران شد، مقصر اين كار امام (عج) نيست كه چرا اين بحران اقتصادي ما را مديريت نمي‌كند، يا اين كه اين كاستي‌ها نتيجه مديريت ايشان بوده است، و يا آن حضرت صلاح دانسته كه وضع مردم چنين باشد. بلكه سياست و سنت، همان است كه بيان شد؛ خداوند به ما عقل و علم داده است تا خود از پس مشكلات خويش برآييم.

5. اگر آنگونه كه منتقدان از سخنان رئيس جمهور برداشت كرده‌اند منظور ايشان اين باشد كه تمامي امور كشور به دست امام زمان (عج) مديريت مي‌شود، در آن‌صورت معاذالله امام (ع) بايد خواسته باشد كه اوضاع اقتصادي مردم اينگونه شود لذا نبايد مسائل به «مافياهاي آنچناني» نسبت داده شود.

از سوي ديگر، چون امام زمان (ع) بر تمامي شؤون عالم مديريت دارند و اين منحصر به ايران نيست، پس بايد گفت كه آنچه در تاريخ اتفاق افتاده ـ چه خوب و چه بد ـ همه درست بوده است. در نهايت، سخن كساني كه متحجر به شمار مي روند و با تشكيل حكومت اسلامي مخالفند و مي‌گويند كه تشكيل حكومت تا زمان ظهور كار نادرستي است و هر پرچمي كه بلند شود پرچم باطل است نيز تا حدود زيادي قابل توجيه خواهد بود. كه البته شأن آقاي رئيس جمهور اجل از اين اعتقادات است.

6. نگارنده مخالف يا منكر وجود امدادهاي غيبي نيست بلكه برخي از آنان را به عيان مشاهده كرده است؛ اما كسي كه با مجموعه اسلام ـ و يا به قول امروزي‌ها، با «پَـكِـيج و بسته‌ي دين» ـ آشنا باشد مي‌داند كه امداد و كمك، زماني خواهد رسيد كه تلاش و حركت متناسب با آن از سوي انسان سر زده باشد. همانگونه كه خداوند متعال در آيه 123 سوره مباركه آل عمران ـ و آيات ديگر ـ اين حقيقت را صريحا بيان داشته است.

7. نتيجه همه اين سخنان اين‌كه: هم بيانات رئيس جمهور محترم صحيح است كه «ايران و جهان تحت مديريت امام زمان (عج) قرار دارد» و هم سخنان منتقدان ايشان؛ ولكن بشرطها و شروطها.
نه «دكتر احمدي‌نژاد» و جناب «علم‌الهدي» سخنان بي‌پايه‌اي بر زبان آورده‌اند و نه حضرات آقايان «مهدوي كني»، «كروبي»، «عسگري»، «طباطبائي»، «مصباحي مقدم» و ديگراني كه زبان به انتقاد گشوده‌اند بي‌اعتقاد به ولايت و مديريت كليه امام زمان (عج) هستند. بسيار هم بعيد است كه رئيس جمهور خواسته باشد ـ زبانم لال ـ تقصير تورم، گراني و برخي ناكارآمدي‌هاي ديگر را متوجه حضرت حجت (عج) نمايد.

اما هنگامي كه يك سخن و پاسخ‌هاي آن، بدون لحاظ شروط و حدود لازم، مطرح مي‌شود اين تبعات و التهابات بي‌فايده ـ و به قول حوزويان «جدل‌هاي بدون ثمره» ـ را به وجود مي‌آورد.

در يك كلام: «حضرت حجت (ع) بر جهان ـ از جمله كشور ايران ـ ولايت و مديريت دارد، اما اين ولايت در طول اراده الهي است. اراده الهي نيز بر اين قرار گرفته است كه ما، با دانش و فكر و تجربه و عمل خود، دنيا و آخرتمان را بسازيم و البته در اين راه از توكل و توسل و دعاي همراه با كار جدي و سخت، غافل نشويم».

8. بزرگان دين به انسان‌ها آموخته‌اند كه:«كلموا الناس علي قدر عقولهم» (غرر الحكم؛ ج 1؛ ص 176)؛ يعني متناسب با ظرفيت و توان تجزيه و تحليل مردم با آنها سخن بگوييد. اين، تنها يك سخن نبود؛ بلكه سيره عملي آنان نيز اينگونه بود كه مثلا آنچه با «جناب سلمان» مي‌گفتند متفاوت از چيزي بود كه با «حضرت ابوذر» درميان مي‌گذاشتند و آنچه با «ابوبصير» طرح مي‌كردند هماني نبود كه خطاب با كشاورزي كه از خراسان به ديدنشان آمده بود مي‌گفتند.

دكتر احمدي‌نژاد، اگرچه آن‌روز، آن سخنان معهود را در جمعي طلبگي بر زبان آورد و ظاهرا منظور اصلي او از مديريت امام عصر (عج) ماجراي دانشگاه كلمبيا بود (و فرض بر اين است كه جمع حاضر، فرق ولايت و مديريت الهي حضرت حجت (عج) با اِعمال مديريت مستقيم در اركان حكومت و اجرا را مي‌دانند)؛ اما بايد نيك مي‌دانست كه اين سخنان، حتي اگر از رسانه ملي پخش نمي‌شد به نحوي از انحاء درز مي‌كرد و اين سؤالات را در جامعه برمي‌انگيخت.

لذا دقت ايشان ـ و ديگر دولتمردان ـ در سخنراني‌ها نيازي بسيار بسيار جدي است كه متأسفانه در بسياري اوقات ناديده گرفته مي‌شود. بيهوده نيست كه بسياري از افراد مهم و تأثيرگذار دنيا، نه از روي بيسوادي يا عدم وجود اعتماد به نفس، بلكه به خاطر دقت‌هاي عقلايي، همواره از روي نوشته سخن مي‌رانند.

9. سخني نيز با رسانه‌هاي گوناگون و از همه مهم‌تر رسانه ملي:
بارها داستان آن عيار را شنيده‌ايد كه بر قافله‌اي دست يافت و همه‌ي «اموالِ با صاحب» را ضبط كرد الا آن را كه بي‌صاحب بود و تنها ورقي «آية الكرسي» در آن وجود داشت؛ و آن هنگام كه مورد سؤال واقع شد، حكيمانه پاسخ داد: «ما دزد مال مردم هستيم نه راهزن عقيده آنها».

اينك جاي اين سؤال هست كه صدا و سيما كه هروقت اراده مي‌كند، سخنراني‌هاي مختلف را سانسور يا تقطيع مي‌نمايد (و حتي خطبه‌هاي نماز جمعه قم نيز گاه از اين ميان جان سالم به در نمي‌برند) چرا اين اظهارات را ـ كه مدت نسبتا زيادي هم از زمان ايراد آن گذشته بود ـ به يكباره از تلويزيون پخش كرد؟ آيا صحيح است سخناني كه يك شخص در جمعي تخصصي بر زبان ‌آورده است را ناگهان به عرصه جامعه بكشانيم؟ آن هم نه از شبكه‌اي علمي و تخصصي، كه از شبكه به قول خودشان ملي؟

اگر مديران محترم سيما در منفي بودن اين عملكرد خويش شك دارند، به روزنامه‌ها و سايت‌ها مراجعه كنند و ببيند كه پخش اين سخنراني، چه حجم گسترده‌اي از اظهارات و بازخوردها را به وجود آورده است. و صد البته و با كمال تأسف، اين بار مسأله به برنج و بنشن و بنزين ختم نمي‌شود بلكه به اعتقادات مردم و به مقدس‌ترين مفهوم مورد نياز فعلي جهان ـ يعني عقيده مهدويت ـ صدمه وارد مي‌كند.

همين انتقاد در مورد رسانه‌هاي مكتوب و مجازي ما هم صادق است. طرح خام اظهارات آقاي احمدي‌نژاد و مخالفان و موافقان آن، بدون توضيح فني و علمي، به تاراج بردن عقايد مردم است؛ كاري كه حتي عياران و طراران نيز از آن اباء داشتند و بي‌شك در روز رستاخيز، عذابي بغايت سخت در پي خواهد داشت.

10. سخن را با احاديثي در باب اوضاع مردم در زمان ظهور امام عصر (عج) به پايان مي‌برم تا اگر بعضي كلمات براي برخي، تلخ بود ذائقه‌ها به شيريني گرايد و اگر اعتقادي لطمه خورده است ترميم گردد.

در جلدهاي 51 و 52 كتاب شريف بحارالانوار از «امامين صادقين عليهما السلام» آمده است كه فرمودند:
ــ هنگامي كه قائم ما (ع) قيام كند، مردم دنبال كسي مي‌گردند كه به او صدقه و زكات بدهند، ولي هيچ‌كس را نمي‌يابند؛ چرا كه همه به فضل خداوند بي‌نياز شده‌اند.

ــ بعد از ظهور مهدي (ع) كسي كه محتاج به زكات باشد وجود ندارد، و كساني كه زكات بدهكارند آن را به سوي شيعيان فقير مي‌برند، ولي آنان زكات را نمي‌پذيرند. ناچار زكاتشان را در خانه فقيران مي‌گردانند ولي آنها هم مي‌گويند ما به اموال شما نيازي نداريم.

ــ هنگامي كه قائم ما (ع) قيام كند زمين گنج‌هايش را آشكار مي‌كند، به طوري كه مردم آن ها را بر روي زمين مشاهده مي‌كنند.
و خداوند متعال در حديث معراج به پيامبرش فرموده است: «با مشيت و خواست خود گنج‌ها و ذخاير زمين را براي مهدي آشكار مي‌كنم».

به اميد ديدن آن روزهاي پرشكوه.
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن